Jump to content

Källhänvisning & Källkritik


Guest

Recommended Posts

Har sett hur information från andra källor än ensjälv, eller forumet, som citeras rakt av, då SKALL det finnas en källhänvisning så att man kan kolla orginalet, och kanske få fram mer information

 

Källhänvisningar kan göras på lite olika sätt. Här följer några exempel hämtade ur Skolverkets instruktioner inför Nationella provet i svenska (Häfte 1, vt 2001, kopieringsunderlag, sid 16):

 

1. I artikeln "Sprakande spelmän" diskuterar Klas Gustafsson   Hedningarna och andra moderna spelmän (Musik 1995:5).

 

2. Jonas Gardell beskriver i en roman (Frestelsernas berg, 1995) hur...

 

3. I Frestelsernas berg (1995) skildrar Jonas Gardell...

 

 

Sedan har vi något som kallas källkritik:

Att kunna bedöma om information är sann eller inte. För är den osann så står man där som en Idiot sen :)

 

Det handlar om att kunna analysera vad som sägs och allt omkring alltså:

Vem är författaren? Går det att hitta någon författare över huvudtaget? Och är det en person, ett företag eller en institution. Vad gör de som ligger bakom sidan trovärdiga? Hur aktuell är informationen?  Kan man lita på informationen? Ställ dig de här frågorna:

 

Vem skrev detta?

Varför skrev hon eller han det?

Vad vill de att jag ska tycka eller tro?

Varför ska jag tro på detta?

Vem vänder sig informationen till?

Vad vill författaren uppnå med sin text?

Innehåller informationen fakta eller åsikter?

 

Att granska kritiskt handlar inte bara om att granska fakta, utan också om att granska värderingar. Ställ krav på den sida du vill använda! Upphovsuppgifterna (författare) ska vara tydliga. Om du inte är säker på att de uppgifter du hittar är

trovärdiga, jämför alltid med en annan, aktuell bok i samma ämne.

 

och om du angett källa och det visar sig att källan är fel så är det inte ditt fel...

 

Slut, frågor?

Link to comment
Share on other sites

Nej, men jag är trött på Idiotpåstående, och att folk inte kan förklara var dom fick infon ifrån..

 

Detta är inget som skall följas slaviskt... Bara en lite hjälp för att göra det smidigare...

Link to comment
Share on other sites

Sedan har vi något som kallas källkritik:

Att kunna bedöma om information är sann eller inte. För är den osann så står man där som en Idiot sen :D

 

Det handlar om att kunna analysera vad som sägs och allt omkring alltså:

Vem är författaren? Går det att hitta någon författare över huvudtaget? Och är det en person, ett företag eller en institution. Vad gör de som ligger bakom sidan trovärdiga? Hur aktuell är informationen?  Kan man lita på informationen?

Detta är mycket viktigt speciellt när det gäller Internet och fakta från olika hemsidor. Är det inte en officiell hemsida t ex mil.se så bör man tänka både en och två gånger innan man tar till sig den kunskapen.

 

 

Att börja skriva källhänvisningar är väl bra men man behöver väl kanske inte ta det till en överdrift. Men att skriva att detta fick jag veta av min Fk på GSU eller har jag läst i Expressen så vet man ju som läser detta hur stor sannolikheten är att det är sant. Expressen ligger väl i nivå där med "Min Gruppchef i Hv U sa..... ".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...