Varför skjuta hundar med hagelbössa och inte ak?
Posted Monday 15 September 2008, kl 16:18
Jag har fått uppfattningen att man under utlandsuppdrag då man kan komma att stöta på potentiellt farliga hundar tar man med sig hagelgevär och använder dessa att skjuta hundar med, då detta är bättre än att använda ak.
Är det faktiskt så att man föredrar att skjuta hundar med hagel istället för ak och varför är det i så fall så?
Ak "fungerar" väl bra mot människor så varför inte mot hundar?
En av mina kaptener på pbv-skolan under övningsmomentet trädfällning
Posted Monday 15 September 2008, kl 16:27
sportdykare, on Sep 15 2008, 17:18, said:
Jag har fått uppfattningen att man under utlandsuppdrag då man kan komma att stöta på potentiellt farliga hundar tar man med sig hagelgevär och använder dessa att skjuta hundar med, då detta är bättre än att använda ak.
Är det faktiskt så att man föredrar att skjuta hundar med hagel istället för ak och varför är det i så fall så?
Ak "fungerar" väl bra mot människor så varför inte mot hundar?
En hund är liten och rör gärna på sig, vilket gör att den kan vara svår att träffa, och om du träffar är det inte säkert att den dör direkt.
Ett exempel på när polisen försöker skjuta en hund: (Varning, för er som gillar djur så kanske ni inte ska titta)
Posted Monday 15 September 2008, kl 16:29
medan hagelbössan med sin lägre räckvidd men förmåga att sätt mer bly i luften med 1 skott än med ak. Har större möjlighet att stoppa en attakerande hund.
Och så ger hagelbössan en lite större träffyta.
Edit:Pucktvåa
Edited by Slöbevakarn, Monday 15 September 2008, kl 16:31.
Posted Monday 15 September 2008, kl 16:46
Kulvapen dödar genom att skada inre organ och påverkar då individens förmåga att överleva genom detta.
Ett hagelvapen dödar genom att åsamka chock och så stor påverkan på känsel och nervsystem i kroppen på så snabb tid att individen helt enkelt dör pgra "nervsammanbrott"
en bekant från TD-01 i Tchad berättade att när dessa sköt en stackars hund till döds med hjälp av Ak5 så dog den först när det 8 skottet levererades.
Posted Monday 15 September 2008, kl 17:04
- man kan, eller snarare får, inte ha en bra halvmantlad jaktkula i ak:n
- risken för farliga rikoschetter är mindre med hagel än med helmantlad kula
Posted Monday 15 September 2008, kl 17:10
Ytterligare en fördel rent militärt är att det blir mindre med farliga ricoshetter med hagel, då hagel har en tendens att inte flyga så långt. Man skjuter ju oftast hunden i tätbebyggelse.
EDIT: Pucktrea. Chefen kom hem och krävde uppmärksamhet.
Edited by losec, Monday 15 September 2008, kl 17:12.
Salami I like´m!
Posted Tuesday 16 September 2008, kl 08:30
losec, on Sep 15 2008, 18:10, said:
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.
Posted Tuesday 16 September 2008, kl 08:34
Dock är det synd att det inte finns lite grövre hagel inom FM.
Posted Tuesday 16 September 2008, kl 10:13
eskil, on Sep 16 2008, 09:30, said:
Där ser man. Trodde man jagade småvilt med så gott som uteslutande hagel, av anledningen som 2sharp skriver.
I stand corrected!
EDIT: stavning
Edited by losec, Tuesday 16 September 2008, kl 10:13.
Salami I like´m!
Posted Tuesday 16 September 2008, kl 12:59
Hagel vs. Kula for smavilt beror pa jaktform. En jaktform som tex drevjakt da viltet forvantas rora sig fort, och skottillfallet kommer att vara snabbt och pa nara hall anvandas nastan uteslutande hagel. Smyg-, vak, lockjakt, dar skjutavstanden oftast ar langre och viltet ror sig mindre anvands kula.
Posted Tuesday 16 September 2008, kl 13:40
Sekundärt är att inte orsaka onödig plåga för djuret. Detta är viktigt ur en juridisk mening eftersom den svenska personalen lyder under svensk lag.
/K
Posted Wednesday 17 September 2008, kl 22:12
Hmm... Hare jagas nog nästan uteslutande med hagel. Om man jagar med 22lr gör man sig skyldig till brott.
Följande arter är tillåtna att skjuta med patroner i klass 4 (i den mån det råder jakttid på dem eller det är fråga om skyddsjakt): vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämlar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe, ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, råka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink.
Ingen hare med där så vitt jag kan se.
Fakta, bättre än gissningar?
/EU2
Posted Thursday 18 September 2008, kl 09:24
Men ni kan naturligtvis fortsätta diskutera...
En av mina kaptener på pbv-skolan under övningsmomentet trädfällning
Posted Thursday 18 September 2008, kl 12:27
ErikUrban 2, on Sep 17 2008, 23:12, said:
Följande arter är tillåtna att skjuta med patroner i klass 4 (i den mån det råder jakttid på dem eller det är fråga om skyddsjakt): vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämlar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe, ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, råka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink.
Dessutom så har jag svårt att förstå varför man kan skjuta kanin och mård med klass 4, men inte hare.
som ej tjusats in i döden av att detta land försvara.
Posted Thursday 18 September 2008, kl 16:10
eskil, on Sep 18 2008, 13:27, said:
Dessutom så har jag svårt att förstå varför man kan skjuta kanin och mård med klass 4, men inte hare.
Harar är väl lite större än kaniner? Hur som helst så är det klass 3 som gäller för hare. Frågan är vad hund går som. Min jaktbok har inte "byracka" med i uppräkningen av klasserna.
"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952
Posted Thursday 18 September 2008, kl 16:10
eskil, on Sep 18 2008, 13:27, said:
Jag vet att det är off topic nu, men .22 Magnum är godkänd för harjakt då det är en klass 3-kaliber. Kravet för klass 3 är en minsta kulvikt på 2,5 gram och en anslagsenergi på 200 joule vid 100 meters avstånd.
En fråga av mer allmän karaktär: Vilken patron använder kronan för skadedjursbekämpning?
Posted Thursday 18 September 2008, kl 19:31
Adeptus Bellum, on Sep 18 2008, 17:10, said:
Aldrig hört talas om att det finns någon sådan patron, hagelpatron är väl det ända men då är ju denna kaliber samma som jaktammunitionen.
Posted Thursday 18 September 2008, kl 20:43
Båda två är hemska även om rubrik två är att föredra.
Ergo: Glöm inte vad The Swede sa: Dmax...
GMY
Btw. Borde inte han den där dobberman kunna göra ett utlåtande från "motståndarens sida" här
Hence, why bring CIA, Aliens, Zion, 911, chemtrails, Jews, Anal probing, even more f***king chemtrails, free masons and not so free masons into the equation?
"Du är inte off topic, Du är off reason." Garvarn på Vof.se
Posted Saturday 03 October 2009, kl 17:56
2Sharp, on Sep 16 2008, 09:34, said:
Dock är det synd att det inte finns lite grövre hagel inom FM.
Det är inte bara hundar som fattar trögt. Även den som för hunden och de intill kan fatta trögt.
Givetvis beror det på plats och läge också. Det finns hagelpatroner med plast/vaxkula också. Det kan behövas när en uppretad folkmassa har med sig hund/hundar som de triggar. Avsiken är att slå ut hunden och inte personerna bakom.
Posted Saturday 03 October 2009, kl 21:09
ände vapen skribenten Anders L Dahlman gjorde för x antal år sen en liten forskning på området och
kom fram till att den bästa allroundhagelpatronen (puh!) är en US6 på 28gram klara allt från fågel till rådjur (förutom vinterpälsade rådjur då US3-4 var mer lämpad) har själv jagat med US5-6 på allt de senaste 10 åren med nästan uteslutande knall-fallslut för djuren! Träffen är viktigare än laddningen!
En hund är oftast inget större vilt och kraften i så gott som vilket hagel som helst räcker fint!
Förresten vet ni vilket hagelvapen som används?? sett någon bild med en vanlig berettabock men det borde väl finnas annat me??
Posted Saturday 03 October 2009, kl 22:00
Föredrar 870 själv av följande anledningar
- man kan skjuta kravallpatron med denna vilket inte är tillåtet med berettan längre.
- fullångt rör dvs man har ett par patroner på sig att skjuta aggresiva hundar
- trevlig ergonomi för mig.
- enkel funktion
Skulle dock gärna se 3 uppgraderingar:
-rps för bättre möjlighet att skjuta i skumma ljusförhållanden (samt precision och snabba skott vid IMF-sammanhang)
-pumphandtag med rail för vapenlampa
-fällbar kolv för smidigare förvaring i bilarna
Posted Sunday 04 October 2009, kl 12:56
svalan, on Oct 3 2009, 23:00, said:
Föredrar 870 själv av följande anledningar
- man kan skjuta kravallpatron med denna vilket inte är tillåtet med berettan längre.
- fullångt rör dvs man har ett par patroner på sig att skjuta aggresiva hundar
- trevlig ergonomi för mig.
- enkel funktion
Skulle dock gärna se 3 uppgraderingar:
-rps för bättre möjlighet att skjuta i skumma ljusförhållanden (samt precision och snabba skott vid IMF-sammanhang)
-pumphandtag med rail för vapenlampa
-fällbar kolv för smidigare förvaring i bilarna
låter som min pump!
men har dock en win1300 knoxxspecial! litet hemmabygge med m4-kolv, aimpoint-compsikte , rails, 7 skottsrör, surfireframstock allt i kolfiber/"plast" det roliga med den är att på 5min har jag en helt vanligt jakt-winchester igen!
Pumpar är så trygga att ha med sig! hamnar det skit i bössan är det bara att slita i lite hårdare o sen smäller det! brukar spola av min med slang och sen torka den i delar efter en "grisig" vildsvinsjakt!
Posted Sunday 04 October 2009, kl 12:58
Posted Sunday 04 October 2009, kl 14:43
dirtydozen, on Oct 4 2009, 13:58, said:
Posted Sunday 04 October 2009, kl 19:41
Norska soldater(Kosovo) sköt hundar(aftonbladet)
http://forum.soldf.c...?showtopic=9862
Det kommer givetvis in på hur svenska soldater bedriver sin verksamhet.
/Richard Marcinko, Commander (Retired), US Navy Seals
Posted Monday 05 October 2009, kl 19:05
Posted Tuesday 06 October 2009, kl 17:05
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users