Jump to content

Bevakningssoldat vid LG i Kungsängen


Recommended Posts

:sniper: Jag ska göra värnplikten som bevakningssoldat på Livgardet i Kungsängen. Pliktverket har givit mig ganska tunn information om både anläggningen och befattningen så nu undrar jag om någon har erfarenheter eller kunskaper om någotdera. Ska tilläggas att jag gärna arbetar med djur.
Link to comment
Share on other sites

Det beror helt på om du är Bevakningssoldat eller Högvaktsbevakningssoldat, dessa två verkar inte pliktverket kunna skilja på men de är väldigt olika.

Vet du om du ska ligga på 4. skvadron eller?

Vilket datum rycker du in?

Om du rycker in i oktober kommer du troligtvis hamna på 4. skvadron och då kommer den större delen av GU ägnas åt beriden högvakt vid slottet.

Om du rycker in som vanlig bevakningssoldat så kommer du mest sitta i vakten, kolla värnpliktsleg. på inpasserande soldater, dricka kaffe, kolla film och softa.

Link to comment
Share on other sites

Asså, det där med dricka kaffe och softa är inte sant, delvis... men som bevakingssoldat gör man mycket annat.

bevaking vid skjutfällt och andra grejer, eskort vid transporter och patrulering, vilket kan vara kul vid tillfällen, ibland går nåt larm osv...

 

Vet att många här klankar ner på bevakingssolatstjänsten... det är en bra utbilding och man får bar civila meriter... bl a civil väktar utb.

ganska lustigt att inge vrålar när det snackas dynga om depå och vaktsoldater, men så fort nån nämner nåt dåligt om jägar tjänst eller KB tjänst eller så, då är det lynch mobben som rycker ut?

Link to comment
Share on other sites

Asså, det där med dricka kaffe och softa är inte sant, delvis...

De vaktsoldater jag talat med på Livgardet ser inte sin utbildning som särskilt givande. De kontrollerar inpassering på regementet, inte så mycket mer. Några eskorter märker de sällan av och "höjdpunkterna i tillvaron" är paradmoment när de halar flagga vid stor tapto.

 

Du frågar om tjänsten som bevakningssoldat på Livgardet. LG har tre typer av bevakningssoldater; Det är vaktsoldaterna (som sitter på K1, I1 eller i Almnäs), det är Livkompaniet (mycket högvakt fot och lite extra SiB) och 4.Skvadron (Mycket högvakt fot och högvakt rid).

 

Jag muckade igår från 4.skvadron (woohooo) och har således lekt med hästarna i 10 månader. Vill inte påstå något annat än att man lärt sig mycket under utbildningen, främst under de sista tre månaderna då högvaktsperioden är som intensivast och man ytterst sällan ser det civila hemmet. Puts och studs är psykiskt påfrestande och det är vardagen för en Livdragon på K1.

 

Sen är man inte bara i stallet och mockar hästskit heller. Vi har fältövningar som alla andra, skjuter en jävla massa (inte bara ak5 utan vi har fått leka lite med kpist, pistol88 och ak4 också), man har fältövningar hit och dit (främst inriktade på bevakning i händelse av ofred) och en del strid i bebyggelse. Men framför allt är man FMs ansikte utåt. Det är av högvakten turister och många civilister får sin bild av försvaret. Och Livkomp samt 4.skvadron (med lite hjälp från Livskvadron) löser hälften av alla högvaktsdygn i dagsläget.

 

Om det nu visar sig att du ska till 4.skvadron (inryck i oktober eller januari) och har frågor så kan du ju maila. Annars finns mängder med bilder och info på http://www.tatyglarna.nu.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Bevakning/Insats är att, soldaterna lätt blir omotiverade och då försvinner även putsen o studsen. På P18 har kompletterande utb påbörjats, för att få bättre soldater. Något som alla förband borde ha.

 

Dessutom finns problemet att bevakningsutbildningen inte är centraliserad. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger just nu inne som bevakningssoldat på LG.

 

Jag är del av dem som ska skeppas till antingen Almnäs eller I1... fast jag kanske stannar i kungsängen. Man vet aldrig.

 

Jag har ju inte mycket att jämföra med men jag tycker min utbildning är helt ok.

Hmm I1&LG är ju samma sak du kanske menar K1. Sen så får bevakning ta mycket skit trots att dom fyller en vikitig funktion.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Jag ska tillägga, eftersom några frågat, att jag rycker in i oktober 2004 som ridande högvakt. Kollade förresten igenom den här lumpen CDn dom skickade ut förrut och där var det en bevakningssoldat som blivit hundförare.. någon som vet om, och i så fall hur många, hundförare som utbildas på LG varje år? :wub:

Link to comment
Share on other sites

Hmm I1&LG är ju samma sak du kanske menar K1. Sen så får bevakning ta mycket skit trots att dom fyller en vikitig funktion.

I1 och K1 finns inte, det är bara beteckningar som lever kvar i det dagliga talet hos värnpliktiga och befäl på LG som det numera heter. Missminner jag mig inte helt är det LG i Granhammar och LG på Kavallerikasern som de olika delarna heter. Men visst är I1 och K1 bra mycket lättare att säga?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Jag ska tillägga, eftersom några frågat, att jag rycker in i oktober 2004 som ridande högvakt. Kollade förresten igenom den här lumpen CDn dom skickade ut förrut och där var det en bevakningssoldat som blivit hundförare.. någon som vet om, och i så fall hur många, hundförare som utbildas på LG varje år? :lol:

WHAAAAAAAAAAAAAAAAT!? ,O

 

Jag ville bli hundförare men det fanns ju typ bara hos mp...

 

Är det sant det du säger så får jag väl börja grovforska. Kanske dags att ta sig ett snack med kapten. :banana

 

Edit-

 

Och för att göra det lättare. Folk kommer skickas till LG, Södertälje och lidingövägen (lidinge kanske... vettekatten), Jag sa fel innan. Sorry

Edited by Wahlgren
Link to comment
Share on other sites

Och för att göra det lättare. Folk kommer skickas till LG, Södertälje och lidingövägen (lidinge kanske... vettekatten), Jag sa fel innan. Sorry

Nu fastställer vi det här för tydlighetens skull en gång för alla.

 

Som bevakningssoldat på Livgardet, alltså av den typen som sitter i vakten, kan man hamna:

* LG Granhammar (Brunna/Kungsängen, där GSU även utförs)

* LG Kavallerikasern (Lidingövägen på Östermalm, Stockholm)

* Swedint (Almnäs, Södertälje)

 

Som bevakningssoldat beriden högvakt hamnar man på:

* LG Granhammar (Under GSU)

* LG Kavallerikasern (Under i princip resten)

 

Som bevakningssoldat högvakt fot hamnar man på:

* LG Granhammar (Estetisk våldtäkt hela utbildningen)

 

Slut. Frågor?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

"Som bevakningssoldat högvakt fot hamnar man på:

* LG Granhammar (Estetisk våldtäkt hela utbildningen)"

 

Jo, någon som skulle kunna förklara lite mer ingående vad som dessa killar ska göra? När jag mönstrade sa nissen att det i princip var en Skyttesoldatsutbildning, vilket jag ville göra, fast med lite extra vakttjänstgöring. Stämmer detta eller har jag blivit lurad? Funderar på att byta efter att ha läst in mig lite grann på ämnet. Känns lite som jag har dragit en nitlott här faktiskt.

 

Tack för eventuella svar.

Link to comment
Share on other sites

"Som bevakningssoldat högvakt fot hamnar man på:

* LG Granhammar (Estetisk våldtäkt hela utbildningen)"

 

Jo, någon som skulle kunna förklara lite mer ingående vad som dessa killar ska göra? När jag mönstrade sa nissen att det i princip var en Skyttesoldatsutbildning, vilket jag ville göra, fast med lite extra vakttjänstgöring. Stämmer detta eller har jag blivit lurad? Funderar på att byta efter att ha läst in mig lite grann på ämnet. Känns lite som jag har dragit en nitlott här faktiskt.

Estetisk våldtäkt? :Malaj: Låter kul men förstår inte riktigt vad det innebär.

 

Jag skulle nog tro att det snarare är vakttjänstgöring med lite extra skytteutbildning ;)

 

Kan dock bero på vart man hamnar också. En del satsar på vidareutbildning , typ en vecka vakt, en vecka ledigt, en vecka utbildning. K3:s vakter har möjlighet att gå baskerprovet och nån slags helikopterräddningsutbildning (vad jag vet). Wittman brukar tala varmt om sin bevakningsutbildning. Beror nog helt på var du hamnar. Men det är inte fråga om nån skyttesoldatsutbildning.

Link to comment
Share on other sites

"Som bevakningssoldat högvakt fot hamnar man på:

* LG Granhammar (Estetisk våldtäkt hela utbildningen)"

 

Jo, någon som skulle kunna förklara lite mer ingående vad som dessa killar ska göra? När jag mönstrade sa nissen att det i princip var en Skyttesoldatsutbildning, vilket jag ville göra, fast med lite extra vakttjänstgöring. Stämmer detta eller har jag blivit lurad? Funderar på att byta efter att ha läst in mig lite grann på ämnet. Känns lite som jag har dragit en nitlott här faktiskt. 

 

Tack för eventuella svar.

Tyvär måste jag nog påstå att du har blivit lurad. :(

 

Man skulle kunna säga att det är en tjänst med 90-95% högvakt/audienser och resterande % utdelat på SIB och strid i mörka läskiga skogen. Om du nu vill vara skyttesoldat skulle jag rekomendera att du försöker tjata till dig en plats på 6:e Komp istället. Då kommer du få pyssla med SIB/Strid i ort tills du kräks :D

 

 

 

@Sillen

 

Den estetiska våldtäkten består i att hela Granhammarskasern ser ut som ett Polskt fångläger :huh:

 

/Fk Hennoks :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag misstänkte det.

 

Skyttesoldaterna har tyvärr redan ryckt in, ryckte ju in i augusti. Är lite sent ute nu, rycker in i oktober nu. Men jag har fortfarnade några alternativ kvar. Ska höra mig för lite grann. Dock kommer jag nog att få söka mig till andra utbildningsplatser.

 

Vet att amfibieskyttegrabbarna på amf1 rycker in i januari. Har en hel dröse kompisar som ligger inne där redan som befäl och ytterligare några som ska in i Januari.

 

Såg att man kan ansöka om förflyttning när som helst i princip under sin utbildning. Vet inte om detta stämmer i praktiken. Men planen är iaf att göra den 3 månader långa GU på Kungsängen och sedan förflytta till Vaxholm och börja som amfibieskyttesoldat där när dom andra rycker in ungefär i januari.

 

Alternativt så försöker jag byta innan jag rycker in på LG och rycker in i januari istället på amf1 om dom har några platser kvar nu. Tror dock själv att dom har fler platser kvar ett par veckor in på utbildningen då dom kanske fått några avhopp.

 

Någon som har tips om hur jag ska gå till väga? Jag vill verkligen inte ha vakttjänst, men finns inget annat alternativ så är det ju inte så mycket att göra åt det. Jag gör hellre lumpen som vakt än inte alls.

 

-Edit-

Pratade just me någon inskrivningsförrätare på Regionskontor Stockholm i Näsby Park. Enligt honom så var det tydligen så att Bevakningssoldat Högvakt fot innefattade stadsskyttesoldatutbildning. I princip vad min inskrivningsförsättare sa till mig. Jag ska ringa informationschefen på LG också för att få en lite närmare förklaring på vad min utbildning egentligen innebär. Han om någon borde ju veta tycker man.

Edited by Jända
Link to comment
Share on other sites

Alltså alla som hamnar på LG får en del övning i strid i bebyggelse. Högvakten till fots ägnar väl några ströveckor som inte används till exercis och högvakt till att öva just SIB, men det kommer inte vara någon väsentlig del av utbildningen. Det kan du nog va ganska säker på.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, jag ville inte ha med bevakning att göra överhuvudtaget när jag mönstrade. Jag frågade efter en skyttesoldattjänst. Nissen sa att den här tjänsten skulle passa mig. Så fick jag mitt fina papper där det stod GA936 Bevakningssoldat på Kungsängen med inryck i Oktober. "Jättebra" sa jag då. "Men nu var det så att jag vill bli skyttesoldat o inte bevakningsoldat. Och på pappret här står det bevakningsoldat".

"Jomen, du förstår. Dom här killarna ska inte stå o vakta kungen utanför slottet i krig utan va ut o slåss som alla andra. Så dom får samma utbildning som dom vanliga stadskyttesoldaterna, bara det att dom får stå högvakt lite grann. Det är därför dom har 10 månader istället för 7.5 som dom vanliga stadsskytte- och skyttesoldaterna" sa han då på ett ungefär.

"Visst" sa jag. "finfint". "Så jag ska alltså få bli stadskyttesoldat och så får jag stå och vakta slottet lite under tiden. Det låter väl ok tycker jag". SÅ tog jag den tjänsten.

 

När jag sedan kom hem o läst lite så blev jag lite misstänksam och ringe upp pliktverket och fråga om det här igen. Dom försäkrade mig att det stämde och att det faktiskt var en fullgodskyttesoldatsutbildning. Nu har jag ringt dom igenoch fått samma svar. Försöker som sagt nå informationschefen på LG men det går lite trögt. Men till slut ska jag väl lyckas.

 

-Edit-

Vad skulle ni föreslå att jag gör nu? Det låter verkligen inte bra det här. Om jag ska byta., vart skulle ni då byta? Hur skulle ni gå tillväga? Vilken tjänst och framför allt vilka skäl skulle ni ange för att få byta befattning?

Edited by Jända
Link to comment
Share on other sites

-Edit-

Vad skulle ni föreslå att jag gör nu? Det låter verkligen inte bra det här. Om jag ska byta., vart skulle ni då byta? Hur skulle ni gå tillväga? Vilken tjänst och framför allt vilka skäl skulle ni ange för att få byta befattning?

Jag förstår din situation. Jag satt i precis samma båt som du innan inryck. Jag ville helst vara skyttesoldat men pliktverket lurade mig på precis samma sätt som dem lurat dig. Jag visste inte bättre på den tiden, men nu driver jag stora kampanjer mot pliktverkets hyckleri. (som består i att varna alla vänner och bekanta som ska mönstra :blink: )

Jag blev också bevakningssoldat, men fick höra av polare som låg på LG att det var grövsta lök-tjänsten. Skickade då ett brev till pliktverket och önskade ändring. Lyckades få en plats på 6. komp (stadsskytte) på LG.

 

Om jag var i dina kläder skulle jag försöka ändra till KB på 6. komp, dom rycker in i januari. Troligtvis har alla platser redan tillsatts men om du har tur och tjatar lite på civilisterna på pliktverket kan det nog gå vägen.

Du kommer inte ångra den tjänsten, det är fasansfullt tillfredställande att öva SIB i den stora omfattning som 6. komp gör. Du kommer få kasta flest handgranater och bränna mest ammo bland dem som gör värnplikten. (enligt våra befäl i alla fall)

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

I januari? Är du säker? Jag trodde som sagt att dom ryckte in i augusti. Men det kanske var några andra skyttesoldater på Kungsängen, måste säga att jag har lite svårt att får ordning på organisationen på Kungsängen överhuvudtaget.

 

Jag ska försöka iaf. Men först så ska jag försöka få tag i den informationsansvarige på Livgardet.

 

Tack för tipset. Är också tacksam för fler tips om hur man bäst ser till att byta tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja föreslå att du absolut ska försöka fixa det här INNAN inryck. Kan nog bli grymt jobbigt att fixa det efter. Om du ska söka KB på stadsskytte så krävs det naturligtvis att du är befälslämplig, och eftersom du inte ens fick GB-tjänst så är jag tveksam till det. Vore jag du så skulle jag absolut försöka få en amfibietjänst som GB (inryck oktober) eller vanlig 7,5 månaders (inryck januari).

Link to comment
Share on other sites

I januari? Är du säker? Jag trodde som sagt att dom ryckte in i augusti. Men det kanske var några andra skyttesoldater på Kungsängen, måste säga att jag har lite svårt att får ordning på organisationen på Kungsängen överhuvudtaget.

Så här ser organisationen ut på stadsskytte på LG: I jan rycker KB in, de gör 15 mån värnplikt och fungerar som gruppchef och vagnschef på ett stridsfordon innehållande en skyttegrupp. I juni rycker GB/E soldaterna in, de gör 10 mån värnplikt och agerar ställföreträdande gruppchefer samt förare/skytt på stridsfordon (förra året Patgb 203, detta år Pbv 302). I augusti rycker de vanliga stadsskyttesoldaterna in,(F-soldater) dessa gör 7,5 mån och utbildas på en individuelll uppgift i gruppen, ex Ksp 90 skytt, Grg skytt osv.

En grupp stadsskyttesoldater består alltså av alla dessa tre utbildningar. Sedan muckar alla gemensamt i april.

Om du skulle lyckas ta dig in på KB i jan betyder alltså detta att du kommer göra värnplikten åren 04/05 och leda en grupp i strid och agera vagnschef på ett stridsfordon. Om du vill få en bra utbildning med möjlighet till Militärhögskolan eller utlandstjänst senare är KB det bästa alternativet.

 

Kan nog stämma att det blir svårt att få den tjänsten om du inte blev erbjuden en sån på mönstringen, men man ska aldrig säga aldrig. Pliktverkets personal är mycket lättlurad och vet ingenting om dem tjänster de delar ut. Med lite list ska du nog kunna lura dem. När jag ändrade min tjänst så ville snubben inte veta nånting, han verkade inte ens ha mina papper framför sig, han bara förklarade vilka tjänster som fanns kvar och jag fick välja bland dem.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för infon. KB låter ju intressant, särskilt med tanke på att jag starkt funderar på att söka till utalndstjänst efter lumpen. Det e inte så långt lite Januari heller så det ska nog funka. Antagligen är väl tjänsterna redan tillsatta iofs men man vet aldrig. Ska nog testa iaf.

 

Anledningen till att jag inte fick befälstjänst när jag mönstrade var (antar jag) att jag då sa att jag helst inte ville ha någon befälstjänst eftersom jag inte var särskilt övertygad om att jag skulle kunna klara av det. Nu är jag en aning säkrare på mig själv och kan nog överväga att iaf försöka.

 

Värdena är det inget fel på. Står till och med i papprena att jag skulle vara lämplig för chefbefattning. Kanske kommer som en smärre chock för er på forumet kan jag tänka mig, men alla VILL faktiskt inte ha någon befälsutbildning i lumpen :((

Inget illa menat förstås. Säger bara att jag inte ville då. :)

 

Tack för infon igen. :}

 

-Edit-

Har skickat in papper nu till Pliktverket. Väntar spänt på svar.. Ska man kanske ta och ringa för att pusha på lännu lite mer... Hmm..

Edited by Jända
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest bevman_hjelm

låg i vakten på LG i Kungsängen 03 och kan säga, att vi nu tallar jag om mitt vaktlag så var vi typ gardets viktigaste grupp uttan os så hade det inte funits något garde kvar.

vi såg till så att allt folk kom på rätt ställe och hjälpte alla kompanier när dom hade problem när folk hade problem kom dom till os så fixade vi det, folk kunde lita på os och det viste dom os, så därefter fick man grymt med respect, såväl hos vpl som befäl.

 

sen att man bara sitter i en vakt kur är bara lögn. man gör allt från transporter till samvärkan med polis. det finns alltid något att göra. men vist det är ju lätast att bara glo på tv det blir ju var man gör det till, sen får man ju betyg efter det också

 

folk tror att vakten bara softar men om dom skulle varigt med os i en vecka så hade dom inte pallat trycket, vi hade på os extremt lite sömn och hålla koll på allting + att altid vara trevlig för man är ju ansiktet ut.

vet inte hur många mödrar som jag hjälpt när dom ringt oss och försökt att få tag på sin lilla pussgurka som låg på 6komp eller nåt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...