Jump to content

Myter inom Försvarsmakten


APC-mannen

Recommended Posts

Det förekommer ju en hel del lustiga myter inom FM. Ett klassiskt exempel är en gammal pbv-myt som säger att akantornet egentligen är gängat och kommer att lossna om man vrider tornet för många varv motsols... :blink: Är det någon som hört något konstigt under lumpen och sedan verkligen gått på myten?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 833
  • Created
  • Last Reply

Myt och myt, kanske mer en skröna...

 

Var det inte någon för 20-30 år sedan som råkade kamouflera stridsvagnen (el. likn.) så bra att de aldrig hittade den igen?

 

De grävde tydligen ner den och lassade på lite för mycket ovanpå så att det inte gick att hitta rätt igen.

 

Snacka om skröna. Lite kul kanske.

 

/Colinz

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört två varianter: en där en Haubits 77 maskeras och troppen åker iväg för att sedan inte hitta tillbka till pjäsen.

Den andra är en bonde som ringer och undrar om inte regementet ska hämta "den däringa kanonen" snart... den har stått i bondens lada i 2 år sedan någon övning.

 

Antagligen är det vandringsägner som är lika gamla som gatan.

-Du, Gajus Petronus...var ställde vi ballistan?

Link to comment
Share on other sites

Sedan finns ju legenden om jägarnas inkompetens...

Jag tror, efter vad jag hörde under min VPL, att det inte finns några jägare som någonsin "vunnit" ett anfall... Allt från Pansarnissar till Stabsråttor till kockar har ju kickat jägarna :D

B)

 

Visst är det så. Jag är övertygad att de flesta här har spöat minst varsin KJ-pluton.

 

,O

 

\:)

Link to comment
Share on other sites

Sedan finns ju legenden om jägarnas inkompetens...

Jag tror, efter vad jag hörde under min VPL, att det inte finns några jägare som någonsin "vunnit" ett anfall... Allt från Pansarnissar till Stabsråttor till kockar har ju kickat jägarna :D

B)

 

Visst är det så. Jag är övertygad att de flesta här har spöat minst varsin KJ-pluton.

 

,O

 

\:)

Du Gotcha... Psk spöade dem ju jämnt! :)

 

Nä, vi träffade aldrig på några KJ alls under lumpen, men det där är verkligen en klassiker, att man spöade skiten ur KJ motsv. Vart får de sånt ifrån egentligen?

 

Har för mig att detta diskuterades tidigare i en tråd nu när jag tänker efter.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer nog faktiskt att de flesta har slagit Jägare någon gång under sin utbildning, eftersom Jägare ofta används som B-styrka och får anfalla nästan omöjliga mål.

 

Vår jägargrupp anföll ett helt kompani och då är det klart att man blir slagen och får springa som f-n för att inte bli tagen som fånge.

Men andra gånger så såg fienden oss aldrig men då var det också på våra villkor.

Link to comment
Share on other sites

En legend sade att ett befäl en gång skulle förevisa att en bandmina (troligen avses Bandmina/Telamiina 65 77) inte utlöstes om man hoppade på den. Han skulle följdaktligen, iförd ridstövlad, ha hoppat på min varvid de 9,5 kg TNT som minan innehåller skulle ha förpassat honom till de sälla jaktmarkerna.

 

Notis: En intressant sak som jag själv upptäckte är att trycktändaren och detonatorn till Bandmina/Telamiina 65 77 är nästan exakt likadan utvändigt som Sprötmina/Sakaramiina 65 98 [1]. Detta innebär att man kan använda trycktändaren från sprötminan i bandminan, med intressant resultat när någon trampar på den.

 

En annan legend, som jag anser betydligt mer trovärdig med tanke på tidsperioden och att många av de dåvarande befälen var krigsveteraner, är att det under 1950- eller 1960-talet skulle ha getts order om att soldaterna skulle gräva ned sig rejält, därför att om tid X skulle soldaterna minsann bli överkörda av en riktig stridsvagn. Efter tid X skall faktiskt enligt legenden en stridsvagn ha kört över de nedgrävda soldaterna, som alla klarade sig väl. Om legenden faktiskt är sann så undrar jag vad SäkI skulle säga om någon gjorde så idag. ,O

 

[1] http://www.mil.fi/kalustoesittely/00074_sv.html

Link to comment
Share on other sites

"En intressant sak som jag själv upptäckte är att trycktändaren och detonatorn till Bandmina/Telamiina 65 77 är nästan exakt likadan utvändigt som Sprötmina/Sakaramiina 65 98 [1]. Detta innebär att man kan använda trycktändaren från sprötminan i bandminan, med intressant resultat när någon trampar på den."

 

Kanske var någon annan som också kom på det och hade nåt emot befälet som hoppade på minan? ;)

 

 

Kanske är lite OT det här men när jag läste sidan som A2Keltainen länkade så kom jag att tänka på att Finland verkar ha en mycket sundare inställning till krig, jag menar så här skulle ju aldrig Fm kunna/våga uttrycka sig:

 

"splitterverkan dödar på avstånd upp till 15 m och sårar på 30-50 m"

"söndersliter den kroppsdel som utlöst minan"

 

Krig är ju krig, det är väl ingen idé att försöka få det att låta bra??

Link to comment
Share on other sites

Krig är ju krig, det är väl ingen idé att försöka få det att låta bra??

Men det finns väl ingen sund person som inte tycker att fraser som "Stormgeväret är varje krigsmans grundvapen." [1] låter bra? Vem vill ha en "automatkarbin" när man istället kan ha ett "stormgevär" och vem vill kallas "soldat" när man istället kan bli kallad "krigsman"? :ph34r:

 

[1] http://www.mil.fi/kalustoesittely/00042_sv.html

Link to comment
Share on other sites

Sedan finns ju legenden om jägarnas inkompetens...

Jag tror, efter vad jag hörde under min VPL, att det inte finns några jägare som någonsin "vunnit" ett anfall... Allt från Pansarnissar till Stabsråttor till kockar har ju kickat jägarna :D

B)

 

Visst är det så. Jag är övertygad att de flesta här har spöat minst varsin KJ-pluton.

 

:)

 

\:)

Var det verkligen din plut ALLA gångerna? :)

Link to comment
Share on other sites

Var det verkligen din plut ALLA gångerna?  :)

Nä. Det var förmodligen din, eftersom pb/amf efter en stund på Myttinge Hill började ta fel på sig själva och oss. Till knekteriets stora glädje.

 

B)

 

\:D

Var det när de hade blivit jagade av Grus-Olle?

Link to comment
Share on other sites

Var det verkligen din plut ALLA gångerna?  :D

Nä. Det var förmodligen din, eftersom pb/amf efter en stund på Myttinge Hill började ta fel på sig själva och oss. Till knekteriets stora glädje.

 

B)

 

\:)

Var det när de hade blivit jagade av Grus-Olle?

Det sägs så. Grus-Olle var väl fortfarande hungrig efter att ha ätit upp alla aspiranter som inte vrålade tillräckligt högt eller grävde tillräckligt snabbt...

 

Då...då sniffade han upp en hög Amf'are som hors d'ouvres..!!

 

:)

 

"GRUS-OLLE KOMMER...!!"

 

\:)

Link to comment
Share on other sites

Det sägs så. Grus-Olle var väl fortfarande hungrig efter att ha ätit upp alla aspiranter som inte vrålade tillräckligt högt eller grävde tillräckligt snabbt...

 

Då...då sniffade han upp en hög Amf'are som hors d'ouvres..!!

En annan myt var att Grus-Olle hade en stuga på tjurkö som han åkte till när han hörde att PB-KJ gjorde sin UBK. Han stannade tydligen kvar en extra vecka för att äta Amf-efterrätt också.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så. Jag är övertygad att de flesta här har spöat minst varsin KJ-pluton.

 

 :D

 

\:)

Kan bekräfta motsatsen. Vi hade några PB-elever från FJS och tolkskolan som b-styrka under en KFÖ -94. Trots order att de inte fick "köra för full maskin" mot oss "repgubbar" så verkade det som om de sprang i cirklar runt oss NSKY-plutoner. En av våra grannplutoner klev ut ur tälten på morgonen bara för att finna sig stirrande rakt in i ett par 58:or och ett tiotal "fi" som under natten knallat in i deras förläggning och låg och väntade på att gubbarna skulle vakna.

 

När vi under GU hade b-styrka från K3 så fick vi också spö ett par gånger. Så jägarförband som agerar på det sätt de är avsedda att göra, i mindre enheter bakom fiendens linjer, har min fulla respekt och beundran. De är inga övermänniskor, men förmodligen förbannat mycket uthålligare och tjockhudade än de flesta vpl i detta land.

 

\:)

Link to comment
Share on other sites

En liten skröna som jag hörde under min vpl:

 

På F4 skulle bassäk(? vet inte riktigt) ha en Fält-arbets övning med tillhörande sprängning av sten modell större. Någon av soldaterna lyckades glömma sin AK, lutad mot sprängobjektet och upptäcker detta efter att stubinen har tänts, vill springa fram och hämta den men befälet stoppar honom. När röken har lagt sig så har han antagligen lyckats skicka upp sin AK i omloppsbana eller skjutit ut den i Storsjön. Enligt legenden fick han gå runt i ett par dagar och leta efter sitt vapen men lyckades självklart inte hitta det.

Link to comment
Share on other sites

En Löjtnant från K3 är kund på jobbet och han berättade följande.

En grupp högre officerare skull stjäla ett gammalt soldattorp som stog någon stans i Skövde trakten. Med sig hade dom en kranbil, lastbil och en ny volvo 245. Det ville sig inte bättre än att dom tappade trossbotten från huset rakt på volvon. Den blev ju väldigt platt och enlig löjtnanten som berättade historien sänkt i Vättern.

Link to comment
Share on other sites

Angående den försvunna striv så ska det vara en modell S som dom kört ut på en myr dom ska även ha skrivit en AFS på den

 

Har hört något liknande. De lämnade in en AFS med bestick, strumpor, handskar, en striv + lite andra småsaker. Adjutanten hade bara skummat listan och glatt skrivit på...undrar vad dom sa på förrådet sen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har fått mig många 'skrönor' till livs av bekanta flygförare...

 

En utspelas på slutet av 80-talet och förtäljer hur Incidentberedskapen gick upp med en JA37 för att möta en överflygning av Svenkt territorium. Det ville sig inte bättre än att det var en SR71:a på spaning på HÖG höjd!

37:an tryckte dock på med full EBK för att under bråkdelen av en sekund kunna radarlåsa målet.

Ett tag efteråt kom gratulationer från USAF till FM för att vara första FV som låst en SR 71:a!

 

Viss sanningshalt föreligger

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Myter inom Försvarsmakten

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...