A på fartyg
Posted Wednesday 07 January 2009, kl 12:09
Jag undrar vad A:t som står på Marinens underhållsfartyg betyder.
Posted Wednesday 07 January 2009, kl 12:21
GMY
Hence, why bring CIA, Aliens, Zion, 911, chemtrails, Jews, Anal probing, even more f***king chemtrails, free masons and not so free masons into the equation?
"Du är inte off topic, Du är off reason." Garvarn på Vof.se
Posted Wednesday 07 January 2009, kl 16:39
Posted Wednesday 07 January 2009, kl 18:49
Posted Wednesday 07 January 2009, kl 19:00
fogel02, on Jan 7 2009, 18:49, said:
Inom ytstriden så kännetecknar bokstaven i bognummret fartygstypen, inom minkriget så betyder det bara att fartyget på något sätt har mintjänst som huvudsaklig sysselsättning. Även A (Auxiliary) kan ju innefatta allt från kalsongkryssare till tankfartyg och bogserbåtar...
Edited by PB-Syte, Wednesday 07 January 2009, kl 19:14.
Posted Wednesday 07 January 2009, kl 20:07
Posted Wednesday 07 January 2009, kl 23:03
PB-Syte, on Jan 7 2009, 19:00, said:
Och jag antar att "S" står för Skolfartyg då, eller står det möjligen för Segelfartyg? (Jag tänker naturligtvis på Gladan och Falken.)
Dock så har ju minutläggarna "MUL". Enligt Combat Fleets så omklassades MUL 11 Kalvsund till "auxiliary" 1993, men behöll trots detta sitt "MUL" prefix.
Man tycker ju kanske även att Tapperklassen borde haft "P" före idnumren, men icke...
/Per
P.S. Vad är förresten skillnaden mellan en "minelayer" (som MUL 20 Furusund betecknas som i Combat Fleets) och en "mine planter" som MUL 12-klassen? D.S.
--
En sann gentleman är någon som vet hur man spelar säckpipa, men låter bli.
Okänd
Edited by Perman, Wednesday 07 January 2009, kl 23:08.
Med svenskar förhåller det sig som med vissa gamla pumpar: man måste hälla något i dem för att få något ur dem.
Bernt Eriksson
Posted Thursday 08 January 2009, kl 12:44
Posted Thursday 08 January 2009, kl 15:15
Posted Thursday 08 January 2009, kl 16:16
Perman, on Jan 7 2009, 23:03, said:
Dock så har ju minutläggarna "MUL". Enligt Combat Fleets så omklassades MUL 11 Kalvsund till "auxiliary" 1993, men behöll trots detta sitt "MUL" prefix.
Man tycker ju kanske även att Tapperklassen borde haft "P" före idnumren, men icke...
/Per
P.S. Vad är förresten skillnaden mellan en "minelayer" (som MUL 20 Furusund betecknas som i Combat Fleets) och en "mine planter" som MUL 12-klassen? D.S.
Mulorna tillhörde KA (sedanmera AMF!) och dom hade säkert egna beteckningar. Bevakningsbåtarna är ju inte patrullbåtar och ska således inte ha beteckningen P, dessutom var beteckningen B upptagen (Bojbåtarna!). Vill minnas att jag har sett nån av bevbåtarna med beteckningen BEVB på bogen, men det var förmodligen ett lokalt påhitt...
Vad det gäller skillnaden mellan minelayer och mine planter så skulle jag gissa på att det är översättarna på Naval Institute Press som har missuppfattat något, det är ju inte som att den boken inte innehåller massor av faktafel i övrigt...
Posted Friday 09 January 2009, kl 20:14
fogel02, on Jan 7 2009, 18:49, said:
Under hela tiden jag låg inne (mitten på 90-talet) så saknades bognummer på samtliga fartyg i divisionen. Finns det någon anledning att inte måla dit bognummret, eller handlade det endast om lathet från våra PB-elever som målade om fartygen
När jag besökte fartygen något år senare hade de bognummer.
Posted Saturday 10 January 2009, kl 15:05
Om man ser på bilder av svenska fartyg från 50-60-talen så var det likadant här och även under korta perioder senare har vissa fartyg saknat bokstäver. Ni som har sett Bremön där hon ligger vid Marinmuseum har säkert noterat att hon har sin ursprungliga märkning utan bokstav. När jag började i Flottan i slutet av 70-talet hade exempelvis inte trängfartygen några bognummer alls påmålade, det infördes någon gång under tidigt 80-tal. Då vill jag minnas att det snackades om någon konvention som sa att örlogsfartyg skulle ha ett identifieringsnummer synligt. Hur det egentligen förhöll sig med den saken kan man ju undra med tanke på att vi under ubåtsjaktperioden målade över bognumren på de vapenbärande fartygen och även täckte över eller demonterade namnskyltar och vapensköldar och tog bort märkningen på frälsarkransarna för att försvåra identifiering av fartygen. Jag misstänker att det är den tiden MtrlC syftar på eftersom det var någon gång i början av 90-talet man återställde bognumren igen.
Som kuriosa kan jag tillägga att en av besättningarna på 13. Patrullbåtsdivisionen tyckte att de i och med robotbestyckningen borde ha ett R istället för P före bognumret, så man modifierade helt sonika bokstaven lite. Det tog ett par veckor innan någon "pekade med hela handen" och beordrade att det skulle återställas till "rätt" utförande igen.
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users