SoldF.com Forum: Sjöröveri utanför Somalias kust - SoldF.com Forum

Jump to content

• (3 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Sjöröveri utanför Somalias kust En pågående konflikt utan ände..... Rate Topic: -----

#61 User is online   klawe 

• Menig 1kl
  • Group: Nivå 9
  • GU: Flottan.
  • Tjänst: Ledning/Samband

Posted Friday 05 February 2010, kl 19:29

View Postkotik, on Feb 5 2010, 18:04, said:

Måste det verkligen till lite vikingablod för att ge några somaliska pirater stryk? tydligen ;-)

Danska special styrkor stormar kapat lastfartyg

Nu måste jag erkänna att jag är ursprungligen dansk så just nu är man lite extra stolt

Det är väl ändå inte riktigt rättvist...? Både amerikanska och franska specialstyrkor har ju genomfört liknade operation tidigare.

Den franska operationen

och den amerikanska operationen

This post has been edited by klawe: Friday 05 February 2010, kl 19:30

Sea power has never led to despotism. The nations that have enjoyed sea power even for a brief period - Athens, Scandanvia, the Netherlands, England, the United States - are those that have preserved freedom for themselves and have given it to others...
0

#62 User is offline   kotik 

• Menig
  • Tjänst: Båt-/Fartygsbesättning

Posted Friday 05 February 2010, kl 20:13

en fritidsbåt och en räddningsbåt är inte riktigt det samma som ett stort lastfartyg var det finns miljarder med ställen att gömma sig på. Jag har jobbat inom handelsflottan och en gång så fick vi gömma en låtsas sprängladdning på ett fartyg, en 208 liter tunna, och det tog 2 dagar innan gänget med kustbevakare och poliser gav upp. Dom hade visserligen lyckats begränsa området till var bomben verkligen fanns men trots det hittade dom den inte.
0

#63 User is offline   Perman 

• Sergeant
  • Group: Nivå 7
  • Interests:Natur, foto, flygshower, marindagar, resor (framför allt till Finland, Tyskland och Ukraina), dokumentärer, krigs- och westernfilmer av hög kvalitet, motorcyklar, båtliv.
  • GU: Pansar.
  • Tjänst: Skytte/Skydd

Posted Tuesday 23 February 2010, kl 20:01

janes.com: Danish navy rescues crew of pirated cargo ship

Posted Image
MV Ariella was overflown by Absalon's Lynx Mk 90B helicopter, which fired warning shots ahead of the bow before receiving automatic fire from pirates on board the ship. (NATO)

Är detta första gången som somaliska pirater har öppnat eld emot en helikopter som avfyrar varningsskott mot dem? Jag har inte läst om något sådant tidigare i alla fall. Får mig att fundera på om våra HKP 15B har bepansrade säten eller ej.

/Per
0

#64 User is offline   A2Keltainen 

• C Stormakt Gul
  • Group: Nivå 5
  • GU: Foreign Service.

Posted Tuesday 23 February 2010, kl 20:10

View Postkotik, on Feb 5 2010, 18:04, said:

Måste det verkligen till lite vikingablod för att ge några somaliska pirater stryk? tydligen :baskerPa:

Danska special styrkor stormar kapat lastfartyg

Nu måste jag erkänna att jag är ursprungligen dansk så just nu är man lite extra stolt

Har med intresse under manga ar foljt Absalon-klassen, sa det ar verkligen kul att se att fartygen kommer till nytta. :) Har finns mer att lasa om dem:

http://en.wikipedia.org/wiki/Absalon_class...nd_support_ship

Man kan nog utga ifran att de danska specialstyrkorna i fraga var herrarna i Frømandskorpset:

http://forsvaret.dk/FKP/
0

#65 User is offline   2Peter2 

• Menig 1kl 2
  • Interests:Gillar det mesta jag kommer i kontakt med<br />Är en obotlig narkoman av Fällknivens knivar<br />och har jag märkt relativt nyligen även totalt såld på att titta på Desperate housewives
  • GU: Ej gjort grundutbildning..
  • Tjänst: Frisedel

Posted Wednesday 24 February 2010, kl 22:56

View PostPerman, on Feb 23 2010, 20:01, said:

Får mig att fundera på om våra HKP 15B har bepansrade säten eller ej.

/Per

Om inte så kan man ju alltid skicka helikoptern till Norge för att bli modifierad så att den är redo i tid för insatsen :baskerPa:

Ska man ha en eller två helikoptrar med sej ombord på Carlskrona?
En stekt sill kan vara farlig på sitt sätt
0

#66 User is offline   Perman 

• Sergeant
  • Interests:Natur, foto, flygshower, marindagar, resor (framför allt till Finland, Tyskland och Ukraina), dokumentärer, krigs- och westernfilmer av hög kvalitet, motorcyklar, båtliv.

Posted Wednesday 24 February 2010, kl 23:26

View Post2Peter2, on Feb 24 2010, 22:56, said:

View PostPerman, on Feb 23 2010, 20:01, said:

Får mig att fundera på om våra HKP 15B har bepansrade säten eller ej.

/Per

Om inte så kan man ju alltid skicka helikoptern till Norge för att bli modifierad så att den är redo i tid för insatsen :baskerPa:

Ska man ha en eller två helikoptrar med sej ombord på Carlskrona?

Jo precis. Det har hittills inte funnits någon officiell info om hur man modifierar den eller de helikoptrar som skall delta i missionen, men en KSP 58 ska med all sannolikhet monteras i kabindörren.

Kan inte tänka mig att man kan operera med två HKP 15B ombord på Carlskrona, men en reservmaskin kommer troligen att finnas tillgänglig att flygas ner med kort varsel om nåt skulle hända.

/Per
0

#67 User is offline   fogel02 

• 1:e Sergeant
  • Group: Nivå 6
  • Interests:Allt vad gäller ubåtsvapnet och nästan allt vad gäller flottan

Posted Friday 26 February 2010, kl 17:43

Du kan operera med två helikoptrar ombord på Carlskrona, det blir trång men går. Bild bevis finns på mil.se för den intresserade länk

Att två st helikoptrar kommer vara med är också officellt, Länk mil.se
0

#68 User is offline   Perman 

• Sergeant

Posted Friday 26 February 2010, kl 20:22

View Postfogel02, on Feb 26 2010, 17:43, said:

Du kan operera med två helikoptrar ombord på Carlskrona, det blir trång men går. Bild bevis finns på mil.se för den intresserade länk

Att två st helikoptrar kommer vara med är också officellt, Länk mil.se

Ok, tack för infon. När jag sa att jag inte kunde tänka mig att det går att operera med två st HKP 15 ombord samtidigt, så menade jag förstås kontinuerligt. Att det tillfälligt går att landa två st helikoptrar ombord när ÖB besöker behöver inte betyda att man kan ha två ombord under hela missionen. Hur gör man då om man måste ta emot en större utländsk helikopter under missionen? Roligt ändå att min gissning att det skulle finnas en reservmaskin tillgänglig visade sig vara riktig.

/Per
0

#69 User is offline   Zimme 

• Menig 1kl 2
  • GU: Ej gjort grundutbildning..
  • Tjänst: Frisedel

Posted Monday 05 April 2010, kl 18:31

http://news.bbc.co.u...fic/8603098.stm

Pirater har tydligen tagit en 300.000tonnare mitt ute på havet, halvvägs till indien.
Hyfsat imponerande med deras båtar. De jagas nu av en koreansk jagare, blir intressant att se vad som händer när jagaren hinner upp tankern.
0

#70 User is offline   kotik 

• Menig

Posted Friday 07 May 2010, kl 11:34

Efter ryssarnas "show of strength", länk: http://news.bbc.co.u...ica/8667640.stm så kom jag på en metod som borde testats, ta alla pirater och släng ombord dom på ett landsättningsfartyg och under stark skydd lämpa av dom på en strand i somalia och så gör vi om det när vi fyllt upp ett landstigningsfartyg med tillfångatagna pirater. Då slipper vi traggla igenom det där med domstolar och vi tar ifrån dom deras verktyg att ta fartyg med men samtidigt minskar vi inte på deras eget försörjningsläge (piraterna kommer ju att ta sig tillbaka till sina egna och där måste deras egna försörja dom och vill dom hålla på med piratverksamhet blir det att skaffa nya båtar och vapen). För över kostnader för piratverksamheten på piraterna helt enkelt!
0

#71 User is offline   903Lew 

• Årets medlem 2009
  • Interests:Laga/äta mat<br />Kolla på bajen<br />Bada bastu<br />Åka skidor<br />Spränga skit i luften
  • Tjänst: Stab/Underrättelse

Posted Saturday 08 May 2010, kl 17:14

Helmetcam från en Nederländsk räd på ett kapat fartyg. Intressant klipp även om språket är rena rotvälskan.
Undrar när FOI hittar formeln på färgen de sålde till tomtens schackbrädesmålare?
0

#72 User is offline   Perman 

• Sergeant

Posted Friday 04 June 2010, kl 19:48

Finland deltar i piratjakten nästa år:

YLE Nyheter: Finland deltar i piratjakt i Adenviken

/Per
0

#73 User is offline   Perman 

• Sergeant

Posted Wednesday 14 July 2010, kl 15:05

En holländsk ubåt(!) kommer i September i år att delta i piratjakten utanför Somalia:

Från http://info.janes.co...dyPfoawV8GOEhee :

Dutch submarine to aid NATO's anti-piracy operation
A Dutch submarine that will join NATO's counter-piracy operations off the Horn of Africa later this year is to play a key role in signals reconnaissance. Responding to a request from NATO, the Royal Netherlands Navy will deploy one of its four Walrus-class submarines from September to November 2010

/Per
0

#74 User is offline   NIF 

• Nyinryckt
  • Group: Nivå 10
  • GU: Ingenjör.
  • Tjänst: Sjukvård

Posted Friday 16 July 2010, kl 14:21

http://www.sydsvensk...elikoptrar.html

Svenska styrkan ser ut att få klara sig utan helikoptrar i fortsättningen.
I mina ögon ett myckte märkligt beslut. Först bestämmer man sig för att skicka ner dom och sen tar man hem dom efter halva tiden för att de ska stå i beredskap nästa år.

Antar att det är för att de ska få en ordentlig genomgång nu under slutet av året. Men är det inte mer logiskt att använda helikoptrarna där de gör någon nytta istället för att ha dom stående i beredskap ifall de kan behövas i framtiden? Det är ju NU man har användning för dessa maskiner.
0

#75 User is offline   Kiowa 

• Menig 1kl 4
  • GU: Infanteriet/mek.

Posted Friday 16 July 2010, kl 17:05

View PostNIF, on fredag 16 juli 2010, kl 15:21, said:

I mina ögon ett myckte märkligt beslut. Först bestämmer man sig för att skicka ner dom och sen tar man hem dom efter halva tiden för att de ska stå i beredskap nästa år.

Antar att det är för att de ska få en ordentlig genomgång nu under slutet av året. Men är det inte mer logiskt att använda helikoptrarna där de gör någon nytta istället för att ha dom stående i beredskap ifall de kan behövas i framtiden? Det är ju NU man har användning för dessa maskiner.

Nja, man ska inte tro allt man läser i pressen. Beslutet från början var att de skulle hem nu, inget har ändrats (förutom att flottan märkt att de hade stor nytta av hkp och vill ha kvar de).
Även om NBG inte kommer åka iväg så handlar det om löften och trovärdighet till andra länder som ingår i BG:t. Om vi börjar ta bort kritiska resurser från NBG såhärt kort tid innan beredskapen så sänder det ju lite jobbiga signaler på många nivåer.
It pays to be a winner
0

#76 User is offline   NIF 

• Nyinryckt
  • Group: Nivå 10
  • GU: Ingenjör.
  • Tjänst: Sjukvård

Posted Friday 16 July 2010, kl 18:06

View PostKiowa, on Friday 16 July 2010, kl 18:05, said:

View PostNIF, on fredag 16 juli 2010, kl 15:21, said:

Nja, man ska inte tro allt man läser i pressen. Beslutet från början var att de skulle hem nu, inget har ändrats (förutom att flottan märkt att de hade stor nytta av hkp och vill ha kvar de).
Även om NBG inte kommer åka iväg så handlar det om löften och trovärdighet till andra länder som ingår i BG:t. Om vi börjar ta bort kritiska resurser från NBG såhärt kort tid innan beredskapen så sänder det ju lite jobbiga signaler på många nivåer.

Ok, ja då låter det mycket mer genomtänkt i alla fall. Inte riktigt det intrycket man fick när man läste artikeln utan där uppfattade jag det mer som en panikåtgärd, som att det här var något försvarsmakten upptäckt nu.
Sen är det i och för sig helt otroligt att bristen på helikoptrar är så stor att försvarsmakten inte kan klara sig utan dessa två i 2-3 månader extra. Men den diskussionen tillhör en helt annan tråd.
0

Share this topic:

• (3 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users