dieseltrollet, on May 23 2007, 18:09, said:
Är det inte lite samma sak som när FV gick från "90-mönstret" till gråskalor på sina flygplan? Den ena är jättebra om man vill gömma sig visuellt på landbacken/krigsförtöjningsplatsen, den andra om man vill gömma sig visuellt i luften/till sjöss? Förr räknade man med att radarn skulle göra det omöjligt att gömma sig när man var i luften/till sjöss, men numera har man insett att det inte alltid kommer att vara en radar igång (eller att den tack vare olika signaturanpassningar inte "ser" så mycket) och då är det intressant igen att bli mindre synlig när man är uppe i luften/ute till sjöss.
För FV har det ju också att göra med flygplanets roll. Om vi tittar på viggen-systemet så behöll ju AJ/SH/SF/AJS fyrfärgskamouflaget, då de, även i luften, höll sig nära moder jord. Jaktkärrorna försågs ju senare med grå målning för att vara mindre framträdande i en luft-luftsituation. Så flygplan man ser upp till ska vara gråa, och flygplan man ser ner på ska vara gröna
Men efter som alla vill att man ska se upp till dem, så målar man väl det mesta grått idag..
För att återgå till båtlivet, har man haft två olika grå mönster? När jag tittar på bilder på HMS Visby ser jag bara två grå nyanser. Samma sak när jag hittar nyare bilder av t.ex HMS Gävle. Däremot på bilder av HMS Gävle relativt kort tid efter HTM, så ser det ut att finnas minst tre nyanser. En ljus, en mellangrå och en riktigt mörk grå (nästan svart på en del bilder).

Tvåtonsmålning på Vby

GLE i två färger

GLE i tre färger
När det gäler det äldre mönstret så är det riktigt lömska färger. På vissa bilder ser det onekligen grönt ut, men på andra kan det skifta mer i brunt, och på ytterligare andra så är det mer grått. Vore kul om någon hade korrekta ncs/rgb/cmyk/humbrol-värden
/E