Jump to content

FRA - Andramönstring


Recommended Posts

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag ber att få önska lycka till på andramönstringen. Vet inte om den är snarlik den jag mötte på TolkS i Uppsala för snart nio år sen, men jag hoppas att det blir spännande.

 

Här på forumet finns minst en televäpnare, Zimin är namnet. Har för mig att jag sett flera.

 

Kom ihåg att det alltid är motivationen som avgör.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lundberg!

 

Jag gjorde TVA KB under 96/97 - om du har några frågor är du välkommen här eller i PM.

 

Kolla även www.televapen.net för mer information.

 

Andramösntringen var ganska rolig, men ingen av oss antagna kunde riktigt sätta fingret på vad de egentligen letade efter. Vi fick aldrig reda på varför vi blev antagna efteråt heller. Som Vysotskij säger, de letar förmodligen efter tecken på hög motivation och språklig intuition.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack för lyckönskningarna!

 

Ska förhoppningsvis på andramönstringen till Tolk också. Denna infaller i sådana fall i januari. Tolk är väl egentligen den tjänst jag siktar på i första hand, men TelevapenKB är ju ett fint andrahandsval. ;)

 

Motiavationen är det definitivt inget fel på och jag har väl en viss fallenhet för språk. :blink:

 

Zimin>> Vad jag förstått går all ledig tid på UndSäkC (TolkS) åt ryskastudierna. Är så även fallet med denna tjänst?

 

 

Ingen annan som ska till Bromma?

 

//Lundberg

Link to comment
Share on other sites

Iom att så få tas in varje år är det nog svårt att få tag på så många andra som ska på andramönstring tyvärr. Hur som helst, lycka till med både ansökningar och utbildning! :=o

 

Det är vid såna här tillfällen man önskade att man hade lite större koll vid mönstringen... :D

Link to comment
Share on other sites

Det är vid såna här tillfällen man önskade att man hade lite större koll vid mönstringen... :D

Det är inte försent!

 

TolkS söker, i likhet med TVA och FRA, varje år raska ynglingar och ungmör för att lära dessa att med språkets vapenmakt försvara vårt fosterland. Ring snabbt de institutioner du är intresserad av och fråga hur du ska göra.

 

Visa initiativkraft och pannben - tåget har inte gått!

Link to comment
Share on other sites

Du bör nog ställa in dig på ganska så obefintlig fritid på S1 också. Det mesta av inlärandet sker efter ordinarie tjänstetid. En hel del stannar kvar på helgerna för att plugga. Själv åkte jag hem ganska ofta, men mest för att byta miljö - man kom liksom inte undan glosorna för det...

 

En del sköna avbrott kommer med fältövningar dock. Vissa släpade med sig glosbuntar ut i fält också, men jag avstod oftast. Gloslappar håller inte formen om man stoppar dem i bröstfickan under övning...

 

Lycka till återigen!

Link to comment
Share on other sites

Pa tolk, hur mycket grontjanst ar det efter GSUn? Ar det bara sitta inomhus, eller?

Med undantag för fysen och skjutövningar är det plugg i klassrum och på kammaren som gäller under hösten och vintern på TolkS. Prov varje vecka, med avskiljningsrisk. Under vintern har man vinterutbildning (på min på I 22) och framåt våren åker man runt och övar och lär sig saker.

 

I övrigt var det lite för lite gröna kläder för min smak. Vill man i första hand skjuta och panga ska man göra något annat; tänker man på livet efter muck kan TolkS, TVA och FRA inte nog rekommenderas dem som har förutsättningarna.

 

Föreslår en titt i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Hm... Från http://www.televapen.net:

 

För att minska risken för avhopp och avskiljningar under utbildningens gång genomförs en kompletterande mönstring vid S1 där sökande till Televapen får genomgå tester och intervjuer.

 

Börjar bli lite orolig för att något gått snett hos inskrivningsförrättaren... S1 och FRA i Bromma är två skilda saker. TelevapenKB är den befattning jag ville ha som andrahandsalternativ. Eller mönstrar TVAs och FRAs aspiranter gemensamt?

 

:huh:

 

Hjälp?

Link to comment
Share on other sites

Om du ska till Bromma är det nog FRA som prövar. Det är möjligt att prövningen är gemensam med tanke på att båda värnpliktsgrupperna tillhör S 1, men jag har inte hört talas om det.

 

Vore jag i dina kläder skulle jag på en gång ringa såväl S 1 och FRA som TolkS för att kolla om du finns anmäld, och om så inte är fallet, meddela ditt intresse.

 

Kör hårt!

Link to comment
Share on other sites

@Lundberg

 

Jag mönstrade på S1, men jag tror att testerna numera är gemensamma, eller i alla fall sker samtidigt på samma ort.

 

FRA TES och KOS har gemensam gröntjänst med TVA KB på S1 under första sommaren. FRA:s värnpliktiga utbildas under 8:e komp. och TVA under 5:e komp. - båda på S1.

Link to comment
Share on other sites

TolkS har bekräftat att de mottagit min ansökan och vill ha lite kompletterande uppgifter samt en levnadsbeskrivning, så där står allt rätt till.

 

Ang. den nära förestående mönstringen ska jag kika igenom alla mina papper så snart jag kommer hem från jobbet, för jag vet att jag har fått en bekräftelse på mottagen handling tidigare i höst. Dock är jag osäker på huruvida den var från TVA eller FRA.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack.

 

Stirrade mig lite blind på första delen av anlagstestet. Småchockad kom jag igång först när en del av tiden gått.

 

I övrigt tycker jag att det gick bra. Mer än att göra sitt yttersta och svara ärligt på alla frågor kan man inte göra. Nu återstår bara att se huruvida man bedöms som lämplig. Jag hoppas verkligen att så är fallet. Den "avskräckande" info vi fick ta del av under mönstringen gjorde mig om möjligt bara ännu mer motiverad.

 

Ack, vilken plåga att tvingas vänta till i vår innan man får veta hur det gått.

 

//Lundberg

Link to comment
Share on other sites

Tack.

 

Stirrade mig lite blind på första delen av anlagstestet. Småchockad kom jag igång först när en del av tiden gått.

 

I övrigt tycker jag att det gick bra. Mer än att göra sitt yttersta och svara ärligt på alla frågor kan man inte göra. Nu återstår bara att se huruvida man bedöms som lämplig. Jag hoppas verkligen att så är fallet. Den "avskräckande" info vi fick ta del av under mönstringen gjorde mig om möjligt bara ännu mer motiverad.

 

Ack, vilken plåga att tvingas vänta till i vår innan man får veta hur det gått.

 

//Lundberg

Hoppas att det gick bra för dig. Av din berättelse att döma har du rätt inställning.

 

När är det dags att åka till Uppsala? När får du besked från Telewaffe respektive TolkS?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...