Jump to content

Trådar om livet i Utlandsstyrkan


Recommended Posts

  • Forumsledning

Några trådar om hur det kan vara i tjänst som svensk soldat i utlandsstyrkan.

 

Granatbeskjutning i Bosnien, "Livet som FN-soldat" (Årets Tråd 2003)

 

 

 

Stupni Do, 10 år sedan Innehåller även årets inlägg 2003 av Unicorn

 

 

 

Dagbok, Lite om ens vardag i Kosovo

 

 

SVTs arkivfilm från Kongo

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hade varit trevligt att få nått från någon som är eller har varit i Liberia.

Hur är klimatet? (ja jo det är väl varmt som fan o fuktigt som fan men lite mer utförligt)

Hur är civilbefolkningen?

Vad gör den svenska styrkan om dagarna?

 

Ja lite allround info!

Link to comment
Share on other sites

Hade varit trevligt att få nått från någon som är eller har varit i Liberia.

Hur är klimatet? (ja jo det är väl varmt som fan o fuktigt som fan men lite mer utförligt)

Hur är civilbefolkningen?

Vad gör den svenska styrkan om dagarna?

 

Ja lite allround info!

 

Du lär få en 2 månaders hetta när du kommer ner och sen kommer regnperioden börja. Då blir det självklart lite svalare men å andra sidan betydligt blötare för när det regnar i Liberia så är det inga fjösregn som här hemma.

 

Civilbefolkningen är svart, bor i små skjul och klär sig i förvånansvärt rena kläder. Det finns en optimism i landet och folk försöker jobba så mycket som möjligt. Om man nu kan dra hela befolkning över en kam vet jag inte men de som vi har på campen (läs köket) jobbar jättebra om man säger till dem men har klara probelm att förstå logik, komma ihåg rutiner samt nästan helt inkompetenta när det gäller att ta initiativ. Alla (nästan) är väldigt glada och trevliga och man blir mer populär ju längre ut i buschen man kommer.

 

Den svenska kontingenten ingår i den irländsk/svenska bataljonen som är en QRF enhet. Det innebär ju att vi inte har några fasta op´n, vcp´er eller liknande då bataljonsområde saknas. Istället ska vi kunna förstärka ev. oroshärdar där de dyker upp men detta fungerar oftast dåligt då landet är så svårframkomligt samt att de övriga bataljonerna som finns ute i landet oftast inte vill ha hjälp av x olika anledningar. På LA02 så genomförde skyttekompaniet ett antal patruller runt om i landet i form av show flag karaktär. Även en del patruller till Monrovia genomfördes. I övriga fall blev det mycket camptid för skyttet. Skulle kunna gissa att LA05 blir något av en liknande mission då valet sker nu i höst o det som är aktuellt efter valet (om det nu inte går åt h-vete) är nog mest att kolla upp om allt är lugnt o fint runt om i landet. Annars så ska det ju plockas ned o förberedas inför hentagande av LA-missionerna. vet inte om Containerbyn ska monteras ned eller om man hoppas på att sälja den men finns nog ett antal timmar över hela campen när det gäller hemskick. Kan nog bli en tuff mission för de som ligger på förrådet! Kanske får packgrp hjälpa till och förstärka?

 

 

 

:)

Ps.Undrar om de fortfarande på utbildningen tjatar om barnsoldaterna som man ska träffa på? Ds.

Pss. Hoppas på att LA05 får bra kockar för har hört att det inte blev så bra efter vi åkte hem! Dss.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag skulle gärna vilja höra lite om tillvaron i Afghanistan. Jag har varit där flera gånger civilt, så jag vet att det är varmt och dammigt, men hur är tjänsten där? Hur är campen? Vad finns det för baccis? Hur bemöts man av folk på stan? Var ligger Afghanistans Skopje och Thess, om man behöver komma undan campen för ett par dagar?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag skulle gärna vilja höra lite om tillvaron i Afghanistan. Jag har varit där flera gånger civilt, så jag vet att det är varmt och dammigt, men hur är tjänsten där? Hur är campen? Vad finns det för baccis? Hur bemöts man av folk på stan? Var ligger Afghanistans Skopje och Thess, om man behöver komma undan campen för ett par dagar?

 

Jag var där under FS08, fråga så svarar jag!

 

Tally Ho

 

//MG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag skulle gärna vilja höra lite om tillvaron i Afghanistan. Jag har varit där flera gånger civilt, så jag vet att det är varmt och dammigt, men hur är tjänsten där? Hur är campen? Vad finns det för baccis? Hur bemöts man av folk på stan? Var ligger Afghanistans Skopje och Thess, om man behöver komma undan campen för ett par dagar?

 

Jag var där under FS08, fråga så svarar jag!

 

Tally Ho

 

//MG

Inte på väg som ny Camp commendant på Camp Nobel?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna vilja höra lite om tillvaron i Afghanistan. Jag har varit där flera gånger civilt, så jag vet att det är varmt och dammigt, men hur är tjänsten där? Hur är campen? Vad finns det för baccis? Hur bemöts man av folk på stan? Var ligger Afghanistans Skopje och Thess, om man behöver komma undan campen för ett par dagar?

 

Jag var där under FS08, fråga så svarar jag!

 

Tally Ho

 

//MG

Inte på väg som ny Camp commendant på Camp Nobel?

 

...har sökt lite annat under FS12 men inte som campcommendant, har faktiskt missat den befattningen....:banghead:

 

Tally Ho

 

//MG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag skulle gärna vilja höra lite om tillvaron i Afghanistan. Jag har varit där flera gånger civilt, så jag vet att det är varmt och dammigt, men hur är tjänsten där? Hur är campen? Vad finns det för baccis? Hur bemöts man av folk på stan? Var ligger Afghanistans Skopje och Thess, om man behöver komma undan campen för ett par dagar?

 

Jag var där under FS08, fråga så svarar jag!

 

Tally Ho

 

//MG

Inte på väg som ny Camp commendant på Camp Nobel?

 

...har sökt lite annat under FS12 men inte som campcommendant, har faktiskt missat den befattningen....:)

 

Tally Ho

 

//MG

 

Näe jag tror inte den fanns i befaffningskoder, men befattningen lär ju behövas, det blir en hyffsad stor camp, med många funktioner, både ISAF, NGO och några till...

Edited by FMV
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag skulle gärna vilja höra lite om tillvaron i Afghanistan. Jag har varit där flera gånger civilt, så jag vet att det är varmt och dammigt, men hur är tjänsten där? Hur är campen? Vad finns det för baccis? Hur bemöts man av folk på stan? Var ligger Afghanistans Skopje och Thess, om man behöver komma undan campen för ett par dagar?

Har inte varit där nere själv men jag har en vän som jobbar på samma ställe som mig och han var nere i januari en sväng, detta är en luttrad EoD-kille som varit runt lite här och var på missioner och även varit nere i Irak för danska kyrkans(?) räkning. När jag frågade om hur det var där nere så hade han i stort sett inget positivt att säga. de fick typ inte göra ett skit utan att vara duktigt beväpnade, campen kunnde man inte kalla en camp, tidsfördrivet bestod av ett tält med en tv ett tv-spel etc och det fanns på det stället han var ett tält som fungerade som gym för alla soldater på den platsen, ca 350st har jag för mig att det var.

 

När jag frågade om han skulle kunna åka dit igen så kom det ett nej utan någon längre betänketid, speciellt inte nu till våren när ISAF ska ta tag i opiumodlingarna och knarkfabrikerna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Com ISAF:s intent

...Within this framework, ISAF will:

 

a. In step with GOA's National Development Strategy, concentrate on those activities that will most clearly and quickly assist the GOA in its drive to establish the sustainable economic growth on which the future of the country depends. Some examples of this approach include:

1. Helping ensure the security of mineral resources, border crossing points, and the transport network, water and power supplies.

2. Supporting the GOA in the development and prosecution of its Counter Narcotics (CN) campaign.

3. Assisting in the GOA's economic and human resource development strategy so as to enable Afghanistan to become increasingly self-sufficient.

...

Hela Commanders Intent

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest EODTEC

Läste precis "Granatbeskjutning i Bosnien, "Livet som FN-soldat" (Årets Tråd 2003)" och "Stupni Do, 10 år sedan".....Var själv med om den första berättelsen, stod på KSP'n i den andra vagnen...Det är otroligt hur lite det behövs för att tårar och känslorna ska komma fram ...Igen...Detta ändå 12år efter BA01. Vet inte om det är fler BA01'or som har samma "problem"?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Guest Centurion

@ Vesku. Tror jag känner mannen ifråga också så vitt jag vet är han kvar i Afghanistan än och jobbar på att få förlängt. Tror att han gillar läget trots allt.

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag skulle gärna vilja höra lite om tillvaron i Afghanistan. Jag har varit där flera gånger civilt, så jag vet att det är varmt och dammigt, men hur är tjänsten där? Hur är campen? Vad finns det för baccis? Hur bemöts man av folk på stan? Var ligger Afghanistans Skopje och Thess, om man behöver komma undan campen för ett par dagar?

 

Var nere på FS11 och jag kan bara säga att baccis som skopje det finns det inte.. närmaste man kunde komma var att om man hade turen att få åka ner till Kabul och besöka dåvarande NSE:et och NIC:en så fanns det lite butiker och resturanger inne på deras camp men det går inte att jämföra med exempelvis Kosovo. När vi lämnade så höll man på att öppna nytt px på den norska campen och rykte sa att det var danish campsupply som skulle hosta den.. Den svenska campens px priser var helt sjukt höga och man kunde köpa en 33cl ramlösa för 2.5 dollar (ca 17 kr)

Campen skulle vara färdig när vi anlände i februari men när vi åkte i oktober fanns det mkt att önska. Kan inte säga att det gick någon nöd på oss, superkäk och relativt ok baracker då det inte var sandstorm då allt blev täckt med afghanbajsdammet.. Träning och bio det var det man gjorde på den tid man hade till eget förfogande, tyvärr fanns det inte någon större lokal där man kunde umgås mer än den minimala mässen, ska inte klaga jämför jag affeland med min tidigare mission så är den här den bästa, faktiskt :baskerPa:

Något som var irriterande dåligt måste jag dock tillägga, det var transporten mellan Dubai och MeS, som sköttes av mer eller mindre flygdugliga rishäckar till flygplan, det har skrivits en del om det här hemma i sverige men jag tror inte allt kom fram..

Hur det är nu det vet jag inte men det planerades att stationera en herkabesättning i Dubai när vi åkte hem, jag hoppas verkligen att det blev så.. Hade mer än gärna kunna tänka mig en tjänstgöring på den besättningen, skulle absolut inte göra ont ;)

Men iaf det händer mkt runt den svenska campen i MeS, planer om utbyggnad av flygplats och andra camper runtomkring så det hade varit intressant att återvända om något år för att se hur det utvecklar sig därnere.

 

// Thess

Edited by TECKLA
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Jag skulle gärna vilja höra lite om tillvaron i Afghanistan. Jag har varit där flera gånger civilt, så jag vet att det är varmt och dammigt, men hur är tjänsten där? Hur är campen? Vad finns det för baccis? Hur bemöts man av folk på stan? Var ligger Afghanistans Skopje och Thess, om man behöver komma undan campen för ett par dagar?

 

Var nere på FS11 och jag kan bara säga att baccis som skopje det finns det inte.. närmaste man kunde komma var att om man hade turen att få åka ner till Kabul och besöka dåvarande NSE:et och NIC:en så fanns det lite butiker och resturanger inne på deras camp men det går inte att jämföra med exempelvis Kosovo. När vi lämnade så höll man på att öppna nytt px på den norska campen och rykte sa att det var danish campsupply som skulle hosta den.. Den svenska campens px priser var helt sjukt höga och man kunde köpa en 33cl ramlösa för 2.5 dollar (ca 17 kr)

Campen skulle vara färdig när vi anlände i februari men när vi åkte i oktober fanns det mkt att önska. Kan inte säga att det gick någon nöd på oss, superkäk och relativt ok baracker då det inte var sandstorm då allt blev täckt med afghanbajsdammet.. Träning och bio det var det man gjorde på den tid man hade till eget förfogande, tyvärr fanns det inte någon större lokal där man kunde umgås mer än den minimala mässen, ska inte klaga jämför jag affeland med min tidigare mission så är den här den bästa, faktiskt :)

Något som var irriterande dåligt måste jag dock tillägga, det var transporten mellan Dubai och MeS, som sköttes av mer eller mindre flygdugliga rishäckar till flygplan, det har skrivits en del om det här hemma i sverige men jag tror inte allt kom fram..

Hur det är nu det vet jag inte men det planerades att stationera en herkabesättning i Dubai när vi åkte hem, jag hoppas verkligen att det blev så.. Hade mer än gärna kunna tänka mig en tjänstgöring på den besättningen, skulle absolut inte göra ont ;)

Men iaf det händer mkt runt den svenska campen i MeS, planer om utbyggnad av flygplats och andra camper runtomkring så det hade varit intressant att återvända om något år för att se hur det utvecklar sig därnere.

 

// Thess

 

 

Thess!

Vet inte om du är kvar på forumet över huvudtaget, men det skulle vara intressant att veta om du varit iväg nåt mer? Antar att det var dig jag tuggade Balkandamm med i Kosovo.

 

Bobo ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag skulle vilja veta vad man kan förvänta sig när man kommer ned till Afghanistan som skyttesoldat? Tycker att det borde ha förändrats en del på sistone. Har försökt att läsa på en hel del men vet inte alls var jag ska vända mig för mer info. Har någon varit där nyligen, typ FS17 eller senare?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja veta vad man kan förvänta sig när man kommer ned till Afghanistan som skyttesoldat? Tycker att det borde ha förändrats en del på sistone. Har försökt att läsa på en hel del men vet inte alls var jag ska vända mig för mer info. Har någon varit där nyligen, typ FS17 eller senare?

 

fs18.se , fs19.se är bra att titta in på...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...