Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag fick mitt brev idag också! Men hade väntat mig lite mer information. Man ska ju skicka tillbaka svarsblanketten och så. Kommer det ut någon vidare information sen med inryck osv?

 

Edit: läste lite längre ner på papperet, där står det ju att man får info 4v innan inryck! :rockon:

Edited by KeeM
Link to comment
Share on other sites

Även jag fick mitt efterlängtade JA i brevlådan! Bara börja ladda nu! Nån som har några tips?

 

 

Ett grattis borde väl vara på sin plats, till alla er som gått och vänta !

 

 

Sätta igång med träning om man inte redan gör det, iallafall löpning ett par gånger i vecka minst.

 

En tur till det lokala biblioteket, eller närmsta bokhandel och låna / köpa lite litteratur om Afghanistan. Kunskap är aldrig fel.

Link to comment
Share on other sites

Börjar Patria utbildningen v46?

 

Stämmer bra d,en inryckingsvecka först sen Patriautb tillsammans med KS21 folket

 

Är det för dom som inte har nån patria utbildning eller gäller det alla(förare, vagnschef och skytt)?

Link to comment
Share on other sites

Börjar Patria utbildningen v46?

 

Stämmer bra d,en inryckingsvecka först sen Patriautb tillsammans med KS21 folket

 

Är det för dom som inte har nån patria utbildning eller gäller det alla(förare, vagnschef och skytt)?

 

Gäller dom som inte har utb sen tidigare

Link to comment
Share on other sites

Fråga av praktisk karaktär, eftersändning av post (läs räkningar). Hur går det, hur ofta kommer posten ner till ens nya hem för 6 månader?

 

 

Ska låta någon annan svara på hur postgången är just till Affe, dock är min erfarenhet från andra avlägsna områden, så är den i bästa fall ojämn.

 

Finns det möjlighet att låta någon anhörig ta hand om post och räkningar, förmodligen den bästa lösningen.

 

En finess med att tillfälligt eftersända posten till en anhörig istället för till fältpost adressen är att de kan grovsortera din post och så kan de samla ihop och skicka ner det som är intressant för dig. Så att man slipper att få ner reklamutskick osv.

 

Skickar man dessutom ett fältpost-brev hem så kan de skicka brev på 2kg tillbaka gratis, med hjälp av svarsmärket.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Med risk för att vara en jävligt bitter människa vilket jag också är så frågar man sig följande: Vad tillför tråden om FS19 om alla ska hålla på att tjata om vem som fått sin inkallelseorder eller inte, vem som har eftersänd post eller inte och allmäna frågor rörande brev som kan ha kommit bort? Då är det kanske egentligen mer intressant som någon postade om tips osv för att göra sig redo för kommande mission.

 

Att fullständigt bomba en tråd med sådana inlägg kan väl ändå inte fylla något syfte? Ni som fått jag får ju era papper för eller senare? Inget att hetsa upp sig om.

 

PS: Ni som fått JA i brevlådan, lycka till och gör er redo på en intressant vistelse!

 

Mvh

A

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga om mina livförsäkringar till dem som varit på mission innan. Eftersom ett försäkringsbolag kommer åberopa force majeure* vid en eventuell händelse när man är i missinsområdet, finns det någon försäkring som man kan teckna som bortser från det? Vad har ni som åkt innan tecknat för extraförsäkringar eller får man någon heltäckande av försvaret? Har läst en hel del om att försvarsmakten lovar hjälp till de som drabbas men att den hjälpen i slutändan ofta uteblir...

 

*force majeure = något tex försäkringsbolag kan åberopa vid krig och krigsliknande situationer samt naturkatastrofer och liknande, för att slippa betala. (förenklad förklaring)

 

Håller för övrigt med Charlie2. Tillför något med era trådar. Till er som fått JA-svar: Vi syns snart ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga om mina livförsäkringar till dem som varit på mission innan. Eftersom ett försäkringsbolag kommer åberopa force majeure* vid en eventuell händelse när man är i missinsområdet, finns det någon försäkring som man kan teckna som bortser från det? Vad har ni som åkt innan tecknat för extraförsäkringar eller får man någon heltäckande av försvaret? Har läst en hel del om att försvarsmakten lovar hjälp till de som drabbas men att den hjälpen i slutändan ofta uteblir...

 

*force majeure = något tex försäkringsbolag kan åberopa vid krig och krigsliknande situationer samt naturkatastrofer och liknande, för att slippa betala. (förenklad förklaring)

 

Håller för övrigt med Charlie2. Tillför något med era trådar. Till er som fått JA-svar: Vi syns snart ;)

 

I det kontrakt vi skrev 2007 stod det gällande försäkringar att de försäkring du har (dvs. papper på hemma med datum stämpel) innan kontraktskrivning hos Försvarsmakten skall täckas upp av Försvarsmakten vid det tillfälle då ens egna försäkringsbolag drar sig ur skadestånd pga. just force majeure... Se även till att dina närmsta anhöriga vet vart du har dessa handlingar utifall situationen skulle uppstå att du inte själv kommer kunna leta fram dessa.

Jag vet inte om detta skulle ha ändrats till det sämre på två år vilket jag är tveksam till så se till att du är ordentligt försäkrad innan du åker till Livgardet så ska du få se att allt är i sin ordning! :D

 

Jag har liv/allrisk/olycksfall/invalid hos Folksam och i informationshäftet så skriver de att skadestånd kan utebli om skada/dödsfall sker i samband med krig eller FN-tjänst/motsvarande. Frågade IntUtb om detta och fick papper på att de täcker upp om jag skulle vara i behov av att använda försäkringen som inte gäller.

 

Grattis till tjänsten och hoppas ni får en bra mission!

Link to comment
Share on other sites

Har också läst det där idag på mil.se men Statens tjänstegrupplivförsäkring utbetalar inga pengar om man inte har en sambo/maka/make eller barn. Är inte i den ålder att jag har varken barn eller är gift så undrar hur det blir? Skaffa sig sambo tror jag inte är något större problem juridiskt sett (läser juridik för tillfället). Men vet någon om man kan teckna en försäkring som täcker trotts att man är på utlandstjänst? Vet ju att man kan försäkra både ben och mycket annat konstigt så det är ju klart att man kan försäkra sig för en sådan situation som utlandstjänst innebär men frågan är mer om man kan göra det utan att bli ruinerad?

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att hitta ett bolag som vill försäkra dig under insats. De flesta kommer att antingen neka dig utbetalning av skadeersättning eller till och med neka dig att teckna försäkring.

Försvarsmakten kan dock täcka upp för det:

Avtal om ersättning vid olycksfall och dödsfall

Privata försäkringar

Alla försäkringar har någon form av så kallad force majeur-klausul. En sådan klausul befriar försäkringsbolaget från att betala ut pengar från tecknade försäkringar. Krig, jordbävningar och revolutioner är några exempel på force majeur. Den som tjänstgör i utlandsstyrkan befinner sig i krigsliknande situationer och försäkringsbolagen brukar därför hävda force majeur. I dag betalar arbetsgivaren en riskgaranti när någon omkommer eller invalidiseras i utlandsstyrkan. Riskgarantin kan på sätt och vis ses som en kompensation för att de privata försäkringarna inte gäller. Exempel på försäkringar som kan bli ogiltiga är liv- och olycksfallsförsäkringar samt återbetalningsskydd för bostadslån.

 

Avtal_ersattning_vid_olycksfall_och_dodsfall_vid_utlandstjanstgoring.pdf

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Inte hela sanningen Krook,

Utöver statens riskgaranti och andra som FM står för så gäller även följande.

 

Om du kan påvisa att du försökt teckna en försäkring och nekats eller om din privata försäkring inte betalar ut så har arbetsgivarverket en bestämmelse som säger att dom kan betala ut den ersättningen som du då nekats till.

Det här ska INTE blandas ihop med statens riskgaranti som är något annat.

Arbetsgivarverket prövar alltså från fall till fall.

Det betyder att det inte är onödigt att teckna en försäkring privat och tom att om du försökt men nekats teckna en på grund av att du ska ut så se till att ha det skriftligt så har du alltså möjlighet att få ersättning ändå.

 

Det framgår inte så tydligt på mil.se men det står faktiskt ungefär det jag skrev:

 

Du ska alltid se till att ha ett fullgott försäkringsskydd, inte bara när du ska på utlandstjänst. Olyckor kan lika gärna hända här hemma som utomlands. Men för dig som ska tjänstgöra utomlands är det ett måste att se över dina privata försäkringsskydd. Du ska därför kontakta ditt försäkringsbolag och be dem hjälpa dig att gå igenom ditt försäkringar. Du bör ha livförsäkring, olycksfallsförsäkring och sjukförsäkring. Har du och din partner köpt en bostad bör ni även överväga att teckna ett återbetalningsskydd som täcker in ett eventuellt inkomstbortfall. Om du får problem eller till och med avslag från försäkringsbolaget ska du se till att få det skriftligt. All sådan dokumentation underlättar dina/din familjs möjligheter att få ersättning vid ett eventuellt tillbud i tjänsten. Med den här försäkringslösningen är du garanterad ett försäkringsskydd oavsett om det finns force majeur-klausuler i dina försäkringar eller inte.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag hade med den delen först i mitt inlägg men tog bort den till förmån för en länk till avtalet.

Avtal om ersättning vid olycksfall och dödsfall

Avtalet gäller vid olycksfall och dödsfall under utlandstjänstgöring. Avtalet kan, om det finns särskilda skäl, kompensera privat tecknade försäkringar som inte faller ut på grund av force majeur-klausuler eller att det varit omöjligt att teckna ett försäkringsskydd på rimliga villkor. Detta beslutas efter samråd mellan anställningsmyndighet (Försvarsmakten) och berörd arbetstagarorganisation. Innan beslut fattas samråder Arbetsgivarverket med anställningsmyndigheten.

Link to comment
Share on other sites

Vad har alla fått för inryckningsdatum?

 

Har fått 18 januari som inryckningsdatum. Men ingen mer information om var. Fast det står att mer information ska komma per post cirka 4 veckor innan inryck.

 

 

Datum för inryckning brukar vara uppdelat på ett par tre veckor.

 

Du kommer att komma ett lite matnyttigare utskick som du skriver, ca 4 veckor innan. Det kommer att innehålla det väsentliga inför inryck, resebeställning osv.

 

Lite info finns för den nyfikne: Utbildningsinformation FS19

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...