Tack Fu Dahlberg
Det missade jag och jag kände ej till att Augen var med i testerna.
Intressant.
Vad var det för orsaker till att den valdes bort/klarade ej kraven?
För att besvara min egen fråge ställning lite.
Vikt: 3,0->3,5kg i standard vikt + sen den ev ökningen som kommer med tbh monterade.
Sistaskott spärr = ja
Material val är svårt pga kompositer är lätta och funkar bra.
Men personligen så gillar jag när det är metal.
Ett annat prb är att metal kan göra att vapnet blir tyngre än samma vapen byggt i kompositer.
Omladdningssystem = Vet ej
Gas har sina fördelar och nackdelar.
Det sys som Ak4 kör med har sina fördelar och nackdelar osv.
Bullpup eller ej. = Alldrig i mitt liv.
Konceptet är intressant men jag gillar det ej. Föredrar att ha magasinet där jag kan se det och om det är gjort i komposit så kan jag se mängden amo som är kvar. Det kännes lättare att hantera för min del.
Hållfasthet: Vapnet skall tåla stryk och fungera i eventuell framtida stridsmiljö och ej vara ett fint vapen på banan som Britternas L85A1 och L86A1 sys.
Presitionen skall vara godtagbar på de stridsavstånden som vapnet beräknas brukas på. Men det får gärna kunna träffa en helfigur med liten spridning på längre avstånd.
Mag kap: 30 skott i standarläget med ev större mag.
Tbh: Olika typer av optik, olika piplängd beroende på vad vapnet skall brukas till, laserpek, rps, grt, nonlethal amo eller vapentillsats, ev bipod.
Vapnet får gärna vara soldat säkert. Så att ej griskarlsson lyckas fumla till det och skada sig. Men det skall vara lätt hanterligt för normal brukaren att göra rent eller göra mindre underhåll på vapnet utan tkn utb.
Kaliber valet är ej lätt.
Skall vi köra på en kaliber som har funnits länge och funkar som 7,62*51 eller skall vi kanske testa 6,8 spc.
Jag vet ej själv. De olika kalibrarna har sina fördelar och nackdelar hur vi än vänder på det. Jag vet ej så mkt om varken 6,8 eller H&K´s 4mm amo till MP7.
Men det viktiga bör vara att amon levererar tillräckligt stoppkraft mot det målet som du beskjuter, samt att det gör att du ej behöver förbruka hur mkt amo som helst för att slå ut en motståndare.
Sista frågan om vapnet skall vara en del av en vapenfamilj är små intressant men jag har ej ngr bra svar.
Ngr vapen som kan vara intressanta att titta närmare på som har sina fördelar och nackdelar är
G36/XM8
MP7,
Fn2000, FnScar light och heavy
Kom ej på flera andra sys som kan vara intressanta just nu.
Edit
Såg att jag missade en sak.
Vapnet bör vara anpassningsbart för både höger och vänster skytt.
Det finnes flera sätt att göra det på. Med flyttbart manöverhandtag, magknapp som går att ändra osv. Men hylsorna skall ej träffa en vänster skytt i ansiktet som brukar vapnet.
Mvh
404 Skenberg
Edited by 404 Skenberg, Tuesday 15 March 2005, kl 02:59.