Jump to content

Nya siktet


Fk Fjellman

Recommended Posts

Här får ni se på lite bilder på nya siktet....provserien om 500st kommer i februari och serieleveranser (50 000st + ) börjar efter sommaren.

 

Siktet sett från höger.

 

Siktet sett från vänster.

 

Samt Specifikationerna..se länken under..

http://medlem.spray.se/pjfj10/soldf/enhsiktes.doc

 

//Fjellman :ph34r:

 

 

*editerat av 9x19, bilderna blev lite stora*

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har sammanställt lite från krav-spec´en... tänk på att denna data kan skilja sig från färdig produkt.

 

Förstoringsgrad: 1.0x +/-0.05x

Linsdiameter, fram: min 26mm

Linsdiameter, bak: min 22mm

Ljusgenomsläpp: min >80%

Rödpunktstorlek, diameter: Rund, max 1,4mrad

Justerbar ljusintensitet på rödpunkt: JA

Reservsikte: JA

Montage: Mil-Std 1913 Picatinny rail

MTBF vid andvändning i fält: >5000 timmar

Flipp-up skydd: JA

Montage möjligheter på siktet: JA - Mil-Std 1913 Picatinny rail

Höjd: Max 65mm

Längd: Max 130mm

Vikt: Max 250g

Tillbehör: Instruktionsbok, nollställningsverktyg för reservsikte samt förstorings tillsats (ej klart).

 

Förstorings tillsats.

Förstoringsgrad: 2.5-3x

Monteras i fronten på befintliget sikte.

 

//Fjellman

Link to comment
Share on other sites

Här får ni se på lite bilder på nya siktet....

Bra att någon har tänkt till lite och inkluderat reservsiktmedel på toppen av siktet. Alltid bättre att ha sådana än inget alls ifall fel sak sker vid fel tidpunkt. Riktigt roligt hade det varit om reservsiktmedlem varit försedda med tritiumampuller eller motsvarande så att de även kunde användas i mörker, men enligt bilderna så ser inte detta ut att vara fallet.

 

Varför är det en "rail" uppe på siktet? Är det för att fästa ljusförstärkare?

 

Läste om siktet i senaste hemvärnstidskriften (har jag för mig att det var i alla fall) och där nämndes att en biologisk reflex gör att man i strid håller båda ögonen öppna, och att detta är ett starkt argument emot traditionella öppna sikten av järn. Är det någon som har mer information om denna reflexmekanism?

 

Har någon försökt att använda rödpunktssikte tillsammans med både skyddsmask och goggles på samtidigt? Hur fungerar detta i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Är tänkt att gå använda på AK4&5 samt Kulspruta 58&90... Skall användas till AK4 för HV... det är vad jag vet...

 

Provbatchen som går ut i februari går förmodligen till dom som provade ut siktet tidigare...

Sedan är det ju upp till RiksHvCh hur, när och var dom delas ut (förutsatt att dom är godkända och producerade förstås). Rikt linjen är att dom skall börja leverera dom efter sommaren. Men sedan när soldaten i ledet har fått ny bössa och sikte.. det är ju en annan fråga...

 

För glöm inte att även vapnet måste ju vara klart och allt ska finnas på rätt ställe....

 

//Fjellman

Edited by Serg. Fjellman
Link to comment
Share on other sites

Rackarns, jag som hade hoppats på att kanske - kanske få ha ett rödpunktssikte på bössan under vpl, nåja...

Det verkar som om de nackdelar med siktet som diskuterats hittills har åtgärdats på ett bra vis. Som det är nu hittar iaf inte ag några brister (kan ev. ha att göra med min bristande erfarenhet) ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan du utveckla det med att ha skenorna på sidorna osså KISEN.. 

 

Tycker att siktet verkar va OK  hoppas man fortfarande e med i HV när det kommer ut!

 

hej hopp :)

En lampa till vänster, en bildförstärnare på toppen och en laserpek till höger. Typ. :=o

Link to comment
Share on other sites

Inom HV blir det så här ALLA AK4or modifieras och får skena samt siktet. Skarpskyttarna (Som har AK4 med kikarsiktet) behåller sina vapen och har kikarsiktet kvar. Troligen därför ingen vill bli skarpskytt i vårt komp. :unsure:...

 

Sen är det ju planer att modifiera x antal KSP58B till KSP58C (kortare pipa, ect, ect). Jag skulle inte bli förvånad om dessa förses med nya siktet.

 

//Fjellman

Link to comment
Share on other sites

Alla vapen alltså? inte bara typ prickskyttar utan ALLA vapen?

Bara för att klargöra, det handlar om ett lågförstorande optisktriktmedel som ersätter de öppna riktmedlen på AK4. Inte om ett ”sikte” i bemärkelsen att användas för prick/skarpskytte…

Link to comment
Share on other sites

Har någon försökt att använda rödpunktssikte tillsammans med både skyddsmask och goggles på samtidigt? Hur fungerar detta i så fall?

Jag har skjutit massor med RPS med stora otympliga goggles på ansiktet, och det är ju avsevärt enklare än att skjuta genom järnsikten, eftersom ansiktet inte måste ligga så vansinnigt tätt emot vapnet. RPS är helt fantastiskt vid reflexskott och jaktskott i allmänhet. Huvudet kan guppa och slänga, man behöver inte begränsa sin syn genom att stänga ena ögat. Den röda genomskinliga pricken är där kulan träffar.

 

Precis som på datorn. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Sen är det ju planer att modifiera x antal KSP58B till KSP58C (kortare pipa, ect, ect). Jag skulle inte bli förvånad om dessa förses med nya siktet.

 

//Fjellman

KSP58C är en modifiering av 58B för att passa en fordonsomotering , i huvudsak på Strf 90 familjen. KSP58C har därför ingen rail. KSP58D är den kortare o lättade varianten av 58B som är ute på försök nu, finns med två typer av rail.

 

Vad det gäller det ny siktet så funkar det bra med tex vanliga GN1:or, punkten syns även då siktet är avslaget med goggles.

 

MVH

 

Fk Van der Kaye :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Någon som vet hur PEK kommer att modifieras med införandet av nytt sikte?

Tror du att PEK behöver ändras för det nya siktet,och i såfall vilka delar tänker du på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...