Nightrage, on Jul 13 2009, 08:25, said:
Fordon kan jag förstå, men containrar och vissa moduller, tex elverk borde ju få vara vita oavsett om det är en FN eller NATO mission. Har dock lite blandade uppgifter ang detta. Enl källor från FMTS så fick inte elverken som skulle till afganistan vara vita bara för att det inte var en FN ledd mission, medan om man tittar på de stora elverken som står i kosovo på victoria så är ju dessa vita även många av elverken på bondsteel är vita, har detta att göra med att det är civil matriell ??
Som civil amatör tycker jag det i sammanhanget närmast borde vara en icke-fråga vilken färg militära elverk har.
Att fordon och personal måste vara tydliga med vilken sida de är på är ju ganska naturligt, eftersom dessa rör på sig och i de fall de är FN-trupp bör dessa klart och tydligt förmedla sin närvaro och sin tillhörighet för att motparterna inte skall förväxla dem med fienden. När det gäller icke-FN uppdrag bör fordonen vara maskeringsmålade för att dels inte kunna misstas för FN-fordon, samt för att de skall vara betydligt otydligare med att förmedla sin närvaro.
Elverk däremot är ju statiska och står på ett och samma ställe. Det är enklare att maskera det om det är kamouflagemålat, men annars borde det ha liten betydelse om det är rött, vitt eller grönt. Elverket i sig har inget större behov av att signalera vilken sida i en konflikt det tillhör. Om man t.ex bestämmer sig för att anfalla en FN-bas så borde man kunna utgå ifrån att elverket på basen tillhör dem vars bas man anfaller. Då torde istället flaggorna på flaggstängerna vara betydligt klarare markörer på vem basen tillhör, samt förstås uniformer och fordon.
När det gäller den aktuella färgen på elverk inom FM antar jag att de helt enkelt beställs i en lämplig färg från tillverkaren, eller med typisk militär noggrannhet målas om för att matcha övrig utrustning.
Jag är i alla fall övertygad om att man inte hamnar i Haag för att ha dragit ut i krig med ett vitt elverk.
/E