SoldF.com Forum: Roliga citat och uttryck från befälen - SoldF.com Forum

Jump to content

• (44 Pages)
  • +
  • « First
  • 42
  • 43
  • 44
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Roliga citat och uttryck från befälen YOff är kända för sin jargong... Rate Topic: ***** 18 Votes

#1291 User is offline   trädet 

• VARNAD
  • Group: Nivå 7
  • GU: Kavalleriet.
  • Tjänst: Säk/MP

Posted Friday 20 November 2009, kl 20:46

En soldat somnar under en genomgång på fältveckan.
Lt S märker detta, hittar en fin och balanserad pinne, kastar denne på soldaten och skriker "UNDERKÄNN DIG SJÄLV SOM MÄNNISKA!"

"Du där, som jag nästan brände upp! håller du ihop? BRA, då får jag behålla jobbet ett år till" 1.sgt L till en vpl som fick brännskador när vi släckte napalm.

"vpl S: Jag vill bara tacka för en bra vecka förstesergant.
1.sgt: S****. Ta ut tungan ur min röv."

"och där snubblade jag igen, jag tog vissa pippikängorna idag." 1sgt L

"... men det är dumt att släppa huliganerna utanför stadion, för då kan dom fortsätta kasta gatusten och heja på AIK" kn M om avisanden av ordningsstörare.

Fler kommer så fort jag hittar mitt citatblock :clap: .
sex har man stridsparsvis

"När postlistan föreskriver att samma individ ska befinnasig på två olika ställen vid samma tidpunkt så kan det vara ett tecken på att chefen är lite trött."
0

#1292 User is offline   Krook 

• C Kasern
  • Group: BlåGul ·¹
  • Interests:The Simpsons och att vara den med "de röda glasögonen"
  • GU: Signal/Televapen.
  • Tjänst: Annan Militär utbildning

Posted Saturday 21 November 2009, kl 16:41

style_emoticons/bg_band2.jpg
Jag har nu plockat bort ett antal inlägg som inte varit inom skjutgränserna för tråden.

Om man har synpunkter på ett inlägg och önskar påkalla uppmärksamhet från blågula så SKALL man använda "anmäla"-knappen.

/Krook

--------------------
REGLER
Om jag skriver under med /Krook, Blågul så har jag just agerat i tjänsten som moderator.
0

#1293 User is offline   Draupner 

• Menig 1kl
  • Group: Nivå 9
  • GU: Luftvärnet.
  • Tjänst: Skytte/Skydd

Posted Monday 07 December 2009, kl 18:49

Har en ifrån min tid som HV-ungdom. En ny ungdom hade kommit in som GK och blev naturligtvis utnämnd till dagelev under första helgen. På morgonuppställningen skulle en mycket nervös dagelev lämna av. Varpå följande konversation utspelar sig:

Furir B: - Lämna av!
Dagelev: Ja Führer!

Efter några sekunders tystnad lyckas en mycket ställd Furir B få ur sig:

Furir B: -Führer?! Det heter furir! Och vi får be till Gud att vi aldrig får se en Führer igen!

Varpå resten av alla ungdomar brister ut i gapskratt medan dageleven önskar sjunka igenom jorden.
0

#1294 User is offline   danielleinad 

• Prao
  • Group: Nivå 10
  • GU: Kavalleriet.
  • Tjänst: Säk/MP

Posted Friday 25 December 2009, kl 18:27

Löjtnant till hela skvadronen:
"Följ min bil med språng för inlåsning av vapen i kasunen! Frågor på det? Kan omöjligt vara!"
Löjtnanten kliver in i bilen och får motorstopp varpå han tittar ut genom rutan och säger:
"Jag fick kärringstopp, frågor på det? Kan omöjligt vara!" och kör iväg.
0

#1295 User is offline   Frykis 

• Menig
  • GU: Flottan.
  • Tjänst: Båt-/Fartygsbesättning

Posted Tuesday 29 December 2009, kl 10:13

En lång NBC lektion med plutonens löjtnant avslutades med 10 minuters muntlig formation skithög, dvs skitsnack om hur vi tyckte det var hittintils. På något sätt kom det hela in på den vänskapliga rivaliteten som finns mellan ubåtsflottiljen och ytstrid. Under denna säger löjtnanten (som är från Ubåtarna) att vi inte skall lyssna för mycket på vad våra två flaggefjanter (flagkadetter, som båda var från Ytstrid, samma båt och samma kul värnplikta) säger. Lektionen avslutas och lunch intagas.

Vid uppställningen efter en extra lång lunch (så våran pluton ställer upp nästan ensamma) gör dageleven följande "miss"
Flagkadetten: Lämna av
Dageleven: Ja! Flaggefjant!

Det blir extra tyst på området efter som detta sades med mycket högröst och vi var som sagt nästan de ända som ställde upp just då, men en massa andra som hade exerssis mm. Flagkadetten som annars brukade vara på ett hiskilit humör efter lunch, ger ett brett äkta leende och säger.

"Nu skall sjömännen inte lyssna för mycket på vad löjtanten säger, alla vet att Ytstrid är bäst."

Just som han säger detta går kombanichefen förbi, denna stannar. och säger med hög stämma.

"Ja men alla vet att inget händer utan Minstrid!"

Mer eller mindre hela kaserngården fylls med skratt.
"De som inte gud gav hjärnor. Gav han vinklar, streck och stjärnor. De som inte fick det heller fick en lite gul propeller"
0

#1296 User is offline   Jonolzz 

• Menig 1kl
  • GU: Infanteriet/mek.
  • Tjänst: 3mån(HV)/TFU

Posted Tuesday 05 January 2010, kl 19:54

En kapten går igenom hur man laddar batterierna till en radio 145 och säger att det här är idiotsäkert, inte ens du N-son kan misslyckas med det här.

Samma kapten berättade att när var på väg till kosovo på mission så hade kvinnlig soldat problem med att få skyddsmasken att sluta tät pga lågt hårfäste, så hon fick åtgärda sin frisyr lite grann. Sen säger kapten
-Det spelar ingen roll hur man ser ut i kosovo, titta bara på M-son. (M-son kom faktiskt från kosovo)
Hade jävligt svårt att berätta om den här händelsen för andra troppen utan att skratta så jävla mycket. :rolleyes:
kommentar från youtube
"btw, SoldF är ett rätt dåligt forum med mest stridspittar som ska göra lumpen, inte gjort, och de har generellt ganska dålig koll imo. =)"
0

#1297 User is offline   Jessen 

• Prao
  • GU: Pansar.

Posted Tuesday 05 January 2010, kl 21:33

Här hittar man många godbitar, har ett antal men försöker välja ut dom som inte redan finns i tråden.

Efter många om och men med dom där jävla kragspeglarna så var det dags för visitation och min kamrat som jag tvivlar på att han rört en nål o tråd tidigare fick kommentaren av Sgt.E: "XXX det ser ut som en fyraåring har sytt dina kragspeglar" Sedan ger han tipset att nu under ledigheten kan ni ta med skiten hem och be mamma, mormor, flickvännen eller pojkvännen eller någon som överhuvudtaget kan hantera en nål och tråd att sy skiten. Att tillägga är att vi inte har några tjejer i plutonen.

Soldat M frågar Lt.E om han får ha på sig långkalsonger var på Lt.E svarar Lt.E:"Soldat M har du läst Bravo 02?" Soldat M: Svarar konfunderat nej Lt. Lt.E:"Där är det en kille som har på sig långkalsonger och han dör!" och går där ifrån.

Under julberedskapen så hade vi ett pass med orientering för vi var/är så dåliga på det och efter några timmars hårt arbete utan framgång så brister det för Lt J och kläcker ur sig följande: "Fan vad ni vpl suger, jag kunde sitta hemma o titta på porrfilm men nej jag sitter här med er!"

Under baskerprovet så hade vi en station då vi skulle simma ca 70m med utrustning och packning (inte på oss utan i sopsäckar) och innan vi hoppar i vattnet så får vi frågan "Hur lång är en bäver" som vi skulle svara på när vi kom upp. Min grupp kom fram till ja nånstans runt 120cm, men det var inte i närheten Rätt Svar: tre till fyra ekorrar.

Samtliga befäl använder sig av Geschwint när de vill att nått ska gå fort.

This post has been edited by Jessen: Tuesday 05 January 2010, kl 21:34

414.L.mek.bat Skytte!
0

#1298 User is offline   Blanco 

• Menig 1kl 3
  • GU: Träng.
  • Tjänst: Ledning/Samband

Posted Wednesday 13 January 2010, kl 11:27

http://skippyslist.com/list/

Soldater verkar ha tråkigt på ungefär samma sätt överallt :rolleyes:

33. Not allowed to chew gum at formation, unless I brought enough for everybody.

34. (Next day) Not allowed to chew gum at formation even if I *did* bring enough for everybody.
"Nej, du ser inte gammal ut, du ser sliten ut"
0

#1299 User is offline   Pluton24 

• Menig 1kl 2
  • GU: Ej gjort grundutbildning..
  • Tjänst: Ej Mönstrat

Posted Friday 05 February 2010, kl 15:36

Vi följde med Hemvärnet på en övning och får åka med i FRO:s lilla bil. När vi anländer hör man hur en Hv gubbe vrålar till sina följselagare

-NU KOMMER RADIOPATRASKET!

Varvid en av FRO gubbarna öppnar rutan ännu mer och vrålar tillbaka

-DU! UTAN OSS SKULLE INTE DU KUNNA FÅ FRAM DINA KÄRLEKSORD TILL DINA VÄNNER!

- Om du inte har info som dom vill ha gör du såhär (Varvid han tar fram en halstablett och börjar prassla med plasten framför luren.

-Varfan är Johansson? Han ser man ju inte när han är maskerad. Sätt på honom lite pinglor så att vi hör honom

Han får lite småpinglor på skoj men sätter på dom. Några dagar senare hör man pinglandet utanför tältet.
-Va är det för dag max?
-13 Maj.
-Då tror jag att tomten har kommet för tidigt.

In dundrar Johansson
-nejmän var det bara rudolf som var ute på en flygtur.
0

#1300 User is offline   qwertin 

• Menig
  • GU: Ingenjör.
  • Tjänst: Anonymt

Posted Friday 12 February 2010, kl 13:53

När jag jobbade som instruktör för Ing2 var det en major som pratade med en löjtnant som missuppfattat något majoren sagt.

Lt: Jag ber så hemskt mycket om ursäkt major.
Mj: Be inte om ursäkt för det där. Hur ska du då göra när du verkligen gjort bort dig?
0

#1301 User is offline   Rara Avis 

• Menig 1kl
  • Interests:Alldeles för många.
  • GU: SkyddC.
  • Tjänst: Brand/Räddning/NBC

Posted Monday 01 March 2010, kl 20:51

Efter måndagens fys-pass och plutonens timme sitter halva plutonen kvar i dagrummet och tittar på Generation Kill eftersom matsalen inte öppnat än. Efter en stund kommer 1.sgt X in och alla väntar sig nu något om att "göra bättre saker" eftersom det är regelrätt lök han kommer på oss med.

- Ason, Bson!... ÅH GENERATION KILL! Det är en sjutusans bra serie!

Hela plutonen tittar med stora ögon på 1.sgt och inser att det var ett bra TV-val för dagen. 1.sgt tittar på tvn en ganska bra stund.

- Ason, Bson. Ni ska hämta era fordon och infinna er vid UPK1 snarast. Utgå.

1.sgt fortsätter titta på tvn några minuter till innan han går utan ett ord.

This post has been edited by Rara Avis: Monday 01 March 2010, kl 20:56

Vi måste prata om det här med att köra över träd...
0

#1302 User is offline   Pluton24 

• Menig 1kl 2
  • GU: Ej gjort grundutbildning..
  • Tjänst: Ej Mönstrat

Posted Wednesday 10 March 2010, kl 19:29

"Se inte så ledsen ut Ingendoh, det här är roligt!"
Lt. B Typ 07.30 på nationaldagen
0

#1303 User is offline   Razgriz 

• Menig 1kl 2
  • GU: Gör GU nu..

Posted Friday 12 March 2010, kl 23:55

Vår Lt efter några dagar av marscherande fram och tillbaka mellan skjutfälten som lämnat plutonen lite "utsliten":

Lt: ...och sen om man har skadat sig eller är sjuk kan man ju gå till sjuksyster...men förvänta er inte att sjuksystern är någon level 30 Druid som kan kasta en healing spell på er. Det funkar inte så.
The brave have always defined what the rest of us wish to be. But bravery is misunderstood. It is not the absence of fear, BUT THE WILL TO OVERCOME IT.
0

#1304 User is offline   TexasSwede 

• Prao
  • GU: Flygvapnet.
  • Tjänst: Underhåll/Trafik

Posted Monday 15 March 2010, kl 23:53

Har läst ganska många av inläggen i den här tråden, och har blivit riktiskt nostalgisk. :D
Många citat är ju klassiker som säkert gått från generation till generation av befäl.
En del har jag hört lite olika varianter av, till exempel om användade av våld:
"Går det inte med våld så går det med mera våld. Går det inte med mera våld så använder man vapenfett."

Här kommer dock ett par som jag minns speciellt:

Plats: Lumpen (F16 i Uppsala)
Tid: Inför första helgpermissionen
Befäl: Kn S
(Går igenom lite detaljer om tider och så)
Kn S: "Åk nu hem och idka samvaro med era flickvänner eller pojkvänner, och sedan vill jag se er tillbaka nyktra och utvilade på måndag morgon vid uppställningen."
Till saken hör att det bara var killar i den omgången, på den tiden ryckte de få tjejer som gjorde lumpen in gemensamt i en omgång.

Plats: Terräng-skjutfältet på I1/Kungsängen
Tid: cirka 1994-95
Befäl: Lt S (ej släkt med Kn S ovan)
Mitt Hv-kompani hade skjutövning, övade bland annat växelvis eld med ksp58.
De två ksp-omgångarna var inte helt perfekta, det var en halv sekunds mellanrum, lite överlappande eld, eller nåt liknande.
Lt S: "Växelvis, mina herrar! Brum-Brum!"

Just Lt. Sandels var alltid mycket underhållande. Lysande truppförare och totalt hänsynslös. Alltid längst fram och ledde striden.
Jägarutbildad, som de flesta av våra befäl liksom en stor del av min pluton (där de placerat alla "yngre förmågor", som hemvärnschefen uttryckte det).
I samband med samma skjutning som ovan hade han tidigare under dagen gett en av mina kamrater ("H") ett par band ksp-ammo att bära i ryggsäcken.
Efter avslutad skjutning var det dags för visitation efter skjutning:

H: "Löjtnant, all materiel med, ingen ammunition kvar!"
Lt S: "H... Hoppa!"
H: *hoppar* (rassel-rassel från ryggsäcken)
H: "Oops."
Lt S: *brett flin*

Lt S, H, jag och några till ur förbandet brukade umgås civilt också. En gång var vi i centrala Stockholm, efter ett antal öl (på Saigon Bar om jag minns rätt). Vi omgrupperade till nån klubb vid NK-huset, men ett drygt kvarter bort kommenderade Lt S halt.
Trots att vi bara var lite på lyset (utan att vara drängfulla) så insåg Lt S att det kanske skulle vara svårt att komma in 12 halvberusade killar i en stor flock. Så han tog befälet, genomförde en snabb lägesbeskrivning och började dela in oss i stridspar, och beordrade oss att framrycka civilt och gå in på klubben.
"M-son och H, frammåt!", "L och M, frammåt!", etc.
Efter mindre än 10 minuter hade hela förbandet smärtfritt tagit sig in på nämnda klubb och vi kunde fokusera på det egentliga stridsuppdraget, att dricka öl och dansa med snygga tjejer.
:happy:

Lt S hade även några andra kärnfulla talesätt (en del av dem har jag sett tidigare i den här tråden, eller varianter av dem):
"Hellre dö än tveka!"
"Längre steg och oftare!"
"Andra plats räknas inte!"
0

#1305 User is offline   speculatores 

• Menig 1kl 4
  • GU: Infanteriet/mek.
  • Tjänst: Art/Grk/Rek

Posted Tuesday 16 March 2010, kl 19:23

lite overkill

under värnplikten första gången vi övar pskotts skytte och en av soldaterna i min pluton säger att hans Pskott 86 har ett trasigt sikte efter att ha missat alla fyra 9mm spårljus han skjutit. löjtnanten tar pskottet, laddar om vänder sig om och skjuter ner ett av saab målen som står intill övnings målet. vi såg spårljuset träffa figuren så de var defenitivt en träff.

löjtnanten konstaterar torrt
de ser ut att funger bra.

vad jag hörde så är det
går de inte med våld, försök med mer våld, går de inte då går det sönder och då var det dålig kvalite. gå och byt på förrådet.

en hemvärnsofficer får frågan hur verksamheten är på sommaren
Varm svar han
0

#1306 User is offline   Rara Avis 

• Menig 1kl
  • Interests:Alldeles för många.
  • GU: SkyddC.
  • Tjänst: Brand/Räddning/NBC

Posted Monday 31 May 2010, kl 17:49

Lt säger flera gånger under någon av alla fältveckor de senaste månaderna:
- Gå och lägg er!
- Se till att sova lite nu!
- Ryggläge nyss! (kl 1630)

Och min favorit:
- Dåså, klockan 2230, i sovsäcken, uppställning!
Vi måste prata om det här med att köra över träd...
0

Share this topic:

• (44 Pages)
  • +
  • « First
  • 42
  • 43
  • 44
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users