Jump to content

Ska Saddam tillåtas avsitta sitt straff i Sverige?


Gotcha

Ska Saddam tillåtas sitta av sitt straff i Sverige?  

246 members have voted

  1. 1. Ska Saddam tillåtas sitta av sitt straff i Sverige?

    • Ja
      38
    • Nej
      106
    • Kanske, om det sker i Lappland, nära militärt jägarförband med många nervösa & skjutglada beväringar
      84


Recommended Posts

Aftonbladet idag.

 

Statsminister Göran Persson är beredd att låta Saddam Hussein avtjäna ett fängelsestraff i Sverige.

  Tillfrågad i en intervju i Svenska Dagbladet säger han:

  - Det är ett teoretiskt resonemang, men svaret måste bli ja.

  – Om han skulle dömas till ett fängelsestraff i en internationell domstol har vi samma skyldigheter som alla andra. Om vi kan ta emot honom så skulle vi också göra det. Man kan inte först kräva en internationell rättegång och sedan säga att vi inte tänker ta ansvar för det, säger han.

  Göran Persson tror dock att det blir en rättegång i Irak när det passar USA.

  - När de har tömt honom på all information som de kan och vid en tidpunkt som är lämplig för amerikansk inrikespolitik blir det en rättegång i Irak.

 

Säga vad man vill om Persson och hans återkommande hybris, men jag vill inte under några omständigheter låta Saddam Hussein sitta i ett bekvämt svenskt fängelse..!

 

Vad säger ni? Motivera gärna era svar.

 

Edit: stavfel

Edited by Gotcha
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Lt. Payne
Jag tycker att han borde få sitta i de fängelser som han själv dömt sina landsmän till. Han skall ine avrättas, utan sitta på livstid i Irak.

Hans livstidstraff sträcker sig sträcker sig nog inte längre än att de hunnit stänga dörren om honom, sen får han nog samma medicin som han själv skrivit ut..

Link to comment
Share on other sites

Guest Skandevall

Jag kan hålla med Perssons resonemang om internationell rätt osv.

Jag skulle ändå ställa mig tveksam till om den mannen förtjänar att sitta i våra fängelser. I sådana fall kan de ju ta i bruk fängelsehålan på Kalmar slott eller nått.. :navy:

 

I vanliga fall är jag emot dödstraff, men frågan är om man inte skulle kunna göra ett undantag med en sådan skitstövel som Saddam...

Link to comment
Share on other sites

han gör nog mera nytta som sliten gubbe i en fängelsehåla än en martyr dödad av usatrogna....

 

däremot bör han inte sitta i ett land som tex sverige som garanterat kommer att lätta på straffet i tid o otid med hänsyn till hans hälsa, han e ju trots allt ganska gammal.

Link to comment
Share on other sites

Låt gubben sitta på kåken i Irak! Varför skall han få komma i åtnjutande av vår kriminalvård? Irakiskt fängelse, gärna i samma cell som en 200-kilos bjässe som glömt hur en riktig kvinna känns. Men avrätta för faen inte gubben!!

Link to comment
Share on other sites

Men tanke på vad som förvaras i de svenska bunkrarna idag är det väl frågan om inte farbror Saddam skulle höja mysfaktorn betydligt på Kumla. :D

 

Sedan får vi inte glömma att gubben är expert på att ta livet av nära släktingar, regeringsledamöter, partistyrelsefolk--- You name it! Och det är överbeläggning på svenska fängelser. Mjaaa. Kanske en lösning? :/

 

El Capitan - lätt ironisk :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Jamen vad braaaaaaa! :D

 

Fan, vi kan ju ta emot alla dömda krigsförbrytare, det vore ju trist om de fick sitta och ruttna i fängelser i de länder de plågat under decennier... Klart som fan att de ska ha TV i cellen, internetuppkoppling och hämtpizza körd till porten.

 

Vafan hon nu heter, hon från forna jugoslavien som nu sitter på kåken här, har ju utsatts för den grymmaste tortyr... Ja, det är helt sant, hennes medfångar sjöng ALLDELES för högt för en kamrat som fyllde år.

 

Nu får det fan vara nog, blir så förbannad på sådana här idiotidéer som kommer fram i samband med att man vill fixa litet billig goodwill... TVI! :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Om Saddam placeras i ett svenskt fängelse så kommer han få en levnadstandard flera gånger bättre än vad många Irakier har idag, och troligen kommer få under hela sin livstid.

 

Att placera honom här skulle vara ett hån mot det irakiska folket.

 

 

Göran Persson har lyckats bevisa för mig att en Haag är ett dåligt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Om vill att terrorn skall komma till Sverige, så passar det ju bra...

Exakt... Om vi vill gå på gatorna och vara rädda för att nånn fanatisk Saddam-anhängare ska spränga lite caféer och gågator, och att Sverige ska få "muslim-fobi" (som ju drabbat USA), så är det ett ypperligt alternativ att sätta Saddam här att avtjäna ett fängelsestraff... Gärna i nått mysigt fängelse i centrala Sthlm...

Link to comment
Share on other sites

Det är nog fortfarande en realistisk tanke att Svenska fängelser har en sjysst standard internationellt, om man jämför med tex Irak, där jag tycker Saddam ska sitta! Den där killen Tommy Zeatreus (stavning??) lyckades väl genomföra olaglia affärer och likande inifrån fängelset. Man får ju inte ge Saddam chansen att bedriva likande verksamhet...Det vore ett hån mot det Irakiska folket.

 

Sedan är det ju allmänt känt att Fångarna får jävligt bra mat om man jämför med våra stackars skolor som måste spara in på matkostnaderna...bara en grej...

Edited by stridfighter
Link to comment
Share on other sites

panzerkampfwagen & stridfigher >>>

 

Skulle vara ruskigt kul att få reda på vad ni har för egna erfarenheter från svenska kåkar....  Eftersom ni båda verkar ha ruskigt stora kunskaper om livet innanför murarna! Lyxfängelser, internetuppkoppling och hämtpizza...

Ruskigt kul? Jisses, du måste vara enormt tacksam att köpa julklappar till, du har ju roligt åt de märkligaste saker :dong:

 

Har ej suttit inne själv men ett större antal av mina patienter vid min nuvarande placering har stor erfarenhet av livet innanför murarna. Återberättar vad jag fått veta av dem.

 

Svar nog?

Link to comment
Share on other sites

Någon som sätt filmen "Midnight Express"?

 

Handlar om en Amerikan som ska smuggla knark ifrån Turkiet till USA, men dom tar honom på flygplatsen i Turkiet och skickar honom i Turkiskt fängelse...

 

SÅNT fängelse skulle Saddam suttit på, där blev dom minsann torterade mm, inte för att det är rätt att tortera någon, verkligen inte, men jag skulle kunna tänka mig och göra ett undantag när det gäller svinpällsar som Saddam Hussein och Usama Bin Laden!

Link to comment
Share on other sites

Någon som sätt filmen "Midnight Express"?

 

Handlar om en Amerikan som ska smuggla knark ifrån Turkiet till USA, men dom tar honom på flygplatsen i Turkiet och skickar honom i Turkiskt fängelse...

 

SÅNT fängelse skulle Saddam suttit på, där blev dom minsann torterade mm, inte för att det är rätt att tortera någon, verkligen inte, men jag skulle kunna tänka mig och göra ett undantag när det gäller svinpällsar som Saddam Hussein och Usama Bin Laden!

Jo visst kan man tycka att både Bin Laden och Saddam Hussein förtjänar både död och elände, men varför skulle vi vara lika dåliga människor och sänka oss själva till deras nivå? Genom att behandla dem enligt de internationella regler som finns för hur fångar skall behandlas så bevisar vi för dem att vi är bättre människor än dem. Men inte fan ska de sitta i svenskt fängelse. Gärna ett ryskt :clap:

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte han ska brinna, hängas, rådbråkas etc. Klart som fan att han ska dömas och behandlas efter de internationella regler som finns, men ska vi ta hit alla krigsförbrytare bara för att vi är ena hyvens snubbar här i norra europa eller?

 

Saddam ska i finkan. Inte skjutas, inte torteras, inget sånt. Han kan få sitta i en ensam cell tills han ruttnar.

Link to comment
Share on other sites

Panzer och stridfigher>>>

 

Bara hörsägen alltså…

 

Skulle nu Saddam sitta av sin tid i Sverige lutar det åt att han hamnar på sluten anstalt. Där har varken tjuvar eller plitar tillgång till internetuppkoppling. Som tjuv på sluten anstalt kommer du inte heller att få hämtpizza framkörd till grinden.

 

Skolmat kontra tjuvmat: Anser att dom båda håller likvärdig standard.

 

Angånde julklappar: Du har så rätt!

Link to comment
Share on other sites

Det kanske inte var särskilt tydligt, men mitt första inlägg var en aning ironiskt/cyniskt.

 

Däremot vill jag påpeka att standarden i svenska fängelser är relativt hög, fångarna vantrivs inte förutom med att vara frihetsberövade. Och vad avser hörsägen, när ett 10-tal patienter oberoende av varandra berättar samma sak om olika anstalter kan jag bara anta slutsatsen att de inte snackar skit.

 

Till och med en pajas som jag fattar att hämtpizza inte är aktuellt... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker klart inte att han ska sitta i fängelse i Irak, han har ju fortfarande anhängare där som säkert kommer göra sitt yttersta för att frita honom från fängelset.

 

Varför inte slänga in han i ett fängelse i USA och låta ett gäng riktigt otrevliga inmates drilla honom honom i konsten att tappa tvålen i dushen? :lol:

Edited by breach
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...