Jump to content

Flest missioner?


Recommended Posts

Jag vet att det finns en hel del yxor där ute, och skulle vilja veta om ni har stött på någon riktig gammelyxa som har gjort "extremt" mycket bataljoner? Finns det några svenskar som har gjort 20+ missioner?

 

Farsan har gjort 18 bataljoner (6 UNFICYP, 4 UNIFIL, 1 UNEF 2, 4 i UNPROFOR, 3 i UNPREDEP) och det är ju RÄTT mycket... Skulle vilja höra om någon har stött på någon svensk som har gjort flera?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Forumsledning

Jag e bekant med en som gjort 12 (tror jag). Han e runt 40 nu tror jag... grym kondis o sånt.. Skön som fan att snacka med. Vart på en hel del ställen.. typ Stadion som jänkarna springer mot i slutet av BHD filmen, i somalia .. han var där tydligen.. . massa skumma otroliga berättelse man hört.

Link to comment
Share on other sites

Har hört RYKTEN om en kille som kallas "siken" som ska ha gjort runt 20 missioner. Har för mig han har hållt på sen 1968.

Kan bekräfta att han existerar.

En nestor i missionerande!

Kanonkille helt enkelt. :banana

Link to comment
Share on other sites

Läste en diskution om s.k. FNringar som man kan skaffa. Enl den diskutionen så byggdes ringen ut efter visst antal missioner. Men "HALLÅ!!" 18 turer! Att det fortfarande är en ring är uteslutet, arband är otänktbart. Nästa steg är väll skärp? :banana

Link to comment
Share on other sites

Läste en diskution om s.k. FNringar som man kan skaffa. Enl den diskutionen så byggdes ringen ut efter visst antal missioner. Men "HALLÅ!!" 18 turer! Att det fortfarande är en ring är uteslutet, arband är otänktbart. Nästa steg är väll skärp? :banana

Ringen byggs i praktiken inte ut, man får helt enkelt shoppa en ny.

Link to comment
Share on other sites

Har hört RYKTEN om en kille som kallas "siken" som ska ha gjort runt 20 missioner. Har för mig han har hållt på sen 1968.

Senast jag träffade på honom var han kylmek på KS03 och då var han uppe i runt 20 svängar, så han har säkert hunnit med ett par till nu...

Link to comment
Share on other sites

Har hört RYKTEN om en kille som kallas "siken" som ska ha gjort runt 20 missioner. Har för mig han har hållt på sen 1968.

Senast jag träffade på honom var han kylmek på KS03 och då var han uppe i runt 20 svängar, så han har säkert hunnit med ett par till nu...

Stöttade under sista tiden på 06:an för att sedan köra hela 07:an.

Link to comment
Share on other sites

Jepp helt rätt BJK ....  om man inte köper delar och klipper isär HEhe  :D:banana

 

pussel2.jpg

4-delad pusselring

 

pusselop.jpg

Isärtagen 6-delad pusselring

Den tanken har aldrig slagit mig...... :P

Link to comment
Share on other sites

Farsan har gjort 18 bataljoner

QUOTE>>När var Farsan hemma då eller var han som jultomten, på blixtvisit?? :banana<<QUOTE

 

Många gjorde han innan jag föddes, men när jag var typ 7 "brakade"det lös igen... brorsan drog på mission till cypern och lurade farsan att söka när han hade haft ett uppehåll på c:a 10 år från missioner. Sen var det kört från 86 till 98... Sedan sista (grönklädda) missionen som MP Kompchef i Makedonien e han sedan 1998 Chief Security på UNMIK i Pristina, så man kan väl säga att han är på Mission fortfarande, fast i kostym istället för M90!

 

Det positiva för mig är att jag har bott ett år med honom på Cypern när han har gjort mission där, spenderat ett helt sommarlov i Israel/Libanon, varit i Ex-Jugoslavien (Skopje och Pristina) typ 5-6 ggr... Nu är det förhoppningsvis dags för mig att ta över, om jag nu får åka på KS09.. Tyvärr kommer man väl aldrig upp i 18 missioner.

Edited by Mårten
Link to comment
Share on other sites

...Det positiva för mig är att jag har...varit i Ex-Jugoslavien (Skopje och Pristina) typ 5-6 ggr...

Det skulle inte jag se som positivt, soptippar finns det på närmare håll... ,O:D:D

Link to comment
Share on other sites

Läste en diskution om s.k. FNringar som man kan skaffa. Enl den diskutionen så byggdes ringen ut efter visst antal missioner. Men "HALLÅ!!" 18 turer! Att det fortfarande är en ring är uteslutet, arband är otänktbart. Nästa steg är väll skärp? ,O

De största ringar jag sett är 12or. De är faktiskt lätta att få ihop, 4orna är svårast. Har även sett de som bär flera ringar så det totalt sett blir "rätt" antal delar. Från början hängde antalet delar inte ihop med hur många missioner man har gjort utan vad man hade råd med.

 

Tur att det är billigt på svenska PXet. Skall man köpa ringen i Sverige går ju alla pengar man tjänat ihop under missionen.

 

Förövrigt får ringen bäras först efter halva missionen och efter att man lärt sig sätta ihop den. Men självklart finns det vissa som köper en 6a första veckan och börjar använda nästan innan de gamla hunnit rotera hem.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är exakt samma tillvägagångssätt vid monteringen av 4:or, 6:or, 8:or och 12:or så säger det sig självt att 4:orna är enklast.

Den enda skillnaden är att ju fler delar desto mer att hålla reda på.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har sett bilder på ringar som är i typ guld och "flätade" eller hur man nu ska beskriva det,

har hört att dom som gör internationelltjänst och har flickvän/pojkvän brukar köpa sådana pga dom går ej att ta av utan att ringen blir flera ringar.

 

dvs flätningen av den lossnar från varandra å man ska vara duktig för att få ihop dom.

 

Nån som vet vad jag pratar om??

 

Fins i olika modeler med olika många flätningar.

 

//Thompson ,O:ak::2guns::D:uzi

Link to comment
Share on other sites

Principen för att få ihop en fyra är samma som en 18-delars, och lätt när man kan det.

 

De flesta som är på utlandstjänst köper en sådan, oberoende av civilstånd.

Ringen "får" bäras först efter halva missionen och då man har lärt sig att sätta ihop den. Den minsta har 4 delar vilket då innebär en mission, två missioner ger 6 delar, tre missioner 8 delar och så vidare...

 

Från början var det plånboken som styrde vilken ring det blev sedan har de här "reglerna" kommit till i efterhand. Självklart är det frivilligt om man vill köpa en 18-delars första dagen och gå omkring med, ovanstående är bara vad traditionen påbjuder så som jag fick lära mig av de som varit iväg innan.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Har hört RYKTEN om en kille som kallas "siken" som ska ha gjort runt 20 missioner. Har för mig han har hållt på sen 1968.

Han finns här nere på Balkan den här missionen med. På min pluton dessutom. Otroligt lugn och skön snubbe i 55-årsåldern, duktig på sitt yrke dessutom.

Link to comment
Share on other sites

När jag var på KFÖ (repövning - ett förtydligande för den yngre generationen som aldrig hört talas om KFÖ) hade vi en soldat på bataljonen som gjort 9 vändor. Han hade aldrig haft ett "riktigt" jobb utan enbart missionerat sedan muck (givetvis med lite resor och annat insprängt emellan).

 

I min IP har vi någon trea och en rad tvåor.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
. Den minsta har 4 delar vilket då innebär en mission, två missioner ger 6 delar, tre missioner 8 delar och så vidare...

finns det nått som påvisar denna tradition.. då den inte alls följs ..typ. har inte vart med att de yxor jag känt sagt nått liknande. Jag vet inte hur det var hos er men jag såg inte glimten nånstan att det skulle vara så här när jag var nere.

 

/ en som köpte 6'a

Link to comment
Share on other sites

Nån som vet om de mindre varianterna bara brukar innehålla gult guld?

 

Farsans stora (16-18 delar?) är i rött, gult och vitt guld. Jävligt snygg så länge den inte sitter på handen, men man ser ju fan ut som en bilhandlare från Teheran med en sån blaffa på fingret.

 

EDIT: Grisfingrar

Edited by Mårten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...