Olle P, on Jul 28 2006, 08:21, said:
Vetenskaplig källa för det påståendet?
Att rött ljus, även ganska kraftigt, inte stör mörkerseendet är en allmänt vedertagen sanning.
Påstår du att grönt ljus inte heller påverkar mörkerseendet? Vad ligger till grund för det påståendet?
Nyfiken
Olle
Jag orkar inte googla efter några länkar till dig just nu. Men grönt ljus är också ganska snällt mot mörkerseendet.
Det viktigaste är dock ljusstyrkan, vid samma ljusstyrka så är rött ljus det som ska vara snällast mot mörkerseendet. Grönt ljus påverkar inte heller mörkerseendet i någon större utsträckning även om det inte är fullt lika bra som rött ljus i detta hänseendet.
Sen finns det andra saker att ta hänsyn till när man väljer vilken färg på ljuset man ska ha. Grönt ljus har den fördelen framför rött att det inte syns lika tydligt i tex bildförstärkare. Sen är rött ljus helt värdelöst att läsa kartan med........ dom som provat vet vad jag menar.....Försök kolla in höjdkurvor med rött ljus.....
När det gäller kartläsning så bör man välja ett ljus som inte är en "standardfärg". Vid tex rött ljus ser man inte höjdkurvor, vid blått inte vatten, vid grönt inte skog.
Blågrönt ljus är det som jag tycker funkar bäst och är den bästa kompromissen om man tar fler saker än just mörkersynen i beaktande.
Det finns ju en anledning till varför man använder en viss färg på ljuset i stridsfordon, under andra världskriget var det rött ljus som gällde...... nu förtiden kör man med blågrönt ljus...... beroende på saker som jag tidigare nämnt.
jed, on Jul 27 2006, 09:09, said:
Med en liten lampa som har rött sken så kan du titta på karta osv, dels utan att förstöra ditt eget mörkerseende och dels så syns inte skenet så långt om det råkar bli en glipa i skynket som du självklart har över dig.
Rött ljus är värdelöst vid kartläsning...... testa med lite olika färger på ljuset så förstår du vad jag menar

. Dessutom så finns det bättre färger att använda sig av om man inte vill röja sin position....
Edited by SFC Johansson, Friday 28 July 2006, kl 08:30.