Jump to content

Bevakning soldat (bassäk?) på en F-4 eller F-21


Recommended Posts

Jo Hejsan.

 

jag har några funderingar angående några grenar i lumpen..

 

Om man gör lumpen som bevaknings soldat? eller det kanske heter "bassäk"? hur som hellst, vad gör man då under alla månader?

 

Förutom gsu , och allt degande i "vakt-stugan" .. finns det några utbildningar som inriktar sig lite mer mot "flyget" alltså att man är närmare flygplanen etc ?

 

Och hur mycket kontakt med viggen/jas för en värnpliktig som gör denna utbildning? Och för man även bevaka riktiga "skyddsobj" typ som en radar i närheten eller liknande. Eller är det mesta dels grundutbildning och sen bevakning och träning i skogarna runt om basen!?

 

Om någon känner för att skriva lite ur minnet hur det är/var , och ungefär en vardag och höjdpunkter och hur mycket kontakt med för med planen .?

 

Hellst på F-4 Eller F-21

 

/Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Bevakningssoladat är inte bassäk. Bevakningssoldater sitter i vakten, rycker ut på larm om det blir innbrott vid något skyddsobjekt. Så gott som inget kontakt med planen, jag träffade några vpl bevakningssoldater på men prao (F17) på 6 månader hade de inte ens sett något plan förutom i luften. Det skall tilläggas att vi praktikanter fick titta på flygplan, helikoptrar och sånt andra dagen vi var där. Vad jag har förstått det som...

Edited by phantom
Link to comment
Share on other sites

På F 4 var vi och sprang i hangarerna titt som tätt och där finns det ju möjlighet till närkontakt av flygplanen. Mer organiserade visningar brukar heller inte vara omöjligt att ordna. Sen får man ju träffa de alltid lika trevliga flygförarna varje morgon ;)

 

Som phantom säger så sysslar man med, förutom inpasseringskontroll, att rycka ut på larm från objekt innanför och utanför själva flottiljområdet. Radaranläggningar kan ingå.

 

Här är en tråd som handlar om vad F 4-vakterna ett år efter min omgång hade för sig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Skandevall
Bevakningssoladat är inte bassäk.

 

Det kanske är jag som har missuppfattat helt men kallas inte bevakningssoldater som tjänstgör inom flygvapnet just för bassäk eller flygbassäk numera? ,O

Link to comment
Share on other sites

Så om man vill ha kontakt med planen , vad ska man försöka bli då?

Pilot?

 

Ursäkta, kunde inte låta bli. Om du vill komma i närkontakt med flygplan kan du söka som NZ825 Flygplanmekaniker eller NZ925 Flygplanmekaniker. Då kommer du att få klargöra ett antal flygplan under din GU.

Link to comment
Share on other sites

Hmms .. ok men för att bli mekaniker så behöver du säkert en massa förkunskap som jag inte har .. så inom "bevakning" eller någon sådan tjänst .. vilken "gren" har du mest tillträde till planen och deras bevakning? Har hört att en bevaknings soldat inte har speciellt mycket kontakt med planen för utom på slutövningen. :(

Link to comment
Share on other sites

Särskilt avancerade krav är det iofs inte, bara körkort.

 

En annan tjänst där du nog får komma i närkontakt med flygplan är KD 804 Trafikledarbiträde, men den kräver också körkort.

 

Som bevakningssoldat får du nog nöja dig med att se flygplanen i luften.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det är rätt stor skillnad på Bevakningssoldaten och Bassäksoldaten. Bevakningssoldaten sitter i en kur och är :D snäll och trevlig och hjälper folk att komma rätt inne på området. Medan Bassäkaren kryper omkring i buskarna utanför med ett elakt flin på läpparna :camo: och är beredda på att nedgöra alla fientliga objekt. Så för att hårddra det hela så håller bevakningssoldaten till innanför stängslet och Bassäk utanför. Men bevakningssoldaten kan även åka ut på larm på skyddsobjekten utanför. Men skulle man ställa upp en grupp bevakningssoldater mot en pluton bassäk, och låta dem strida mot varandra. Så skulle bevakningssoldaterna vinna, för med lösplugg kommer man inte långt. Då Bevakningssoldaten alltid är i skarp känst har han alltid skarp ammo i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

..../Men skulle man ställa upp en grupp bevakningssoldater mot en pluton bassäk, och låta dem strida mot varandra. Så skulle bevakningssoldaterna vinna, för med lösplugg kommer man inte långt. Då Bevakningssoldaten alltid är i skarp känst har han alltid skarp ammo i magasinet.

Jag ser inte smajlin i ditt inlägg.

Du kanske missade att sätta dit den?

 

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Att sätta bevakning mot säk är ingen bra sak att göra. Det finns någon sorts fientlighet mellan dessa befatningar. Kan bero på att säk är lite för kaxiga för sitt eget bästa. >=D

Hehe, jotack, nog är vi allt liiiite hjärntvättade ;)

 

Born>> Hade jag ens försökt övertala någon av mina ksp-skyttar att dom skulle "bevaka" istället för att "rulla över" skulle jag få veta att jag levde i en vecka :lol:

 

Duktiga i sin befattning, och köttskallar av guds nåde B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...