Jump to content

Mönstringsresultat


Guest Nils Holgersson

Recommended Posts

Guest Nils Holgersson

Som ni vet så bedöms resultaten under mönstringen på en 1-9-skala. Det högsta kravet jag har sett på nån befattning är 7. Finns det nån befattning som kräver 8 eller 9 på något av momenten.( Då menar jag inte hörslel,syn,färg)Om inte varför har man då en 1-9-skala? För att kunna skryta och jämföra med polarna? Jag har visserligen hört att får man 8 eller 9 på inskrivningsprovet får man göra telegrafiprovet.

 

Nils

Link to comment
Share on other sites

Alla som får 6 eller mer på I-testet får göra signalistprovet.

 

Jag själv var rätt hyfsat på morse redan då *skryta ;-)*, men satt mest och ritade gubbar och fånade mig då jag inte hade någon önskan att bli signalist i Boden.. (min kamrater som hade lyckats rätt väl hamnade alla på S3 i Boden..) :-7

 

(Inget ont om signalister eller Boden, men jag ville absolut dit jag kom)

 

Sedan rangordnar man givetvis alla mönstrande.

Link to comment
Share on other sites

Det är som alla prov. Det kännar inget till om alla lätt kan nå toppen (statistik, normalfördelning o.s.v) Du kan inte göra några vettiga bedömningar om de inte får med hela spektrat.

Sedan att det vör det som vpl inte spelar någon roll är en annan femma.

 

....Luddigt nog? :P

 

Summa, det fungerar bättre med det systemet

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Guest Johannes

vad är det för telegrafiprov som alla tjatar om? och vadå alla som hade över 6 på inskrivningsprovet får göra telegrafiprov, jag fick en satbil 7:a å int behövde jag göra nå T-prov, dom nämde det inte ens ??? ???

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Själv skrev jag en ganska stabil 9:a men inte fick jag göra nåt T-prov. Och det där att man måste ha bra på vissa delar för att få göra det kan väl inte heller stämma för jag hade 9 på alla de tre delarna, alltså spatial förmåga, verbal förmåga och nåt som jag inte kommer ihåg namnet på. Var bara tvungen att skryta lite.

 

Ja Nisse, vad jag vet krävs att man har en åtta i styrka för att få bli utbildad till brandman under värnplikten. Antar dock att man då ingår i civilförsvaret.

Link to comment
Share on other sites

det har också å göra med att när de tar ut tex till FJS, så måste de kunna gallra bort en del redan på mönstringsresultat. tror jag iaf. du kan ju söka på bara 7a i styrka tex, men är det stor konkurrens så tror jag de tar ut de med 9 först osv.

 

sen vet jag att man måste ha 8 i befälslämplighet för att kunna bli KB. och jag tror man måste ha 8 hos psyk också.

Link to comment
Share on other sites

Det är 7:a i befälslämplighet och psyke för att bli KB.

Högsta kriteriet är "Förmåga att klara hög psykiskt press i krig" och det får du om du har >7. Men som någon sa, till förband med extra mönstring gallrar de...

 

även jag satte en nia på inskrivningsprovet aka anlagstestet och jag såg inget telegraftes...

 

//fairfax

Link to comment
Share on other sites

först för att bidra till efterforskningen.. fick en 8..  men nu till det jag tänkte på.. görs singaltestet ens nu förtiden??

 

en rolig grej om mitt test.. fick som sagt en 8 och är väl hyfsat bra på logiska grejer.. men hatar matte.. och kan inte matte eftersom jag har slutat lära mig att räkna efter gånger och delat med.. första placeringen jag blev erbjuden var att räkna ut artilleri banor ;)

Link to comment
Share on other sites

pliktverket kan bete sig lite konstigt ibland :)

 

men nu ska de visst börja med att i första hand ta in de som svarar "JA" på frågan om de vill göra lumpen. sen ska de visst förändra systemet, genom att inte ge de mönstrande en befattning direkt, utan först efter några månader. och då kanske man inte får veta exakt, utan det fårman först efter GSUn. men det kanske inte är bestämt än... vad vet jag...

Link to comment
Share on other sites

stresstestet?? va e det då?

 

ang 9 på hörseln, är det inte där man bara kan få antingen 1 eller 9? dvs antingen så hör man, eller så hör man inte.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lindman

Man satt vid en dator med 4 stora rutor på och en liten.

På de stora stod det 4 oilka färger och i den lilla kom det hela tiden fram nya färger som man skulle trycka på de stora rutorna. T.ex. så stod det skrivet "Gul" i den lilla men ordet var rödfärgat. Då skulle man trycka på den stora rutan som hade ordet "röd" på sig.

Detta försigick i ett rasande tempo.

 

Enligt min psykolog "måste" alla som vill bli någon slags besättning eller jägare göra detta testet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lindman

ja exakt! alla behöver inte göra det.

i min bekantskap så är det bara jag och en kille till som fick göra det. och han ska bli stridsfordonsförare.

Link to comment
Share on other sites

Guest Johannes

Tycker det verkar vara väldig stor skillnad mellan var i landet du mönstrar, alltså vilket regionskontor du "tillhör". Jag mönstrade hos regionkontor norr, och här var det vad jag vet ingen som behövde göra stress eller telegraf test. Det enda "extra" jag behövde göra var jägartestet. Det verkar ju väldigt skumt om det är olika prov och krav som måste uppfyllas beroende på vars du mönstrar.. ???

Link to comment
Share on other sites

För er som inte fick göra telegrafitestet kan jag bara säga att ni missade något... :D

 

Fyra stora rutor, en bokstav i varje. *bip biip bip* och en vänlig (läs: bögig) mansröst säger: *beeeee* (läs: bokstaven B).

 

Alla fyra bokstävers respektive ljud upprepades ett par ggr, tjugo om jag inte minns fel. Därefter fick man höra ljuden igen, och man skulle klicka på rätt bokstav. 100 bokstäver spelades upp. Man fick reda på om man hade rätt eller inte.

 

Det var lätt.

 

Nästa nivå var exakt likadan, fast man fick inte längre reda på om det var rätt eller inte.

 

Det var också lätt.

 

Nästa nivå var nästan likadan... Hundra ljud spelades upp, man fick inte reda på om det var rätt... MEN, det gick snabbare och snabbare! :)

 

Det som förut var:

 

*bip biip bip* ... *bip bip biip* ... *biip bip biip*

 

blev

 

*biipbiipbipbiipbiipbipbippbippbippbiipbibippibbiibppibiipbpbipp* :what:

 

Helt jävla skitsvårt... Jag hade 43 rätt av 100... Så fort det började gå snabbt hade man inte en suck att veta när en ny bokstav spelades upp! Det blev bara en pipande j-a goja av allt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Johannes

Jo jägartestet var för mig tre delmoment, först resa sig på ett ben, sedan step up med packning för höger ben, sen nån rygg övning, och avslut med step up med vänster ben.. lätt som en plätt..

Link to comment
Share on other sites

..jag mönstrade i Kristianstad och behövde aldrig göra ngt stressprov. Jag fick sista platsen såsom stridsfordonsförare på P 7 - och skulle alltså ha varit på CV90:n om det inte hade varit för att man hade ändrat beslutet i efterhand.

 

Det var bara "sinneskillarna" som fick göra specialprov, de få som gjorde det hamnade på jägarförband och amfibiebat.

 

Lynx_39

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...