Jump to content

Ryssland upprustar i Finlands närområde


Recommended Posts

Ryssland upprustar i Finlands närområde

Ett Ryssland som blivit rikare tack vare sina energiaffärer satsar nu på upprustning i Finlands närområde. Bl.a. förstärker man den ryska flottan i Östersjön med nya ubåtar och nya fregatter.

 

http://www.yle.fi/ (på finska)

 

 

Ryssland har alltid varit rik på naturtillgångar, så jag anser det bara varit en tidsfråga innan de får ordning på finanserna.

 

En annan intressant faktor när man tittar på siffror hur mycket de spenderar på försvaret, är att ta i beaktan hur mycket de faktum kan få för sina pengar i förhållande till oss exempelvis.

 

Lägre löner billigare att utveckla och bygga top notch saker i.

 

Men det är klart det är ju inget viktigt att tänka på hur vår militära "miljö" ser ut när man "utveklar" vårt Svenska försvar. :(

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Ryssland har alltid varit rik på naturtillgångar, så jag anser det bara varit en tidsfråga innan de får ordning på finanserna.

Ska inte säga att du har fel, men god råvarutillgång gäller även Kongo, så det räcker inte.

Link to comment
Share on other sites

Ryssland har alltid varit rik på naturtillgångar, så jag anser det bara varit en tidsfråga innan de får ordning på finanserna.

Ska inte säga att du har fel, men god råvarutillgång gäller även Kongo, så det räcker inte.

 

I ärlighetens namn bör ju sägas att Ryssarna haft vett/kompetens/vilja/förmåga att uttnyttja sina naturtillgångar på ett någorlunda ekonomiskt hållbart sätt. Kongoleserna har vad jag vet aldrig varit kända för att ha haft ett någorlunda ekonomiskt sätt att hantera sina tillgångar, Det har ju andra gjort åt dom.

Link to comment
Share on other sites

Ryssland har alltid varit rik på naturtillgångar, så jag anser det bara varit en tidsfråga innan de får ordning på finanserna.

Ska inte säga att du har fel, men god råvarutillgång gäller även Kongo, så det räcker inte.

 

 

Ta en titt på hur Rysslands ekonomi har utvecklas de sista åren, Mycket imponerande läsning om man nu bara tittar på siffrorna.

Mitt intryck är att Ryssarna har kommit en bra väg genom sitt stålbad. Ekomin är på kraftigt plus resurser tillförs Ryska krigsmakten. Gammal material skrotas ny tas fram och införs in i förbanden. Deras satelit navigeringssystem Glossnat är tillbaka i full drift sedan ett par år tillbaka.

 

Bara att inse Ryssarna håller på att få iordning på sitt hus.

 

Charlie Spartan.

Link to comment
Share on other sites

At Feb 11, 2006 the Russian President signed the decree that upgraded an official "List of Information that Refers to State Secrets".

 

2) Accordingly the upgraded "List..." some data the Client requires for are referring to "state secrets" area, in particular:

- sums of R&D costs made by those Russian companies that produce defense products; currently all of the Russian aircraft companies are referring this category

- sums of R&D costs made by the Russian space players;

- number of personnel and its distribution by categories in companies that produce defense products (again - aircraft players);

- number of personnel and its distribution by categories in space companies;

- any info on production/producers of "strategic kinds of materials" - to which some composite materials and metals refer;

- tendencies in R&D in companies that produce defense products, in space companies.

 

3) Today we had consultations with people responsible for this area and discussed the question on what data within our project may be referred to state secrets.

 

4) Under this legal regulation we can't deliver the following data:

 

- figures on "Annual Testing Spending (Capital & Operating)" for aerospace segment (as part of "R&D spending"); we'll provide only number of customers (table "Market Size");

- data on "typical number and qualification of personnel" in test labs for aerospace companies ("Customer groups" table);

- data on "Future plans / Trends" for aerospace companies will be provided only in a part of their organizational changes - but without plans / tendencies in R&D activity.

 

5) The following data will be provided in modified form:

 

- figures on "Annual Testing Spending (Capital & Operating)" for GV and infrastructure companies - will be provided without counting entities that produce battle GV, "strategic" composite materials and metals;

- interview notes (including anonymous) will be provided without those answers that may contain the mentioned above data (spending in aerospace; number of personnel in aerospace; R&D tendencies).

Link to comment
Share on other sites

Ryssland har alltid varit rik på naturtillgångar, så jag anser det bara varit en tidsfråga innan de får ordning på finanserna.

Ska inte säga att du har fel, men god råvarutillgång gäller även Kongo, så det räcker inte.

 

...fast om den ryska militära förmågan har utvecklats i samma takt som mina Rysslandsfonder blir man ju lätt fundersam.

 

Några Kongofonder har jag inte köpt, men...

Link to comment
Share on other sites

Nu har ju Ryssland oxå ett nytt vapenslag som vi i Sverige inte har...... RYMDTRUPPERNA.... Sug på den ni..

 

Jag kräver att vi oxå skaffar oss Rymdtrupper så vi kan försvara oss, där, om det behövs, någon gång, bepansrade rymdraketer!!!!!!

 

Hur vad det nu han sa: Jag har sett brinnande Attack skepp vid Origons Axel. Jag har sett G-strålar gittra. Jag har placerat ut Koboltbomber vid Antillernas port....

 

Varför skall bara Ryssen ha hjälte Rymdsoldatkosmonauter som kan rädda jorden???? Dessutom är det ett hot mot oss. När får Hv rymddräketer som skyddar mot G-strålar? Har vi koboltbomber??

Inte ett enaste litet attackskepp har vi, ja, inte ens ett gammalt lastskepp har vi tillgång till...

 

Har hört att Kiruna-gruppen kanske skall få utrustning, och kunna skjutas upp med moddade bärraketer för vädersonder. De skall visst kallas SSE (Space Soldiers Esrange ) och vara ett svenskt bidrag till Jordens intergalaktiska defenceforces.

 

Såg en gång på regementet en simulator, de gömt i källaren, i en liten skrubb.. Den var säkert hemlig.. Den kallades Spaceinvaders. Säkert till ett supervapen.

 

smilies11190xb.gif

 

(tack vargas)

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

Ryssland har alltid varit rik på naturtillgångar, så jag anser det bara varit en tidsfråga innan de får ordning på finanserna.

Ska inte säga att du har fel, men god råvarutillgång gäller även Kongo, så det räcker inte.

 

...fast om den ryska militära förmågan har utvecklats i samma takt som mina Rysslandsfonder blir man ju lätt fundersam.

 

Några Kongofonder har jag inte köpt, men...

 

 

Nja.. så mycket av de nya oljedollarna tas ännu ej i anspråk, och ännu mindre går till försvarsmakten (även om anslagen har ökat). Största delarna av importintäkterna stoppas i en Oljefond, liknande den som Norge har upprättat, för att undvika inflation. Fonden skall enligt DN nu uppgå till ca 100 miljarder dollar. Så visst finns det en del kulor när man beslutar sig för att tömma fonden.

Link to comment
Share on other sites

Ryssland har alltid varit rik på naturtillgångar, så jag anser det bara varit en tidsfråga innan de får ordning på finanserna.

Ska inte säga att du har fel, men god råvarutillgång gäller även Kongo, så det räcker inte.

 

...fast om den ryska militära förmågan har utvecklats i samma takt som mina Rysslandsfonder blir man ju lätt fundersam.

 

Några Kongofonder har jag inte köpt, men...

 

 

Nja.. så mycket av de nya oljedollarna tas ännu ej i anspråk, och ännu mindre går till försvarsmakten (även om anslagen har ökat). Största delarna av importintäkterna stoppas i en Oljefond, liknande den som Norge har upprättat, för att undvika inflation. Fonden skall enligt DN nu uppgå till ca 100 miljarder dollar. Så visst finns det en del kulor när man beslutar sig för att tömma fonden.

 

 

Enligt vedertagen metodik har Ryssland bättre statsfinanser än Sverige och större delen av Västvärlden.

Link to comment
Share on other sites

Tittar vi historiskt sett så är det inte första gången sverige rustar ned, samtidigt som vår omvärld gör motsattsen och antalet oroshärdar bara ökar. Sedan skulle kriget komma på icke kontorstid så ja, då blir det inte något krig för vem vill gå på jobbet utanför ordinarie arbetstid?

 

Så nu är det upp till den enskilde individen att börja tänka över vad han/hon skall göra den dagen kriget kommer.... Själv har jag bunkrat upp med ett fint lager helkonserver, elverk, stor hög DVD-filmer. Så jag vet vad jag gör den dagen kriget kommer. Nämligen jag sitter ute i en stuga på landet, myser med flicka, hundar och tittar igenom mängder med DVD-filmer käkandes guldburk. Vad gör du när kriget kommer?

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

Tittar vi historiskt sett så är det inte första gången sverige rustar ned, samtidigt som vår omvärld gör motsattsen och antalet oroshärdar bara ökar. Sedan skulle kriget komma på icke kontorstid så ja, då blir det inte något krig för vem vill gå på jobbet utanför ordinarie arbetstid?

 

Så nu är det upp till den enskilde individen att börja tänka över vad han/hon skall göra den dagen kriget kommer.... Själv har jag bunkrat upp med ett fint lager helkonserver, elverk, stor hög DVD-filmer. Så jag vet vad jag gör den dagen kriget kommer. Nämligen jag sitter ute i en stuga på landet, myser med flicka, hundar och tittar igenom mängder med DVD-filmer käkandes guldburk. Vad gör du när kriget kommer?

 

 

Historiskt och statistisk sett så blir det krig när Sverige rustar ner. Ja, vi borde kunna användas som en varningssignal för omvärlden.. kanske precis det som har hänt.. Nu nedrustar Svenskarna, nu får vi passa oss, det blir krig snart..

 

Vad jag gör om kriget kommer?? ja, kanske jag rekvirerar ditt elverk, bränsle och dina guldburkar. Men var lugn du får behålla DVD filmerna :baskerFN:

 

Edit: När jag tänker efter tror jag att jag skulle förlägga en pluton i din stuga oxå :banana

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

tja vem vet kommer kriget på en Lördag när alla VPL är hemma så kan dom nog rulla igenom hella landet innan vi hinner reagera...

 

Vad gör jag tja dom vill ju att jag ska ta mig till min MOB plats antar jag men 36mil på Statensjärnvägar lär ju inte funka i det läget så det blir nog HV IPs upsamlings plats.

För gömer mig det gör jag inte även om vi så bara skulle vara 10man mott tusentals...

Link to comment
Share on other sites

Ryssland är något av en arvsfiende som dessutom leds av en man som åtminstonde ser galen ut och nu rustar de dessutom upp inte alls långt från oss och vår buffert zon (Finland). Nog tycker jag att man inte är helt "bort i tok" om man ser vår store granne i öst som farlig.

Link to comment
Share on other sites

Ryssland är något av en arvsfiende som dessutom leds av en man som åtminstonde ser galen ut och nu rustar de dessutom upp inte alls långt från oss och vår buffert zon (Finland). Nog tycker jag att man inte är helt "bort i tok" om man ser vår store granne i öst som farlig.

 

Tack för en kvalificerad analys av den ryska hotbilden.

 

Att Ryssland delar en 200 mil lång gräns med ett land som aspirerar på att bli den nya supermakten, och vars en miljard innevånare är i skriande behov av ökade naturresurser och "Lebensraum" kan ju i och för sig också påverka viljan till upprustning...

 

Tur i varje fall att den andre arvsifienden, Danmark, håller sig lugn nu för tiden. Förutom när dom tvingar oss att avträda landområden som 1983.

Link to comment
Share on other sites

tja vem vet kommer kriget på en Lördag när alla VPL är hemma så kan dom nog rulla igenom hella landet innan vi hinner reagera...

Ovasett veckodag så vill man nog ha färdigutbildade soldater och färdigutbildade förband och inte 18-19 åringar som precis lärt sig skjuta och säga godmorgon kapten.

Link to comment
Share on other sites

Ryssland är något av en arvsfiende som dessutom leds av en man som åtminstonde ser galen ut och nu rustar de dessutom upp inte alls långt från oss och vår buffert zon (Finland). Nog tycker jag att man inte är helt "bort i tok" om man ser vår store granne i öst som farlig.

 

Tack för en kvalificerad analys av den ryska hotbilden.

 

Att Ryssland delar en 200 mil lång gräns med ett land som aspirerar på att bli den nya supermakten, och vars en miljard innevånare är i skriande behov av ökade naturresurser och "Lebensraum" kan ju i och för sig också påverka viljan till upprustning...

 

Tur i varje fall att den andre arvsifienden, Danmark, håller sig lugn nu för tiden. Förutom när dom tvingar oss att avträda landområden som 1983.

 

Exakt vad hände 1983 ? Har Googlat men inte hittat något.

Link to comment
Share on other sites

Exakt vad hände 1983 ? Har Googlat men inte hittat något.

Danmark tog med vapenskrammel den svenska ön Hesselö, som numera alltså är dansk.

"Samförstånd" uppnåddes 31 dec 1983 om gränsdragningar i Kattegat, Öresund och Bornholm.

 

Finns mer att läsa i den här tråden.

Edited by Apone
Link to comment
Share on other sites

Hur vad det nu han sa: Jag har sett brinnande Attack skepp vid Origons Axel. Jag har sett G-strålar gittra. Jag har placerat ut Koboltbomber vid Antillernas port....

 

Om du menar citatet från Blade Runner så är det som följer:

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I've watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments lost in time, like tears in rain. Time to die."

 

Personligen oroas jag mer av att Putins styre verkar bli mer och mer auktoritärt, även om man givetvis bör titta på presumtiva angripares faktiska militära kapacitet, snarare än att försöka gissa sig till deras avsikter, när det gäller försvarsplanering.

Link to comment
Share on other sites

Ryska utrikesministern är på besök i USA, och det verkar bli en del knutar på förbindelserna mellan USA och ryssland. Frågan är vad detta ger på kort resp lång sikt.

 

 

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_12024653.asp

 

 

Ur Telegramet:

 

USA och Israel ogillar starkt att Kreml tagit emot det terrorstämplade Hamas för överläggningar i Moskva. Spänningen har också ökat mellan Ryssland och USA med anledning av den ryske presidenten Vladimir Putins alltmer auktoritära ledarstil. Det rimmar illa med hans status som ordförande för toppmötet i juli inom G8, världens sju ledande i-länder plus Ryssland.

Link to comment
Share on other sites

Hur vad det nu han sa: Jag har sett brinnande Attack skepp vid Origons Axel. Jag har sett G-strålar gittra. Jag har placerat ut Koboltbomber vid Antillernas port....

 

Om du menar citatet från Blade Runner så är det som följer:

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I've watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments lost in time, like tears in rain. Time to die."

 

Personligen oroas jag mer av att Putins styre verkar bli mer och mer auktoritärt, även om man givetvis bör titta på presumtiva angripares faktiska militära kapacitet, snarare än att försöka gissa sig till deras avsikter, när det gäller försvarsplanering.

 

Var det inget med koboltbomber också? hur som helst en bra film...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Några dagar senare (13 maj) står detta att läsa på TV4:s text-tv...

 

http://static.tv4.se/images/tv4/ttv/1/P116...?20060514010345

 

Smärtsamma beslut om skrotning av väl fungerande men dyra vapensystem värker nu fram inom försvaret. Flera av försvarets stora och ännu moderna vapensystem ryms inte i det hårdbantade försvaret, de behövs inte.

 

Nu försvinner över hälften av de 280 Leopardstridsvagnarna, hälften av de moderniserade pansarbandvagnarna, hälften av korvetterna och hälften av ubåtarna. Avvecklingen av 100 Gripenplan blir den största posten.

 

Hur länge ska idiotin inom försvarspolitiken få fortsätta? Lika bra att sluta kalla det "försvaret" om man knappt har någonting kvar längre. Lika bra att rulla ut röda mattan om det skulle bli en kris framöver, och säga "Välkommen till Sverige, varsågod och ta för er av godbitarna, vi tänker inte kämpa emot för vi har inget försvar"...

 

:banghead::bash:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...