nahoj84, on Apr 5 2007, 23:01, said:
Dessutom skulle jag vilja veta vilka man får bära efter sin GU dvs. under BFA, som kadett etc.
Precis, det är ganska lätt att förstå vad värnpliktiga, officerare, hemvärnspersonal samt avtalspersonal ska bära, men övriga frivilliga och BFA är inte lika lätt att förstå vad de får ha på sig. Sedan kan man ju alltid ha synpunkter på själva bestämmelserna, men jag antar att det var synpunkter på det grafiska och hur man gör texten mer lätt att förstå som efterfrågades. Det kanske också bör poängteras att vissa tecken och märken är tidsbegränsade (t ex PEK-märken) eller kräver att man fortfarande innehar kompetensen för att de ska få bäras.
Vissa bilder var inaktuella redan vid UniR FM 2003. Kapitlet om utmärkelsetecken var inte på något sätt tillräckligt bra för att ersätta UniR FM Utmärkelser 1996. Om man fortfarande ska ha det i samma bok får man nog utvidga det lite och kanske även göra ett kapitel om m/ä (idag ett eget reglemente). Alternativt gör man en ny uppdelning i olika reglementen på samma sätt som SoldR Mtrl nu är uppdelad i flera böcker och därmed gör det lättare att uppdatera varje del för sig.
Eftersom det hela tiden införs nya persedlar kan man göra på tre sätt, det ena är att göra texten så luddig att man aldrig specificerar exakt modellnummer på persedlarna, det andra sättet är att skriva dit någon paragraf om att nya saker bäres på motsvarande sätt som de äldre (och utan att blanda färger) och det tredje sättet är att helt bortse ifrån det och istället skriva nya böcker med 2-3 års mellanrum.
Nu när det finns stridsuniformer i en tredje färg (beige) kanske det behöver styras upp hur beige och gröna delar av 90-systemet får blandas, men det misstänker jag att man redan tänkt på. Förhoppningsvis inför man fler beige saker (t ex fältmössa) och även gradbeteckningar, mössmärken, utbildningstecken, förbandstecken mm som passar i det systemet. Dessutom tycker jag att man bör göra blå eller svarta varianter av arméns (och FV:s) märken så att de passar på SSD93 och gröna varianter av marinens så att de passar på FU90. Egentligen tycker jag att samtliga utbildningstecken i metall även borde finnas i tygutförande på samma sätt som man redan gjort med helikopterförare, KJ, FJS, ytbärgare mfl. Som om inte det räckte tycker jag att man borde styra upp färgsättningen och storleken på förbandsmärken lite mer där de gärna kunde få vara lite mindre än idag.
Men som redan nämnts är nog en rejäl korrekturläsning det som behövs mest. UniR FM 1999 tyckte jag var bra, men UniR FM 2003 tyckte jag kändes som att man bara ändrat om en massa i den från -99 och sedan skickat den till tryckning innan man korrekturläst.
Edited by 106, Thursday 05 April 2007, kl 23:55.