Jump to content

- - - - -

Brand i ubåten Halland

10 replies to this topic

#1 Perman

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 763 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Kolmården
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Tuesday 03 February 2009, kl 13:46

Dramatisk brand i ubåt på varvet

Från Blekinge Läns Tidnings nätupplaga:

Dramatisk brand i ubåt på varvet

Räddningskåren larmades till Karlskronavarvet.
Det brann i en dockad ubåt.
En person kunde finnas kvar i den.

Klockan 18.32 kom larmet till räddningskåren. Ett automatiskt brandlarm i ubåten Halland hade startat hos vakten på Karlskronavarvet. Det visade sig också att den var kraftigt rökfylld.
Räddningskåren var snabbt där och fick det oroande beskedet att det kunde finnas en person kvar i fartyget, som låg i docka. Rökdykarna tog sig snabbt ner i ubåten och sökte genom den.
Dessbättre visade det sig att det inte fanns någon ombord. Rökdykarna fick beskedet och letade i stället upp orsaken till den kraftiga rökutvecklingen.
– Det brann med öppna lågor i en elcentral på ubåten. Hade inte automatlarmet fungerat ordentligt kunde det ha slutat illa, säger brandmästare Billy Åkerström som var räddningsledare.
Branden släcktes och röken ventilerades ut ur fartyget. Hur omfattande skador det blev är ännu oklart.
Branden på ubåten var bara det första av sammanlagt fyra larm under en timme. Åtta minuter efter det larmet kom det ett brandlarm från fängelset. En av Rödebystyrkans grupper fanns i närheten och körde dit. Det visade sig vara en brödrost som startat automatlarmet.
Strax därpå kom det rök från en maskin hos Roxtec på Verkö och automatlarmet startade även där. 19.30 ringde en kvinna på Möcklö och sa att det brann för kraftigt i hennes kakelugn. Hemtjänsten var snabbt där och hjälpte henne, så räddningskåren kunde vända hem igen.

Posted Image

Göran Lindh
goran.lindh@blt.se
Telefon: 0455-772 35

Man undrar ju som sagt var vad som kunde ha hänt om inte automatlarmet fungerat.

/Per

Edited by Perman, Tuesday 03 February 2009, kl 16:14.

--
Med svenskar förhåller det sig som med vissa gamla pumpar: man måste hälla något i dem för att få något ur dem.

Bernt Eriksson

#2 hajjper

• Nivå 7
  • 892 posts
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Anonymt

Posted Tuesday 03 February 2009, kl 13:54

Finns ju rätt stöddiga släcksystem ombord. Frågan är ju ifall de var aktiva när den ligger i dockan.
Med stor sannolikhet för en stor portion ironi.

#3 Perman

• Nivå 7
  • 763 posts

Posted Tuesday 03 February 2009, kl 16:13

View Posthajjper, on Feb 3 2009, 13:54, said:

Finns ju rätt stöddiga släcksystem ombord. Frågan är ju ifall de var aktiva när den ligger i dockan.

Det var väl en stor Finlandsfärja som blev i det närmaste totalt utbränd när den låg på ett varv i Stockholm (tror jag det var)? I det fallet så tror jag det var svetsningsarbeten som startade den häftiga branden. Jag tvivlar på att alla fartygets brandsläckningssystem är aktiva i en ubåt när den ligger på varv i en docka och det inte finns någon ombord.

/Per
--
Med svenskar förhåller det sig som med vissa gamla pumpar: man måste hälla något i dem för att få något ur dem.

Bernt Eriksson

#4 hajjper

• Nivå 7
  • 892 posts
  • Tjänst:Anonymt

Posted Tuesday 03 February 2009, kl 16:31

Just den detaljen har jag inte tänkt på när jag spatserat runt på ubåtar i docka. Men med tanke på värdet på grejerna borde det mesta vara aktivt. Behövs ju inte så mycket för att orsaka en brand.
Med stor sannolikhet för en stor portion ironi.

#5 fogel02

• Nivå 6
  • 869 posts
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Tuesday 03 February 2009, kl 20:24

Mjo finns/fanns ett halon system i elskåpen på gotlandsklassen. Jag utgår från att dessa finns kvar, åtminstone i formen av halotron. Dock verkar det ju som att dessa var ställda på manuell och inte automatisk utlösning. Anledningen till detta går självklart att spekulera i och jag ber till alla gudar som finns att båten klarade sig hyffsat ändå.

#6 Magnus Redin

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,618 posts
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Tuesday 03 February 2009, kl 22:53

View Postfogel02, on Feb 3 2009, 20:24, said:

Mjo finns/fanns ett halon system i elskåpen på gotlandsklassen. Jag utgår från att dessa finns kvar, åtminstone i formen av halotron. Dock verkar det ju som att dessa var ställda på manuell och inte automatisk utlösning. Anledningen till detta går självklart att spekulera i och jag ber till alla gudar som finns att båten klarade sig hyffsat ändå.

Vi får hoppas man har använt halogenfri isolering i elkablar osv och inte PVC som bildar korrosiva rökgaser.

#7 mdn

..under ytan, Pensionerad BlåGul

• Nivå 7
  • 1,107 posts
  • Placering:TVD Nordväst

Posted Tuesday 03 February 2009, kl 23:04

För att ytterligare komplicera era spekulationer om varför halonsystemen inte har utlöst så kastar jag in detta fakta: Det är inte alla huvudtavlor ombord som har halonsläckning.

Vad gäller korrosiva brandgaser så brann det rejält på en av näckenbåtarna på 80-talet. Med hela båtens elektriska och elektroniska utrustning täckt av korrosiva svaveloxider var goda råd dyra. Restvärdesräddningen av fartyget var mycket komplicerad och räknas än idag till den största som genomförts i Sverige, räknat i räddade värden - över en miljard kronor.

/mdn

#8 fogel02

• Nivå 6
  • 869 posts

Posted Wednesday 04 February 2009, kl 10:34

Angående Näckenbåten så var det Neptun som fick brand i HT7. Vilket ledde till gigantiskt sanering i EC/maskinrum. Saneringen var så pass stor att Kockums valda att såga upp skrovet i två delar.

#9 Perman

• Nivå 7
  • 763 posts

Posted Wednesday 04 February 2009, kl 22:33

Det är inte mer än drygt fyra månader sedan den förra branden i en upplagd ubåt på Karlskronavarvet:

Ubåt brann på varvet

/Per
--

Bernt Eriksson

#10 mdn

..under ytan, Pensionerad BlåGul

• Nivå 7
  • 1,107 posts
  • Placering:TVD Nordväst

Posted Friday 20 February 2009, kl 21:13

En källa med hög trovärdighet viskade till mig att det ska ha varit en av varvets ditplacerade elcentraler av El-Björntyp som brann ombord på Halland. Skadorna på fartyget ska vara små, men restvärdesräddning för att få bort svaveloxider från drabbad elektronik ska göras.

/mdn

#11 Jomini

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 56 posts

Posted Saturday 21 February 2009, kl 23:35

View Postmdn, on Feb 20 2009, 21:13, said:

En källa med hög trovärdighet viskade till mig att det ska ha varit en av varvets ditplacerade elcentraler av El-Björntyp som brann ombord på Halland. Skadorna på fartyget ska vara små, men restvärdesräddning för att få bort svaveloxider från drabbad elektronik ska göras.

/mdn

Kan bekräfta att så är det, besättningen ombord är måttligt glada då de får ligga ännu mer i docka istället för att åka båt.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users