Signalhorn
Posted Monday 14 August 2006, kl 20:23
Jag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat.
//Siros
Posted Tuesday 15 August 2006, kl 10:15
siros, on Aug 14 2006, 21:23, said:
Jag är på jakt efter en rejäl kompressor tuta som sitter monterade i lastbilar eller helst sådana som sitter på lok. Vet någon på forumet var man kan hitta dessa eller tipsa om tillverkare. Har googlat utan resultat.
//Siros
Valfri lokverkstad, Borlänge, Hallsberg, Mjölby mfl.
En stor tårta brukar hjälpa!
//Nisse
Posted Wednesday 16 August 2006, kl 16:53
Mvh, B
Posted Saturday 30 September 2006, kl 16:38
www.bighorn.com
//Janne
Posted Wednesday 07 February 2007, kl 01:39
Hornen på lok vet jag inte vilken spänning de drivs av, men det är säkerligen inte 12 volt iaf...
Men varför inte löpa hela linan ut så att säga och skaffa en begagnad "Hesa Fredrik", eller en mistlur från en större oljetanker...??? säkert tillräckligt för att väcka en medelstor svensk stad iallafall...
Posted Wednesday 07 February 2007, kl 03:21
---Semper Gumby and Embrace the SUCK---
Posted Wednesday 07 February 2007, kl 07:20
Osprey, on Feb 7 2007, 01:39, said:
Dom drivs av komprimerad luft, tuta inte för mycket bara så bromsarna låser sig!
Och som sagt, närmaste lokverkstad och en stor tårta (smörgås, med mycket räkor!!) så är ditt problem löst.
//Nisse
Posted Thursday 08 February 2007, kl 08:09
Bappelsinmannen, on Feb 7 2007, 07:20, said:
Osprey, on Feb 7 2007, 01:39, said:
Dom drivs av komprimerad luft, tuta inte för mycket bara så bromsarna låser sig!
Och som sagt, närmaste lokverkstad och en stor tårta (smörgås, med mycket räkor!!) så är ditt problem löst.
//Nisse
Vad jag vet så är det bromsvätska i bromssystemet på en bil. Broms servot drivs av avsaknadet av luft (vakum).
Bromsarna på en lastbil däremot drivs med tryckluft.
Ibland..... när jag tänker på hur bra jag är......... så vill jag ta på mig själv.
"Det Arabiska skriftspråket ser ut som när jag har åkt längdskidor på fyllan" sagt av Laqez
Posted Friday 09 February 2007, kl 23:05
Vidare läsning - http://www.railway-t...air-brakes.html
/Besserwisser
Edited by Bengt, Friday 09 February 2007, kl 23:06.
Posted Saturday 10 February 2007, kl 08:13
gislemark, on Feb 8 2007, 08:09, said:
Jo, men om du läser tråden från början så står det så här:
//Siros
Annars så har du ju rätt i sak.
Mvh Nisse
Posted Saturday 10 February 2007, kl 08:17
Bengt, on Feb 9 2007, 23:05, said:
Vidare läsning - http://www.railway-t...air-brakes.html
/Besserwisser
Ja fast på svenska lok och vagnar så tappar man bromsarna om luften försvinner.
Man har andra system utomlands men den svenska modellen är faktiskt vanligast.
Mvh Nisse
Posted Monday 12 February 2007, kl 20:42
Posted Monday 12 February 2007, kl 21:43
Edited by 111 SSK BAT, Monday 12 February 2007, kl 21:46.
Posted Tuesday 13 February 2007, kl 07:18
Pappsen, on Feb 12 2007, 20:42, said:
OT
Korrekt uppfatat!
Skämt åsido, det är vanligast att när en vagn blir luftlös så blir den bromslös.
Detta för att vid rangering så släpps vagnarna över en rangervall och sedan bromsas dessa upp med skruvbromsar som sitter monterade vid spåret, tidigare användes en sorts bromsklossar som man la ut på rälser ("handskar"),
SLUT OT!
Mvh Nisse
(järnvägsnörd)
Posted Tuesday 13 February 2007, kl 20:38
Bappelsinmannen, on Feb 10 2007, 08:13, said:
gislemark, on Feb 8 2007, 08:09, said:
Jo, men om du läser tråden från början så står det så här:
//Siros
Annars så har du ju rätt i sak.
Mvh Nisse
Noterat i den "blå skrivboken"
Ibland..... när jag tänker på hur bra jag är......... så vill jag ta på mig själv.
"Det Arabiska skriftspråket ser ut som när jag har åkt längdskidor på fyllan" sagt av Laqez
Posted Thursday 15 February 2007, kl 18:38
Posted Tuesday 27 February 2007, kl 15:07
De e grejjer!
Kan komma med kostnadsförslag om intresse finns...
Edit, grisfingrar..
Edited by Skånsk makaron, Tuesday 27 February 2007, kl 15:08.
Posted Thursday 01 March 2007, kl 20:37
Posted Thursday 01 March 2007, kl 22:22
Posted Wednesday 11 April 2007, kl 15:44
Bappelsinmannen, on Feb 13 2007, 08:18, said:
Pappsen, on Feb 12 2007, 20:42, said:
OT
Korrekt uppfatat!
Skämt åsido, det är vanligast att när en vagn blir luftlös så blir den bromslös.
Detta för att vid rangering så släpps vagnarna över en rangervall och sedan bromsas dessa upp med skruvbromsar som sitter monterade vid spåret, tidigare användes en sorts bromsklossar som man la ut på rälser ("handskar"),
SLUT OT!
Mvh Nisse
(järnvägsnörd)
Knappast - om du bara tömmer huvudledningen blir det fullbroms.
En skönt tyfon borde gå att hitta hos järnsvägsskroten i Nykroppa.
Posted Wednesday 11 April 2007, kl 16:18
/Stocken (också järnvägsnörd
SLUT OT!
Mvh Nisse
(järnvägsnörd)
Posted Wednesday 11 April 2007, kl 17:25
T48, on Apr 11 2007, 16:44, said:
Nix, ingen luft=ingen broms, 10 år på och runt rangerbangården i Blge har jag, vad har du för erfarenhet?
Stocken said:
Dom sitter monterade på bangården och med hjälp av tryckluft så fälls dom upp mot rälsen, när vagnen passerar så tvingar hjulen den skruvformade cylindern på bromsen att rotera, och med hjälp av trögheten så bromsas vagnen upp, kallas även för rangerbroms eller spiralbroms.
Slut OT.
Mvh Nisse
Edited by Bappelsinmannen, Wednesday 11 April 2007, kl 17:26.
Posted Wednesday 11 April 2007, kl 22:31
Bappelsinmannen, on Apr 11 2007, 18:25, said:
T48, on Apr 11 2007, 16:44, said:
Nix, ingen luft=ingen broms, 10 år på och runt rangerbangården i Blge har jag, vad har du för erfarenhet?
Stocken said:
Dom sitter monterade på bangården och med hjälp av tryckluft så fälls dom upp mot rälsen, när vagnen passerar så tvingar hjulen den skruvformade cylindern på bromsen att rotera, och med hjälp av trögheten så bromsas vagnen upp, kallas även för rangerbroms eller spiralbroms.
Slut OT.
Mvh Nisse
Mycket OT
Vad jag reagerade på var ditt svar till Bengt. Vad han skriver är nämligen helt rätt - ett fallande styrtryck (dvs sänkning av trycket i huvudledningen från 500 kpa) innebär på tåg med den vanliga tryckliuftsbromsen att bromsarna ansätts - inte till att de släpper. Det är ju därför ett våldsamt tutande kan sänka trycket så bromsarna ansätts Det är först när luften läckt ur förrådsbehållaren eller när man drar i lossningshandtagen och således tömmer vagnen på luft som bromsarna släpper. Jag tyckte helt enkelt ditt svar var ofullständigt
Nio år som förare av diverse spårgående fordon
Edited by T48, Wednesday 11 April 2007, kl 22:37.
Posted Thursday 12 April 2007, kl 06:25
T48, on Apr 11 2007, 23:31, said:
Vad jag reagerade på var ditt svar till Bengt. Vad han skriver är nämligen helt rätt - ett fallande styrtryck (dvs sänkning av trycket i huvudledningen från 500 kpa) innebär på tåg med den vanliga tryckliuftsbromsen att bromsarna ansätts - inte till att de släpper. Det är ju därför ett våldsamt tutande kan sänka trycket så bromsarna ansätts Det är först när luften läckt ur förrådsbehållaren eller när man drar i lossningshandtagen och således tömmer vagnen på luft som bromsarna släpper. Jag tyckte helt enkelt ditt svar var ofullständigt
Nio år som förare av diverse spårgående fordon
Överjävligt mycket OT!
Du pratar om tåg(lok), jag pratar om vagnar.
Jag var nog lite snabb när jag svarade Bengt, det jag menade att svara på var hur en järnvägsvagn fungerar.
You say Tomato, I say tomato....
Slut OT
//Nisse
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users