Jump to content

Bevakning p7


Guest kesajo

Recommended Posts

Självklart kan man träna! Där finns gym!

Jag snackade med en som ligger som bevakningssoldat och han styrketränar typ fyra gånger i veckan. Fast jag tror i och för sig att bevakningssoldaterna har ganska mycket ledig tid över.

 

När rycker du in?

Link to comment
Share on other sites

Rycker in Januari 2005 för att stanna i 15 - förhoppnignsvis - härliga månader. :/

 

Samtidigt som Torre här på forumet förresten, han ska också bli vagnchef.

 

Edit: Men det är inte helt säkert, har inte fått bekräftelsen sedan mönstringen (mönstrade i slutet av december) och sen ska jag extramönstra till KJ, och då kanske det blir Vaxholm som gäller.

Edited by Froddan
Link to comment
Share on other sites

Verkar som alla regemente har samma datum för inryck.  :Malaj:

Inte så märkligt eftersom man brukar ha gemensam slutövning och i vissa värnpliktskategorier från flera regementen har gemensam befattningsutbildning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skulle vi inte prata om bevakningserfarenheter på P7 här? :) Är nyfiken :D

 

Iaf så undrar jag hur det ser ut där. Jag rycker din 31 jan 2005 om jag inte blir förflyttad till ett annat regemente.

 

Är det någon som har uppgifter om hur det är för en bvgrc där? :=o

Edited by MeanMangE
Link to comment
Share on other sites

Jag har nu legat inne i ungefär fem veckor som bevakningsgruppchef på p7 i revinge. Det är rätt lugnt, jobbigt som fan i början, men när man lär känna kompisarna har man jävligt ball!

Fältvaneveckan är lätt det drygaste vi gjort, eftersom vi bl a. inte fick igång kaminen i tältet....kaaaaaallt.

skillnaden mellan soldat och gruppchef är inte jättestor, skillnaden är typ att gruppcheferna har ansvaret för sin grupp (ca 10 man). Han måste hålla koll på var alla är och se til att tilldelade uppgifter löses.

Vi har fått skjuta ganska mycket, eftersom befälen har som målbild att bevakningssoldaterna ska vara bäst på ak-5, vilket vi kommer att bli och faktiskt måste bli, eftersom vi sysslar med skarp tjänst.

Link to comment
Share on other sites

befälen har som målbild att bevakningssoldaterna ska vara bäst på ak-5, vilket vi kommer att bli och faktiskt måste bli, eftersom vi sysslar med skarp tjänst.

Det ska du inte säga högt. Finns inga garantier på att en bev-soldat blir bättre än någon annan, nog säger befälen så allt. Det vet jag, men skytte är ganska individuellt. Vissa är bra andra inte. Vi hadde en del hopplösa fall, medan andra va bra.

 

Men det va ju ett faktum att dom flesta foton på vinnaren av skyttetävlingar vid regementet genom tiderna, ofta kom från Bev-s :D

Link to comment
Share on other sites

@kesajo

 

Skoj att man hittat någon annan som går samma utb som man är uppskriven på. Kan du få instudera mig närmre inom detta när du legat inne ett tag till. Berätta lite hur befälen är och hur det mesta funkar på regementet. Jag är rätt nyfiken.

 

Sen ser jag väldigt fram emot att vi får öva så mycket med ak-5an. Ska bli kul och seom man är en bra skytt.

 

 

@panzerfaust

Får man hoppas man inte är ett hopplöst fall då som inte vet av eller an. Är det verkligen jätte svårt att skjuta?

Link to comment
Share on other sites

@kesajo

 

Skoj att man hittat någon annan som går samma utb som man är uppskriven på. Kan du få instudera mig närmre inom detta när du legat inne ett tag till. Berätta lite hur befälen är och hur det mesta funkar på regementet. Jag är rätt nyfiken.

 

Sen ser jag väldigt fram emot att vi får öva så mycket med ak-5an. Ska bli kul och seom man är en bra skytt.

 

 

@panzerfaust

Får man hoppas man inte är ett hopplöst fall då som inte vet av eller an. Är det verkligen jätte svårt att skjuta?

Svårt? Nä...

Men vissa lär sig helt enkelt alldrig.

Vi hadde en kommunist, en vapen vägrare. Men befälen lyckades övertala honom/tvinga att vara med på första skjutningen eftersom han hadde en vecka innan han skulle till psykologen.

3*10 or första tre skotten i hela hans liv. Dock missade han tavlan sen, med flit :rocketl:

Skön kille, hadde blivigt en sjuhel*etes soldat om han hadde stannat. medan jag sköt sämmre. Men vart bra sen, alla kan väl lära sig, men vissa får alldrig det där lilla extra. Sen är jag så att vissa dar går det bra, andra inte. Det känner man oftast. men det skyttet man över på Bev-S är skoj, så då går det extra bra! Man ska skjuta fort och på tid, mycket mål växling.

På en övning så skulle vi stå 5 min i skogen typ. Med skarpladdat. Sen *stjong* så flög det upp ett mål. Sånt är skoj :) Ofta skjuter man (läs jag) bättre i såna situationer, för då kommer det helt instingtivt, man ligger inte och tänker på andning och annat sk*t. Som ofta får en (läs mig igen) ur balans.

Du kommer även märka i framtiden att (om du går med i en frivi.org.) man skjuter bättre än under vpl pga att man slipper fänrikar som hellre vill ha det snyggt än effektivt. En man lärde mig det, och jag vart nästan dubbelt så bra, han sa att ofta fick han höra "men så gör man ju inte under vpl". Och sa då att ofta så bryr dom sig inte i individen under värnplikten. men men... så är det :)

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Ja nu kanske man inte blir så poppis för att spä på bevakningstrådarna, men jag rycker in som bev.grch i januari 2k5 på F17, och är väldigt nyfiken på vad det är som verkligen gäller. har bara hört förståsigpåare berätta om hur det är och så, och att bevak är lökigt och chipsjägare och fan och hans moster. dock så kan man hamna på insats på F17 om jag har förstått det rätt, och även få en voffsing och goda chanser till utlandsstyrkan.

 

så, nån som ligger som (och har avverkat gröntjänsten, tack!) eller har legat på just F17 som bevakningssoldat eller grch och har lust att berätta lite mera utförligt? jag har sökt här på forumet och forskat som fan på andra sidor men inte hittat något matnyttigt, trots att jag läst de flesta trådar som behandlar ämnet.

Link to comment
Share on other sites

@ Fogelström

 

Bevakningen på F17 diskuteras lite i denna tråd:

 

http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=9666

 

Det stämmer att man kan bli hundförare där, man placeras som det vid mönstringen, men ändå beslutas det på flottiljen vilka som ska bli det, flickvännen var placerad som bilförare, men har nu bytt bilen mot en hund.

Om du har några mer specifika frågor, skicka PM så kan jag fråga henne, annars finns det medlemmar här på forumet som själva ligger inne där nu. Jag tror att forumsmedlemmen Pang är gruppchef där, inte säkert dock.

 

 

/Confused

Link to comment
Share on other sites

Jo, Pang har precis samma befattning som jag, men han ryckte Januari detta året och har således inte tagit sig igenom gröntjänsten än, och jag är mest intresserad av befattningsutbildningen.

 

Du kan väl visa din flickvän mitt inlägg om tillfälle ges (ligger hon där kommer hon hem var tredje vecka, väl?) och låta henne skriva ihop ett snärtigt svar.

 

Tack för trådtipset, det var en av de första trådarna jag läste men den klarade inte ut så mycket åt mig. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...