Foxtrotcharliegrg, on Nov 28 2008, 02:16, said:
Är gördeln öppningsbar på framsidan (tycker mig skymta både sticklås och dragkedja på första bilden)? Är den helt modulär eller sitter fickorna fast? Sitter de uppdaterade fickorna tight eller lika flärpinga som nuvarande? Kanske ett H-format ok med plats för ett vätskesystem?
Gördeln består av ett bälte, ett ok och två paneler/plattor (höger resp. vänsterutförande) att fästa prylar på, samt ett gäng fickor men inga av dessa sitter fast. Bältet justeras en gång för alla och sedan sitter det. Detta gör att det sitter bättre än på SV2K men man kan inte (på något enkelt sätt) justera det beroende på mängden föstärkningsplagg, kroppsskydd etc. I det avseendet är alltså bältet till 304K överlägset.
Dessutom sitter inte bältet fast i plattorna på något sätt utan är bara trätt igenom dem. Detta gör att man kan variera om man vill ha en glipa fram eller om det ska vara mer som en vanlig chestrig, enbart genom att dra åt banden till spännena man knäpper ihop det med. Själv vill jag att det ska sitta ihop där fram så den lösningen var jag inte alls nöjd med. Jag hade hellre sett en lösning som BHI där man har en stor platta fram och spänner åt det på sidorna.
Bältet knäpps ihop med ett sticklås (plast) och plattorna sitter ihop med ytterligare två, med band så att avståndet mellan dem kan justeras. Detta innebar att det blev lite meck varje gång man tog på sig det för att få ihop plattorna så mycket som möjligt. Fickorna på jackan kommer man ändå inte åt så åtkomlighet till dessa kan man bortse ifrån. I plattorna så finns det något liknande bröstfickorna på SV2K, men dessa är i princip omöjliga att använda när man fått på sig den.
Plattorna har två eller tre band (varav minst ett elastiskt, alla smala) ditsydda utanpå varandra så det är ett jäkla pill för att få dit fickorna. De sitter något bättre än på SV2K, men jag vet inte om det är värt allt jobb med att få dit dem. Själva plattorna var väldigt sladdriga om man inte drog åt alla remmar så att västen satt tight, alternativt om ett sticklås gått upp. Magasinfickorna rymmer med lätthet tre plåtmagasin (Ak5). Alla fickorna tycker jag var bra, men jag provade visserligen bara magfickorna, handgranatsfickorna, dumpfickan och den större flerbruksfickan.
Oket fungerade bra och gjorde inte alls ont på samma sätt som SV2K kan göra, men det hängde nog ihop med att bältet tog mer last. Oket har bara två remmar fram (plus justering), men det finns fyra fästpunkter på plattorna (2/platta) så det hade inte skadat om det var anpassat så att den använde alla fästpunkterna.
Förutom bristen på justeringsförmåga i bältet och viss sladdrighet upptäckte jag vissa irriterande moment från 304K som jag nästan förträngt. Precis som på 304K kunde det vara ett jäkla trassel när man skulle ta på sig den och alla fickor snurrat in sig i bälte och remmar. Dessutom satt plattorna löst på bältet vilket gjorde att bältet kunde vrida sig och ganska ofta gled bältet ur plattorna, alla som råkat ut för att fickorna på 304K lossnar vet hur jobbigt det är.
Det jag skulle vilja ändra är:
En stor platta fram
Bättre justeringsmöjlighet på bältet (som på 304K) men utan att det glider upp (som SV2K)
Ta bort onödiga fickor och band
Bältet ska sitta ihop med plattan/-orna
... eller köp färdigt från exempelvis Blackhawk.
Fördelar:
Bättre avbärarbälte än SV2K -> mindre vikt på axlarna
Det går att nästan slippa glipan fram (som SV2K lider av)
Fickorna sitter något bättre än SV2K
Mindre skit på ryggen (exempelvis vätskesystem) -> bättre i fordon
Bra fickor
Går att få tightare än SV2K
Inte riktigt lika varmt som SV2K