Vem kan klandra Norbaggarna om dom väljer JSF, eller Eurofighter eller vad som anars erbjuds, istället för Gripen? Som en sann lokalpatriot vill jag gärna se Gripen i Norska Flygvapnets färger, men som en ännu större flygplansälskare kan jag inte inse varför de skulle välja JAS. Vad kan JAS tillföra Norges flygvaden som en modernisering av redan befintliga F-16 inte kan? Visst, JAS är marginellt bättre och piskar de flesta (alla) andra jaktplan i sin viktklass som tillhör 4e generationens flygplan. Men JSF tillhör en helt ny generation innom flyget (5e generationen) och borde på sikt kunna erbjuda Norge så mycket mer än vad JAS 39 Gripen kan. Ok, jag må verka lite överdriven och bitter, men jag anser att Sverige förlorade kapciteten att tävla på den internationella jaktplansmarknaden efter J35 Draken och JA37 Viggen, och utvecklade ett mycket mindre, motorsvagare, och -givetvis-, dyrare samt lättare beväpnat flygplan.
Europa har halkat efter i flygplanskonstruktion under de senaste årtiondena. Vi har ingenting (ev förutom Rafalle) som kan konkurera med de senaste amerikanska konstruktionerna, så som JSF och F22. (Detta gäller självklart även Gripen). Vi håller till och med på att bli ifrånkörda av Ryssland. Ryssland håller på att utprova ett 5e generationens jaktplan med stealth egenskaper (för att ta sig an F22 antar jag. Europa räknar man inte med). Mycket intressanta och teknologiskt banbrytande prototyper har redan flugit, så som MiG 1.42, Su60 och S-37 Berkut. Ingen av dessa kommer dock att tas i tjänst. De bidrar bara med ultvalda komponenter till kommande AFT-RU. Hur som helst måste vi inse att vi håller på att hamna lååångt efter genom att utveckla dessa 4e generationens jaktplan.
Vi måste göra något åt detta, och första steget mäste bli att vi inser att vi ligger efter. Mer Europeiskt sammarbete, bitte.
Edited by GrodanBoll, Saturday 13 January 2007, kl 02:33.