Jump to content

Elitsoldater i USA


Tarkan

Recommended Posts

www.tv.nu scrolla ner till 5:an och läs om programmet

 

"Hur mycket kan en människa stå ut med? Vad krävs för att bli antagen till USA:s elittrupper US Army Rangers? För att hitta männen med förutsättningarna för att klara de hårda strider som elittrupperna kan hamna i, väljs 200 toppsoldater ut för att genomgå ett äventyr som är lika brutalt och påfrestande som en riktig strid. Under en tvåmånaders hetsjakt får aspiranterna genomgå 20-timmarsdagar med strider och träning, där deras enda vila är en måltid och två timmars sömn. Förutom utmattning, hunger och rädsla måste de konfrontera en dold fiendestyrka som kan slå till när som helst var som helst" Från tv.nu

 

Har nån hört nånting om detta program eller t.o.m. sett det?

Link to comment
Share on other sites

5:an vissade det förra året om jag inte missminner mig. Hyffsat bra.

 

Dock så skall man har klart för sig att det de visar är Us Army Ranger Course. Vilket är en ledarskapskurs och inte en stridsteknikkurs vilket folk tenderar till att glömma bort.

Link to comment
Share on other sites

Är det den dokumentären där en soldat blir biten i kinden av en spindel och väljer att operaras på plats utan bedövning?

 

 

Om jag inte minns fel blir han biten av spindlar vid 2 tillfällen under övningen!?

 

:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Är det den dokumentären där en soldat blir biten i kinden av en spindel och väljer att operaras på plats utan bedövning?

 

 

Om jag inte minns fel blir han biten av spindlar vid 2 tillfällen under övningen!?

 

:}:D:lol::D

Jepp, och på samma ställe. Hur stor är den chansen? :((

 

Grymt strongt att välja att operera sig utan bedövning för att få fortsätta.

Link to comment
Share on other sites

Kan man säga att:

 

Ranger = Jägare

 

?

 

Jag har stött på den översättningen ofta, men är den korrekt?

Enligt Stab Ru, vilket är ett av stabsreglementena, så är det det ja...

Jägare = Ranger

Kustjägare = Coastranger

Lappjägare = Artic ranger

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Tekniskt och rent talat säger jag - Nej !

 

En Ranger är inte samma sak som en svensk Jägare. Det finns likeheter och det finns en vilja av många svenska jägare att kanske kunna kalla sig Ranger om man vill ha ett engelskt ord motsv.. Men så är inte fallet.

 

Däremot är nog Jägareutbildningen den utbildning i svenska FM som liknar Ranger School mest.

 

Jag är medveten om att ordet används mycket i engelskan för att beskriva "jägare", även i media.

Men titta vi på utbildning, status, uppgifter så kan vi lätt konstatera att det inte är så mycket likheter som man skulle kunna tro..

 

 

(soppvarning)

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Ni som har sett dokumentären innan.

 

Är de typ reklam för "hur bra den amerikanska armen är" eller är det den riktiga bilden hur dem tränas?

Jag tyckte det var både och.

Mkt hjälte amerikanskt tjohosan men även en del svett och tårar.

 

Fast jag hade ju velat se mer detaljer....dokumentären harde ju kunnat ha varit 9 veckor :)...som kursen...

Link to comment
Share on other sites

Mitt starkaste intryck, när de kastar en övningsgranat i uppförbacke... och den träffar en trädgren.. och rullar tillbaka. Hugaligen om det händer i verkligheten.

 

Har funderat ofta på om det är det bästa sättet att utbilda soldater. Ja, alltså att bryta ner de till vandrande, undernärda lik. Hade varit kul att göra en jämförelse med en grupp som utbildades under "normala" förhållanden.

 

Men trevligt att få en inblick i utbildningen. De verkar kriga till det lite mer än i svenska FM.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew
Kan man säga att:

 

Ranger = Jägare

 

?

 

Jag har stött på den översättningen ofta, men är den korrekt?

Enligt Stab Ru, vilket är ett av stabsreglementena, så är det det ja...

Jägare = Ranger

Kustjägare = Coastranger

Lappjägare = Artic ranger

Kustjägare = Coastranger EDIT Costal ranger

 

Kimster !

Vad skulle du använda för översättning istället ?

Med hänsyn till det aspekter som du skrev i ditt inlägg.

Tekniskt och rent talat säger jag.......
Link to comment
Share on other sites

Guest järv
Enligt Stab Ru, vilket är ett av stabsreglementena, så är det det ja...

       Jägare = Ranger

Kustjägare = Coastranger

Lappjägare = Artic ranger

"Lappjägare"..? Hoppas det inte är några samer som läser här på forumet.. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Kimster !

Vad skulle du använda för översättning istället ?

Med hänsyn till det aspekter som du skrev i ditt inlägg.

Tekniskt och rent talat säger jag.......

Lite osäker. Eftersom Ranger är ett efternamn på John Ranger (hette han så?) som var med o bildade grunden till det som skulle komma att bli Rangers. Alltså Ordet har ingen översättning på det hållet.

Jägare i ren översättning kan ni själva lista ut och det blir inte likadant alls.

 

Så vet inte faktiskt, men skulle jag tala om för en jänkare vart jag gjort lumpen som så hade jag lutat åt Rangerhållet men jag skulle inte kunna säga rakt av att jag var en Ranger i svenska armén, eftersom den bild han skulle få inte överenstämmer med verkligheten.

 

Men om jag skulle hitta ett alternativ ord så... hmm Commandos kanske. Vi har ju British Commandos som har liknande uppgifter dem med. Samt sättet att strida är ju en form av Commandostrid -(jägarstrid). Jag är säker på att det finns delade meningar i det här men det här är min vinkel.

 

Eftersom ordet Jägare i sverige har lånats till ett antal förband på senare tid (70-80 tal) så har ju Jägare blivit mer luddigt och mer åt en sorts soldat istället för ett sätt att strida.

Jägarstrid enligt dåvarande reglemente handlade om strid bakom fiendens linje i små grupper och man bedrev i 9 fall av 10 "störstrid" ex. eldöverfall, minöverfall och sabotage och underättelse. Feg-strid kan man säga för efter genomfört eldöverfall så drog man sig tillbaka och gömde sig.

Exempel

- Kustjägare, Bedrev fram till slutet av 90 talet nästan ren infanteristrid med återtagande av terräng och anfall. Det finns inte nämt nånstans i reglementet över Jägarförband.

- Flygbasjägare, som på 80 och nästan hela 90 talet bedriver jakt och söker stridskontakt ständigt, att leta upp fienden på eget territrium är ju att leta upp det andra landets "Jägare". Lite skumt eller hur.

- MPJ, Samma sak där som FBJ fast då med andra områden och mer inriktat till sabotagestyrkor i mer bebodda områden.

 

Idag är uppgifterna förändrade för många av förbanden och KJ vet jag idag har en mer inriktad bit på underrättelse och sabotage. Men nu är som sakt namnet Jägare inte ett ord för ett sätt att bedriva strid utan har blivit ett ord för en Soldat som har något högre strids-status än övriga.

 

Men men, jag bryr mig mindre idag. Detta är min syn på saken och det finns säkert nån som inte går med på det. Det jag inte klarar av är när folk fantiserar om vad de är för nått bara för att "låta" häftig, och det är då jag kommer ryta till. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Ofta så tillskrivs grundaren av US Rangers till Robert Rogers på 1750 talet men Rangers fanns redan innan dess runt 1670 ledd av Kn Benjamin Church under konflikten som kallades för "King Phillip's War"

 

Rangers organiserades dock under namnet Rangers utav Mj Robert Rogers 1756 för att slåss för britterna under fransk/indiankriget. Rogers var den första att skapa en Ranger doktrin samt organisera Rangers i permanenta styrkor.

 

Fins mer info på fort bennings hemsida:

 

Ft Benning

Link to comment
Share on other sites

- Kustjägare, Bedrev fram till slutet av 90 talet nästan ren infanteristrid med återtagande av terräng och anfall.

Jag vill inte vara gnetig, men "våldsam landstigning" och den gedigna uppgiften att ta terräng, var mycket mindre än ryktet säger, kanske 10% av vår tid gick till det.

Huvudsakligen ägnade vi oss åt spaning och patrull/grupps strid.

 

(men landstigning är ju både ballare och enklare att uppvisa, så "reklamfokus" hamnade där..)

 

Internationellt sett brukar vi kallas "Commandos", blandat omvartannat med "Coastal Rangers". Ni kan ju kika på vad "Beduin" kallar sig och de sina, och argumentera med honom, den som vill.

Link to comment
Share on other sites

Ja...nu var det ju denna diskussion igen (som hördes mången gång under GUn).

 

"Vad kallas vi utomlands? Är KJ likamed navy seals eller är det som USMC, Fänrik?????"

 

 

Om vi ska gå efter vad som nämts i media (nu nämner jag bara de inom Amf), så är det följande:

Amfibiesoldater = Royal Marines

Kustjägare = Rangers (lägg till ett "Coastal" om ni så gärna vill)

Men allt för ofta ses ingen skillnad och hela smeten går under benämningen "Marines alt. Royal Marines" (för vi är ju en monarki)

Och det är inte så dumt om man tänker efter!

KJ/Amf (fanns ju bara KJ från allra första början) baseras ju på engelska Royal Marines och har tagit mkt av sina grundläggande träningsformer därifrån (t.ex snabbmarschen och stridshinderbanan)

 

Har aldrig hört att KJ skulle kallas för "Commandos" (bortsett från t-tröjorna vissa kj-bassar gled runt i) och personligen tycker jag att det inte stämmer alls.

 

Visst, jag kan förstå att KJ vill utmärka sig som "vassare" än övriga inom amf. Inga problem.

Men tyvärr så tror jag att hela kåren mer eller mindre faller inom genren "Marines".

Skillnaderna träningsmässigt sätt är så små att det inte är lönt att gå så långt att kalla dem Commandos.

 

Jag tänker inte gå in på detaljer vad som utmärker en "commando-enhet", men grundläggande är ALLTID att de utbildas på fallskärm, samt krigsföring i flertalet klimat.

 

 

Kom med kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

Ja...nu var det ju denna diskussion igen (som hördes mången gång under GUn).

 

"Vad kallas vi utomlands? Är KJ likamed navy seals eller är det som USMC, Fänrik?????"

 

 

Om vi ska gå efter vad som nämts i media (nu nämner jag bara de inom Amf), så är det följande:

Amfibiesoldater = Royal Marines

Kustjägare = Rangers (lägg till ett "Coastal" om ni så gärna vill)

Men allt för ofta ses ingen skillnad och hela smeten går under benämningen "Marines alt. Royal Marines" (för vi är ju en monarki)

Och det är inte så dumt om man tänker efter!

KJ/Amf (fanns ju bara KJ från allra första början) baseras ju på engelska Royal Marines och har tagit mkt av sina grundläggande träningsformer därifrån (t.ex snabbmarschen och stridshinderbanan)

 

Har aldrig hört att KJ skulle kallas för "Commandos" (bortsett från t-tröjorna vissa kj-bassar gled runt i) och personligen tycker jag att det inte stämmer alls.

 

Visst, jag kan förstå att KJ vill utmärka sig som "vassare" än övriga inom amf. Inga problem.

Men tyvärr så tror jag att hela kåren mer eller mindre faller inom genren "Marines".

Skillnaderna träningsmässigt sätt är så små att det inte är lönt att gå så långt att kalla dem Commandos.

 

Jag tänker inte gå in på detaljer vad som utmärker en "commando-enhet", men grundläggande är ALLTID att de utbildas på fallskärm, samt krigsföring i flertalet klimat.

 

 

Kom med kommentarer!

Tja...där var liksom slutet på den diskusen. KJ bildades med RM som förebild, så det är ju helt korrekt. Jag har hört de flesta benämningar, "Coastal Rangers" är vanligast, men andra florerar.

Jag skiter egentligen i vilket, eftersom mina/våra utländska motsvarigheter och andra som har pejl ändå vet vilka vi är.

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på ämnet, finns det något vettigt engelskt namn för flygbassäk? Det jag har hört är något i stil med Swedish Airforce Counter Special Forces Platoon. Är det namnet officiellt?

Link to comment
Share on other sites

Ofta så tillskrivs grundaren av US Rangers till Robert Rogers på 1750 talet men Rangers fanns redan innan dess runt 1670 ledd av Kn Benjamin Church under konflikten som kallades för "King Phillip's War"

 

Rangers organiserades dock under namnet Rangers utav Mj Robert Rogers 1756 för att slåss för britterna under fransk/indiankriget. Rogers var den första att skapa en Ranger doktrin samt organisera Rangers i permanenta styrkor.

 

Fins mer info på fort bennings hemsida:

 

Ft Benning

Även det svenska Jägare har en historisk förklaring, som inte har någonting med fallskärmar eller dykutrustning att göra.

 

Från I5.mil.se

Redan från tiden kring 1770 kunde regementet skönja en inriktning i fråga om utbildning, organisation och utrustning mot självständigt uppträdande och strid i ödemarksterräng. 1820 stadfästes regementsnamnet Kungliga Jämtlands Fältjägarregemente.

 

De hade dessutom gröna uniformer för att inte synas så bra i skogen, till skillnad från övriga förband som hade färggranna uniformer.

 

I5 är inget "jägarförband" längre men om någon har rätt att kalla sig jägare är det dem, rent historiskt sett alltså (eftersom övriga kom senare).

 

Jag kan inte mycket om militärhistoria så fyll gärna på eller rätta felen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...