Jump to content

Minbrytning


Mats

Recommended Posts

Vad har vi haft för möjligheter att bryta mineringar med stridsfordon? Bilder? Tvärr verkar minbrytning blivit eftersatt i Sverige på senare år.

 

Jag vet att försök har gjorts med minvält på Strf 90 och minplog på Strv 122.

 

Jag har även svaga minnen av att ha sett bilder på olika varianter av Centurion och kanske även Strv 103 med minvältar köpta från öst. Var det så?

 

Vill veta inför eventuella modellprojekt och allmän informationshunger.

Link to comment
Share on other sites

Det fanns minvältar till både Centurion och Strv 103.

Dessa var svensktillverkade kopior av den ryska KMT-4.

Om du tittar på min hemsida så finns det där en bild av en Strv 103 med monterad minvält.

Jag kan även bistå med detaljbilder samt instruktionsboken till minvälten i pdf-format om du är intresserad.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Tack Swede,

 

Tar tacksamt emot instruktionsboken och bilder.

 

Men det är ingen brådska, satt bara och spånade på vad som skulle kunna vara kul att bygga nu när 122an äntligen är klar.

 

:D

 

Tillbaka till värmen imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Projektet med minvält till Strf 90 är visst nedlagt eller lagt i "deep frezze". Har inte kunnat verifiera det men enligt vad jag hörde köptes minvältarna till strf 90 in utan att Hägglunds fick nått att säga till om över huvudtaget. Vilket skulle ha varit ett brott mot kontrakt eller motsv. Kontentan blev iaf att det lades på is.

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

Under GU så stod det ett litet tag en 9040 med inte en minvält utan mer en minplog. Bakpå satt det markeringsstavar på var sida om chassit som sköts ned i marken för att markera.

Nu var det ju då ingen minvält utan snarare en plog. Jag har sett Pbv302 med snarlik plog monterad.

Tilläggas bör att jag är en komplett n00b angående minplogar/vältar och allt vad det nu är.

 

Detta till trots, finns det ngn somvet vad det rör sig om?

Link to comment
Share on other sites

Under GU så stod det ett litet tag en 9040 med inte en minvält utan mer en minplog. Bakpå satt det markeringsstavar på var sida om chassit som sköts ned i marken för att markera.

Nu var det ju då ingen minvält utan snarare en plog. Jag har sett Pbv302 med snarlik plog monterad.

Tilläggas bör att jag är en komplett n00b angående minplogar/vältar och allt vad det nu är.

 

Detta till trots, finns det ngn somvet vad det rör sig om?

Det har gjorts försök med minplog både på Strf90 och Pbv302, tyvärr vet jag inte mer än så.

Har sett 302:an med plog men endast på avstånd.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp
Har en liten film med Pbv302Minplog om du vill ha?

Har påven en ful mössa?

Är fiskar vattentäta?

Skiter björnen i skogen?

På A svarar jag: Beror på stuket

På B och C vet jag inte.

 

Swede du har fått PM.

Link to comment
Share on other sites

Har en liten film med Pbv302Minplog om du vill ha?

Skicka in den i numera välkänt ftp-arkiv så att fler kan se den vetja!

 

Edit: Och så ska jag inte skriv vitt och brett om hur man laddar upp saker dit för då får jag snart problemet att förklara för mina kolegor varför det ligger en massa barnporr och dräller i min katalog på ftp-servern. :ph34r:

 

@strvkomp: du har PM.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att det genomförts tester av minplog till Strf 90. Bland annat utrustades 3 vagnar ur vårt kompani med nämnda plog, varav vår vagn var den ena.

 

Dock märkte vi ut plogat stråk med vedklabbar som släpptes från stridsluckorna med lagom stora avstånd.

 

Det bör tillägas att flera av de minbrytningarna vi gjorde resulterade i ganska förvirrade strider. Skadeutfallet blev ofta väldigt stort....

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att det genomförts tester av minplog till Strf 90. Bland annat utrustades 3 vagnar ur vårt kompani med nämnda plog, varav vår vagn var den ena.

 

Dock märkte vi ut plogat stråk med vedklabbar som släpptes från stridsluckorna med lagom stora avstånd.

 

Det bör tillägas att flera av de minbrytningarna vi gjorde resulterade i ganska förvirrade strider. Skadeutfallet blev ofta väldigt stort....

För er då eller för "fi"?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest strvkomp

Verkar vara två olika versioner, en smal och en bredare. Dock så verkar de sakna markeringsstavar(eller vad det nu heter). Dessa satt monterade bakpå chassit på vardera sida.

 

 

EDIT: DUH!!! Foldable! :baskerPa:

 

Böj-streck, böj-streck, böj-streck, böj-streck, böj-streck, böj-streck, böj-streck, ...

Edited by strvkomp
Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

Nu har jag inga konkreta belägg för denna minplogs prestanda och funktionsduglighet.

 

Men han som hade hand om vagnen sade att de var nöjda med testresultaten. Han hade vart med och utvecklat 9040 från starten och hade XXXX timar i CV9040. Han körde även ngn helt egen, bisarr uniformskodex. Han verkade vara lita av en sån där typisk karaktär i amerikanska krigsfilmer; obstinat slashas med auktoritetsproblem men de låter han hållas för att kan sitt skit. Tilläggas bör att han var jättetrevlig och kunnig. Men ni förstår vad jag menar.

 

Strvkomp

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Kaxigt... men påminner det inte på något sätt lite om "Norsk minröjning"? :blink:

 

(Läs: Blunda, håll för öronen och stampa med fötterna)

 

 

Hehe du vet inte hur nära du var....

letade lite på google och fann följande en bit ner på sidan under M113

länk

 

nu blev citatet sådär konstigt, men ni fattar.

 

Edit: glömde min fråga

Den funkar säkert kalas för truppminor, men lär ju även utlösa en strvmina. Hur klarar ekipaget en sådan. Plogen lär ju få en del stryk men hur går det med resten. Är infästningen i vagnen "fjädrande" så påkänningarna minskas?

Edited by The Swede
Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det är den tänkt att fösa undan ytlagda minor snarare än att utlösa dem, såväl truppminor som stridsvagnsminor. Plogen mår bedömt inte alls bra av en stridsvagnsmina, men vagnen borde klara sig... om det inte är något i hästväg...

 

Spekulerar vilt ikväll...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...