Geländewagen ambulanser i US
Posted Sunday 09 November 2008, kl 13:24
Bilden som avser att visa ingången till ROLE1 har ett antal fordon till vänster om sig.
Patriorna är lätt identifierade men den som benämns ST3 känns som en uppskalad GW.
Blev lite nyfiken på vad det är för fordon??
Den "känns som snäppet för stor för att vara en GW.
Rätt eller fel??
Posted Sunday 09 November 2008, kl 13:32
http://www.forsvarsmakten.fi/maavoimat/kal...p;equipment=210
Posted Sunday 09 November 2008, kl 15:31
Kanna, on Nov 9 2008, 13:32, said:
http://www.forsvarsmakten.fi/maavoimat/kal...p;equipment=210
Kan tänkas vara så ja.. Men nummerplåten ser ganska svensk ut
Posted Sunday 09 November 2008, kl 15:56
Posted Sunday 09 November 2008, kl 16:51
Posted Sunday 09 November 2008, kl 17:56
Kanna, on Nov 9 2008, 15:56, said:
*LER*
Jaha.. Okej.. trodde det var byggt på kunnande om att Finnarna fanns på samma camp som vi med RT
Dieseltrollet:
Aha.. Okej.. Jag hade helt missat att vi köpt in dem.
Finns de på KS med??
Där känns det som att de skulle kunna passa bättre (lägre hotbild i normalfallet)
Posted Wednesday 25 March 2009, kl 18:29
Ths, on Mar 14 2009, 22:51, said:
Känns ju som en vettig anpassning till verkligheten
Posted Friday 27 March 2009, kl 14:34
i norge körs det mercedes "jeepar" som liknar GW, men de benämns 240.
googlade lite och hittade ett par bilder som ser ut som dessa.
norrmännen kör dessa som ambulanser också.
då med förlängd hjulbas och en hytt som känns snarlik den som sitter på flygvapnets sjv-BV.
min stilla undran är bara om "240" bara är en annan benämning på GW, eller om vi talar om två olika modeller.
man ser vissa skillnader på dem, främst i inredning då.
240 i norgen har långbänkar bak, så den går helt utmärkt att bruka som tillfälligt som sjv-tp.
"tilltänkt mtrl är tillräcklig mtrl" - magnusson
"idiot är också en kompetens" - QM CG
Posted Friday 27 March 2009, kl 21:58
Mer info finns som vanligt på Wikipedia
Edited by 106, Friday 27 March 2009, kl 22:02.
Posted Saturday 28 March 2009, kl 00:02
borde ju tänkt på wiki.
nu e jag dålig på GW överlag, men norrmännens verkar inte vara så där bra.
de ambulanser som vi hade med oss till jokkmokk, var tvungna att stå på tomgång hela natten, annars hade batteriet dött.
de körs inte helt på diesel heller, killen jag jobbat mest med hävdar att de kör på någon parafinblandning och diesel.
med en blandning på 80/20.
vet inte hur sant det där är, är fö rätt dålig på motorer i allmänhet, och får frossbrytningar av det mesta MB har sålt till försvaret.
unimog är dock ett undantag.
Posted Saturday 28 March 2009, kl 01:14
Det finns vissa konstigheter i kravspecen.
Jämför följande stycke i anbudsinfordran
Armed Forces. The ambulances will be procured for the Swedish commitment within
the ISAF force and for the Nordic Battle group 2011, and thus the delivery time is vital.
Länk till den aktuella upphandlingen.
Anbudsinfordran
Kravspecifikation
Tidplan
Posted Saturday 28 March 2009, kl 12:51
som jag uppfattar kravspec så vill man ha en "TMTM light".
denna typ av ambulans finns redan i civil-version idag, fast då ej som 4X4 och terränganpassad.
iden med utbytbar sjv-modul är en smart lösning, då man i praktiken kan lossa modulen från chassit, ställa den på pallet motsv, och skicka hem den med TP84.
det finns en massa andra saker man kan läsa ut av kravspec också.
dessa ambulanser är inte tänkta att åka ut och hämta MOT-team i "indian-contry", de är mer tänkta att åka och hämta skadade i närområdet från campen räknat.
ok vet ej om man skall räkna 100km som närområde men, det finns andra insatser i framtiden som kan komma att kräva dessa fordon.
iom att vi skall ha eget fältsjukhus i nästa NBG så behövs det lättare fordon för tex transporter inom camp.
vi kan inte alltid räkna med att LZ för våra HKP10B ligger rakt utanför dörren.
eller att sjukan står i direkt anslutning till landningsbana.
dessutom tror jag man tittat lite på norges upplägg med ambulans-pluton.
Posted Saturday 28 March 2009, kl 17:23
bushman, on Mar 28 2009, 12:51, said:
Posted Saturday 28 March 2009, kl 18:29
106, on Mar 28 2009, 17:23, said:
står ett par rader på sid 2 i kravspec
jag vet att hela bilen är tänkt för att gå i herkan, dock är det ett bra tänk att den skall kunna lossas ifrån chassiet, om fordonet är trasigt och man har nödbehov att få hem skadad.
detta beror väl helt på insatsen och var den befinner sig?
har vi i framtiden ett ROLE2 enhanced så kommer det ej att stå i frontlinjen, det gör ROLE2 LM.
men helt klart vi talar om ett fordon som är mer civilt inriktat, och kan passa åt räddningsverk också.
klimatanl blir ett kapitel i sig, jag hoppas man lärt sig lite från NBG08 i den frågan, om inte annat får man väl fråga norrmän och danskar som har erfarenheter från varmt klimat
Edited by bushman, Saturday 28 March 2009, kl 19:06.
Posted Saturday 28 March 2009, kl 19:05
bushman, on Mar 28 2009, 18:29, said:
har vi i framtiden ett ROLE2 enhanced så kommer det ej att stå i frontlinjen, det gör ROLE2 LM.
men helt klart vi talar om ett fordon som är mer civilt inriktat, och kan passa åt räddningsverk också.
Antingen finns det en hotbild i missionen, fullt ut, eller så finns det inte.
Eventuella avsteg från det....diskuteras inom respektive "insats", och inte här.
"För Balkbron i Tiden" /Kadett M-E Wallin
Kom ihåg, Murphy är där ute... och väntar.
Posted Saturday 28 March 2009, kl 20:04
106, on Mar 28 2009, 17:23, said:
står ett par rader på sid 2 i kravspec
jag vet att hela bilen är tänkt för att gå i herkan, dock är det ett bra tänk att den skall kunna lossas ifrån chassiet, om fordonet är trasigt och man har nödbehov att få hem skadad.
Det som står om det på sidan 2 är följande:
...
Ambulansen kommer att transporteras på järnväg alternativt båt och flyg. För flygtransport nyttjas svensk Tp84. Den medicinska modulen kommer att vara driftsatt och operativ under transport med Tp 84.
Leverantören skall i samråd med FMV särskilt beakta val av elektriska komponenter till den medicinska modulen såsom belysningsinstallation, ventilation, kabeldragning mm i syfte att minimera EMC störning och annan störning som kan påverka flygvärdighetsgodkännande för transport i Tp 84.
Jag ser inte att det på något sätt innebär att man på ett någorlunda enkelt sätt ska kunna montera av skåpet och skicka det separat på en palett, med folk i. Är det någon lastväxlarlösning man är ute efter så får man väl specificera det.
Posted Saturday 28 March 2009, kl 20:10
Ing, on Mar 28 2009, 19:05, said:
Antingen finns det en hotbild i missionen, fullt ut, eller så finns det inte.
Eventuella avsteg från det....diskuteras inom respektive "insats", och inte här.
ja det e uppfattat.
var lite otydlig.
gjorde ett försök att hitta de civila motsvarigheter som redan existerar i ett system förberett för TP 84.
hittar tyvärr inget om dem eller den.
F7 har visat detta på sin hemsida, och den/dem är stationerade hos linköpings sjukhus.
dessa är dock utrustade för att kunna flyga hem patienter smittade av nivå 3 och 4 sjukdommar.(ebloa, hantavirus motsv)
dock är det förmodligen liknade fordon man är ute efter.
allt som allt är det ju inga mängder som FMV skall köpa in.
7 fordon totalt.
jag får lite vibbar av att de kommer likna FV´s nya släckfordon.
som jag just nu ej kommer ihåg vilket märke de tillhör, men gissar på något amerikanskt.
någon som kanske har bättre input om dessa?
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users