Ubåtskrock i Atlanten
Posted Monday 16 February 2009, kl 18:37
Läste precis denna artikel om att två ubåtar, HMS Vanguard och Le Triomphant, krockade i Atlanten den 3 eller 4 februari.
Artikel
//lhenning
Posted Monday 16 February 2009, kl 19:05
Båda fartygen har system för att upptäcka andra fartyg, dessa fungerade tydligen inte....
Så hur bra är egentligen dessa sensorer, eller är detta något som orsakats av den i spionlitteraturen
så vanligt förekommande katt och råtta-leken ubåtar emellan?
/martinator
Edit:
Fler tidningar har skrivit om saken
http://sydsvenskan.se/varlden/article41381...i-Atlanten.html
Edited by martinator, Monday 16 February 2009, kl 19:09.
About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'
Posted Monday 16 February 2009, kl 19:53
martinator, on Feb 16 2009, 19:05, said:
Båda fartygen har system för att upptäcka andra fartyg, dessa fungerade tydligen inte....
Så hur bra är egentligen dessa sensorer, eller är detta något som orsakats av den i spionlitteraturen
så vanligt förekommande katt och råtta-leken ubåtar emellan?
/martinator
Edit:
Fler tidningar har skrivit om saken
http://sydsvenskan.se/varlden/article41381...i-Atlanten.html
Båda fartygen lär ha hållit sig till passiv sonar, aktiv röjer som bekant den egna positionen. Om de höll respektives kontrakurs kan man tänka sig att de hade svårt för att höra varandra i tid, och när de väl upptäckt den andra var det snart när omöjligt att bedöma framförallt distans men även kurs, fart och bäring.
Med tanke på att skadorna verkar ha varit mycket lindriga kan man tänka sig att de gjorde en felbedömning vid undanmanövern och att denna helt enkelt kom sent eller för liten.
Någon SonOp där ute som har lite bättre koll?
Posted Monday 16 February 2009, kl 19:56
Det som stör mig mest är hur en organisation mot kärnvapen börjar yla om att fartygen var sekunder från att kontaminera världshaven. Jag ställer mig frågan hur organisationen kan veta så exakt hur krocken gick till att de kan avgöra att det bara var sekunder kvar till total katastrof!!11oneone!eleven!.
Det känns mest som de griper efter halmstrån för att föra fram sitt budskap. Kärnvapen är inte bra, men för fram sakliga fakta istället.
Posted Monday 16 February 2009, kl 20:17
- Har chefen tänkt på hur mycket vatten det finns... egentligen? Och ändå ser vi bara det allra översta...
Jag ser det som en bedrift att överhuvudtaget ombordlägga i uläge i allt det jävra vatten som omsluter planeten.
Ett klassiskt moment22: Vi är själva jättetysta och lyssnar efter den andra ubåten. Som gör likadant.
Posted Monday 16 February 2009, kl 22:26
Posted Tuesday 17 February 2009, kl 07:37
"Ja?"
"Öhh, amiralen, tja, ööhh..."
"Vad i helvete är det Commander?!"
"Öhh...tja, amiralen, asså, ööhh, du vet hur jävla svårt det är att hålla höger när man kör till Frankrike?"
"Jaaa.."
"Tja..ööhh, man kan säga att det är svårt i vattnet också, sådär...Asså, jag råkade...err..glömma högerregeln, så att säga...."
Alternativt:
Fru till kaptenen:
"Jag sa ju att vi skulle svänga VÄNSTER vid Island! Och inte stannade du för att fråga någon om vägen heller, nänä, 'jag har mitt sjökort', jojo. Och se vad det ledde till, va?"
Posted Tuesday 17 February 2009, kl 20:07
Men redan på det avståndet har du en galen bäringsdragningshastighet. SonOp bör direkt ha upptäckt en mysko kontakt. Larmat VO, försöka plocka fram en grov kurs på kontakten sen uppdaterat VO med den. Man kan inte göra en kursändring utan att veta vilket håll man skall väja åt.
En plötslig kontakt med en annan ubåt på det korta avståndet kräver mycket snabba reaktioner. Speciellt om man har lite snurr på axeln/axlarna.
Posted Wednesday 18 February 2009, kl 11:13
hajjper, on Feb 17 2009, 20:07, said:
Jag har uppfattat rapporteringen om incidenten i olika media som att kollisionen skedde i låg eller t o m mycket låg fart?
/Per
Edited by Perman, Wednesday 18 February 2009, kl 11:14.
Med svenskar förhåller det sig som med vissa gamla pumpar: man måste hälla något i dem för att få något ur dem.
Bernt Eriksson
#10 Guest_Spiggen_*
Posted Wednesday 18 February 2009, kl 12:26
Perman, on Feb 18 2009, 11:13, said:
hajjper, on Feb 17 2009, 20:07, said:
Jag har uppfattat rapporteringen om incidenten i olika media som att kollisionen skedde i låg eller t o m mycket låg fart?
/Per
Låg fart, lägre roderverkan.
Posted Wednesday 18 February 2009, kl 15:19
QUOTE(hajjper @ Feb 17 2009, 20:07 )
En plötslig kontakt med en annan ubåt på det korta avståndet kräver mycket snabba reaktioner. Speciellt om man har lite snurr på axeln/axlarna.
/Per
Blir inte det också låg fart, svårare att upptäcka?
Edited by lhenning, Wednesday 18 February 2009, kl 15:20.
#12 Guest_Spiggen_*
Posted Wednesday 18 February 2009, kl 15:34
lhenning, on Feb 18 2009, 15:19, said:
/Per
Precis. Låg fart, mindre brölande.
Posted Wednesday 18 February 2009, kl 15:48
Spiggen, on Feb 18 2009, 15:34, said:
lhenning, on Feb 18 2009, 15:19, said:
/Per
Precis. Låg fart, mindre brölande.
"Fan, jag tror jag hörde nått... stopp i maskin... tyyyst" PANG!!
Posted Thursday 19 February 2009, kl 03:47
Fransmännen är lika skönt arroganta som vanligt när dom analyerar orsaken och problemet bakom kollisionen:
"...face an extremely simple technological problem, which is that these submarines are not detectable".
Engelsmännen ger också sin syn på det inträffade:
"the anti-sonar devices, meant to hide the submarines from enemies, were too effective".
http://uk.reuters.co...E51G2ES20090217
http://www.defense.gouv.fr/defense/votre_e...nse_du_16_02_09
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users