Jump to content

Kikare


RANGERTEDDY

Recommended Posts

Hajk alla, hoppas sommaren varit god mot er!!

 

 

Jag har en längre tid funder at på att köpa en "FÅGELKIKARE", men de är så jävla dyra! Jag har tänkt att använda den till OP-tjänst och annan militärverksamhet, samt ute i vildmarken....

 

Jag har ingen direkt erfarenhet av kikare, specielt den sorten. Jag har nu hittat en i Biltema katalogen för 779,00kr.

 

http://www.biltema.se

 

"Fågelkikare 15-45 x 60, med zoomfunktion

Även lämplig för skjutbanan. Gummibeklädd allvädersmodell med zoomfunktion. Förstorning 15-45 ggr. Objektivets diameter 60 mm. Okularet vinklat 45°. Levereras med väska och stativ 23 cm."

 

 

Vad tycker ni är den värd pengarna.

Har den bra egenskaper för vad jag kommer att använda den till.

Köpas eller inte..

 

Vad bör en bra kikare av denna sort ha för egenskaper.

Vad bör man tänka på vid köp av kikare.

 

Hoppas att ni kan hjälpa mig, tack på förhand... :D

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Tycker det verkar osmidigt med en sån kikare ute i terränglådan, visst, en oplats är ju stationär men är det så särskilt långa avstånd i en vanlig skog?

 

Personligen skulle jag hellre ha en vanlig kikare (typ =http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=42356

men helst en med streck-skala i, FM har en bra sån, försök mygla till dig en sån istället, med streckskalan kan du snabbt och enkelt kolla avstånd till vissa punkter i terrängen och anteckna.

 

Dock är ju en fågelkikare kalas på skjutbanan!

Edited by Vakten_F4
Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

45-094_l.jpg

 

Jag tittade på dig med denna vid STRIBY:n den duger rätt bra och den får plats i jackfickan.

 

(Sen blir man ju inte jättelessen om den skulle gå sönder, mht. priset) :huh:

Link to comment
Share on other sites

45-094_l.jpg

Har en liknande som den på bilden, en Focus. 10x fast förstoring. Köpte på en jaktaffär för ca 450 spänn (Det var utförsäljning). Liten, smidig, enkel. Perfekt när man jagar. Har dock ingen erfarenhet av att använda den i militära sammanhang. Kör då med tillahandahållen av FM.

Link to comment
Share on other sites

He he Tack tack...

 

Men nu var det TUBkikare jag frågade efter, jag har redan 3st "vanliga" kikare som funkar bra...... En Karl Zeis (stavning) bland annat..

 

Tubkikare har ju lite mer "effekt" vilket behövs i OPn, går bra med vanliga kikare med men då måste man vara lite närmare... Ligger man i OP vill man ju vara så nära som möjligt men så långt bort det bara går!!

 

Visst e de osmidiga men jag har ju redan "vanliga" kikare som jag kommer att använda, och ha tubkikaren i ryggan tills den behövs..

 

Tack ändå :huh:

Link to comment
Share on other sites

Det som är viktigt när du ska använda en kikare i annat än bara fullt dagsljus är hur mycket ljus den släpper igenom. Det gör en otroligt stor skillnad om det är skymmning, och tyvärr är det oftast så att ju dyrare den är desto mer ljus släpper den in.

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt kikare mycket de senaste årtiondena, både handkikare och tubkikare. Jag anser att man ska passa sig för att köpa de billigaste kikarna. Deras optik är ofta så dålig att de ger huvudvärk och irriterande distortioner.

 

De billigaste kikarna brukar också vara ganska frikostiga med fuktinsläpp. En kikare med igenimmade linser på insidan gör ingen nytta. Så gå gärna upp lite i pris och få en kikare med godtagbar optik och täthet.

 

När det gäller stötkänslighet så bör kikaren vara stabilt byggd. Huset ska inte kännas bräckligt och ha ett material a la Volkswagenplåt. Jag har dock alltid kompletterat med att själv klä in kikaren i stötabsorberande material. Detta kan man göra själv eller köpa färdigt.

 

Sedan bör man alltid själv titta i kikaren innan man köper den. Ögon skiljer sig mycket åt och olika kikare passar olika bra för olika individer. Köp hellre en billigare kikare som du gillar att titta i än en dyrare som på papperet är bättre men som känns konstig att titta i.

 

Fu Tangsjö har redan nämnt en annan viktig punkt, ljusgenomsläpp. Ljusgenomspäppet är som sagt ofta kopplat till priset men också till förstoring och frontlinsens dimension.

 

Om tripod ingår i köpet så bör man välja en kikare med en stabil tripod. Det i och för sig alltid att köpa en bra tripod separat. Detta är något jag rekommenderar om man tänkt att använda kikaren mycket.

 

Vill du veta mer skrivs det lite på denna sidan om kikarval:

 

http://www.sofab.se/kikare/kikarval.html

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt kikare mycket de senaste årtiondena, både handkikare och tubkikare. Jag anser att man ska passa sig för att köpa de billigaste kikarna. Deras optik är ofta så dålig att de ger huvudvärk och irriterande distortioner.

 

De billigaste kikarna brukar också vara ganska frikostiga med fuktinsläpp. En kikare med igenimmade linser på insidan gör ingen nytta. Så gå gärna upp lite i pris och få en kikare med godtagbar optik och täthet.

 

När det gäller stötkänslighet så bör kikaren vara stabilt byggd. Huset ska inte kännas bräckligt och ha ett material a la Volkswagenplåt. Jag har dock alltid kompletterat med att själv klä in kikaren i stötabsorberande material. Detta kan man göra själv eller köpa färdigt.

 

Sedan bör man alltid själv titta i kikaren innan man köper den. Ögon skiljer sig mycket åt och olika kikare passar olika bra för olika individer. Köp hellre en billigare kikare som du gillar att titta i än en dyrare som på papperet är bättre men som känns konstig att titta i.

 

Fu Tangsjö har redan nämnt en annan viktig punkt, ljusgenomsläpp. Ljusgenomspäppet är som sagt ofta kopplat till priset men också till förstoring och frontlinsens dimension.

 

Om tripod ingår i köpet så bör man välja en kikare med en stabil tripod. Det i och för sig alltid att köpa en bra tripod separat. Detta är något jag rekommenderar om man tänkt att använda kikaren mycket.

 

Vill du veta mer skrivs det lite på denna sidan om kikarval:

 

http://www.sofab.se/kikare/kikarval.html

Köp en kikare med fast, utbytbar, förstoring i stället för zoom. Har själva en med 22 ggr's förstoring som standard och ett extra okular med 50 ggr's förstoring.

Om du skall ha en kikare för att titta på ett mål går det bra med ett vinklat okular men om du skall skifta mellan olika mål i terrängen eller målfölja, anser jag, bör du köpa en takprisma kikare dvs en rak kikare.

 

Om du skall använda kikaren under svåra ljusförhållanden:

Ju större utgångspupill desto skarpare bild vid dåliga ljusförhållanden. Detta är den skarpa cirkel som är synlig när du håller objektivlinsen på ung 25 cm avstånd med linsen riktad mot en ljus bakgrund eller ljuskälla. För att kalkylera utgångspupillen , dela storleken på objektivlinsen med förstoringsgraden. T ex om du använder en 8x40 kikare, kommer utgångspupillen att bli 5 dvs. 40mm/8x = 5mm

 

Hämtat ur: http://www.utsidan.se/utrustning/kikarguide/del1.htm

 

"Har du möjlighet att besöka en butik och bekanta dig med utbudet rekommenderar vi att du gör följande tester för att veta att du väljer rätt kikare och modell och att du får en kvalitetsprodukt.

 

Test 1

Håll kikaren på armlängds avstånd med kikarens frontlins (den lins som är längst från ditt öga när du tittar i den) vänt mot dig. Titta på linsen och du skall se en liten cirkel, kallad utgångspupill, i slutet av kikaren. Kvalitetskikare kommer att visa en cirkel som är klar och lätt att se. Kikare av sämre kvalitet kommer kanske att visa en fyrkant istället med en skugga på utsidan av fyrkanten och utmed kanterna på kikaren.

 

Test 2

Ett sätt att testa om det är kvalitetskikare eller ej är att använda dem i dåliga ljusförhållanden. Kan du inte gå till butiken vid skymning och begära att få kontrolltitta utomhus, kan du istället leta efter ett mörkt hörn i butiken och försöka fokusera olika kikarmodeller där. Det är lättare att se kvalitetsskillnader i svag belysning än i stark.

 

Test 3

Mindre bra linser i en kikare resulterar i distorsion (bildförvrängning). För att kunna utröna detta går du tillväga på följande sätt. När du tittar genom kikaren, försök fokusera på något som har raka linjer, antingen vertikala, horisontala eller både/och. T ex om du tittar ut genom ett butiksfönster och ser en lyktstolpe, justera kikaren så att stolpen kommer i kanten av bilden. Om stolpen tycks förvrängd och lutar utåt så beror det på "tunnformad"-distorsion. Om den lutar inåt mot centrum av linsen kallas det "kuddformad"-distorsion/förvrängning.

 

Då alla kikare har något av dessa problem i viss utsträckning, blir det din uppgift att finna ut vilken av modellerna du testar som är mest acceptabel för dig.

Test 4

Titta genom kikaren och hitta ett objekt som du placerar i absolut centrum av linsen. Fokusera på det och flytta sedan kikaren så att objektet nu hamnar i utkanten av linsen. Kontrollera nu om objektet är lika skarpt som det var i centrum av linsen. Alla typer av kikare uppvisar här olika beteenden, varför det blir din uppgift att jämföra och bestämma vilket som passar dig bäst.

 

Kom även ihåg att de flesta som köper en kikare också behåller den för resten av livet, så var därför extra noggrann när du väljer modell. Se inte enbart till priset utan betänk även hur många gånger du kommer att använda den och ha glädje av den. Vi har funnit att de som förstår vad beteckningar och modeller står för blir mer nöjda med sitt köp."

 

 

Vill du lägga lite mera på en kikare, kolla in här.

http://www.swarovskioptik.at/english/home/index.asp eller http://www.zeiss.se/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...