Har läst ganska många av inläggen i den här tråden, och har blivit riktiskt nostalgisk.

Många citat är ju klassiker som säkert gått från generation till generation av befäl.
En del har jag hört lite olika varianter av, till exempel om användade av våld:
"
Går det inte med våld så går det med mera våld. Går det inte med mera våld så använder man vapenfett."
Här kommer dock ett par som jag minns speciellt:
Plats: Lumpen (F16 i Uppsala)
Tid: Inför första helgpermissionen
Befäl: Kn S
(Går igenom lite detaljer om tider och så)
Kn S: "
Åk nu hem och idka samvaro med era flickvänner eller pojkvänner, och sedan vill jag se er tillbaka nyktra och utvilade på måndag morgon vid uppställningen."
Till saken hör att det bara var killar i den omgången, på den tiden ryckte de få tjejer som gjorde lumpen in gemensamt i en omgång.
Plats: Terräng-skjutfältet på I1/Kungsängen
Tid: cirka 1994-95
Befäl: Lt S (ej släkt med Kn S ovan)
Mitt Hv-kompani hade skjutövning, övade bland annat växelvis eld med ksp58.
De två ksp-omgångarna var inte helt perfekta, det var en halv sekunds mellanrum, lite överlappande eld, eller nåt liknande.
Lt S: "
Växelvis, mina herrar! Brum-Brum!"
Just Lt. Sandels var alltid mycket underhållande. Lysande truppförare och totalt hänsynslös. Alltid längst fram och ledde striden.
Jägarutbildad, som de flesta av våra befäl liksom en stor del av min pluton (där de placerat alla "yngre förmågor", som hemvärnschefen uttryckte det).
I samband med samma skjutning som ovan hade han tidigare under dagen gett en av mina kamrater ("H") ett par band ksp-ammo att bära i ryggsäcken.
Efter avslutad skjutning var det dags för visitation efter skjutning:
H: "
Löjtnant, all materiel med, ingen ammunition kvar!"
Lt S: "
H... Hoppa!"
H: *hoppar* (rassel-rassel från ryggsäcken)
H: "
Oops."
Lt S: *brett flin*
Lt S, H, jag och några till ur förbandet brukade umgås civilt också. En gång var vi i centrala Stockholm, efter ett antal öl (på Saigon Bar om jag minns rätt). Vi omgrupperade till nån klubb vid NK-huset, men ett drygt kvarter bort kommenderade Lt S halt.
Trots att vi bara var lite på lyset (utan att vara drängfulla) så insåg Lt S att det kanske skulle vara svårt att komma in 12 halvberusade killar i en stor flock. Så han tog befälet, genomförde en snabb lägesbeskrivning och började dela in oss i stridspar, och beordrade oss att framrycka civilt och gå in på klubben.
"
M-son och H, frammåt!", "
L och M, frammåt!", etc.
Efter mindre än 10 minuter hade hela förbandet smärtfritt tagit sig in på nämnda klubb och vi kunde fokusera på det egentliga stridsuppdraget, att dricka öl och dansa med snygga tjejer.
Lt S hade även några andra kärnfulla talesätt (en del av dem har jag sett tidigare i den här tråden, eller varianter av dem):
"
Hellre dö än tveka!"
"
Längre steg och oftare!"
"
Andra plats räknas inte!"