Skoog, on Jan 8 2009, 22:11, said:
HMS Jägarens pjäs är inte vattentät och därför har de ett skydd över den då de inte använder den. Dock ska de inom kort få en uppdaterad pjäs av samma modell som den finns på HMS Gävle, HMS Sundsvall och Kosterklassen. Jag vet inte om den heter Mk II eller Mk III.
Källa HMS Jägarens fartygschef.
Låter verkligen intressant. Förmodligen görs detta på
Jägaren för att förenkla underhåll och service så att man bara har en och samma 40 mm kanontyp i flottan, men det är naturligtvis också en indikation på att hon avses användas ytterligare ett antal år. Vad jag förstått så är det dock endast kupolen och underlavetten som är nytt på denna kanon. Själva pjäsen är alltså densamma som tidigare, men kanonkupolen har fått ett mer stealthliknande utseende och elevering och traversering sker nu på elektrisk väg (mot tidigare hydrauliskt). Man får även förmoda att pjäsen nu kan använda 3P ammunition. Den svenska fullständiga beteckningen på denna "nygamla" pjäs kan jag inte hitta längre på nätet, men jag minns att den slutar med "-EL".
/Per
--
Som en finsk general sa: ”Hade jag föreslagit samma förändringar som mina svenska kollegor genomfört, hade jag ställts inför krigsrätt”.