Jump to content

- - - - -

Klockor

421 replies to this topic

#1 Magic_Johnson

Menig 1kl

• Nivå 10
  • 41 posts

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 07:09

Hej!

I min planering före lumpen igår de att köpa en ny klocka av finare modell.
Frågan är nu:

Ska man lägga pengarna på en fin kronografisk klocka av typen Swatch, Tag Heuer..
där precision, elegans och stil väger tungt.

eller

lägger man pengarna på en digital klocka.. där de finns 300milj olika funktioner.

eller

är de inte ens värt att lägga ut mycket pengra på en fin klocka inför lumpen?

:Malaj:

Vill höra era åsikter och hur ni tänker göra eller gjorde.
Rycker in som FBJ Aug 2004

#2 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,166 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Mullsjö
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 07:23

Köp en robust vattentät analog klocka men lägg inte ut flera tusentals kronor.
En bra funktion är om klockan har en Biezelring, dvs. en vridbar tidring runt urtavlan.
Perfekt om man fått viss tid på sig för en uppgift för att snabbt kunna kontrollera hur mycket tid man har kvar.
En analog klocka går också fortare att kolla tiden på än en digital.
Se till att klockan har bra självlysande visare för att lättare kunna läsa av tiden i mörker.

The Swede
Posted ImageIf you ain't armoured, dig deep.

PBV302.SE

#3 Van der Kaye

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 255 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 07:58

Håller med föregående talare...

Krigar man till det så kan man räkna med att klockan förr eller senare tar stryk.
Satsa på en enkel och robust analog klocka.
Dock är en alarmfunktion på klockan att föredra.
Analoga klockor har ju också en liten bonusfunktion som backup-kompass, då det går att ta ut vädersträck med hjälp av visarnas läge och solen.

MVH

Fk Van der Kaye
Ignis et motus

#4 Ace

Vicekorpral

• Nivå 7
  • 265 posts
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 08:14

För att sammanfatta tidigare inlägg:

Posted Image

Billig, robust (har hängt med i snart 10 år) och har både analog och digital visning med alarm och biezelring.
Efter tio år som slit och slängklocka har jag fortfarande inte lyckats knäcka den (till skillnad från min Camel Trophy, som gav upp efter några sommarbad :( )

#5 Thorleif

Menig 1kl

• Nivå 10
  • 39 posts
  • GU:Amfibie
  • Tjänst:Anonymt

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 08:44

Jag skulle vilja rekomendera Casio G- shock ! mycket stryk tålig klocka ! den tål i princip allt... den är både snygg o mycket praktisk. behöver aldrig vara rädd för att den ska gå sönder. klockor som är gjorda i metall blir lätt repiga o det är ju inte så snyggt !
Det viktigaste i kampen är inte storleken på hunden, utan hur stor kämpaglöd den har.

#6 Amfibie

Menig 1kl 3

• Nivå 10
  • 129 posts

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 09:21

Thorleif, on Jun 4 2003, 08:44, said:

Jag skulle vilja rekomendera Casio G- shock ! mycket stryk tålig klocka ! den tål i princip allt... den är både snygg o mycket praktisk. behöver aldrig vara rädd för att den ska gå sönder. klockor som är gjorda i metall blir lätt repiga o det är ju inte så snyggt !
Kör en G-Shock nu och är väldgt nöjd...tänkte ta med den till lumpen och hoppas den pallar...
"No points for second place!"

"Kräv mycket av dig själv och förvänta dig lite av andra. Det bidrar till att du slipper bli besviken." - Konfucius

"Living on the edge!"

#7 bri_span

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 30 posts
  • Placering:Nyköping

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 12:14

Ett tips är att ha en superbillig i reserv i packningen... själv sumpade jag klockan under övning å fan vad det blev jobbigt.
Att se, men inte synas. Att höra, men inte höras... SPAN!

#8 Magic_Johnson

Menig 1kl

• Nivå 10
  • 41 posts

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 13:54

Amfibie, on Jun 4 2003, 10:21, said:

Kör en G-Shock nu och är väldgt nöjd...tänkte ta med den till lumpen och hoppas den pallar...
Jo de verkar vara en grymm klocka.. =)

#9 Livhusaren

Menig 1kl 4

• Nivå 10
  • 177 posts
  • Placering:Stenungsund
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 14:10

:D håller med The Swede!!

men du kan oxå byta klockbandet till ett i nylon
som finns på militäryshop som är grymt bra ..hade
själv ett sådant när jag gjorde min GU,samt
att jag har två sådana nu i Hemvärnet och gillar
dom klockbanden skarpt som sagt.

Sedan beror det på vad dom andra talarna tycker om detta??

Mvh Livhusaren :baskerPa:

Edited by Livhusaren, Wednesday 04 June 2003, kl 14:11.

"Gamla hjältar dör inte, det bli legender"

#10 sgt Järvinen

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 63 posts

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 14:11

körde en 600kronors swatch med kardborrearmband, analog och digital visning...
höll fram tills slutövningen då glaset sprack vid gruppering på klippa modell jättehård.
visst går det snabbare att se ungefärliga tiden med analog, men det är betydligt lättare att ställa den digitala så den går på sekunden synkat med PCs... fördel när man tex gör tidssynkade eldöverfall... dessutom kan man använda upplysningsfunktionen för digitalfönstret som nödreservficklampa :baskerPa:

Jo, en sak till, G-shock klockorna är väl rätt skrymmande, står ut från handleden osv?
KLAR NACKDEL när man har med maskeringsnät att göra... <--- TÅL ATT TÄNKAS PÅ, JAG LOVAR

Edited by sgt Järvinen, Wednesday 04 June 2003, kl 14:29.

#11 Fransson-AmfPB

Menig 1kl 2

• Nivå 10
  • 60 posts
  • Placering:Borås

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 14:19

Amfibie, on Jun 4 2003, 10:21, said:

Vilken modell av G-shock ska man ha då? Finns ju fan femtioelva olika modeller? :baskerPa:
Flest prylar när man dör, vinner! ;)

#12 henke

C SoldF.com

• Super Administrators
  • 2,785 posts
  • Placering:Stockholm, Sweden
  • GU:Kustartilleriet

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 14:38

Posted Image
Se stycket ARMBANDSKLOCKA på denna sida
http://www.SoldF.com/saker.html

Mina krav
Rejäl+stryktålig
Vattentät 200m+
Analog
Digital
Självlysande visare
Bakgrundbelysning av digital display ev även av urtavla
Nöd-Kompass på armbandet
Nylonarmband som går att ha utan på uniform/handskar
I am the War Lord and the wrathful God of Combat and I will always lead you from the front, not the rear.
/Richard Marcinko, Commander (Retired), US Navy Seals

#13 Magic_Johnson

Menig 1kl

• Nivå 10
  • 41 posts

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 15:33

Fundera på denna:

Posted Image

Hyffsat pris. robust och slimmad..

Är mörk eller ljus urtavla att föredra?

#14 Stone

Menig

• Nivå 10
  • 13 posts

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 16:41

Har själv haft den, är lite för billig i mitt tycke... Inget gediget bygge direkt.

Sprinten de flesta klockors svagaste länk, har på min nuvarande (casio á 800) två x-tra feta sprintar!

#15 Kimster

C sladd & kabel

• BlåGul ·¹
  • 5,171 posts
  • Placering:Stockholm

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 17:07

Flyttar denna till MTRL-platsen

/ Kimster BlåGul
Its not about 'What' you know, its about 'Who' you know.

#16 henke

C SoldF.com

• Super Administrators
  • 2,785 posts

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 18:54

Casio duger gott, men här är några som jag skulle kolla närmare på om jag skulel in nu.

Visst har du cash och är beredd att pajja en dyr klocka är givetvis Citien Aquald serien något att titta på. Mellan 3000-9000 kr får du räkna med.
Har haft en Casio illuminator för 998 :- sedan lumpen 1996, över 7 år!! Funkar klockrent fortfarande och jag har svårt att hitta ny med mina krav. Dock såg jag dessa. Nu blev jag sugen...har inte sett dem i butik dock.

Posted Image
http://www.casio-europe.com/euro/watch/gsh...mtg-520b-1bver/
eller denna
Posted Imagehttp://www.casio-europe.com/euro/watch/gsh...mtg-520b-1bver/
I am the War Lord and the wrathful God of Combat and I will always lead you from the front, not the rear.

#17 JohanS

Menig

• Nivå 10
  • 22 posts
  • Placering:Landskrona

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 20:02

Jag kör med en Suunto X-Lander.
Den är jag mycket nöjd med

#18 APC-mannen

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 932 posts
  • Placering:C:\

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 20:28

Kanske man även ska se till vilken klocka som är "hångelvänlig"? :winner: Min Citizen Aqualand III är på tok för vass och stor enligt min fru i alla fall, hon skadar sig på den ibland. Dock är det aldrig så allvarligt att blodvite uppstår. Sen är ju ett alternativ att ta av sig klockan före, men det kommer man inte på i stridens hetta varje gång...

#19 Hotel Charlie One

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,237 posts
  • Placering:Dry feet

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 21:23

http://www.lelie.nl/...000_08e_849.jpg

Citizen Aqualand II
Världens (enligt mej iaf) mest fältmässiga klocka. Till och med Stevie Wonder kan se vad klockan är. Natt OCH dag. :baskerKav:

Edited by Hotel Charlie One, Wednesday 04 June 2003, kl 21:24.

Det är yak på bilden.

#20 Fu Kjellberg

Pensionerad BlåGul

• Nivå 6
  • 1,877 posts
  • Placering:västkusten

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 21:49

Hotel Charlie One, on Jun 4 2003, 22:23, said:

http://www.lelie.nl/...000_08e_849.jpg

Citizen Aqualand II
Världens (enligt mej iaf) mest fältmässiga klocka. Till och med Stevie Wonder kan se vad klockan är. Natt OCH dag.  :baskerKav:
En sådan har jag med brett kardborreband. Funkar glockrent. Tyvärr ingen belysning. Har haft min i 12 år nu. Skulle jag köpa en ny hade det blivit en av Casio G-chock modellerna.
if you aint Cav. you aint !

#21 FBS

Menig 1kl 3

• Nivå 10
  • 115 posts

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 23:48

Magic_Johnson, on Jun 4 2003, 08:09, said:

Hej!

I min planering före lumpen igår de att köpa en ny klocka av finare modell.
Frågan är nu:

Ska man lägga pengarna på en fin kronografisk klocka av typen Swatch, Tag Heuer..
där precision, elegans och stil väger tungt.

eller

lägger man pengarna på en digital klocka.. där de finns 300milj olika funktioner.

eller

är de inte ens värt att lägga ut mycket pengra på en fin klocka inför lumpen?

:huh:

Vill höra era åsikter och hur ni tänker göra eller gjorde.
uaaahhh att bara jämföra Swatch med Tag Hauer....... :angry: :angry: :angry:

//FBS
"Först skall dom svettas, sen skall dom dö!
Kn B

#22 APC-mannen

• Nivå 6
  • 932 posts
  • Placering:C:\

Posted Wednesday 04 June 2003, kl 23:54

Jag såg att jag överdrev lite... Skrev om Aqualand III, men det är ju precis en sån Aqualand II som finns på bilden som jag har. Helnöjd med klockan, dock kan det kännas lite fjantigt att ha en sån på armen när nån börjar prata om dykning, det har ju hänt ett par gånger i alla fall. (Jag har aldrig utövat dykning annat än på badstranden) Men jag köpte den av två anledningar:

* Såg schysst ut
* Verkade jäkligt robust

Och det gäller fortfarande. Som sagt, det enda jag saknar är belysning i form av t.ex. Illuminator ala G-Shock.

#23 dxl

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,948 posts
  • Placering:Västra slutvärnet
  • GU:Träng
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Thursday 05 June 2003, kl 01:08

I lumpen så behöver man väl bara en billig klocka.
Och då endast om man är gruppchef eller liknande.
Känns som en onödig utgift annars, tycker jag
:angry:
To glory and adventure
"Part of being a Soldier is understanding the past, knowing the importance of the battles that have been fought and understanding the long term ramifications of how we conduct ourselves in combat"/SgtMajor. Kevin R Benson

#24 Raptor

• Nivå 6
  • 746 posts
  • Placering:Malmö

Posted Thursday 05 June 2003, kl 01:26

Well, hade en 600 kr casio klocka i lumpen i (hör och häpna) ett vanligt metall armband. Den var analog och hade en god egenskap; självlysande urtavla. Den dög gott under min tjänstgöring även om ett kardborreband verkligen hade kunnat göra susen. Hade haft den i tre år innan jag ryckte in.

Den tog en hel del stryk men glaset höll och urverket tickade på.

Vattentät? Nej, men stänkskyddad. Så länge man inte har den helt försänkt under vatten så klarar man sig. Hade ca: 3 månader i fält, av den tiden ca: 1 vecka regn. Hade inga problem med vattnet.

Om du är gruppbefäl och måste ha snorkoll på klockan så är den inget för dig. Är du en enkel basse som mest behöver hålla koll på när vaktposten är slut eller när lunchen tar vid så är den klock-*fniss*-ren. Är tjänsten riktigt blöt (kustjägare eller nåt sånt typ) så är den kanske inte heller bäst.
PANSARSLUSK, AND PROUD!

#25 Calle no1

Vicekorpral

• Nivå 10
  • 206 posts
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Saturday 07 June 2003, kl 11:49

Mitt absoluta råd är som många andra antyder. köp en billig klocka (max 300-400kr), jag rekomenderar en digital klocka med bakgrundsbelysning och alarmfunktion,, det är vad man behöver anser jag.
Att försöka skydda klockan med speciella klockskydd, visade sig för mig under GSU:n inte vara särskilt effektivt pga fältkoma, stress m.m. Därför skall du satsa på en billig klocka och räkna med att den kommer att se ut som fan efter värnplikten...

/muckar om en vecka...

Edited by Calle no1, Saturday 07 June 2003, kl 11:50.

#26 Ful

Vicekorpral

• Nivå 10
  • 237 posts

Posted Saturday 07 June 2003, kl 13:11

Jag har en g-shock 300 titanium, den e skitbra, analog + digital display, stryktålig, antimagnetisk mm

nackdelen är att den e relativt dyr och därmed inte så kul att tappa bort :lol:
"Let's get out of these wet clothes and into a dry Martini..."

#27 imint

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,944 posts
  • Placering:Norrland
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Saturday 07 June 2003, kl 14:17

APC-mannen, on Jun 5 2003, 00:54, said:

Jag såg att jag överdrev lite... Skrev om Aqualand III, men det är ju precis en sån Aqualand II som finns på bilden som jag har. Helnöjd med klockan, dock kan det kännas lite fjantigt att ha en sån på armen när nån börjar prata om dykning, det har ju hänt ett par gånger i alla fall. (Jag har aldrig utövat dykning annat än på badstranden) Men jag köpte den av två anledningar:

* Såg schysst ut
* Verkade jäkligt robust

Och det gäller fortfarande. Som sagt, det enda jag saknar är belysning i form av t.ex. Illuminator ala G-Shock.
Håller helt med, det är farlig wannabe varning på ickedykare som kör med Aqualand serien ;) Landkrabbor göre sig icke besvär :baskerKav:

Imint: nöjd aqualandanvändare sedan många år och mååånga dyk.
"Evidence in camera"

"All men are equal. All men, that is, who possess umbrellas."
E.M. Forster

Lecturer in Approximate Accuracy

#28 henke

C SoldF.com

• Super Administrators
  • 2,785 posts

Posted Saturday 07 June 2003, kl 16:21

Imint jo jag vet att du är inbiten dykare och med den lilla erfarenhet av dykning jag har så förkastar jag helt att använda vanlig klocka till något mer än att kolla vilken tid man gick ner/upp. Det finns dykdatorer/djupmäatre, kompasser som visar siffrona så man kan se dem i svenska vatten. En jklocka likt Aquland har man ingen större nytta av som dykare iaf.

Håller med om att många som knappt kan hålla andan köper Aqualand men det gör ju inget det är just de som är huvudmålgruppen. Eller tror du Breitling egentligen bara vill rikta sig till riktiga stridspiloter, etc? Alla dessa special ur (Stridspilot-, Astronaut-, Världsomseglar, Surf-Dyk-klockor) som är dyra är gjorda för att locka wannabies. De som de är ämnade för är för liten målgrupp och behöver inte posé:a eller hur?

Håller med om att en klocka för lumpen skall vara någorlunda billig, ca 600-1000 kr så får man bra och pålitlig.
Jag är normalt en förespråkkare för att köpa tillräckligt bra men billiga saker från Clas Ohlsson/Julia/Biltema istället för att strirra sig blind på jättedyra specialsaker från militär/friluftsbutiker.
Tror dock att en Aqualand tål så pass bra med stryk att man kan ha den efteråt i många år iaf.

#29 BJK

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,399 posts
  • Placering:Linköping

Posted Saturday 07 June 2003, kl 16:28

Nja, tycker nog att man kan använda Aqualand till mer än bara kolla bottentiden, jag monterar klockan på högerarmen och använder djupmätarfunktionen vid upp och nedstigningen. Inga problem med läsligheten i svenska vatten heller. Funkar helt klockrent! :winner:
Vänster arm används ju till torrdräkt och BCD.
Har min Aladin Air i konsollen, men den är ju rätt bökig att glo på under upp och nedstigningar.

#30 mace

Korpral

• Nivå 10
  • 368 posts

Posted Saturday 07 June 2003, kl 16:54

Köpte en GUL (Classic Chrono, tror jag att den heter) för 600 kronor innan jag ryckte in -93. Har den fortfarande som jobbklocka.
Okej, den ser numera ut som kriget har kört över den, men den funkar.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users