Jump to content

Nytt kroppsskydd


Doggydriver

Recommended Posts

http://www.artreg.mil.se/index.php?c=news&id=11293 finns det diverse bilder på sv2000 men även på ett nytt kroppsskydd. Vad heter det? vad är det för skyddsnivå jämfört med 90 och 94 skydden? Någon som använt den? Isåfall, vad tycks?

 

/Allas eder nyfiken-i-en-strut-Toll ;)

Link to comment
Share on other sites

HO HO HO

 

"Europes most efficient artillery organization" står det att läsa i bakgrunden på en av bilderna på länken ovan. Jaaaa, eller hur säger jag åt det, kan nog på rak hand säga att de flesta grannländerna bräcker Sverige i det avseendet. Om vi räknar bort länder som Estland och dylikt givetvis med sina skänkta 105 mm haubitsar. Sverige har t.ex. inget självgående artilleri (artdemo räknas nog inte riktigt) medan övriga grannländer har det och så viiidare.

 

Vad gäller "nytt kroppskydd" så är det säkerligen en förvirrad IT-ansvarig som blivit alldeles yr av allt det andra nya, "ny stridssäck och stridsväst", har sett flera sådana felaktigheter på www.mil.se, inte för att generalisera, men artikelförfattarna har ofta varit kvinnor (säkerligen civilt anställda till råga på allt).

Link to comment
Share on other sites

Kan inte annat än hålla med, ser i mina ögon ut som ett helt vanligt Kroppsskydd90, men det kanske är en nyhet inom Artilleriet? :D :D

 

Jag funderar också på vad det kan vara för M-nummer på papperskorgen bakom båren?

Link to comment
Share on other sites

Rent akademiskt och syntaxmässigt är termen "Europes most efficient artillery organization" helt korrekt och fullständigt omöjlig att motbevisa då man inte definierar VAD som gör den effektiv:

 

- Antal Eldrör

- Antal kaserner

- Årliga utgifter

- Längden på mopparna i städskrubben

- Avståndet från exercisplatsen till Kocki kiosken i Arvika.

 

 

FM har antagligen hyrt in en marknadsföringsfirma, då detta är ett vedertaget knep. Ordbajseri är det, men effektivt. :D

Link to comment
Share on other sites

jag tycker också att det ser ut som kroppsskydd 90...

något som jag bara har använt 1 gång men som jag gillade (då iaf)...

------------------------------------------------------------

 

För fan skuggan. Det e ett jävla kroppsskydd. Det gillar man inte. Man svär över och sparkar på det. Så jävla underbart att man aldrig behövde använda det på amf.

Link to comment
Share on other sites

För fan skuggan. Det e ett jävla kroppsskydd. Det gillar man inte. Man svär över och sparkar på det. Så jävla underbart att man aldrig behövde använda det på amf.

Så varmt (skönt på vintern) och så väldigt behagligt när man ska sova på t.ex. en grusvall... sluta gnälla.

Link to comment
Share on other sites

Värt att noteras är att det finns fler kroppskydd än 90 och 94 i Försvaret, om än inte i stor utsträckning.

 

Min pluton under GU hade t.ex. civila skottsäkra västar utanpå fältjackan istället för Kroppskydd 90, som är totalt värdelös i jämförelse. De hade m/90 tyg och en traumaplatta fram. Skönt vid rast att ta av och lufta lite, dock sådär 3-4 kg tyngre än 90:an, men ändå inte för tungt för medelsoldaten för att kunna gå med mindre packning som stridssäcken. Vidare har de ju lite mindre skyddsyta och man kan inte använda fickorna på fältjackans bröst. Men det är saker man kan överleva. De går att köpa nedan för er som vill ha en civilt:

 

http://www.easytrade.net/bodyarmour/product.dip?item=716282

Link to comment
Share on other sites

Givetvis, kroppskydd 90 är i orginalutförande INTE skottsäkert för fem öre, fet är till för att ta indirekt splitter, vilket den inte gör speciellt bra heller... MEN det är fint under marcer när man faktiskt kan göra det bekvämt för sig i en buske :D

Link to comment
Share on other sites

Det är inte nytt inom artilleriet, skribenten tyckte väl att allt som kommit inom dem senaste 10 åren är nytt. :D

 

Krsky90 är trevligt på vintern och döden på sommaren.

Det värmer lika mycket oavsett årstid...

 

LD, är du säker på att du inte vill ha tillbaks Lonely Dwarf-namnet?

Lite enklare för folk att ha koll på vem du är då.

 

 

Tillägg, Fk Lisa Eklund som figurerar på bilden var KB på sjukvårdspluton när jag gjorde lumpen, trevlig tjej.

:D

Link to comment
Share on other sites

Värt att noteras är att det finns fler kroppskydd än 90 och 94 i Försvaret, om än inte i stor utsträckning.

 

Min pluton under GU hade t.ex. civila skottsäkra västar utanpå fältjackan istället för Kroppskydd 90, som är totalt värdelös i jämförelse. De hade m/90 tyg och en traumaplatta fram. Skönt vid rast att ta av och lufta lite, dock sådär 3-4 kg tyngre än 90:an, men ändå inte för tungt för medelsoldaten för att kunna gå med mindre packning som stridssäcken. Vidare har de ju lite mindre skyddsyta och man kan inte använda fickorna på fältjackans bröst. Men det är saker man kan överleva. De går att köpa nedan för er som vill ha en civilt:

 

http://www.easytrade.net/bodyarmour/product.dip?item=716282

Kroppskydd 90 och det som visades här är ju av två olika typer. Kroppskydd 90 är avsett att skydda mot splitter både från indirekt eld och övrig eldgivning. Det civila varianten är ju mer avsett för att skydda mot en direkt riktad kula rakt framifrån eller bakifrån.

 

Skulle jag hamna i en krigssituation och fick välja mellan dessa två så skulle nog det bli Kroppskydd 90!

 

A9 har haft kroppskydd sedan åtminstonde 97, till främst NSKY. Vi andra fick tyvärr också släpa på dem under vissa övn.

 

Författaren är S. Bratt. En journalist som var aktiv i frivilligverksamheter och var och informerade oss om detta under GU. Borde med andra ord ha lite koll.

 

Fu J: Trevligt att ni hade så fagra damer på er bat. Var tyvärr inte lika bortskämd. Vet du om en viss kvinna fortfarande är kvar på reg, en K.T. Kb-pjäs under GU, stannade kvar som BFA?

Link to comment
Share on other sites

Hur är 94:an att ha på sig??

Enligt min uppfattning och de befattningar jag innehaft så är 94:an betydligt skönare att bära iaf, dock tappar man funktionen med att ha saker i fickorna på fältjackan.

 

Jag hade Kroppsskydd 94 med plattor under 13 månader, tungt utav bara h-e men kändes faktiskt ganska tryggt, kanske mest en psykologisk fråga men nog f-n var det betydligt mer funkis och förtroendeingivande än Kroppsskydd 90 iaf!

Link to comment
Share on other sites

Kroppskydd 90 och det som visades här är ju av två olika typer. Kroppskydd 90 är avsett att skydda mot splitter både från indirekt eld och övrig eldgivning. Det civila varianten är ju mer avsett för att skydda mot en direkt riktad kula rakt framifrån eller bakifrån.

 

Skulle jag hamna i en krigssituation och fick välja mellan dessa två så skulle nog det bli Kroppskydd 90!

 

Enligt SoldF.com så skyddar Kroppskydd 90 mot:

 

"Västen har ett skydd som benämns V50=450 m/sek (1.1 g FSP, STANAG 2920), det betyder att 50% av alla splitter om 1.1 g och som kommer i hastigheter upp till 450m/s stoppas av västen. Västen skyddar ej mot knivhugg eller kanyler."

 

Bara för att det är ett splitterskydd så stoppar den inte allt, ovanstående anger 50%, för lätt och långsamt splitter för övrigt. Om jag fick välja så skulle jag föredra det ökade skyddet som det civila kroppskyddet ger för den vitala delen på kroppen. Ivan lär inte dyka upp med en k-pist, men räknar man om skyddet på den civila västen så ger den ett splitter skydd på upp till ca 17 g som kommer i hastigheter upp till 450 meter i sekunden.

 

Våre käre artillerifurir kanske kan svara på vad splitter väger för olika granattyper och vilken hastighet de får vid detonation. Men jag misstänker att i de flesta fallen så väger det mer än 1.1 gram.

Link to comment
Share on other sites

Ramlar det ner en granat några meter ifrån en så lär splittret vara av något allvarligare karaktär.

Om det ramlar ner en granat "några meter" ifrån dig så lär det inte hjälpa mycket vilken väst du använder.

 

The Swede

Märkligt, jag hittar inte det citatet i inlägget. Sitter du och hittar på Swede, eller ändras det i Informatörens inlägg hela tiden? Vore roligt om alla fick vara med...

 

Vad handlade tråden om nu igen?

Link to comment
Share on other sites

Det är vår käre vän "informatör" som inte kan stå för det han säger utan ändrar sina inlägg när han får mothugg.

 

Lite kul från en kille som har föjande text under intressen på sin profil:

Efter att en längre tid endast ha läst forumet så har jag nu beslutat mig för att skriva lite också. Anledningen är att jag ett flertal gånger sett rena felaktigheter som de andra svalt med hull och hår.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

*gäsp*

 

kul att BlåGul vill syssla med ordbajseri hellre än det som tråden handlar om. Inte för att jag vet vad ni kan se vad vi andra inte kan se, men jag ändrade det samtidigt som Swede skrev sitt meddelande, och därför blev det så, orkade inte ändra tillbaka sen bara.

 

För att hålla mig till tråden så anser jag fortfarande att jag skulle hellre ha en civil skyddsväst på mig än ett Kroppskydd 90 ifall en (hand)granat eller motsv. ramlade ner ett par meter framför fötterna på mig, och jo, jag tror risken för att överleva finns där om man får korrekt vård efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Har vi inte talat om det hela tiden? 50% skydd mot 1.1 g splitter motsvarar väl på sin höjd sådant som kommer av en handgranat, eller en projektil från granattillsats eller granatspruta, på sin höjd (däremot kommer vi upp lite väl i tyngd och kaliber) miniatyrgranatkastare, hm, jag vet inte om ni vill sätta namnet miniatyr på 50-60 mm grk men det är iaf det ordet som tillverkarna oftast använder.

 

Jag tror inte för en sekund att Kroppskydd 90 hjälper mot granatskärva från ex. luftbrisad av 155 mm artgranat. Jag ber om ursäkt ifall jag fått er att tro nåt annat.

Link to comment
Share on other sites

Informatör: Vad jag menade var att Kroppskydd 90 täcker en större del av kroppen och framför allt täcker den uppifrån.

Målet med indirekt eld mot oskyddad trupp är alltid att få en brisad en bit ovanför marken för bästa splitterverkan.

Med ditt civila kroppskydd har du inget skydd alls uppåt eller skydd runt halsen.

 

Ang splitter så "ammunitionslära för armén" anges för splitter från en spränggranat i allmänhet en hastighet på 500-2000 m/s beroende på storlek och lite annat. Dock så har splittret ett stort luftmotstånd så hastigheten minskar snabbt!

Det jag har sett av skarp eld från 15,5 FH 77A med zonbrisad är att splittrerna är i alla möjliga storlekar. De störst ungefär som ett finger, de minsta i storleken ungefär som stora gruskorn. De största splittrerna var få medan större delen av splittrern var i storleksordningen 2-5 mm. Dessa hade ganska liten kraft och många klarade inte av att penetrera en plastdunke helt. Mängden småsplitter i storleken sandkorn var stor men kraften var mycket begränsad, borde stoppas av fältuniformen.

Link to comment
Share on other sites

Bamse

 

Tack för saklig information och inte bara jobbiga påhopp i min text som ovanstående sysslade med. Bra poäng med att man har skydd uppifrån med Kroppskydd 90, de där civila skyddsvästarna vi hade var ju solklart tänkt att bäras under en tröja eller dylikt ursprungligen och inget framforskat för militärt bruk, om det funnits tillräckligt många 94:or så hade man aldrig behövt köpa in dem överhuvudtaget. Vilket är lätt dåligt av FM, men eloge för att de sätter undan pengar för köp av alternativ skyddsutrustning. Swedish bodyarmour säljer dock även andra västar som är tänkta att bäras på jacka, med olika former av tillägg, som just är extra skydd för hals och dylikt, men de är ju svindyra.

 

s_ak5_vapenlampa.jpg

 

Ovanstående från F10 Insatspluton, som även dem uppenbarligen inte fått tag på 94:or utan fått köpa från civil handlare. Att utrusta soldaterna med Kroppskydd 90 är dock inte något alternativ, även om Malexanderrånarna hade handgranater.

Link to comment
Share on other sites

Ramlar det ner en granat några meter ifrån en så lär splittret vara av något allvarligare karaktär.
Om det ramlar ner en granat "några meter" ifrån dig så lär det inte hjälpa mycket vilken väst du använder.

 

The Swede

Har hört ett ryckte att basker skall hjälpa mot detta ;) :P

 

Även mot 120mm pilspets...

 

 

Att utrusta soldaterna med Kroppskydd 90 är dock inte något alternativ, även om Malexanderrånarna hade handgranater.

Va? Malexander var Polisens bekymer, inte det militära... vad Polisen har för skydd vet jag inte, men det är säkert anpassat för situationen...

Link to comment
Share on other sites

Adam W: Den väst jag blev tilldelad var en vanlig PASGT flak jacket, denna kunde ju uppgraderas med en ballistik platta för att klara 9mm eller nåt sånt, annars bara frag säker. Bar denn väldigt sällan då den inte är kompatibel med långa patruller och vår verksamhet. Egentligen är detta lite sjukt, men hjälm,skyddsmask och kroppsskydd bars enbart under speciella förhållanden, min 40/42 mask låg kvar i sin leveransplastficka när jag slutade......(OBS den jag fick på LRS/LRRP)

 

101 Airborne var annars först ut (tror jag) med Interceptor IBA kitet (kallades Zebra pga det randiga utseendet), och var i början överväldigade över den (lättare, tålde mer i grund utförande). Detta intryck har väl ändrats lite nu...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...