Digitalt M90
Posted Wednesday 01 October 2008, kl 14:34
Posted Wednesday 01 October 2008, kl 14:41
You fly, you die!
1.97 pluton hawk komp. 05/06
Posted Wednesday 01 October 2008, kl 16:04
You fly, you die!
1.97 pluton hawk komp. 05/06
Posted Wednesday 01 October 2008, kl 16:11
Posted Wednesday 01 October 2008, kl 16:49
det skulle helt enkelt se likadant ut nästan....
Posted Wednesday 01 October 2008, kl 17:36
Vilket M90 inte är speciellt bra på.
Har dock inte sett någon förevisning av MARPAT i rörelse men M59 vs. M90 så vann M59 stort då det gäller rörelse däremot stillastående så var det M90 som vann..
Posted Wednesday 01 October 2008, kl 18:40
överlägsen både stillastående och i rörelse..
men som sagt.. tror inte det skulle bli så stor skillnad iom att M90 mönstret har ganska stora fält...
däremot ett digitalt camo med samma färger som M90 kanske vore nåt
dock helt nytt mönster altså.
kanske nån skulle experimentera med det i datorn och visa bild?
Posted Wednesday 01 October 2008, kl 19:34
Edited by joppe, Wednesday 01 October 2008, kl 19:35.
"Vem vare som kasta"
"Hv den mongoloida brodern i arméfamiljen"
"That song is straight homosexual country music, Special Olympics-gay,"
Posted Wednesday 01 October 2008, kl 19:43
Skulle också gärna se en exprimenterad bild? Någon som är haj på illustrator eller något annat program som säger sig manad?
/Nyllet
Posted Wednesday 01 October 2008, kl 20:09
http://en.wikipedia.org/wiki/MARPAT
Jag vet att det är wikipedia men det finns nice information där som man annars inte hittar.
och en digital version av M90 handlar inte om att den ska vara snygg den ska kunna gömma oss så att eventuella smurfar (FI) inte finner den som bär det. Vad jag också kunde läsa här om jag förstod det rätt så var det att med digitala pixlar så lurar det ögat eftersom det letar efter större mönster. Men om det är ett pixligt så tror ögat att det hör till omgivningen.
Posted Thursday 02 October 2008, kl 05:22
Här är bla Lettlands.
Posted Thursday 02 October 2008, kl 08:31
Fu Kjellberg, on Oct 2 2008, 06:22, said:
Här är bla Lettlands.
*BILD*
Edited by mdn, Thursday 02 October 2008, kl 18:36.
Bild i citatruta gillar vi inte.
Posted Thursday 02 October 2008, kl 09:12
Man skall jobba med kulörerna i camoflaget på M/90 men absolut inte minska fältens storlek. Det skulle faktiskt bli bättre om man gjorde färre fält på M/90. Camoflagets fältstorlek skall vara avpassad för avstånd på 75-120 meter ungefär. Det är ett realistiskt avstånd att ligga helt stilla på och vänta innan man öppnar eld. Jag skulle vilja se den soldat som ligger blixtstilla och väntar in fienden till 5-10 meter vilket är det avstånd där Marpat och ovanstående lettiska uniform överhuvudtaget börjar fungera. Avtånd större än 10 meter är både lettiska unformen och Marpat helt overksamt och fungerar då som uniform i en enskild kulörton utan kontur uppbrytning.
Titta till exempel på den länk till wiki som postades tidigare; http://en.wikipedia.org/wiki/MARPAT
Kolla på den lilla bilden "Marines wearing snow-patterned MARPAT", det som gör de soldaterna svåra att se är om du funderar lite faktiskt de stora svarta fälten som utgörs av deras hjälmar och stridsselar. Om deras hjälmar och stridsselar inte varit svarta blobbar utan också MARPAT så hade det direkt varit mycket enkare att se dom. Stora fält är tricket, inte små.
Edited by Pal, Thursday 02 October 2008, kl 09:23.
Posted Thursday 02 October 2008, kl 09:15
Jag kan personligen bekräfta att m/90 är otroligt bra om man ligger stilla, 2 meter ifrån mig under en kurragömma aktig lek så vart jag inte sedd.
Posted Thursday 02 October 2008, kl 09:38
Det kanske är bara att infinna sig i tanken att världen kanske blir lite mer digital och därför behöver ett mönster som alla kan förstå.
Edited by Echo-89, Thursday 02 October 2008, kl 09:41.
Posted Thursday 02 October 2008, kl 13:19
Posted Thursday 02 October 2008, kl 13:43
Echo-89, on Oct 2 2008, 10:38, said:
Jag har hört flera som erkänner att den största vinsten med camoflage uniformer överhuvudtaget är att den som går runt inne i den känner sig bättre. För att behålla den känslan så kan jag tänka mig att förnying behövs ibland. Flecktarn, marpat mfl är sämre i min mening än det som kom före dem på alla punkter utom då den förvisso viktiga punkten att soldaten känner sig välutrustad. Små fält är inte bra ur camoflage synpunkt. Det skall vara stora fält och kulörskillnaden måste också vara tillräckligt stor mellan närliggande fält, då får man bort konturen. Förvisso är det oerhört viktigt med kulören i jämförelse med den miljö uniformen skall verka i. Och vid varje jämförelse så måste man egentligen utgå från mönster men då uppsydda med samma medelkulör. Annars kan det bli så att det är medelkulören av en uniform och inte mönstret man istället jämför. En billig och bra kompromiss är att använda svart/vitt fotografering vid utvärdering.
Edited by Pal, Thursday 02 October 2008, kl 14:11.
Posted Thursday 02 October 2008, kl 17:35
Plus: Får gärna fortsätta diskussionen, den är intressant!
Posted Thursday 02 October 2008, kl 19:26
på mer än 10m så funkar den fortfarande bra, men är inte bättre eller sämre än M90
amerikansk woodland i motsvarande terräng är sämre på nära håll än Marpat men likvärdig på längre håll..
det "bästa" jag sett är tro det eller ej schweiziskt "alpenflage" eller vad det heter (det rödspräckliga)...
funkade kanonbra i svensk skog så länge bäraren höll sig still och i låg ställning..
dock vet jag inte hur bra det funkade i upprätt ställning och under rörelse...
dock tror jag inte det finns nåt "optimalt" camo för nån given terrängtyp..
allt handlar om kompromisser precis som inom allt annat..
M90 funkar dock kanonbra i svensk löv och blandskog..
liksom danska M84 funkar i lösvkog..
Flecktarn gör sig förmodligen utmärkt i noreuropeisk lövskog på hösten, fast där tror jag nästan belgarnas puzzle camo är bäst..
så.. min tanke är att största vinsten med mönstrade uniformer, oavsett typ av mönster är psykologisk påverkan på bäraren.. känner han sig bra utrustad så blir han auomatiskt något bättre..
har hört ryktas om att den bästa uniformen sverige testat var en variant där armarna hade var sin färg, benen hade var sin och överkroppen var delad i 2 eller 4 fält...
dock såg den uniformen ut som en clown dräkt. men rent maskeringsmässigt var den överlägsen...
fast.. vem vill se ut som en clown?
hade inte gett nån bra psykologisk effekt på bäraren..
troligtvis är det så att en människokropp helt enkelt är en för liten yta för att det skall gå att använda ett bra mönster..
däremot fordon osv (som ju har betydligt större fält som Pal säger) är det lättare just för att större fält funkar bättre...
Posted Sunday 05 October 2008, kl 19:55
Min poäng, kanske är kamouflage otroligt överskattat och i Hemvärnets fall där jag är aktiv då och då så täcker vi ju vår kamouflagejacka med ett stycke stridvsväst vilket ger kamouflagen än mindre möjlighet att verka.
Näe, jag håller med några tidigare inlägg, utan att vara otroligt vetenskaplig, eller ha några fiffiga källor att hänvisa till att visst verkar det som om kamouflage till stora delar är snyggt och bra ur en psykologisk synpunkt!
Rippen nu i el stockholmo
Posted Sunday 05 October 2008, kl 21:17
Berg, on Oct 2 2008, 10:15, said:
Jag kan personligen bekräfta att m/90 är otroligt bra om man ligger stilla, 2 meter ifrån mig under en kurragömma aktig lek så vart jag inte sedd.
Freden är det mest värdefulla som finns,
men likt allt annat i den här världen, har den sitt pris.
Vi kommer inte acceptera fred till varje pris.
- Josef Beck, Polens utrikesminister 1939
Posted Monday 06 October 2008, kl 20:57
darkjak, on Oct 5 2008, 22:17, said:
Berg, on Oct 2 2008, 10:15, said:
Såg också de lettiska uniformerna under HvSS, såg ut som någon hos motsvarande FMV hos dem hade spelat lite för mycket tetris. Inte skulle de camot funka på några nära avstånd iaf.
....flesta av dem är väl sanna"
Posted Monday 06 October 2008, kl 21:28
Posted Monday 06 October 2008, kl 22:41
springa runt med tarmarna hängandes ute" - Lt H.
Posted Tuesday 07 October 2008, kl 08:23
Peahn, on Oct 6 2008, 23:41, said:
"Vem vare som kasta"
"Hv den mongoloida brodern i arméfamiljen"
"That song is straight homosexual country music, Special Olympics-gay,"
Posted Tuesday 07 October 2008, kl 08:32
När jag låg inne (87-88) var vi ofta övningsobjekt på InfSS/Kvarn och då pågick försök med nya uniformer. Så där fanna ränder och prickar i flera olika varianter. Allt enligt våra befäl för att en ny camo uniform och basker skulle vara moralhöjande.
Dock hade dessa soldater fått lämna in hela den gamla utrustningen och AK5 hade inte kommigt till den. Varför alla dessa nya uniformer och annan utrustning för 2000-talet var beväpnade med Mauser m/96. Grämer mig fortfarande att jag inte hade kamran med mig.
Chaplain
Posted Tuesday 07 October 2008, kl 08:50
Söderström, on Oct 6 2008, 22:28, said:
Posted Tuesday 07 October 2008, kl 09:44
med slutsatsen att nuvarande inte var optimal, men moralhöjande.
LÄNK
/martinator
About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users