Jump to content

- - - - -

Frågor om Permissionsuniform m/87A.

76 replies to this topic

#1 skojjokern

Menig

• Nivå 9
  • 19 posts
  • Kön:Man

Posted Wednesday 13 October 2004, kl 11:17

God dag.

Jag rycker in om 11 dagar i Livgardet i stockholm. Tänkte fråga om någon vet om man kan få en permissonsuniform, och när man då får den, kan man få den redan första veckan eller kan man först få den när man har fått sin basker?

Jag undrar även vad uniformen omfattar, är det lixom kavaj, "finbyxor" bara. Eller kan man även få en ytterjacka, typ en rock eller nått annat.

Om någon har en bild på uniformen eller en lista med allt som man får till uniformen så får ni jättegärna skicka den till mig.

Mvh Marcus.

#2 Lt P

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 1,037 posts
  • Placering:Uppsala
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Art/Grk/Rek

Posted Wednesday 13 October 2004, kl 11:27

skojjokern, on Oct 13 2004, 11:17, said:

God dag.

Jag rycker in om 11 dagar i Livgardet i stockholm. Tänkte fråga om någon vet om man kan få en permissonsuniform, och när man då får den, kan man få den redan första veckan eller kan man först få den när man har fått sin basker?

Jag undrar även vad uniformen omfattar, är det lixom kavaj, "finbyxor" bara. Eller kan man även få en ytterjacka, typ en rock eller nått annat.

Om någon har en bild på uniformen eller en lista med allt som man får till uniformen så får ni jättegärna skicka den till mig.

Mvh Marcus.
Numera när båtmössan är avskaffad till m/87-systemet och bara ingår i m/ä-systemet så måste du som värnpliktig under GU ha basker till m/87 som daglig dräkt motsv. Således blir det lite krångligt att bära m/87 innan du har gjort baskerprovet.

Du kanske kan få ut en uniform om du presenterar goda skäl för din chef, exempelvis bröllop, begravning, bal eller deltagande i aktivitet hos frivilligorganisation som förutsätter uniform.

Läs i UniRFM så ser du vad som ingår i systemet. Finns på www.fmlog.mil.se

/Peder
www.axelklaff.nu
www.gardesmusik.nu

Nu officiellt en föredetting inom FM - med genomförd värnplikt och repmånad!

#3 Karin

ForumsMamma

• Nivå 10
  • 657 posts
  • Kön:Kvinna
  • Placering:Stockholm
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Wednesday 13 October 2004, kl 11:29

Personalen på förrådet på I1 är inte speciellt serviceminded. Visserligen går det rykten om att ALLA vpl har rätt att ta ut en , men det kan bli svårt...
Om du har en princesstårta och en lapp från Plutch/Kompch mtsv med förklaringen att du ska bevista din mors begravning kan du eventuellt hämta ut den.

Jag fick inga ytterplagg till min, tror att det är förbehållet officerare. Jag har bara sett beväringar ur musikkårerna med ytterrocken/jackan (eller vad den nu heter).
Jag bara förutsätter att du är karl och att du därför inte kommer få hämta ut kjol och pumps, utan det blir "kavaj", byxor, skjorta, slips, skor och lite annat.

Lycka till!

#4 skojjokern

Menig

• Nivå 9
  • 19 posts

Posted Wednesday 13 October 2004, kl 11:45

Men är det så att när man har gjort baskerprovet och förhoppningsvis klarat det så kan man hämta ut en m 87A uniform som man senare kan resahem i tillexempel? Jag menar att man mer eller mindre får den på så sätt att man har den i sitt skåp och värnar själv om den tills man skall lämna tillbax den?

Edited by skojjokern, Wednesday 13 October 2004, kl 11:45.

#5 Panzerfaust

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,468 posts
  • Tjänst:Anonymt

Posted Wednesday 13 October 2004, kl 11:54

@skojjokern

Jag fick ut den. Och hadde den under hela min värnplikt.
Dock "jobbade" jag i den sista halvan av min GU.
Så jag va väl undantags fall, men KB fick ut har jag för mig.

Sen vet jag att andra fått ut den samtdigt som all annan utr.
När man ryckte in alltså. Dock va detta innan baskerns tid. Sen gällde detta bara vissa plutoner/kompanier/regementen.
<span style='color:blue'>haha Jag visste dé! Du vill ligga med mig!! Men det går inte serrö!</span>

#6 Karin

ForumsMamma

• Nivå 10
  • 657 posts

Posted Wednesday 13 October 2004, kl 12:34

@skojjokern
Det kan säkert lösas innan du får baskern, OM det krävs dvs att du har goda skäl.

Jag antar att du hamnar på "högvakt fot", så varför åka hem i m/87 när man ändå går omkring i m/ä i princip dagligen? Nej vilket nerköp, dessutom är m/90 snyggare (hamnar du på högvakt så får du med all sannorlikhet ut två m/90 så att den ena är fräsch till högvakt och annat bös). Jag använde min m/87 en gång, på en begravning.

@Panzerfaust
"Jobbade" i m/87???? ;)

#7 GP720Englund

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 290 posts
  • Placering:som ett lamm
  • GU:Amfibie
  • Tjänst:Båt-/Fartygsbesättning

Posted Wednesday 13 October 2004, kl 13:33

Vi på Amf1 fick ut M/87 (den mörkblå) i samband med att vi gått övning Amfibie. Alla ville ju så j...gärna ha den söta uniformen, som man trots allt ganska snabbt tröttnade på (vi på StrbKomp var tvungna att ha den vid varje permissionsuppställning). Det vi fick var; Vapenrock, byxor, skjorta, slips, strumpor, skor, båtmössa, björnfi...pälsmössa blå, kappa (som gav ett riktigt "nazistuk"...), hylsor och ett par blå fingervantar. Vissa fick även ut den småkinky svarta regnkappan. Baskern fick man ju så att säga sidan om...

Vill man ha M/87 innan ev. baskermarsch, UBK etc är det bara att klämma i för PC/kompch att man ska på högtid, bröllop, begravning, femtioårsdag etc + att man har bra tumme med förrådspersonalen. Tipset är som sagt lite fika...

Jag slutade f.ö. använda M/87 i samband med att en fjortisbrud på Centralen i Sthlm frågade om jag var "kontrollant" (iförd M/87 med gradbeteckningar, vapenslagsmärken, grön basker och persedelpåse...). När hon bara fick en fågelholk tillbaka rättade hon sig och frågade istället om jag var T-baneförare. Lyckades precis hindra mig själv från att skalla henne..."nej, inte riktigt, va..."

/M
Posted Image

#8 Lt P

• Nivå 6
  • 1,037 posts

Posted Thursday 14 October 2004, kl 07:20

Saken är i alla fall den att så länge en armésoldat inte fått ut en basker så kan han i alla fall inte använda sin m/87 eftersom han saknar huvudbonad.

Vad är det jag hör om att m/90 skall vara snyggare? Jämfört med m/87 och m/ä så är m/90 arbetsklädsel helt enkelt, som att springa omkring i en oljig blåställsoverall jämfört med kostym ungefär :tveka:

/Peder
www.axelklaff.nu
www.gardesmusik.nu

#9 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,166 posts
  • Placering:Mullsjö
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Thursday 14 October 2004, kl 07:39

När jag gjorde GU på det glada invasionsförsvarets tid fick vi använda baskern till m/60 innan vi gjort baskerprov.
Detta av just den anledningen att båtmössa inte ingick i vår utrustning.
Till m/59 fick vi dock inte använda basker förrän efter baskerprovet.

The Swede :tveka:
Posted ImageIf you ain't armoured, dig deep.

PBV302.SE

#10 Karin

ForumsMamma

• Nivå 10
  • 657 posts

Posted Thursday 14 October 2004, kl 08:47

Lt P, on Oct 14 2004, 08:20, said:

Saken är i alla fall den att så länge en armésoldat inte fått ut en basker så kan han i alla fall inte använda sin m/87 eftersom han saknar huvudbonad.

Vad är det jag hör om att m/90 skall vara snyggare? Jämfört med m/87 och m/ä så är m/90 arbetsklädsel helt enkelt, som att springa omkring i en oljig blåställsoverall jämfört med kostym ungefär  ;-)

/Peder
Om jag inte minns fel så har soldater ur amfibiekåren burit basker på högvakt innan baskerprov för att därefter återlämna dem och få tillbaka dem efter genomfört prov.
Eftersom baskern har tappat mycket av sitt symbolvärde och enbart reducerats till en persedel som hämtas ut på förrådet kan det väl inte vara några problem att soldater får lov att använda basker till m/87 vid speciella tillfällen (även om det skär i hjärtat på mig).

För att inte också denna tråden ska spåra ur och bara handla om baskrar går vi raskt över till vilken uniform som är snyggast.

Min rangordning som soldat
1. m/ä rid
2. m/ä kav (kan bytas mot inf om man är lagd åt det hållet)
3. m/90
4. m/87

Min rangordning som tjej (med reservationer för att jag är lätt miljöskadad)
1. m/90
2. m/87
3. m/ä
4. m/ä rid

Alla andra uniformssystem är diskvalificerade och får inte ingå i den här rangordningen.

För att återgå till topic.....

Bild på livdragoner i m/87 från www.skarpatredje.tk
Posted Image

#11 Panzerfaust

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,468 posts

Posted Thursday 14 October 2004, kl 13:04

@Karin

"Jobbade" i m/87????

Ja, det stämmer. Satt inte i vakten hela min GU.
Kompani assistent, samt att jag va en del i "kåken". Där alla höjdare satt. Regements chefen och alla hans närmsate underhugare.
Man fick ta emot jornalister och lite såna grejer ibland och hadde(<-FEL) därför alltid den uniformen på mig. Uniformsval som kompaniassistent va dock frivilligt, men eftersom jag innen det hade(<-Så ska det vara) varit med regements chefen så hade jag den redan ute och körde därför i den.

Det va fruktansvärt skönt att slippa m/90. :P

Sen kom jag på nu att jag inte vet om vi hade m/60 eller m/87.
Men det har väl mindre sexuell betydelse.

EDIT: Meck
Så Karin, nöjd?
:P

Edited by Panzerfaust, Thursday 14 October 2004, kl 14:29.

<span style='color:blue'>haha Jag visste dé! Du vill ligga med mig!! Men det går inte serrö!</span>

#12 Amfibieslusken

• Nivå 6
  • 841 posts
  • Placering:Sverige
  • GU:Kustartilleriet

Posted Thursday 14 October 2004, kl 13:43

@ GP720Englund: På "min tid" fick vi ut m/87:an i samband med vår första permission att åka hem i. Förr fick man ut Kustartilleriets mörkblåa basker med tillhörande emblem för regementet man låg på, eftersom båtmössan inte fanns till m/87:an. Den fick vi ha tills vi hade fått våra gröna. Vi fick den mörkblåa tidigt medan "lingon"-soldaterna gjorde ett baskerprov för sina. B)
Däremot var det inte så många av oss som åkte hem i m/87 innan vi hade klarat av alla baskerproven.

@ Karin: Har du inte sett marinens m/48? :lala:

EDIT: Dyslexifingrar

Edited by Amfibieslusken, Thursday 14 October 2004, kl 13:45.

When the Boogeyman goes to sleep every night, he checks his closet for Chuck Norris.

#13 Krook

C Kasern

• BlåGul ·¹
  • 8,096 posts
  • Placering:L1
  • GU:Signal/Televapen

Posted Thursday 14 October 2004, kl 13:53

Jag vet många livgardister som fortfarande använder båtmössan och hänvisar till ett lokalt avsteg. De flesta av dem tillhör Gardesbataljonen och bär den mörkblå båtmössan med gula streck men även några Dragoner går runt i den ljusblå båtmössan.

/Krook
Om jag skriver under med /Krook, Blågul så har jag just agerat i tjänsten som moderator.

#14 krp_swe

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 75 posts
  • Placering:MKV
  • GU:Amfibie

Posted Thursday 14 October 2004, kl 16:55

Det finns ju en båt mössa till m/87 dels armens modell med vita..? kanter på ,och inom AMF finns marinens fina båtmössa att ha till m87an..

#15 Karin

ForumsMamma

• Nivå 10
  • 657 posts

Posted Thursday 14 October 2004, kl 17:51

@Krook
ALLA livgardister tillhör gardesbat.
Jag har inte sett några dragoner med båtmössa *rys*, bärs den fortfarande?

#16 The Swede

C Materielverket

• BlåGul ·¹
  • 9,166 posts
  • Placering:Mullsjö

Posted Thursday 14 October 2004, kl 17:53

krp_swe, on Oct 14 2004, 17:55, said:

Det finns ju en båt mössa till m/87 dels armens modell med vita..? kanter på ,och inom AMF finns marinens fina båtmössa att ha till m87an..
Nope, inom armén har båtmössan utgått.
Posted ImageIf you ain't armoured, dig deep.

PBV302.SE

#17 Lt P

• Nivå 6
  • 1,037 posts

Posted Friday 15 October 2004, kl 07:30

Krook, on Oct 14 2004, 13:53, said:

Jag vet många livgardister som fortfarande använder båtmössan och hänvisar till ett lokalt avsteg. De flesta av dem tillhör Gardesbataljonen och bär den mörkblå båtmössan med gula streck men även några Dragoner går runt i den ljusblå båtmössan.

/Krook
Jag har ful förståelse för deras beteende, men fy-fy ändå.

Ahh, tänk om vi gardister ändå fick ha vår fina båtmössa till fältuniformen som våra norska och danska gardesbröder...

Men den är rätt funkis till m/ä också:

Posted Image

Edited by Lt P, Friday 15 October 2004, kl 07:33.

www.axelklaff.nu
www.gardesmusik.nu

#18 Rickard N

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,442 posts
  • Placering:Sthlm
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Friday 15 October 2004, kl 07:34

Karin, on Oct 14 2004, 09:47, said:

Min rangordning som tjej (med reservationer för att jag är lätt miljöskadad)
1. m/90
2. m/87
3. m/ä
4. m/ä rid
Kan ju inte uttala mig om del 3 och 4 i listan, men jag har upplevt att lövhögen är funkis hos damer och kan för mitt liv inte förstå det, framförallt inte i regementesstäder... Inte för att jag klagar men :rockon:

(tryck på de knappar som ingår i orden i rätt ordning, ska de vara så svårt????)

Edited by Rickard N, Friday 15 October 2004, kl 07:36.

Synas utan att verka
Confused on a higher level

#19 Karin

ForumsMamma

• Nivå 10
  • 657 posts

Posted Friday 15 October 2004, kl 11:52

@Rickard N

Rangordningen jag gjorde som tjej var mer en uppskattning av vad jag tror att jag hade tyckt om jag inte var miljöskadad. Kvinnor gillar karlar i uniform som ser ut som de precis är på väg ut i krig (även om de inte vill känna doften av en skytteslusk efter 2 veckor i skogen). Därför hamnar m/90 lägst upp.
Numera måste jag (tyvärr) erkänna att jag tycker att det mest sexiga är en man med blanka ridstövlar och stolt hållning och det ser man ju inte alltför ofta. ;)

Edited by Karin, Friday 15 October 2004, kl 11:55.

#20 isa

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 170 posts
  • Placering:Sverige

Posted Friday 15 October 2004, kl 11:58

Karin, on Oct 15 2004, 12:52, said:

Numera måste jag (tyvärr) erkänna att jag tycker att det mest sexiga är en man med blanka ridstövlar och stolt hållning och det ser man ju inte alltför ofta. ;)
I mitt fall är det en kvinna endast iförd blanka ridstövlar och de växer inte på träd heller... ;)
- Endast det enkla fungerar... / Viggo Markstrid

#21 Lt P

• Nivå 6
  • 1,037 posts

Posted Friday 15 October 2004, kl 12:06

Karin, on Oct 14 2004, 17:51, said:

@Krook
ALLA livgardister tillhör gardesbat.
Jag har inte sett några dragoner med båtmössa *rys*, bärs den fortfarande?
Njaej, både sveagardister och dragoner tillhör Livgardet där bland annat Gardesbat, Dragonbat, FHTE samt Swedint och snart även FöMusC ingår menar du väl ;)
www.axelklaff.nu
www.gardesmusik.nu

#22 Malaj

Sergeant

• Nivå 7
  • 470 posts
  • Placering:Västerås
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Friday 15 October 2004, kl 15:20

Jorå, man har sin gamla båtmössa kvar från KA-tiden. Men numera finns det ingen uniform att ha den till. Ska vara basker eller skafthatt till alla finuniformer numera.

Stor sak var det. Den j-vla glassförsäljarmössan hade en tendens att liksom slita sig och kasta sig i Rivö fjord eller Hårsfjärden. Sadelskyddet sitter kvar.

:baskerPa:
Malaj "presenteras" för tillträdande CM, vam Åke Lindemalm: "Det här har vi istället för ett kanslibiträde." (förvaltare N; ca 1961)

#23 Vargas

M7673-486000

• BlåGul ·²
  • 1,987 posts
  • Placering:Left of the boom

Posted Friday 15 October 2004, kl 17:26

Malaj, on Oct 15 2004, 16:20, said:

Jorå, man har sin gamla båtmössa kvar från KA-tiden. Men numera finns det ingen uniform att ha den till. Ska vara basker eller skafthatt till alla finuniformer numera.

Stor sak var det. Den j-vla glassförsäljarmössan hade en tendens att liksom slita sig och kasta sig i Rivö fjord eller Hårsfjärden. Sadelskyddet sitter kvar.

:baskerKav:
Äh, är det nån mössa som lyckas hålla sig kvar så är det båtmössan. Den sitter som gjuten i all sin slitna och grådaskiga prakt.
Den enda gång jag blivit av med en båtmössa, var när en elakartad kamrat helt enkelt snodde den från min hjässa.
Moderate speed, medium drag
War is not about who's right. It's about who's left.

#24 Omnixar

Menig 1kl

• Nivå 10
  • 33 posts
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Friday 15 October 2004, kl 19:35

Skojjokern ! ! !

Så här är det för mig, som precis just nu ligger inne på Livgardet och har hämtat ut m/87A .. ( jag är bevakningssoldat på 8.komp, således Gardesbataljon..)

Jag fick gå till min plutonschef och be om att få hämta ut uniformen. Han bad mig i sin tur göra om proceduren skriftligt. Jag lämande en lapp där jag på enklaste sätt skrev att jag ville ha ut uniformen eftersom jag ska besöka ett bröllop.. (imorgon!)

Min plutonschef bokade en tid på förrådet och jag fick ut allt jag behövde, inklusive ett extra par strumpor samt ytterrock och halsduk. Däremot har jag hört från värnpliktiga på Dragonbataljon att alla värnpliktiga ska fått ut m/87 ..skitsnack.. jag är den enda i min pluton.

Just det ja.. tilläggas bör att jag redan har fått min basker då, så jag har den till. Har man inte baskern vet jag inte hur man gör.. (man måste ju ha något på huvudet!)

Om du undrar nåt mer så tveka inte att kontakta mig med PM eller mail...!

Hälsningar Niclas

#25 Munken_swe

Sergeant

• Nivå 7
  • 677 posts
  • Placering:MD S

Posted Thursday 07 June 2007, kl 21:48

Nu var det ju ett tag sen tråden var aktiv, så vissa svar kanske inte gäller längre. Vad för huvudbonad bärs av menig personal i armén, som inte har fått basker? Det är nämligen så att här så får alla ungdomsledare ut en uniform m/87. En menig ungdomsledare vi har fick ut en båtmössa till sin uniform, och jag undrar:

1. Vad är det för m/xx? (m87? m/48?)

2. Vilken personal får bära den? Har sökt igenom UniR FM, men inte funnit på tillfredsställande svar.

3. Hur ser den ut?

Kan tilläggas att förrådet som delar ut persedlarna tillhör flygvapnet.
Наша нация - то, что мы передаем нашим детям

#26 Dizzy_keys

• Nivå 6
  • 838 posts
  • Placering:Fo 44

Posted Thursday 07 June 2007, kl 21:52

basker skall bäras upp till sergeants grad till M/87A, men basker kan man bara bära om man tillhör ett förband, vilket ungdomar inte gör.
Därav blir det ett problem...

Därför blir det fel hur man än gör om man bär M/87A som ungdom.
– Den som inte har putsade skor är en slarver, säger förre arméchefen Åke Sagrén.
Aftonbladet Mode, Onsdag 15 MARS 2000

#27 Krook

C Kasern

• BlåGul ·¹
  • 8,096 posts

Posted Thursday 07 June 2007, kl 22:03

Ungdomar ska inte bära uniform och därför är inte m/87 aktuellt.

Är ungdomsledaren inte ungdom så bör denne bära antingen HV-basker (om HV-man) eller Armébasker.

/K
Om jag skriver under med /Krook, Blågul så har jag just agerat i tjänsten som moderator.

#28 Dizzy_keys

• Nivå 6
  • 838 posts
  • Placering:Fo 44

Posted Thursday 07 June 2007, kl 22:14

OT:Man kan även nämna att sjövärnskårens ungdomar får bära daglig dräkt (M/48)

Så det finns undantag.

Fast vi bär inte basker utan rundmössa.

Edited by Tikkanen, Thursday 07 June 2007, kl 22:18.

– Den som inte har putsade skor är en slarver, säger förre arméchefen Åke Sagrén.
Aftonbladet Mode, Onsdag 15 MARS 2000

#29 Munken_swe

Sergeant

• Nivå 7
  • 677 posts
  • Placering:MD S

Posted Thursday 07 June 2007, kl 22:23

Det är taget. Skulle dock fortfarande uppskatta om någon svarar på frågorna om vilka som får ut den (varför fick han den?), för om man får ut något så är det väl meningen att man kan använda det, vilken båtmössa är det som används till m/87 och hur ser den ut?

Klargörande:
Eftersom båda som svarat på mitt inlägg hänvisat till att ungdomar inte ska bära m/87 eller uniform ska jag kanske skriva att jag inte tänker bära någon sådan. Jag har skrivit i en annan tråd om att jag har vissa delar av uniformen, men dessa är köpta av ren MÖP-ighet och samlarintresse, och likaså ställs mina frågor av ren MÖP-ighet. Jag har INTE för avsikt att använda uniform m/87.

:)
Наша нация - то, что мы передаем нашим детям

#30 Krook

C Kasern

• BlåGul ·¹
  • 8,096 posts

Posted Thursday 07 June 2007, kl 22:28

Båtmössa bärs inte till m/87A efter baskerns införande. (notera punkten i slutet av meningen)

Tidigare fick alla som var tilldelade m/87 eller 60 ut båtmössan om de ville det (med få undantag relaterat till resp förråd). Båtmössan var praktisk och användes till vardagsdräkt.

Hur den ser ut?
Som en båtmössa med rand och märke framtill.

/K

Tillägg:

Tikkanen said:

OT:Man kan även nämna att sjövärnskårens ungdomar får bära daglig dräkt (M/48)

Så det finns undantag.

Fast vi bär inte basker utan rundmössa.
Och det är helfel eftersom ungdomar inte får bära uniform what so ever.
Den som tilldelat er uniform har begått ett fel och detta bör korrigeras snarast. Gör tjänstemannen en tjänst och påtala detta fel innan någon annan gör det och anmäler tjänstemannen.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users