Jump to content

INFO: Stadskytt eller Bevakningssoldat?


Recommended Posts

Har hört att Stadskytt eller bevaknings soldat på livgardet ska vara bra tjänster att göra? :ph34r:

 

Är det så, och vad är att rekomendera om man har intresse för lite fysiskt krävande tjänst, samt har tankarna på att göra militärhögskola.

 

Vill ha lite kött på bena nu innan mönstringen.

 

//Åkerström

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja fysiskt krävande.

 

Jag kände/känner ju att bevakning är rätt krävande ibland. Främst då min kondis var så genomkass... men det går framåt.

 

Är ni från LG har ni nog hört talas om mig.

 

Men de som har mest fys är ju Stadsskytte. De springer varje dag typ vilket inte vi gör.

 

Vi har haft väldigt lite fys över huvudtaget. Sprungit en gång, orientering två gånger och sen var det slut. Brak har vi heller inte så ofta.

 

Men bli du vakt, det är jag. Fina meriter i det civila om inte annat.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar skarpt att du försöker få tjänst på stadsskytte. Du kommer inte att ångra dig.

Frågan du bör ställa dig är om du vill sitta i en vaktkur och kolla legitimationer eller om du vill vara ute i bebyggelse å skog och kriga...

Ska du söka MHS bör du hellre sikta på stadsskytte än på bevakning. Som gruppchef (GB) eller som kompanibefälselev (KB).

Link to comment
Share on other sites

Välj statsskytte!

 

ifall du vill in på MHS så ska du vara GB, och sattsa stenhårt på det! en bra GB får ofta förtur istället för en medel KB. Ofta är det enklare att få bra betyg som GB jmf som KB.

 

ifall du inte kommer in första året som GB så chansa och vägra mucka och gå in som KB, och sattsa ännu mer nu, och då har du troligen lärtdig en hel del...

Link to comment
Share on other sites

Helt klar att jag då hellre vill gå som stadskytt, krypa i skogar och springa land hus =P KUL! hehe

 

Vad sk jag säga på Inskrivningen? att jag önskar typ stadskytt och skulle villja göra å¨Livgardet? hälst om GB för att komma in på MHS? :baskerPa:

 

Kom.

Link to comment
Share on other sites

Bor du i stockholm så är det ju bara att säga att du gärna gör värnplikten så nära stan som möjligt, funkade för mig iaf.

 

Sedan så räcker det vanligtvis med att ha visat ett intresse för en viss tjänst för att få den som förstahandsval.

 

Lycka till! Låg inte på 6. kompaniet (stadsskytte) men vi var ofta B-styrka mot dom och jag kan säga att strid i bebyggelse är en av roligaste sakerna man kan pyssla med.

Link to comment
Share on other sites

Visar min ålder nu men...

 

Är det inte bara att innan mönstringen ange att man avser bli yrkesofficer eller reservofficer? På min tid så sökte man direkt till det regemente man var intresserad av och anmälde sig (fick på det sättet också mönstra då man ville) och fick då beskedet att det var OK försåvitt man klarade mönstringen.

 

Det var på det sättet jag hamnade på I5 (hade att välja mellan K4 eller I19/P5 hos mönstringsförrättaren) som RO aspirant.

 

Jag skulle ringa och prata med Kapten Niklas Erdin på LG i vilket fall som helst. Han har hand om ykesofficerarna.

Link to comment
Share on other sites

@Hans Engström

Du kan mycket väl hända att det är så nu också. Satt i syobiblioteket under en håltimme och läste försvarets broschyrer om att bli yrkesofficer. I den stod det nåt om att man skulle anmäla att man ville bli det så att man kunde hamna på "rätt" regemente under sin värnplikt (alltså det man ville söka till sen).

 

Kan hända att de inte blir så glada på att sätta dig i Stockholm när du bor i Luleå (de vill skära ner på resekostnaderna). Men stå på dig så går det nog bra.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar...ska göra det jag kan för att få gör tjänsten osm skyttegruppchef på Livgardet.

 

Har flickvän nere i uppsla och har osm planer på att flytta dig också...är det något man kan ha fördel att dra upp när jag är hos inskrivningsförfattaren? :huh:

 

:D

 

//Tommy

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ju rätt övertygad nu men jag måste iaf säga att du borde ta Stadskytte om du kan det så.

 

Ta reda på så mycket som möjligt om tjänsten innan mönstring och ge dig inte innan du fått den tjänsten som du vill ha. Låt för guds skull inskrivningsförrättaren lura in dig på något annat, som dom djorde mot mig (nä jag e inte alls bitter.. :D:/ )

 

Måste dock nämna att det finns olika sorters bevakningssoldater (iaf på Livgardet) Det finns bl.a. dom nämnda nissarna som sitter i kur och har tråkigt. Sedan finns det nissar som gör högvakten och har tråkigt (det jag har blivit inlurad på.. :/ ) Sen finns det den beriddna högvakten som ska rida pålar också.

 

Rycker in i Oktober själv så jag ska inte uttala mig för mycket, men det e intrycket jag har fått hittils.

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det den beriddna högvakten som ska rida pålar också.

Pållar menar du väl :lol:

 

@Thompson

Att du ska flytta till Uppsala kan göra din inskrivningsförrättare mycket gladare att placera dig i Stockholm. Bör gå annars också, men det underlättar.

Link to comment
Share on other sites

Har flickvän nere i uppsla och har osm planer på att flytta dig också...är det något man kan ha fördel att dra upp när jag är hos inskrivningsförfattaren?

Definitivt värt att nämna!

 

Tänk på att om FM ska betala din hyra, så måste du ha bott i den lägenheten i minst 3 månader innan inryck.

 

Och strid i bebyggelse är skitkul! Och jobbigt... Starka ben är en fördel...

 

Säg att du vill bli GB på stadsskytte och att du vill gå vidare som YOff och ge dig inte förrens inskrivningsförättaren har skrivit in dig som det...

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det den beriddna högvakten som ska rida pålar också.

Pållar menar du väl :D

Hehe, Oooooooops då.. :lol:

 

Visst menar jag pållar som i hästar och inget annat (om någon nu oroat sig i onödan :clap: ).. Bara tanken att rida på pålar är ju smärtsam... :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Som bevakning, är man inte ledig varannan vecka då? Verkar lite tråkigt, och vad jag har hört är de flesta så upptagna med tjänsten dygnet runt, så vidareutbildning ses bara som bonus... (OBS! endast 2:a handsuppgifter från polare som låg vakt på Berga)

 

Varför inte sätta väktare i kuren och slå ihop arméns närskydd och bevakning? de har väl egentligen samma uppgifter i stort?

 

peace :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

klart du ska satsa på ssk! ligger inne på stadskytte just nu.. det kommer bli mycket balla vapen, handgranater m.m. sen så snålar vi inte direkt med ammo heller.. =) mycket schysst utbildning, men satsa på att inte bli fboll(7,5mån) då missar du jävligt mycket av det roliga.. klockren tjänst annars! v345 är vi t.ex. inne i sthlm city och krigar hela veckan.. wahlgren varför borde vi ha hört talas om dig? har legat inne ganska länge på LG och vet inte alls vem du är?

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

det kommer bli mycket balla vapen, handgranater m.m.

mm... Vad för vapen använder ni på ssk (är det en riktig förkortning?)? Har ni fått ut några korta ak5:or eller finns det några sådana planer. Vet du något om vad som kommer att provas ut för MARKUS?

 

Jag rycker antagligen in som stadsskyttegruppchef i juni (vet säkert först i december!!!). Vad väntar mig?

 

[edit]Och hur är maten och befälen?[/edit]

Edited by Ralph
Link to comment
Share on other sites

det kommer bli mycket balla vapen, handgranater m.m.

mm... Vad för vapen använder ni på ssk (är det en riktig förkortning?)? Har ni fått ut några korta ak5:or eller finns det några sådana planer. Vet du något om vad som kommer att provas ut för MARKUS?

 

Jag rycker antagligen in som stadsskyttegruppchef i juni (vet säkert först i december!!!). Vad väntar mig?

 

[edit]Och hur är maten och befälen?[/edit]

Vapnen som används på 6. komp, stadsskytte är: Ak5, Ak5 B (Ak5 försedd med kikarsikte) KSP 90 B, GRG m48, granattillsats till Ak5, P-skott m86. Just nu pågår även försök med en ny modell av Ak5. Den är svart, har rödpunktsikte, modernare vapenrem, främre handtag, justerbart axelstöd mm. Detta vapen är dock bara på prov hos en pluton vad jag vet.

Den kortare modellen av Ak5 verkar inte komma till stadsskytte än på ett tag, iallafall verkade befälen skeptiska när vi undrade över detta under mitt utb år (02/03).

Vi färdades i Patgb 203, men under detta år används Pbv 302 beväpnad med en 20 mm automatkanon, till denna används en Ksp 58 som hjälpvapenhållare, dvs den används under vissa övningar då man vill simulera eld från automatkanonen. Vid vissa tillfällen fick dock vi skyttar plocka ner Ksp 58 från vagnen och strida med den till fots.

Stormpionjärerna på stadsskytte använder sig av div sprängämnen och PSG90 i minröjningssyfte. Nåt Psg får dock inte skytteplutonerna ut tyvärr.

 

Vad väntar dig som stadsskytt?

Mycket rolig utb, strid i bebyggelse är det coolaste man kan göra och Ssk är de som övar detta mest (givetvis). Som du kanske redan hört från stadskyttar på detta forum gör Ssk av med mest ammo/utb år. Det smäller som satan och handgranater kastas friskt. Som gruppchef kommer du få ta visst ansvar över din skyttegrupp, men det mesta kommer nog skötas av er KB som har rollen som den egentliga chefen. Som gruppchef kommer du utrustas med antingen Ak5 B eller Ak5 med granattillsats. Du får dessutom lite längre utb i SIB (strid i bebyggelse) än övriga i gruppen.

 

Angående befälen kan jag säga att våra var extremt bra. Kompetenta och skämtsamma på ett bra sätt. Försökte inte leka KJ befäl men hade ändå en glockren "stridspittsinställning" till övningar motsv.

Maten på LG tyckte jag va rätt schysst, har dock inte några direkta referensramar undantaget gymnasiets skolbespisning.

 

Ska jag rekommendera nån tjänst så är det i sanningens namn denna. Ta den!!

Link to comment
Share on other sites

det kommer bli mycket balla vapen, handgranater m.m.

mm... Vad för vapen använder ni på ssk (är det en riktig förkortning?)? Har ni fått ut några korta ak5:or eller finns det några sådana planer. Vet du något om vad som kommer att provas ut för MARKUS?

 

Jag rycker antagligen in som stadsskyttegruppchef i juni (vet säkert först i december!!!). Vad väntar mig?

 

[edit]Och hur är maten och befälen?[/edit]

Vapnen som används på 6. komp, stadsskytte är: Ak5, Ak5 B (Ak5 försedd med kikarsikte) KSP 90 B, GRG m48, granattillsats till Ak5, P-skott m86. Just nu pågår även försök med en ny modell av Ak5. Den är svart, har rödpunktsikte, modernare vapenrem, främre handtag, justerbart axelstöd mm. Detta vapen är dock bara på prov hos en pluton vad jag vet.

Den kortare modellen av Ak5 verkar inte komma till stadsskytte än på ett tag, iallafall verkade befälen skeptiska när vi undrade över detta under mitt utb år (02/03).

Vi färdades i Patgb 203, men under detta år används Pbv 302 beväpnad med en 20 mm automatkanon, till denna används en Ksp 58 som hjälpvapenhållare, dvs den används under vissa övningar då man vill simulera eld från automatkanonen. Vid vissa tillfällen fick dock vi skyttar plocka ner Ksp 58 från vagnen och strida med den till fots.

Stormpionjärerna på stadsskytte använder sig av div sprängämnen och PSG90 i minröjningssyfte. Nåt Psg får dock inte skytteplutonerna ut tyvärr.

 

Vad väntar dig som stadsskytt?

Mycket rolig utb, strid i bebyggelse är det coolaste man kan göra och Ssk är de som övar detta mest (givetvis). Som du kanske redan hört från stadskyttar på detta forum gör Ssk av med mest ammo/utb år. Det smäller som satan och handgranater kastas friskt. Som gruppchef kommer du få ta visst ansvar över din skyttegrupp, men det mesta kommer nog skötas av er KB som har rollen som den egentliga chefen. Som gruppchef kommer du utrustas med antingen Ak5 B eller Ak5 med granattillsats. Du får dessutom lite längre utb i SIB (strid i bebyggelse) än övriga i gruppen.

 

Angående befälen kan jag säga att våra var extremt bra. Kompetenta och skämtsamma på ett bra sätt. Försökte inte leka KJ befäl men hade ändå en glockren "stridspittsinställning" till övningar motsv.

Maten på LG tyckte jag va rätt schysst, har dock inte några direkta referensramar undantaget gymnasiets skolbespisning.

 

Ska jag rekommendera nån tjänst så är det i sanningens namn denna. Ta den!!

FEL FEL FEL!!!!

Glömde logga in. Lillgrabben var tydligen inloggad.

Det är Hammurabi som står för ovan nämda, lillbrorsan har ju inte ens gjort lumpen än.

FEL AV MIG!

90miljarder böj-sträck i belöning, Framåt!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...