Jump to content

Bevakningsgruppchef/Närskyddsgruppbefäl


Guest deicide

Recommended Posts

Guest deicide

Fick just mina papper från mönstringen och det visade sig att jag inte fick mitt första val utan mitt andra som var bevakningsgruppbefäl i Vaxholm. Men jag tycker kanske inte att det låter så kul, jag vill ju hellst inte sitta vakt i 10 månader. Så jag funderar på att klaga och säga att jag vill ha mitt tredje val som Närskyddsgruppbefäl i strängnäs.

Vad tycker ni verkar roligast? är bevakningssoldat så tråkigt som det låter?

Link to comment
Share on other sites

Fick just mina papper från mönstringen och det visade sig att jag inte fick mitt första val utan mitt andra som var bevakningsgruppbefäl i Vaxholm. Men jag tycker kanske inte att det låter så kul, jag vill ju hellst inte sitta vakt i 10 månader. Så jag funderar på att klaga och säga att jag vill ha mitt tredje val som Närskyddsgruppbefäl i strängnäs.

Vad tycker ni verkar roligast? är bevakningssoldat så tråkigt som det låter?

Det här om Bevakingssoldat har diskuterats många gånger här.

Att man bara sitter i vakten är en fördom.

Jag hadde valt bevakning, för jag vet att det är en bra utbildning och inte alls tråkig och sitta i vakten helatiden. Man gör andra saker också.

Närskydd vet jag inte mycket om. Men som vakt åker man på larm, patrull, eskort, sitta vakt kur, osv...

Man skjuter väldigt mycket.

Som jag har förstått det är närskydd mera rörligt... nackdelen som jag ser är väl att det inte är skarpt vilket vakten är, fördelen i mina ögon är väl att chanserna ökar om man vill göra utlandstjänst.

 

svårt val har du... vilket som, får du nog en bra utbildning, men satsar du på fortsatt karriär inom FM så skall du nog ta Närskydd, men vill du gå skarpvakt, utföra skarpa eskort uppdrag och sånt så tar du bevakingssoldat. :ak:

 

Om jag fick välja nu, skulle jag ta närskydd. För jag vill kanske bli officer eller göra utalndstjänst. Men om jag hadde andra, eller inga planer på vidare utb hadde jag tagit bevakingssoldat, för det civila värdet är större. Söker du till bevakings bolag har du 6-7 månaders "praktik/jobb" plus civil väktar utbildning och ordningsvakts utbiling i bagaget.

 

Edit: Vakters uppgifter/utbildning kan skilja sig åt beroende på vart man ligger, har du mer närgångna frågor om vakt tjänst/utb fråga någon som gjort den utb på samma reg som du skall till..

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Kan inte säga något definitivt om utbildningarna, då jag inte genomgått någon av dem, har bara hört saker och ting. Av vad jag har hört av ett flertal ska dock Närskydd vara en himla kul och även nyttig grej, lugnt roligare än Bevakning, så om jag var i din sits skulle jag satsa på det, varje gång. (OBS OBS: Detta är alltså _min_ åsikt, dina intressen och mål kanske är helt annorlunda än mina)

Bevakningssoldat kan säkert vara en kul grej, men som du säger har det ett litet rykte kring sig att vara lite tråkigt. Beror kanske lite på var man hamnar (som det mesta andra, väl), men vad vet jag.

 

 

/Confused

Link to comment
Share on other sites

Kan inte säga något definitivt om utbildningarna, då jag inte genomgått någon av dem, har bara hört saker och ting. Av vad jag har hört av ett flertal ska dock Närskydd vara en himla kul och även nyttig grej, lugnt roligare än Bevakning, så om jag var i din sits skulle jag satsa på det, varje gång. (OBS OBS: Detta är alltså _min_ åsikt, dina intressen och mål kanske är helt annorlunda än mina)

Bevakningssoldat kan säkert vara en kul grej, men som du säger har det ett litet rykte kring sig att vara lite tråkigt. Beror kanske lite på var man hamnar (som det mesta andra, väl), men vad vet jag.

 

 

/Confused

Det roliga är att på K3 där jag ska ligga som bevakningssoldat, där blir man närskydd istället. :unsure:

 

Vi kom dit på infohelgen och hamnade direkt i närskyddsplutonen. Fick även reda på en jäkla massa roliga saker som vi kommer göra där. :clap:

Link to comment
Share on other sites

Kan inte säga något definitivt om utbildningarna, då jag inte genomgått någon av dem, har bara hört saker och ting. Av vad jag har hört av ett flertal ska dock Närskydd vara en himla kul och även nyttig grej, lugnt roligare än Bevakning, så om jag var i din sits skulle jag satsa på det, varje gång. (OBS OBS: Detta är alltså _min_ åsikt, dina intressen och mål kanske är helt annorlunda än mina)

Bevakningssoldat kan säkert vara en kul grej, men som du säger har det ett litet rykte kring sig att vara lite tråkigt. Beror kanske lite på var man hamnar (som det mesta andra, väl), men vad vet jag.

 

 

/Confused

Det roliga är att på K3 där jag ska ligga som bevakningssoldat, där blir man närskydd istället. :baskerHV:

 

Vi kom dit på infohelgen och hamnade direkt i närskyddsplutonen. Fick även reda på en jäkla massa roliga saker som vi kommer göra där. :)

Ahh... det var som 17... hm, antingen har de väl ändrat något från vadf jag förstått är det vanliga, eller så har jag sämre koll på detta än jag trodde. Nå...

 

Men det låter ju trevligt, låter ju som att du har en bra inställning inför lumpen, och det kan väl inte vara fel. :dribble:

 

 

/Confused

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

QUOTE ( deicide @ Nov 23 2003, 20:23 )

Fick just mina papper från mönstringen och det visade sig att jag inte fick mitt första val utan mitt andra som var bevakningsgruppbefäl

 

Det var samma sak som hände mig, bara att jag hade närskydd som första.

Jag tycker bv verkar vara mycket mer givande utb. Efter att ha läst runt här så inser man att det är lite mer krut i bev snubbarna ;) Panzerfaust inte minst som har fått mig helt säker på mitt val.

 

Dock så är jag usäker på var jag vill rycka in ngnstans. Jag fick det som låg närmst. Nu har jag startat ett internt ratrace där jag försöker blir förflyttad så långt bort från skåne som möjligt.

 

Jag tycker du ska vara nöjd med att du har fått bvgrc deicide. Särkilt nu när inte alla ens får göra lumpen. Den kommer ge bra erfarenheter som du kommer ha god nytta av i civila.

 

Undrar dock hur mycket skyttetid man i regel har. Har hört att bv får väldigt mycket skytte tid. Stämmer det? :=o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

tjena, http://www.livgardet.mil.se/index.php?c=news&id=27621, där har du en länk till bevakningssoldaterna som ligger på Livgardet. Dem verkar har jävligt roligt och det är där jag kommer ligga som bevgruppchef :) om jag inte ska skicka brev till pliktverket och be att få mönstra om :S har hört att det typ funkar men vettefan. Med tanke på att jag va för "dum" för att bli KJ annars hade jag blivit det :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...