Jump to content

Party: Slagtändarpåle SIB


Casca

Recommended Posts

Skål och välkommen!

 

Till minne av rivtändare m/46

 

Här summeras ideerna till en fattigmanslösning för tändning av bräsch:

 

Material:

o 40 cm 45x45 regel( Tas ur ca 15 mm för säkring och sprint)

o Spetsas i ena änden för att kunna användas som ordinär slagtändarpåle. Ge utrymme för att kunna slå ner den i marken.

o Borras i båda ändar för 2 st 6" spik

o Två läderremmar/nylonremmar skruvas/spikas fast i pålens båda ändar.

o Slagtändare m/42-48

o Sprängpatron m/46

 

Montering:

o Spika fast i ex en träkarm, trädörr eller spänn fast den i ett trappräcke motsv. för betonghus.

o Fäst en anslutningspentyl till sprängpatronen(Stubinen i skjutriktningen)

o Så kort snöre som möjligt är att föredra. Ta ut pentyllängden istället.

o Vid större laddningar. Fäst pålen utanför byggnaden och koppla in på en pentylslinga.

Edited by Casca
Link to comment
Share on other sites

Gillar dina fester Casca.  :ak:

 

Jag har extremtaskiga kunskaper om SIB, men en vanlig slagtändare med fäste går väl att banka in i en vägg på de flesta ställen i bebyggelse?

Ok ett första steg. En 20 cm stump regel 45X45. Borrad för 4" spik.

 

Hur göra i betong?

Link to comment
Share on other sites

Gillar dina fester Casca.  :ak:

 

Jag har extremtaskiga kunskaper om SIB, men en vanlig slagtändare med fäste går väl att banka in i en vägg på de flesta ställen i bebyggelse?

Ok ett första steg. En 20 cm stump regel 45X45. Borrad för 4" spik.

 

Hur göra i betong?

Behöver inte vara någon påle överhuvudtaget. Du har hakat upp dig på att du ska ha en pinne med dig?

 

Fästet för slagtändare som följer med minor inkluderar spik och tillräckligt med fäste för att sätta upp den ordentligt (i trä el. dyl.), plus 2 meter pentyl ungefär. Grena ut den? Eller vill du ha möjlighet att smälla flera olika?

 

Betong.. aj. Borrhammare är inte funkis. Längre pentyl? Eller något att lägga på golvet och ställa något tungt på?

Link to comment
Share on other sites

Gillar dina fester Casca.  :ak:

 

Jag har extremtaskiga kunskaper om SIB, men en vanlig slagtändare med fäste går väl att banka in i en vägg på de flesta ställen i bebyggelse?

Ok ett första steg. En 20 cm stump regel 45X45. Borrad för 4" spik.

 

Hur göra i betong?

Behöver inte vara någon påle överhuvudtaget. Du har hakat upp dig på att du ska ha en pinne med dig?

 

Fästet för slagtändare som följer med minor inkluderar spik och tillräckligt med fäste för att sätta upp den ordentligt (i trä el. dyl.), plus 2 meter pentyl ungefär. Grena ut den? Eller vill du ha möjlighet att smälla flera olika? Betong.. aj. Borrhammare är inte funkis. Längre pentyl? Eller något att lägga på golvet och ställa något tungt på?

 

Vi tar fram en enkel och funkis allemans SIB detonator tycker jag. Enklast hade ju varit att ta ett slagtändarfäste från F-mina 13.

 

Vi vill kunna spänbna fast den också. 2 läderremmar skruvas fast i pålen.(Vilket geni)

 

Öka EOD. Vi är snart färdiga.

Casca

Edited by Casca
Link to comment
Share on other sites

Förvisso Casca, men vissa stadsdelar är ju nästan byggda helt i betong, kan finnas vissa problem att få fast en sådan anordning. Tänkte själv på den fattigmanslösning, buntband eller något annat smidigt. Om man tar det vanliga fästen men vänder det åt andra hållet (är ni med) och sätter fast det på ett stuprör eller något annat runt.

 

Annars, tändaren till försvarsladdning 21, tror den heter "tändare 21" eller något i den stilen. Den är ju faktiskt rätt så funkis att ha med sig.

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Förvisso Casca, men vissa stadsdelar är ju nästan byggda helt i betong, kan finnas vissa problem att få fast en sådan anordning. Tänkte själv på den fattigmanslösning, buntband eller något annat smidigt. Om man tar det vanliga fästen men vänder det åt andra hållet (är ni med) och sätter fast det på ett stuprör eller något annat runt.

 

Annars, tändaren till försvarsladdning 21, tror den heter "tändare 21" eller något i den stilen. Den är ju faktiskt rätt så funkis att ha med sig.

 

EOD

Om den fungerar är den bra. Jag slänger dom oftast över axeln när jag river upp materielen.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Kom på en enklare lösning. Istället för tändapparat så tar man bara ett 9V batteri, det räcker för att sätta igång de svenska sprgptr. Trådarna till sprgptr är ju rätt så långa annars är det ju bara att ha med sig några extra m och 2 st kopplinghylsa 21 så att man kommer i skydd.

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Kom på en enklare lösning. Istället för tändapparat så tar man bara ett 9V batteri, det räcker för att sätta igång de svenska sprgptr. Trådarna till sprgptr är ju rätt så långa annars är det ju bara att ha med sig några extra m och 2 st kopplinghylsa 21 så att man kommer i skydd.

 

EOD

Jag har fått för mig att det vanligaste tändmedlet på alla förband är slagtändare, men jag kanske har fel.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Du vet det vanliga trädfästet som finns, om du vänder den så att taggarna kommer utåt och du får den platta sidan inåt, tror att man får bättre stadga på ett järnrör då. Man kan fästa två buntband på fästets plana sida och sedan skjuta i slagtändaren genom där för avsedda hål. Så när man vill fästa den lägger man den platta sidan mot stolpen och bundbanden sitter ju redan på så man bara drar åt den runt stolpen och vips så sitter den där, sedan är det bara att koppla på pentyl och dra utlösningssnöret till skyddet. Tror det kan vara funkis blink.gif Ska ta och testa det snarast.

 

Tror att elsprgptr börjar komma mer och mer på alla förband.

 

EOD

Edited by EOD
Link to comment
Share on other sites

Du vet det vanliga trädfästet som finns, om du vänder den så att taggarna kommer utåt och du får den platta sidan inåt, tror att man får bättre stadga på ett järnrör då. Man kan fästa två buntband på fästets plana sida och sedan skjuta i slagtändaren genom där för avsedda hål. Så när man vill fästa den lägger man den platta sidan mot stolpen och bundbanden sitter ju redan på så man bara drar åt den runt stolpen och vips så sitter den där, sedan är det bara att koppla på pentyl och dra utlösningssnöret till skyddet. Tror det kan vara funkis blink.gif Ska ta och testa det snarast.

 

EOD

Vilket fäste pratar du om? Med en ask slagtändare följer det inga fästen. Menar du till fl21 eller kanske larmmina 1 c?

 

Casca

Edited by Casca
Link to comment
Share on other sites

Rätt, i en ask med slagtändare finns den ju inte, finns i lådan för fordonsmina 13,13R,14 och olika satser med med spr och tändmedel

 

EOD

Ok, vi har nu några alternativ med fattigpålen.

 

1. Vi kan fästa den direkt i den dörrkarm vi vill ha bort.

2. Vi kan fästa den i ex ett trappräcke och docka på en slinga med flera bräschar.

3. Vi kan ta med oss den till utsidan av huset och sätta den i en lekpark samt dra en slinga med pentyl till några tak och väggbräsch

 

Så kort lina som möjligt är att föredra.

 

Mera ideer

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att fästena inte finns "lösa" som tillbehör till slagtändarna. Dem och ett gäng buntband.

Annars för betong skulle du ha kraftig dubbelhäftande tejp, Casca.

 

Men den "hammaren" som eltändare, var den inte funkis sa du? Aldrig använt den, bara suttit och tittat fånigt på den ibland.

 

 

EDIT: Shitalabama.. som ni skrivit. Missat en halv sida här juh..

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att fästena inte finns "lösa" som tillbehör till slagtändarna. Dem och ett gäng buntband.

Annars för betong skulle du ha kraftig dubbelhäftande tejp, Casca.

 

Men den "hammaren" som eltändare, var den inte funkis sa du? Aldrig använt den, bara suttit och tittat fånigt på den ibland.

Jag har skjutit ca 30 st truppmina 12(försvarsladdning 21). Mina 2 första fick röjas av mina GU befäl pga att tändapparaten inte gav el. Jag har fått för mig att det berodde på att den var svårt angripen av oxid. Alla 12:or jag stött på har varit oxiderade och har därför valt att hålla mig till det jag vet fungerar. Slagtändarpåle och två tändställen.

 

Vad gäller tejp så strider det mot mitt ledord enligt nedan.

 

Casca

Edited by Casca
Link to comment
Share on other sites

vad skall laddningen/bräschen åstadkomma? Öppna dörr? inner/ytter?

Den kan öppna dörren till Valhall om du vill. Inga begränsningar.

 

Edit: Spetsade till pålen och förlängde den, så kan den användas normalt dessutom.

 

Casca

Edited by Casca
Link to comment
Share on other sites

Ju enklare ju bättre brukar jag säga.

 

Grov dörr.

 

Sprängdeg - 4 st gubbar placeras direkt mot gångjärnen och låset. Sammanbinds med pentylstubin.

 

Skiss

O

l

O--O

l

O

 

Två meter på höjden. En meter på bredden.

 

Tändmedel som passar situationen bäst!

 

Vanlig dörr (inner eller ytterdörr)

 

3 alt 5 strängar pentyl fäst på träplanka/läkt som här ca 110 cm lång. Sågad 45 grader i ändarna så att den går att kila fast.

______

/_____/

 

Laddningen placeras med pentylen mot dörren. Använd gärna dörrhandtaget som extra stöd men försiktighet med försåt.

 

Tändmedel som passar situationen bäst!

 

Men bäst gillar jag ändå väggbräschen. Pang och skål!

Link to comment
Share on other sites

Ju enklare ju bättre brukar jag säga.

 

Grov dörr.

 

Sprängdeg -  4 st gubbar placeras direkt mot gångjärnen och låset. Sammanbinds med pentylstubin.

 

Skiss

O

l

O--O

l

O

 

Två meter på höjden. En meter på bredden.

 

Tändmedel som passar situationen bäst!

 

Vanlig dörr (inner eller ytterdörr)

 

3 alt 5 strängar pentyl fäst på träplanka/läkt som här ca 110 cm lång.  Sågad 45 grader i ändarna så att den går att kila fast. 

______

  /_____/

 

Laddningen placeras med pentylen mot dörren. Använd gärna dörrhandtaget som extra stöd men försiktighet med försåt.

 

Tändmedel som passar situationen bäst!

 

Men bäst gillar jag ändå väggbräschen. Pang och skål!

Oj, 4 gubbar(o,5 kg). Det lär bara vara flisor kvar av den dörren. Now we are talking.

 

Problemet som vi hanterar är mer åt "tändmedel som passar situationen bäst". Förslag?

 

Förklara hur du kilar fast brädan, intressant.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

men huvudmålet är att spränga upp dörrar antar jag? men varför betong då.. menar ni håll, ska det vara mot trupp, bara smällt lite smällare så ni får gärna förklarar lite mer allmänt.. problemet verkar väl vara hur man snabbt få upp den mot dörr eller? själva sprängverkan är ju olika men vad man behöver blir väl bara en fästanordning.. skulle man kunna göra någon form av återanvändbar "hållare" så man bara springer fram och fyller med den mäng deg man behöver, smäller, in i nästa rum, ny deg i samma "hållare" och smäller?

Link to comment
Share on other sites

men huvudmålet är att spränga upp dörrar antar jag? men varför betong då.. menar ni håll, ska det vara mot trupp, bara smällt lite smällare så ni får gärna förklarar lite mer allmänt..  problemet verkar väl vara hur man snabbt få upp den mot dörr eller? själva sprängverkan är ju olika men vad man behöver blir väl bara en fästanordning.. skulle man kunna göra någon form av återanvändbar "hållare" så man bara springer fram och fyller med den mäng deg man behöver, smäller, in i nästa rum, ny deg i samma "hållare" och smäller?

Saker man stoppar i närheten av sprängdeg/pentyl går sönder, och återanvänds inte.

Brukar bli lustiga i formen om man hittar dem igen. ;)

 

 

Dock är det denna "fästanordning" vi är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

Kila fast!

 

Om du sågar en bräda i 45 grader i båda ändarna och prövar att fästa den i en dörr så går det. tyngdkraften hjälper dig på traven. Lämpliga objekt att kila fast dörren i är dörrfoder eller karm. Är du på insidan går alltid det lilla utrymme som bildas av att väggen är tjockare än dörren att använda. Visst fan. Den måste vara ca 110 cm +-5 cm för att passa en svensk standard dörr.

 

Det funkar iaf bra för mig och funkade under min GU.

 

Nja dörren är nog hel men den har med största sannolikhet förflytta sig en aning samt dragit av eventuella försåtsmineringar.

 

Själv gillar jag som sagt enkal saker, rivtändare är en go grej. Tändstickor och krutstubin samt tändpatron en annan.

 

Vi hade en Yoff under Gu som varit på ett och annat ställe, USA och Bosnien bla. Ingen storläsare av SäkI iaf. Han garanterade att man behövde sitta max fyra meter från dörrbräschen med plankan om man satt i jämnhöjd med dörren (dvs samma vägg). Efter gemensamma test under GUn i Hyltebruk kom vi fram till att 3m var min avstånd så länge man håller i hjälmen och har kroppsskydd på med stjärtlappen nere.

Edited by 111 SSK bat
Link to comment
Share on other sites

men huvudmålet är att spränga upp dörrar antar jag? men varför betong då.. menar ni håll, ska det vara mot trupp, bara smällt lite smällare så ni får gärna förklarar lite mer allmänt..  problemet verkar väl vara hur man snabbt få upp den mot dörr eller? själva sprängverkan är ju olika men vad man behöver blir väl bara en fästanordning.. skulle man kunna göra någon form av återanvändbar "hållare" så man bara springer fram och fyller med den mäng deg man behöver, smäller, in i nästa rum, ny deg i samma "hållare" och smäller?

Det är tändstället vi pratar om. Ett tändställe som går fort att aptera med många valmöjligheter. Helst under 30 sekunder. Enklast är givetvis krutstubin, men den har för stora nackdelar.

 

Har du tur får du testa under GU.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

GranQ: När vi snackar om betong så menar vi väggar. Ibland kan man inte kuta in genom dörren, då får man ta väggen. Fyller en ammolåda 5.56 eller 7.62 med 10-14 kg sprgdeg för yttervägg och 5-8 kg för en innervägg. Sedan har man ett hål man kan passera in genom.

 

Vad det gäller dörrar så räcker det med att vika pentyl dubbel, fyrdubbel (beroende på dörrens konstruktion). sätter den antingen som en ringledning på hela dörren eller bara på gångjärnen. Som Amröjare anser jag att allt går att lösa med tändstickor och eltejp men i detta fall skulle jag nog använda silvertejp.

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...