Det är nu dags att sluta snusa men först en liten återblick:
Unge Krook var endast 12 år och de ballaste killarna på skolan gick i jeansväst och snusade. De hade ofta träskor också men det passade inte Krook så det där med träskor fick vara men snusa det skulle han.
En dosa Tre Ankare kostade endast 4:50 riksdaler så det var inga hiskeliga summor som pojkvaskern behövde lägga ut för att kunna lägga in. Och vips så var han ball.
Priserna ökade och det gjorde även Krooks prisar, snusprisar alltså, i antal.
I slutet på 80-talet åkte Krook och en vän till USA. Mitt över Atlanten kommer Krook på: Snuset! F-n jag glömde snuset. Du har väl med dig, frågade han sin vän som också var trogen snusare?
Nej satan, utbrast vännen.
De två unga snusarna hade bytt kontinent utan snus och tillbringade därför de första fyra dagarna på jakt efter lämplig ersättning. Bra start på en semester.
Åren gick och snusandet fortsatte. En sommar gjorde Krook ett uppehåll på två veckor men höll på att äta ihjäl sig på godis och annat och till slut så gjorde den dåliga karaktären sig påmind och Krook började snusa igen.
Det gick lätt för Krook att snusa. De missioner han åkte iväg på medgav snusning så det fortsatte bara. Under en militärövning så var han dock tvungen att vara utan en hel vecka men tänk så härlig den första prillan var efter genomförd övning.
Så en dag i december 2002 ringde en annan snuspolare och sa: "Nu har jag lagt in den sista prillan"
"Då har jag det också" kontrade Krook.
Krook köpte nikotintuggummin och plåster och började kämpa. Han hade bestämt sig för att tvärsluta och upplevde allt det där hemska som svallningar, temperaturväxlingar, sömnproblem och annat jobbigt. Det var en fruktansvärd tid.
I mitten på januari då Krook inte hade snusat på en månad gav Fru Krook upp: "Börja snusa igen! Jag orkar inte med dig så här!"
Så var det kört. Krook började återigen snusa.
Nu är vi framme vid anno 2006 och Krooks barn har börjat bli stora och kan inte förstå att pappa snusar. Krook själv har svårt att motivera sitt snusande för sig själv och folk runt omkring, i synnerhet med det pris som den kommande skattehöjningen kommer att ge.
Krook har bestämt sig: Det är dags för Krook att sluta snusa efter 21 års troget snusande!
Jag fattade beslutet för 10 dagar sedan och denna gången har jag bestämt mig för att göra en mjuklandning. Max fyra stycken prillor per dag är tillåtet. De flesta dagarna som har gått har det räckt med tre stycken och idag har jag bara tagit en prilla.
Jag kompletterar med nikotinplåster och nikotintuggummi. För att jag ska stå ut så käkar jag en hel del godis också.
Nätterna är riktigt jobbiga. Under själva julen gick det bra för då hade jag druckit alkohol varvid jag kunde sova men annars så har jag sjuka drömmar och vaknar titt som tätt.
Jag har problem med temperaturväxlingar i kroppen och humöret är väldigt varierande.
Men det går bra. Jag är mycket nöjd hittills och hoppas kunna genomföra detta till 100%. Det är ju egentligen ganska fånigt att snusa, eller hur Alfie?
Den här tråden är till för mig och Alfie och alla andra som har slutat, som vill sluta eller som har något att säga andra.
/K som börjar bli trött i käkarna efter allt tuggummituggande.