Jump to content

Vegetarian


Guest Dreaden

Recommended Posts

  • Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag var laktovegetarian när jag gjorde min beväringstjänst. Vi var två vegetarianer på hela brigaden, men jag var den enda som var vegetarian av etiska skäl. Kökspersonalen var väldigt hjälpsam och jag fick bättre mat än resten av beväringarna när jag åt i matsalen. Problemen började när vi skulle ut i fält. Ibland fick jag mat medskickad med den övriga maten, men det var ingen garanti. Så rätt så ofta, alltid under längre övningar, så blev det till att leva på potatis, knäckebröd äpplen, margarin och multivitamin- och mineraltabletter. Ingen idealisk kost direkt, speciellt med tanke på proteinet, men det fungerar åtminstone ett par veckor i fält. Ibland hade jag med mig lite egenköpt mat eller mat jag lyckats snika från matförrådet. I praktiken så fungerade det hela såtillvida att jag kunde lösa mina uppgifter i fält, men det "mindre kul" ibland när jag var extremt hungrig och frös som bara den och allt jag fick att äta var ett äpple. Då gällde det att bita ihop, som man brukar säga. :D I en krigssituation skulle jag äta vad alla äter. Allt annat är orealistiskt.

Link to comment
Share on other sites

jag är vegiterian vad kan jag bli erbjuden för vegitarisk mat när man gör lumpen typ? :D

Vad jag vet så finns det inga guldburkar med vegetarisk mat, så jag föreslår att du tänker om. :D

Försvaret är "skyldig" att repektera dina matsätt, och erbjuda rätt mat, samma sak om du är muslim tex...

 

Vi hadde ju med oss en kokgrupp, och dom fixade alltd både Veg.mat och mat utan fläsk till dom som behövde, även om muslimerna ibland fick äta Veg.mat

 

Men det kan ju påverka dina placeringsmöjlighet

 

Sedan finnsd et ju inte gulburkar heller nuförtiden ;)

Link to comment
Share on other sites

Försvaret är "skyldig" att repektera dina matsätt, och erbjuda rätt mat, samma sak om du är muslim tex...

Hur är det tänkt att fungera i en skarp situation? Jag tycker att det helt orealistiskt att tro att man kan få specialmat i en situation då det kan vara svårt att få mat överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

Försvaret är "skyldig" att repektera dina matsätt, och erbjuda rätt mat, samma sak om du är muslim tex...

Hur är det tänkt att fungera i en skarp situation? Jag tycker att det helt orealistiskt att tro att man kan få specialmat i en situation då det kan vara svårt att få mat överhuvudtaget.

Givetvis... men skarp situation är väääldigt avlägsen... även innom försvarsmakten :D

 

Men givetvis, hadde det varit krig, så sätts man i en helt annan siuation, jag ser det så att även jag skulle göra avsteg på minm moralkoder i en sådan situation.

 

När jag låg inne, så fanns det vegan på den nya KB-plutonen, DET var däremot krångligt, eftersom det var MYCKET som inte gick att äta.... men det lösta sig av sig själv :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
jag är vegiterian vad kan jag bli erbjuden för vegitarisk mat när man gör lumpen typ? :D

Hur funkar det i FBU- U där du enligt profilen är medlem ? :D

 

Får du leva på vad naturen tillhandahaver eller fixar befälen lämplig mat etc ?

Link to comment
Share on other sites

Försvaret är "skyldig" att repektera dina matsätt, och erbjuda rätt mat, samma sak om du är muslim tex...

Hur är det tänkt att fungera i en skarp situation? Jag tycker att det helt orealistiskt att tro att man kan få specialmat i en situation då det kan vara svårt att få mat överhuvudtaget.

Den dagen den sorgen... men det skulle ju inte förvåna mej ifall de som inte "kan" äta blir hemsickade... ;)

 

Min skytt under GU var muslim. Han kunde få special trots att det var fisk och ibland inget alls trots att det var fläsk.

 

Fast det var bra i fält, vi fick större variation på stridsportionerna i vagnen... tills kokaren brann upp...

 

I övrigt höll han inte så hårt på de muslimska reglerna, alkohol osv. Men hävdade att han skulle blivit sjuk av det för att hans mage inte var van...

 

BS!

 

Men han var en mycket bra skytt och jag hade inte bytt honom mot någon av de andra...

 

Var även en som var vegetarian av etiska skäl, men åt "glada djur". Det var vilt som avsågs med det.

 

Fiskar var inte vilda...

 

Retade mig aningen, för jag tycker också fisk är riktigt :D .

 

Tycker att ska man ha annorlunda ska man vara riktigt hardcore.

 

Borde man inte få ledigt som kristen-vpl om man vill gå i kyrkan när det är helgtjänst?

 

Hade jag önskat det till något befäl hade jag ju blivit utskrattad...

Link to comment
Share on other sites

Borde man inte få ledigt som kristen-vpl om man vill gå i kyrkan när det är helgtjänst?

 

Hade jag önskat det till något befäl hade jag ju blivit utskrattad...

Nja, inte riktigt samma sak, men speciella regler för Jehovas Vittnen finns åtminstone i finska försvaret. De är under fredstid befriade från beväringstjänst om de så önskar, eller så kan de välja att tjänstgöra vapenfritt. Vi hade ett Jehovas Vittne som vapenfri kompaniskrivare på ett av kompanierna jag tjänstgjorde vid och han var en av de bästa soldater jag stött på.

 

Dessutom så behövde jag, som inte är medlem i någon kyrka, inte deltaga i den, annars obligatoriska, kyrkliga utbildningen, utan kunde tillbringa den tiden med något lämpligare som "aktiv vila". :D

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är en gammal trångsynt man så uppfattar jag saker som alla varianer av vegetarisk verksamhet som kvalificerat svammel och en I-lands företeelse.

Människor som djur sett är en allätare och bör agera som sådan. FM förbereder för strid alltså bör man även ät mässigt göra det. -jag äter givetvis det som finns om det blir krig. ja det är ju bra, men parallelargument om att man bara skjuter lös ammunition i fred för det är farligt med skarp. Men blir det krig så använder vi skarp ammo. Ni hör ju själva hur dumt det låter.

Givetvis må man visa hänsyn till olika trosuppfattningar, men folk som själva har kommit på att dom inte äter all sorts mat får gå hungriga eller välja annan tjänst.

 

/Kapten Stofil

Edited by imint
Link to comment
Share on other sites

Guest Dreaden

B) a jag e medlem i fbu dom sa det var helt okej! Som sagt i en skarp situation skulle jag ändå inte kunna äta kött jag ser kött som lik 8-/ och jag skulle nog bara spy och bli kraslig i magen.Så jag vet inte vad som är bäst må dåligt :D eller vara lite mer hungrig!Man kan ju göra upp med sina polare ute i fält också om man säger så hära du får mina kött bitar om jag får nogra av dina potatisar om det skulle krisa non gång!

Link to comment
Share on other sites

Under min GSU hade vi en vegetarian i plutonen. Han fick välja på att äta kött eller åka hem. Plutonchefen satte sig bredvid honom en lunch när det var köttgryta och förklarade helt enkelt: "ÄT ELLER ÅK!". Killen åt och under resten av lumpen fick han fixa specialkäk själv om det inte dög med det som serverades.

 

Kan förstå dem som av medicinska skäl hoppar över kött men alla andra skäl är svammel! Hoppas att FM håller kvar den köttiga menyn.

 

MÄNNISKAN ÄR EN ALLÄTARE!

 

EDIT: Jag har utsatts för vegetarisk kost vid flera tillfällen genom en vän till familjen. Jag känner mig märkbart svagare och mer ofokuserad när jag inte får i mig kött (tycker även att det smakar betydligt sämmre utan).

Edited by SFC Zac
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är en gammal trångsynt man så uppfattar jag saker som alla varianer av vegetarisk verksamhet som kvalificerat svammel och en I-lands företeelse.

Människor som djur sett är en allätare och bör agera som sådan.

Jag ser också vegetarianism som en I-landsföreteelse; Eftersom vi i I-länderna har möjligheten att leva på en vegetarisk kost, så bör vi göra det i lidandeminskningssyfte.

 

Att hävda att människan bör göra något "för att vi alltid gjort så" är inte så hållbart då jag garanterat kan hitta något människan gjort länge (exempel: mord, våldtäkt) och som även du tycker vi ska upphöra med.

 

Jag kan dessutom inte se hur det att vi KAN göra en sak nödvädigtvis leder till att vi BÖR göra det.

 

Jag tycker dessutom inte att man ska avfärda saker som "flum" såvida man inte satt sig i in sakfrågan. Tänk själv på hur MIP/MÖP reagerar när folk utan minsta koll på försvarfrågan utalar sig starkt i denna.

Link to comment
Share on other sites

Håller med att har man medicinska skäl så ska man ju hålla fast att man är vegeterian. Annars får man gilla läget och anpassa sig efter uppgiften.

det är ju inte alltid det går att fixa fram alternativt käk.

Tex under en överlevnadsvecka får man vara glad för vad man får.

Ök att man kan äta skägglav, bladvassrötter. tallbarste mm.

Men får man en kanin är det bara att tacka och ta emot.

Kjellberg militant köttätare.

Som gråter när han skär i en lök. :(

Link to comment
Share on other sites

Jag har en som faster är läkare och många vänner som är det. Dom ser dagligen dags vegetariener och främst veganer som söker för olika problem som är relaterade till detta avvikande beteende. Problemen består i att kroppen inte får allt av det den behöver. Det kan ta åtskilliga år innan problemen manifesterar sig. Men alla säger att särskilt med veganer är det bara en tidsfråga, och även i många fall med vegetarianer.

 

Dreaden: om du ser kött som lik bör du verkligen fundera över dina bevekelsegrunder. Militär verksamhet syftar i sin förlängning till att göra om dina medmänniskor till lik, du kommer att märka att en obehagligt stor procent av dina kamrater kommer att bli lik. Har du otur kommer även du att bli det.

Så om du tycker att döda, tillskurna kossor och grisar är obehagligt fundera då på hur det är när Andersson, Pettersson eller Lundström ligger bredvid dig allt annat än snyggt uppskuren.

Edited by imint
Link to comment
Share on other sites

Guest Dreaden

men som sagt jag blev vegiterian för jag måde inte bra av kött det blev non rubbning i kroppen eller vad man ska säga!Men man överlever lika bra på vegiterisk mat som annan mat! :D

Link to comment
Share on other sites

men som sagt jag blev vegiterian för jag måde inte bra av kött det blev non rubbning i kroppen eller vad man ska säga!Men man överlever lika bra på vegiterisk mat som annan mat! :D

mmmm...Prova det tricket när din grupp är avskuren från koket i vildmarken mitt i vintern och det bara finns renar att leva av.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Är det dessutom inte lite svårare att få sitt dagliga proteintillskott om man inte äter kött?

Finns ju mkt i växtriket som innehåller proteiner.

 

Bönor tex. Dreaden borde ju kunna en del ;)

 

Har en tjej i min klass som är vegan och somibland bara käkar morötter och lite sallad + vatten till lunch. Tjejen i fråga är av större model.. Jag personligen förstår inte hur det hela hänger ihop.

 

Dock skall hon ha credit för att hon orkar hålla på med det hon gör. Har gjort det i några år nu.

 

Dock inget jag någonsin skulle välja. Kött är gott. Fast självklart kan jag hålla med om att djur som får stå i små burara mm inte är så trevligt. Glada djur är goa djur !

 

EDIT:

man får ha med sig lite kex och lite sopp påsar i rygg säcken m.m

 

En sak som är negativ är att man riskerar att hamna utanför gruppens gemenskap. Ni vet det där vad-äter-han-och-varför-är-han-konstig-fenomenet ?

 

Ja, ni förstår säkert vad jag vill ha fram...

Edited by Fågel Fenix
Link to comment
Share on other sites

Håller inte med om att FM har en skyldighet att tillgodose olika grupper i samhället med olika sorters mat. Att göra lumpen är en skyldighet inte en rättighet. Att hålla på med specialmat till folk tillgodoser inte inte FM när den är så litet som den är idag. Hade det varit så att FM hade haft svårt att få tag på kompetent folk så hade jag accepterat att man gjort sånna här avstamp. Men i första hand så är vi till för FM inte tvärt om.

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med om att FM har en skyldighet att tillgodose olika grupper i samhället med olika sorters mat. Att göra lumpen är en skyldighet inte en rättighet. Att hålla på med specialmat till folk tillgodoser inte inte FM när den är så litet som den är idag. Hade det varit så att FM hade haft svårt att få tag på kompetent folk så hade jag accepterat att man gjort sånna här avstamp. Men i första hand så är vi till för FM inte tvärt om.

Där skulle jag vilja anmäla avvikande uppfattning. FM bör spegla den svenska befolkningen, då bör man även i fred kunna erbjuda muslimer och judar och andra med en religion som påbjuder särskild kost. Om det finns någon muslim på forumet så rätta mig om jag har fel men är det krig så medges det avsteg med ex kost och antal bönegånger per dag.

Däremot som jag sa tidigare så egna påhitt dom får äta det som bjuds eller syssla med annat.

Link to comment
Share on other sites

Är det dessutom inte lite svårare att få sitt dagliga proteintillskott om man inte äter kött?

Nädå... käkar du önor och linser och dricker mjölk klarar du dig minst lika bra som allroundätarna... Dom som får problem är veganerna... B10 bla är en animalisk vitamin (mjölk).

Det gäller bara att äta rätt, vilket tyvärr alla (förlåt uttrycket) Fjortisvegetarianer fattar, uttan käkar sallad istället för käk osv... Kosthållningen är MYCKET svårare när man tar bort kött, men funkar lika bra... Förövrigt är linser bönor och Quorn gott...

 

Felet i dagens I-samhälle är att vi överkonsumerar kött Vi hadde inte mått sämre av att skära ner med ijallefall 50%, snarare tvärtom, och käkat linser och bönor istället (quorn är lite fusk ;) ). I U-länderna så äter man oftast en väldigt vegetarisk kost, eftersom kött är MYCKET dyrt, men dom klarar sig ändå, och utför arbete mycket jobbigare än vad vi gör. Vissa stammar i Afrika och Amazonas är vegetariska, eftersom djuren är heliga, och dom har klarat sig ganska läng. ;)

 

Dagens fläskiga samhälle (inte bara jänkarna, vi är snart där också) är ett tydligt tecken på dagens Överkonsumtion av kött....

 

//Fu Dahlberg, som faktiskt varit vegetarian, men kött är ju gott då och då 8-/

Link to comment
Share on other sites

Guest Dreaden

Ähh jag äter bra och nyttig stora portioner oftast jag trännar så jag borde veta att det är bra att äta mycket och rätt för jag är vegiterian.Jag tyckte det va synd att en kille fick ett ultimatum ät eller åk hem jag skulle antaligen äta men jag skulle nog gå ut och spy på toaletten. :(

Link to comment
Share on other sites

Ähh jag äter bra och nyttig stora portioner oftast jag trännar så jag borde veta att det är bra att äta mycket och rätt för jag är vegiterian.Jag tyckte det va synd att en kille fick ett ultimatum ät eller åk hem jag skulle antaligen äta men jag skulle nog gå ut och spy på toaletten. :(

jo du men frågan kvarstår, vad gör du när det inte finns annat att äta än riktig mat under en längre tid.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

soldf 2001 sid 391 kap 10 "stridsvärde"

Ät även om du inte är hungrig eller inte tycker om den mat som erbjuds - du vet aldrig när du får mat nästa gång

 

Ät av allt som erbjuds vi en måltid - måltiden är kombinerad för att täcka kroppens alla olika behov. Ät inte bara köttet eller korven - du behöver också de kolhydrater som finns i potatis, ris och pasta. Ät också det fett och margarin som tillhandahålls

 

Kanske lite hårt att tillämpa i fred ? 8-/

Fast å andra sidan så skall man ju öva som man skall kriga....

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite hårt att tillämpa i fred ? :D

Fast å andra sidan så skall man ju öva som man skall kriga....

Exakt dit jag vill komma, kan man inte anpassa sig i fred, hur skall man då klara av att göra det när det verkligen gäller. :)

Link to comment
Share on other sites

kan man inte anpassa sig i fred, hur skall man då klara av att göra det när det verkligen gäller.

Svar: Därför att det är då det gäller. Två stycken exempel får förtydliga mitt resonemang:

 

De flesta i Sverige har svårt att acceptera svårt sårade och döda under fredstida övningsverksamhet, trots att det kanske skulle gå att öva mer realistiskt om man lättade på säkerhetskraven och på sätt spara liv och lem i en skarp krigssituation. Samma människor kan acceptera svårt sårade och döda under krigstid om det är priset man får betala för Sveriges frihet.

 

De flesta svenska soldater skulle inte acceptera att i sina civila liv leva under samma förhållanden som under hård strid i en krigssituation.

 

Kontentan av detta är att folk i allmänhet är beredda att stå ut med betydligt mer svårigheter i en krigssituation än under fredstid, eftersom så mycket mer står på spel i krigssituationen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...