Jump to content

Bättre urvalsprocess


Recommended Posts

Hej nätvisdomen.

Som många andra i "forumet" känner jag mig åsidosatt efter att jag nekats plats i utlandsstyrkan. Jag har nu börjat vidta åtgärder för att säkra en plats till KS10, men vill göra något för att förbättra systemet för alla andra sökanden. Dela med er av era tankar och kom med förslag till förbättringar! De bäst lämpade skall väljas ut, inte de med bäst kontakter och tur! Detta är en svaghet i vår kära försvarsmakt, som måste åtgärdas.

Tänk till och stärk vårt försvar!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1.)  "Jag har nu börjat vidta åtgärder för att säkra en plats till KS10, men vill göra något för att förbättra systemet för alla andra sökanden." 

 

2.) "De bäst lämpade skall väljas ut, inte de med bäst kontakter och tur!"

Hejsan!

 

Vad menar du att du gör under punkt 1.) och hur rimmar det ev med punkt 2.)?

Link to comment
Share on other sites

Med punkt 1 menar jag att jag börjat knyta kontakter med chefer och ber folk med inflytande om tjänster. Jag blir så att säga "infixad". Rimmar illa det vet jag, men så är det. Om spelet är fullt så måsta man spela enligt dessa sjuka spelregler för att kunna vinna. Ungefär som krig, vilket ju är ganska otrevligt. Vill ju egentligen slippa. Men vad skall jag göra efter att ha sett flertalet mindre lämpade personer bli antagna till tjänster som jag sökt. bl a en lastbilschaufför (i lumpen) med betyg under 10-7-7 som blev antagen till KS09 som PANSARSKYTTESOLDAT! Jag riskerar att trampa någon mer lämpad på fötterna, men jag är åtminstånde lämplig.

Nog om det. Låt oss koncentrera oss på det som är viktigast. att förändra sytemet på sikt.

 

Någon där ute på nätet med goda datorkunskaper som vet ifall man kanske kan bygga upp ett nytt datorsytem som underlättar urvalsprocessen?

 

Vad sägs om "nationell tjänst", som en inkörsport till utlandstjänstgöring. Några månaders tjänstgöring för att öka beredskapen på hemmafronten och göra ett ordentligt urval. En idé med troliga brister. så kritisera på och vidareutveckla!

Link to comment
Share on other sites

Klart att ett bättre system för utdelning av sökande till resp. chef skulle vara aktuellt. Enl. RYKTEN så är ju den mycket lottobetonad men å andra sidan sett är man inte med i "tombolan" om man inte är kvalificerad enl. SWEDINT.

 

Ang. det här med att "mindre lämpade" personer kommer med så kan det ju ha att göra med personkännedom! Känner jag sold. X och han är en bra kille men kanske inte har riktigt den bakgrunden som är idealisk så kanske jag hellre tar honom än sold Y som har en passande utb men jag inte vet något om hans personlighet. Givetvis gäller detta ej spec. befattningar, funkar inte riktig att säga att Z är en bra kille men saknar SSK-utb, jag tar honom istället för den leg SSK Q.

 

Kommer nog aldrig komma ifrån att personkännedom spelar en stor roll, själv skulle jag hellre ha två utav mina kamrater utan GU vid min sida än en helt okänd oavsett hur duktig han var på pappret.

 

Nu kommer jag väl få skit men pansarskyttetjänsten i Utlandstyrkan idag (KFOR) kan vem som helst med genomförd GSU klara av den efter den utb man får innan missionen.

 

Kom själv med på KS07 utan att ha några kontakter så ibland fungerar det....

 

Ang. din idé om någon tjänstgöring innan så kallas den Värnplikt och kravet är X-7-7 och sedan därefter missionsutb. Ska vi ha en utb till eller....????

Edited by Bamse
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det är ju också två helt olika typer av tjänster.

Det militära betyget säger en sak, men att jobba i utlandsstyrkan kräver nästan mer av civilkompetens. Det spelar liksom ingen roll hur j*vla bra man är att skjuta ner alla saabmål med en Kulspruta 90 om man inte kan snacka engelska, sätta sig in hur folk har det i andra kulturer etc. Sådant är ju knappast med i bedömningen i ditt militära betyg tyvärr. De som är de bästa fredsbevarande soldaterna är oftast inte samma som är de värsta stridspittarna som stridsvrålar och kör pipstötar dagarna i ända och som Kn Strid skulle favorisera under GU.

 

En sak som jag skulle vilja se är att Kompanichefen som faktiskt väljer de flesta skulle ha tillräckligt med tid för ett ansikte mot ansikte intervju och inte bara ett snabbt samtal i 10 min på telefon. Papperslappen man skickar in säger inte så mycket.

Dessutom tror jag det skulle vara bra med nån form av "teambuilding fest" innan eller ganska tidigt i utbildningsskedet, där kan man troligen snabbt se vilka som kommer fula ut sig och har tex problem med att möta nya männsikor, dricka alkohol, etc. Utöver det bör grupperna bli sammansatta betydligt tidigare. Nu blir de oftast inte en komplett grupp förrän 2-3 veckor innan rotation, innan dess är alla spridda på sitt håll med bef.utb. Om man sätter ihop grupperna och plutonen tidigare kan man se fel och brister tidigt och avskilja folk redan i Sverige. När man väl roterat ner är det försent och det tar ju då rätt lång tid att hitta en ersättare vilket även gör att man drar sig för det.

Det är inte ens säkert att de som varit på många missioner är de bästa heller. Ofta har de en "så här har vi alltid gjort"-attityd som kan förstöra nytänkande och som ofta blir en konflikt med befälens inrutade ´och dittils okritiserade GU-befälsstil. Det kan lätt bli fel med en knappt 20 årig nybliven fänrik som tror han kan köra BRAK med 30-40 åriga latbilschauförrer med 5-10 missioner bakom sig och Löjtnanter som tror de skall till ett krig där alla lokalboende är mindre värda som männsikor och enbart potentiella självmordsbombare.

Link to comment
Share on other sites

Vakansjakt är ju ett bebrövat knep!

ja det är det!

trodde det var kört med utlandstjänt för min del, sökte en tjänst på fyllan.

döm om min förvåning, tre dagar senare ringde PC och interjuvade mig, tre dagar till var jag anställd, en månad senare hämtade jag ut ak:n.

 

nu var ju själva grejen ett stort nerköp, när man fattade sin roll i samanhanget.

vissa av oss var där för att fylla luckorna under utbildning, och skulle motas bort när vår uppgift var klar för att lämna plats för nya förmågor.

 

men vad fan 20 040 kr/mån i två månader för att sova på lucka, får civilt användbar utb. och hamna i swedints register funkade ju.

dessutom har jag fått en hel hög referenser som jag kan använda när jag söker andra missioner.

 

vad jag inte vill se är däremot det som jag lärde mig på min PK-utb.

hur bra du än är på din tjänst så kan man få sparken, om du påvisar att dina befäl är olämpliga för sin tjänst.

 

nu åkte jag, det olämpliga befälet, och en högre chef i samma veva, men jag ser det som att jag offrade mig för min pluton.

 

bättre att sånt kommer upp under utb. än ute på mission.

 

dessutom så vill ju det regementet som sätter upp bataljonen, stoppa in sina egna väldrillade KB-elever på min tjänst, och jag tänker inte stå i vägen.

vad jag vet så har 20-åringar stor världsvana, arbetslivserfarenhet och passar jättebra ute på 01-missioner.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@Hansson: Snarare ett flertal :lala: Ibland blir man mörkrädd vad för slags verklighet som uppenbarligen huserar i befälsrummen på våra regementen runt om i landet. Inte konstigt att det finns en del för sensationsjournalitserna att rulla runt i. De flesta brukar dock tillfriskna lite ung i samband med utnämnadet av Kaptens grad. Då har de sett livet utanför grindarna, förhoppnnigsvis hunnit skaffa egna barn och andra prioriteringar och troligtvis samtalat tillräckligt mycket med flickvännens/fruns civila vänner för att ungefär kunna förtå hur världen egentligen ser ut, utan massa blå och röda anfallspilar. :lol:

Link to comment
Share on other sites

håller med henke!

 

nu har jag inte åkt utomlands, men det räckte med åtta veckors utb. för att förstå varför vi svenskar har gått rykte ut i världen.

 

vi skickar vuxet folk utomlands med vana från civilt liv.

när man kan stå och prata, med sin bat-chef och han lär en, hur man bäst motverkar "yalla", inser man att man jobbar med duktiga människor.

det handlar inte om befäl och soldater, vi är jobbarkompisar.

 

jag trodde att jag sett tillräckligt med folk med mindervärldskomplex under 15 år inom HV, men ack vad jag bedrog mig.

att tro att man kan vinna något slags järnkors, genom att ta på sig hela bataljonens bajsmackor, under REMIn är inte populärt.

man bör ha jobbat ett bra tag, innan man skall tro att man kan vara PC inom utlandsstyrkan.

 

gu-stuk funkar inte.

har man dessutom ett inbyggt hat mot andra truppslag, än sitt eget bör man inte ens fylla i en anmälan.

Link to comment
Share on other sites

Har man större chans att bli antagen om man nyss genomfört sin värnplikt?

När jag nyss hade muckat 19år gammal sökte jag ks05 och blev antagen men tackade nej pga familjen tyckte att jag var lite ung samt att jag blivit antagen till en högskola. Jag gjorde min värnplikt som p-skytte soldat så det kanske även väger tungt om man söker till just p-skytte?

 

Sedan en annan fråga blir man utbildad på många befattningar innan man åker ner till kosovo? Jag vill minnas att på min antagnings blanket stog det typ

Robot56/grg/sjukvårds man, och jag har aldrig skjutit grg och fick knappast nån vidare lång sjkvårds utb.

Edited by majk
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Du får ingen lång utb. SWEDINT försöker framhålla att man skall vara utbildad på i den tjänst man söker/får.Dock fyller många i "utb på Grg" fastän de kanske bara läst om den, hållit i den på en förevisning och dragit av en 2064.

Det man fyller i som ”utbildad på” skall man i princip vara befattningsutbildad på i lumpen. Som gruppchef skall man kunna vara chef för en sådan grupp eller omgång och veta hur man ger eldkommandon och vilka skjutregler för det specifika vapnet.

Tex Rb56,Grg, Ksp.

 

Grg-utbildningen för KS06 var dryga 3 dagar och då fick aldrig vi gruppchefer ens skjuta någon skarp Slpsgr eller Sgr. Tiden blev knapp eftersom vi (Grgskyttarna...) råkade tutta eld på hela övningsfältet redan efter bara två eldöppningar med 2064 och som

tog ett dygn att släcka/övervaka Grg-utb var ett slöseri med tid tycker jag då det fanns mycket viktigare saker att lära sig. Läget kräver inte Grg och hotbilden var långt ifrån den att Grg var på tapeten. Det fanns inte ens grg-rör den offattning man utbildat eller skulle ha enligt organisationen. Åker man inte ens splitterskyddat är det knappast så att det är dax att börja jaga fientliga stridsfordon, det förefaller i all fall i min hjärna som föga sannolikt, dock ej för alla Yof. I min tankesfär börjar man med att skydda sig ifall man är osäker på hotbilden, därefter rustar man sig med vapensystem för att bekämpa sådana hot om det är väldigt sannolik. Inte tvärtom.

 

Om du kommer med igen?

Som många säger är det lottobetonat. Mycket beror på hur kompch gör och vilket förband som sätter upp kompaniet. I mitt fall var det så att kompanichefen var från Gotland P18 och visste därmed att folk som har GU på P18 och fd Ka3 har bra utbildningsståndpunkt. Eftersom han känner de flesta befäl personligen och vet hur deras soldater blir, ville han göra så. Därmed tog han och valde till största delen bland sökande från P18/Ka3, iaf för V/E plutonen. För AAST använde man mest folk med Flygbasjägarutb.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom tror jag det skulle vara bra med nån form av "teambuilding fest" innan eller ganska tidigt i utbildningsskedet, där kan man troligen snabbt se vilka som kommer fula ut sig och har tex problem med att möta nya männsikor, dricka alkohol, etc. Om man sätter ihop grupperna och plutonen tidigare kan man se fel och brister tidigt och avskilja folk redan i Sverige.

Teambuilding fest låter som ett utmärkt förslag. bör införas.

Av de som inte antas till utlandstjänst bör man anta en del till Nationell tjänst, där de genomför utbildning inriktad på Försvar mot strat överfall (Striby / SIB) och peacekeeping, samt högvakts tjänstgöring. På så sätt kan nationell tjänst utgöra en språngbräda till internationell tjänst.

Grupper sammansvetsas och mindre lämpliga avskiljs. Samtidigt som man frigör utbildnings tid för vpl som annars hadde tvingats genomföra högvakten.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom tror jag det skulle vara bra med nån form av "teambuilding fest" innan eller ganska tidigt i utbildningsskedet, där kan man troligen snabbt se vilka som kommer fula ut sig och har tex problem med att möta nya männsikor, dricka alkohol, etc. Om man sätter ihop grupperna och plutonen tidigare kan man se fel och brister tidigt och avskilja folk redan i Sverige.

Teambuilding fest låter som ett utmärkt förslag. bör införas.

Av de som inte antas till utlandstjänst bör man anta en del till Nationell tjänst, där de genomför utbildning inriktad på Försvar mot strat överfall (Striby / SIB) och peacekeeping, samt högvakts tjänstgöring. På så sätt kan nationell tjänst utgöra en språngbräda till internationell tjänst.

Grupper sammansvetsas och mindre lämpliga avskiljs. Samtidigt som man frigör utbildnings tid för vpl som annars hadde tvingats genomföra högvakten.

 

Ursäkta Harald men tror du Försvaret har guldbyxor där dom kan plocka jur mycket pengar som helst ur?? Vem skall betala lönerna för dom som skall sammansvetsas och högvakt enligt ditt förslag??

Edited by Smocken
Link to comment
Share on other sites

Har ej läst alla kommentarer utan de tre första och reagerade väldigt starkt på dessa (av heralds kommentarer)

 

Om du lägger ditt liv i din partners händer... vill du då att en väldigt kompetent och duktig kille som vet vad han gör ska ha hand om dig eller killen som kände chefen?

 

De som försöker gå genom kontakterna anser jag patetiska då ni måste inse att det finns personer som är bättre lämpade än ni eftersom detta är ingen lek.

 

Då du skrev detta så anser jag dig inte lämplig att gå med någonstans förutom en kurs i allmän kompetens.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju också två helt olika typer av tjänster.

Det militära betyget säger en sak, men att jobba i utlandsstyrkan kräver nästan mer av civilkompetens. Det spelar liksom ingen roll hur j*vla bra man är att skjuta ner alla saabmål med en Kulspruta 90 om man inte kan snacka engelska, sätta sig in hur folk har det i andra kulturer etc. Sådant är ju knappast med i bedömningen i ditt militära betyg tyvärr. De som är de bästa fredsbevarande soldaterna är oftast inte samma som är de värsta stridspittarna som stridsvrålar och kör pipstötar dagarna i ända och som Kn Strid skulle favorisera under GU.

@ Darkzler: Läs hela tråden, t ex Henkes inlägg (citerat). Människor är inte robotar. Du kan ha en otroligt militärt välutbildad grupp/pluton som inte fungerar p g a personliga konflikter och andra problem, som inte syns i de militära vitsorden.

 

Det är inte så enkelt som att bara rangordna alla ansökningar efter betygen och sedan placera ut personerna i olika befattningar. Soldater är också tänkande och kännande individer och det viktigaste är att de fungerar i grupp. Därför är det att föredra att de som sköter uttagningarna handplockar personer de har haft att göra med tidigare och har förtroende för.

 

 

edit: korvfingrrar

Edited by Ace
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta Harald men tror du Försvaret har guldbyxor där dom kan plocka jur mycket pengar som helst ur?? Vem skall betala lönerna för dom som skall sammansvetsas och högvakt enligt ditt förslag??

Ingen annledning att be om ursäkt. Jag bad om kritik i ett tidigare innlägg. Tack för ditt engagemang. Du har rätt i att försvaret inte har några guldbyxor, även om vissa limosinåkande gubbar i toppen tror det. Men det finns trots allt cirka 40 miljarder kronor och ÖB har redan börjat tala om upp mot 10 000 yrkessoldater. Efter Insatsförbandetn kan kanske Nationell tjänst vara ytterliggare ett steg i den riktningen.

Under hösten 2002 avsatte P7 ett tiotal officerare i 5 veckor för att genomföra 9 dagars högvakt. Detta kostar också resurser och mer än halverade tiden för en del värnpliktigas beffatningsutbildning. Bl a gruppchefsutbildning och det i sin tur försämrar utbildningsstatusen på dennes soldater. Det kostar att spara. Högvakten är enligt min mening en börda för landets regementen.

Link to comment
Share on other sites

Har ej läst alla kommentarer utan de tre första och reagerade väldigt starkt på dessa (av heralds kommentarer)

 

Om du lägger ditt liv i din partners händer... vill du då att en väldigt kompetent och duktig kille som vet vad han gör ska ha hand om dig eller killen som kände chefen?

 

De som försöker gå genom kontakterna anser jag patetiska då ni måste inse att det finns personer som är bättre lämpade än ni eftersom detta är ingen lek.

 

Då du skrev detta så anser jag dig inte lämplig att gå med någonstans förutom en kurs i allmän kompetens.

Tuffa bud Darkzler!

Hmm.. eh.. Vad skall jag säga... Jo, jag tycker inte att jag kan förlita mig på ett dåligt fungerande system. Jag var förtroende man i lumpen och det oroar mig att se hur man skickar iväg samma personer som jag gav stöd till eftersom de hadde svårt att hantera värnplikten. Personer som jag vet att inte passar i kosovo. Därav bär jag viss skuld, för jag vägrar att bryta ett förtroende genom att peka ut dessa.

 

Jag garanterar dig att jag skulle inte få för mig att utnytja kontakter om jag inte var fast övertygad om min egen höga grad av lämplighet.

Link to comment
Share on other sites

Därav bär jag viss skuld, för jag vägrar att bryta ett förtroende genom att peka ut dessa.

I det avseendet gör du helt rätt. Saker som dessa kan ha kortsiktiga kostnader i form av att du inte kan ge dina omdömen; men på lite sikt vore det katastrofalt för utbildningskvalitet om förtroendemännen blev tjallare.

Link to comment
Share on other sites

Tuffa bud Darkzler!

Hmm.. eh.. Vad skall jag säga... Jo, jag tycker inte att jag kan förlita mig på ett dåligt fungerande system. Jag var förtroende man i lumpen och det oroar mig att se hur man skickar iväg samma personer som jag gav stöd till eftersom de hadde svårt att hantera värnplikten. Personer som jag vet att inte passar i kosovo. Därav bär jag viss skuld, för jag vägrar att bryta ett förtroende genom att peka ut dessa.

 

Jag garanterar dig att jag skulle inte få för mig att utnytja kontakter om jag inte var fast övertygad om min egen höga grad av lämplighet.

Okej låter fint tur jag missuppfattade det hela :wub:

Link to comment
Share on other sites

Vem som är mest kompetent avgör chefen som rekryterar, inte den som söker. Du tycker att användandet av kontakter är ett orättvist sätt att arbeta?

Jag åker heller ner i sex månader med en soldat som jag känner väl och trivs med som springer milen på 60 min. än en jag inte känner men som kanske springer på 45 min.

Så är det bara.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad en del personer här har för erfarenheter av den svenska arbetsmarknaden, men jag kan bara säga att enligt den erfarenhet jag har så är swedints urvalsprocess en spegelbild av den civila arbetsmaknaden. Det är på detta sätt som vårat samhälle fungerar, kontakter och kontakters kontakter.

 

Att sedan säga om det är rätt eller fel har avhandlats ganska väl.

 

If it ain't broken, don't fix it!

Link to comment
Share on other sites

Vem som är mest kompetent avgör chefen som rekryterar, inte den som söker. Du tycker att användandet av kontakter är ett orättvist sätt att arbeta?

Jag åker heller ner i sex månader med en soldat som jag känner väl och trivs med som springer milen på 60 min. än en jag inte känner men som kanske springer på 45 min.

Så är det bara.

Handlar inte om rättvisa eller marginela skillnader som bra eller dålig kondition. Jag tror inte att du vill åka ner med de personer jag syftar på. Farligt att sätta alltför stor tilltro till chefens förmåga att välja sökande. Han har många sökanden att välja mellan. För många. Det i försvarsmakten ofta förekommande lojaliteten riskerar också att ge honom "grumlig skärpa".

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad en del personer här har för erfarenheter av den svenska arbetsmarknaden, men jag kan bara säga att enligt den erfarenhet jag har så är swedints urvalsprocess en spegelbild av den civila arbetsmaknaden. Det är på detta sätt som vårat samhälle fungerar, kontakter och kontakters kontakter.

 

If it ain't broken, don't fix it!

hmm... Centurion stridsvagnar skrotades när de fungerade, men jag tror ändå det var bra att byta ut dem. Undrar om jag kan bli Polis eller Yrkesofficer på samma sätt som jag blev ställningsbyggare, dvs genom kontakter. Allt är inte svart och vitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...