Jump to content

- - - - -

Phantom II

12 replies to this topic

#1 Flamdämpare

*SUSPENDERAD*

• Nivå 7
  • 631 posts
  • Kön:Man
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Tuesday 06 September 2005, kl 13:57

Håller på att skaffa info om ett framtida modellbygge och sprang på det här.
Intressant är det nya användningsområdet för bromskroken.
Intressant är också att Pardo nästan blev ställd inför krigsrätt för att han förlorat ett flygplan som kunde klarat sig.

Posted Image
"Det är synd att vi yrkesofficerare inte får registrera sig på sådana där militärforum, För då jävlar skulle jag sagt både ett och annat!

/Major Fetto

#2 Rokare

"Någon"

• BlåGul ·²
  • 1,903 posts
  • Placering:Göteborg
  • GU:Kustartilleriet
  • Tjänst:Anonymt

Posted Tuesday 06 September 2005, kl 14:23

Kul sak det där, vill minnas att jag läste det där när jag var yngre...

Vet inte hur mycket salt man skall ha i detta receptet, men kommentaren i slutet var skön:

"Steve ejected, and since I'd never flown a glider before, I stayed with the F-4 a little longer, then bailed out," Pardo said.
:D

Vet inte heller hur allvarlig planerna att ställa honom för krigsrätt var, från artikeln känns det mer som han använde uttrycket för att beskriva folks "förvirring" och att de var kluvna för vad han gjort...

GMY
@Conspiracy theorists: The truth is out there

Hence, why bring CIA, Aliens, Zion, 911, chemtrails, Jews, Anal probing, even more f***king chemtrails, free masons and not so free masons into the equation?

"Du är inte off topic, Du är off reason." Garvarn på Vof.se

#3 Flamdämpare

*SUSPENDERAD*

• Nivå 7
  • 631 posts

Posted Monday 12 September 2005, kl 09:22

Ett par radarfrågor inom trådens ram.

Stämmer det att F-4:an radar kunde se längre än en F-16 och låsa på mål längre bort än både F/A-18 och F-16?

Var den tidiga F-4:ans analoga dator bättre på att låsa och målfölja än de senare digitala datorerna?
"Det är synd att vi yrkesofficerare inte får registrera sig på sådana där militärforum, För då jävlar skulle jag sagt både ett och annat!

/Major Fetto

#4 NisseNord

Korpral

• Nivå 8
  • 445 posts
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Monday 12 September 2005, kl 09:43

Rabb gjorde samma sak i ett JAG avsnitt, i eftertexterna stod det något om att det hade gjorts på riktigt, så det var bara att googla.

Han hade iallafall stort tilltro till vindrutan, en fångskrok(?) i ögat skulle nog inte vara så trevligt
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'> Vad kan DU göra idag för att överraska fi?</span>

#5 Darkwand

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,200 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Monday 12 September 2005, kl 09:44

Tänk på att en F-4 inte har samma upplösning som modernare radarsystem. Sedan är ju frågan om den kan låsa på tex en Viggen som störsänder.
"In essence, the EU is claiming that its illusory "something for nothing" magic will turn lead into gold. Abracadabra....oh well, close; it's heavy, it's metallic--oops, it's plutonium."

Zero Hedge

#6 Flamdämpare

*SUSPENDERAD*

• Nivå 7
  • 631 posts

Posted Monday 12 September 2005, kl 09:59

Darkwand, on Sep 12 2005, 09:44, said:

Tänk på att en F-4 inte har samma upplösning som modernare radarsystem. Sedan är ju frågan om den kan låsa på tex en Viggen som störsänder.

<{POST_SNAPBACK}>

Flygradar är inte min starka sida så ni får stå ut med korkade frågor..

Går det inte att låsa på själva störsändaren/sändningen och därigenom målfölja?

/Major Fetto

#7 KD803

*SUSPENDERAD* EB

• Nivå 4
  • 4,990 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Anonymt

Posted Monday 12 September 2005, kl 10:17

Flamdämpare, on Sep 12 2005, 10:59, said:

Flygradar är inte min starka sida så ni får stå ut med korkade frågor..

Går det inte att låsa på själva störsändaren/sändningen och därigenom målfölja?

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns störsändning och störsändning. En variant är att "fånga upp" radarpulsen och sända tillbaka den något fördröjd. Då får man ett eko på PPI motsv men dess läge är helt fel. Då går det utmärkt att låsa på målet, men målet är inte där man tror...

Sedan är det ju så att mållåsningen görs av en dator som kan få problem om det finns mycket att välja på så att säga.

Men visst går det ibland att låsa på en störsändare. Många jakt- och lvrobotar har det som en valbar mode.

Beträffande radarfrågan så beror det på vilken modell av respektive flygplan man pratar om. F-16A var t ex ett dagjaktplan utan radarrobotar. Att F-4 vid samma tid, som var ett fullfjädrat allvädersjaktattackplan, hade en bättre radar är mycket troligt. Den senaste F-16C Block 60 däremot är en helt annan fågel...

#8 Flamdämpare

*SUSPENDERAD*

• Nivå 7
  • 631 posts

Posted Monday 12 September 2005, kl 12:50

Har någon mer information om varför en del F-4:or även camoflagemålades på undersidan?

Normalt camoflage:
Posted Image

Även undersida:
Posted Image

Hittade svaret på min fråga här.
För er som är intresserade stod det:
Wraparound Green (Daylight Low Level)
Intended for daylight use in the deep North and SEA, this camouflage is optimised to reduce visual detection at low altitudes.

North= NordVietnam.
SEA= South East Asia.

Edited by Flamdämpare, Monday 12 September 2005, kl 19:34.

/Major Fetto

#9 Guest_J-Star_*

• Guest

Posted Tuesday 13 September 2005, kl 07:53

Flamdämpare, on Sep 12 2005, 10:22, said:

Ett par radarfrågor inom trådens ram.

Stämmer det att F-4:an radar kunde se längre än en F-16 och låsa på mål längre bort än både F/A-18 och F-16?

Var den tidiga F-4:ans analoga dator bättre på att låsa och målfölja än de senare digitala datorerna?

<{POST_SNAPBACK}>

BJE har redan svarat rätt nöjaktigt så här kommer bara ett snabbt tilläg:

Det är inte alls särskilt troligt att analoga datorer var bättre än senare digitala (förutsatt att de hade samma uppgift). Anledningen till att du hört den uppgiften kan mycket väl vara ett utslag av "Det var bättre förr"-syndromet... ett inte alltför ovanligt förekommande fenomen, speciellt hos flygare som måste lämna över till en yngre generation. ;)

/J

#10 Aigore

Sergeant

• Nivå 7
  • 483 posts
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Thursday 03 December 2009, kl 13:21

Hittade den här tråden om Phantomer, den kanske kan göras till en allmän Phantom tråd?

Detr verkar nog som "Järngrisen" kommer vara med oss länge än. Det finns fortfarande många användare av den och många har moderniserat en del av sina. Turkiet t.ex. de har trimmat upp 54 av sina 165(!) återstående, till Terminator standard och kommer väl förväntas flyga dessa fram till 2020 ungefär! lagom till flygplantes 60-årsdag :rolleyes:

Syd Korea har även de fortfarande en imponerande flotta av F-4:or, 138 stycken och många har uppgraderats till en ganska hög kostnad.

Den största Pahntom beställaren utanför USA, Iran, har dock märkt av reservdels embargo och har endast 65 stycken kvar enligt Wiki, så det kan tas med en nypa salt. De lär bli risigare och risigare.

Här är en lista på återstående Phantom användare:

Phantomer utanför USA
För övrigt anser jag att det behövs mer flyg åt folket!

#11 kerran

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,530 posts
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Thursday 03 December 2009, kl 14:41

Även Japan har fortfarande många F-4 Phantom i drift och här i EU kommer Tyskland och Grekland flyga Phantom i många år till. Tyskland har jag läst ska flyga Phantom tom 2014 och Grekland kommer säkert fortsätta flyga Phantom uppemot år 2020.
Det är verkligen imponerande att många rika länder fortfarande håller ett stridsflygplan som varit operativt i 49 år i luften i stora antal...kärran måste verkligen ha en speciell nisch som är svår att ersätta...

#12 903Lew

Årets medlem 2009

• Nivå 6
  • 1,629 posts
  • Placering:Ett land som är tryggt
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Thursday 03 December 2009, kl 20:52

Israel verkar ha fasat ut de sista av sina F-4 Kuarnas 2000 till förmån för F-16I. Möjligtvis kan de finnas kvar för att användas i kris eller krig modell större, troligare är att de kan komma att säljas av till diverse bananrepubliker/andra användare av F-4 (Colombia, Argentina i det första fallet, Tyskland eller Grekland i det andra).
Undrar när FOI hittar formeln på färgen de sålde till tomtens schackbrädesmålare?

#13 Aigore

Sergeant

• Nivå 7
  • 483 posts
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Thursday 03 December 2009, kl 21:11

Eller sälja reservdelar till Turkiet :banghead:
De lär ju behöva en del för att hålla sina i luften!

Men det är nog tryggt att säga att det kommer phinnas phantomer ett bra tag till i luften :rockon:
För övrigt anser jag att det behövs mer flyg åt folket!

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users