Jump to content

Rasism, sexism och dylikt...


Recommended Posts

Jag visste inte riktigt var den här tråden borde ligga så jag lade den här...

admin får väl ändra annars.

 

Idag verkar det som om försvaret satsar mycket på att få in bl.a. kvinnor i försvaret, vad är era erfarenheter av området?

 

Har ni sett några förbättringar/försämringar inom försvarsmakten?

Verkar de satsningar som försvarsmakten lägger ner på dessa områden nå ner

till "fotfolket"?

Hur dåligt/bra behandlades kvinnan/invandraren på din pluton?

(av befäl såvida som andra beväringar)

 

vet att det finns en liknande tråd om mönstring, diskriminering?

Link to comment
Share on other sites

Kvinnor i forsvaret har diskuterats ad nauseam flertalet ganger, gar nog att soka pa. Mina asikter ar valkanda, och gar ut pa att fa in sa manga tjejer i forsvaret som mojligt eftersom de jag gjorde lumpen med var trevliga, smarta och skrammande kompetenta.

 

Invandrare i forsvaret vet jag inte, men det har formodligen diskuterats. Jag tycker dock inte att det borde vara nagot problem; vi hade ett antal med invandrarbakgrund i mitt kompani. Jag ar ju engelsk, vi hade en polack, en armenier, och en massa folk fran lite varstans. Sa vitt jag vet var det aldrig nagra problem, hade inte diskriminering i nagon markbar utstrackning. Jag minns bara ett fatal tillfallen, och de ansvariga fick varsin rejal utskallning och sa var det slut med det.

Link to comment
Share on other sites

Kan du utveckal dig, vad förekommer mest på LG ?

Det jag menade var att på Livgardet har det förekommit diskriminering på olika sätt. Hurvida förbandsledningen har gjort nånting som har förbättrat läget kan jag inte svara på därav uppmaningen att ringa.

 

Efter att enbart 10 månader på nämnda förband kan jag inte säga hurvida situationen har förbättrats, inte sagt att det är sämre än på något annat förband.

 

Tjejer i Försvaret finns bland annat ett utdrag ur FM handbok för personaltjänst.

 

Värnpliktsnytt finns säkert ett flertal artiklar/reportage ang det du undrar.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan berätta om när jag blev korpral.

 

Fredagsuppställning samma vecka som vi fått våra två pomefrites.

 

Fk ******* marscherar fram till den uppstälda KB-skolan och håller sitt gratulationstal. Jag minns det ordagrant:

 

"Mina herrar! Alla stora män har börjat sin karriär som korpraler. *konstpaus* Jag tänker då främst Benito Musolini, Adolf Hitler och Idi Amin, höger vänster om".

 

Därefter vänder han sig om och tågar ut.

 

Detta skedde 1992 på Lv3.

Link to comment
Share on other sites

Tja...

 

Den erfarenheten jag har säger mig att FM har gått lite för fort fram i vissa fall, dom har tagit in tjejer som tvingats avbryta. Dom två av tre fallen jag känner till så har det helt enkelt varit att dom inte orkat. Tredje fallet vet jag inte, så det kan ju ha varit diskriminering och i såfall va det inte tjejens eller pliktverkets fel.

 

Jag tycker att i alla lägen så skall man ta in kompetent folk och folk som klarar testerna, med tanke på konkuransen så ska dom ju klara kravet med råge om det är en attraktiv tjänst. Annars drar man ju ner på plutonens effektivitet. Och då spelar det ingen roll om du är kvinna eller invandrare eller född svensk. *vet av egen erfarenhet*

Media uppmärksammar ju tydligen bara fallen med tjejer eller invandrare men att Svenskfödda killar får ett H-vete av plutonskamrater är inte heller ovanligt.

Känns som man i många fall tar in folk med för låg status bara för att få in "sånt" folk. Vad det nu är, om det är kvinnor eller utlänningar.

Sägs från en osäker källa att samma sak gäller polisen. Tycker hela jämlikhets grejen gått till överdrift. Om det går så långt att folk får platser trots att dom inte klarar kraven.

 

Men jag måste säga att hela tillvaron blir lättare om man har blandat. Killar blir så mycket mognare många gånger.

Sen kanske nån tjej får svara om min tankar om att ta in MINST 2-3 tejer i samma pluton är bättre än att sprida ut dem? Tänkte mest på mobbing och liknande, Om det är flera tjejer så kanske det är lättare för dem att gå till chefer eller på annat sätt säga emot när det går för långt. Fick kännslan av ett tjejen på KBS i min kasern va väldigt utanför gänget. Men i matsalen satt hon (eller på annan ledig tid) med dom andra tejerna runt om på regementet.

En kompis på för mig okänt regemente (mins alltså inte vart det va) berättade om samma sak, en tjej i en pluton. Sen nåra tjejer i liknande situation på andra utspridda plutoner. Under ledig tid umgicks dessa, men under utb så vart dom ofta utstötta då dom kanske inte va lika fysiskt starka som killarna, eller av andra skäl för mig okända. Tror man måste jobba med att göra minoriteten tjejer

(invandrare har jag alldrig stött på några problem med, rasism är ganska "ute" nuförtiden) starkare på plats, än att istället föra in folk i ren panik.

Sen om det resuterar i ett några reg blir utan tjejer, ja då är det väl så. Bättre att dom får det bra under sin utb än att i panik placera in tjejer på regementen och plutoner som får följden att dom blir ensma tjejer utanför gänget.

Alltså, har man 40 tejer, sätt in 10 på 4 regementen och så nära varran pluton vis som möjligt. Det är vad jag tror mest på. Istället för att sprida ut dem i olika kaserner och kompanier, regementen hejvilt.

 

EDIT: samma sak gäller ju religoner. Tror tex det är enklare att vara fyra muslimer i en pluton. Istället för att vara en muslim på K3, en på P7, en på P4 och en på LG. För deras skull alltså. Risken för grupperingar är stor, men det spelar ingen roll... För sånt blir det i vilket fall.

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg kadettskolan. "Tjocka Gudrun" som på något underligt sätt "klarade" alla fystester trots att hon aldrig ens lyckades ta sig runt terrängspåret på godkänd tid, än mindre orienteringen eller simningen, men pga att det från skolledningen uppfattades som bra för statistiken ville man inte att hon skulle bryta. Trist som tusan, inte minst för de tjejer som uppfyllde kraven. Är det någon annan som har liknande erfarenhet?

Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg kadettskolan. "Tjocka Gudrun" som på något underligt sätt "klarade" alla fystester trots att hon aldrig ens lyckades ta sig runt terrängspåret på godkänd tid, än mindre orienteringen eller simningen, men pga att det från skolledningen uppfattades som bra för statistiken ville man inte att hon skulle bryta. Trist som tusan, inte minst för de tjejer som uppfyllde kraven. Är det någon annan som har liknande erfarenhet?

Jo, liknar mina erfarenheter. Dock är det smeknamn som tjocka gudrun och annat man skall undvika. Stötta henne istället för att sitta grabb gänget och kalla henne tjocka gudrun. Även om hon inte visste om det är det fel.

Ni kunde ha hjälp henne och tränat med henne istället.

Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg kadettskolan. "Tjocka Gudrun" som på något underligt sätt "klarade" alla fystester trots att hon aldrig ens lyckades ta sig runt terrängspåret på godkänd tid, än mindre orienteringen eller simningen, men pga att det från skolledningen uppfattades som bra för statistiken ville man inte att hon skulle bryta. Trist som tusan, inte minst för de tjejer som uppfyllde kraven. Är det någon annan som har liknande erfarenhet?

Jo, liknar mina erfarenheter. Dock är det smeknamn som tjocka gudrun och annat man skall undvika. Stötta henne istället för att sitta grabb gänget och kalla henne tjocka gudrun. Även om hon inte visste om det är det fel.

Ni kunde ha hjälp henne och tränat med henne istället.

Självklart kallade jag/vi henne inte "Tjocka Gudrun", det var en liknelse. Medger att den kanske inte var jättebra. Faktum kvarstår dock att det var så det gick till.

Link to comment
Share on other sites

Har lite samma erfarenheter. Kvinnor får platser för att dom är just kvinnor inte för att dom är bäst lämpade. Jag anser att den som passar bäst får platsen oavsett kön, färg lr vad man nu kan komma på....

Jaopp, då har ju jämlikhets grejen gått lite för långt.

Säkerhet och rätt man på rätt plats är väl det viktigaste? Inte att se bra ut politiskt? borde vara så iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag har jobbat på ett kompani där andelen kvinnor/män var nästan 50/50. Jag såg inget som tydde på någon diskriminering från någon sida. Jag vet inte om någon kände någon diskriminering, det kom aldrig upp. Däremot fick de kvinnliga officerarna fylla i en enkät om sexuella trakasserier med frågor som "Har du någon gång jobbat sent?" och "Har du fått jobba hemma för att hinna med?". Ska medge att jag inte läste enkäten, men av det som berättades drar jag den förmodligen helt felaktiga slutsatsen att enkäten gav en snedvriden bild. Att enkäten inte gavs till manliga officerare - diskriminering?

 

Jag har också förstått att en kvinnlig kadett, under min tid i FM, var utsatt för, tja låt oss kalla det svartsjuka. Hon var riktigt duktig - och är fortfarande, men några tyckte illa om det faktum att hon antagits till FOK eftersom hon som kvinna inte var tillräckligt stark. Min uppfattning är att hon faktiskt är starkare än dessa män(niskor).

 

I boken "Elitstyrka SAS" av Ken Connor, skriver författaren om att kvinnor aldrig kan bli en del av det reguljära SAS, just på grund av den fysiska styrkan. Jag är osäker på om kvinnor numera får ansöka eller inte.

 

Precis som Steken anser jag att den som bäst lämpar sig för en uppgift, den skall lösa uppgiften. <- stor punkt.

 

Jag har ingen gedigen lösning på problemet, men jag tror på evolutionen. Utrota felaktiga exemplar. (Ta bort varningstexter också, men det är nog lite off-topic...)

Link to comment
Share on other sites

Jag har jobbat på ett kompani där andelen kvinnor/män var nästan 50/50.

 

Ja, va ju det jag menade. Är det större andel av båda könen så tror jag många av problemen försvinner. Istället för att placera en person med en majoritet av annat ursprung elle kön. Och detta vet jag att det gäller från alla håll. I olika sammanhang. Inget jag råkat ut för i försvaret dock (motsatsen alltså) men i andra sammanhang har jag hamnat ensam kille eller ensam svensk och då har jag uppfattat som att jag blir utanför i vissa fall.

Link to comment
Share on other sites

Min personliga uppfatting är att det, vilket är bra, satsats rätt mycket på att öka acceptansen för kvinnor inom FM och att få fler kvinnor intresserade.

 

Dock är genusbiten till syvende och sist en helt politisk fråga: jag är övertygad om att det som krävs för att verkligen i grunden kunna förändra detta är att man inför värnplikt även för kvinnor. Tills dess kan vi hålla på med våra kampanjer och projekt hur mycket vi vill; eftersom kvinnor ändå kommer utgöra en liten minoritet, så kommer fördommarna bita sig kvar.

 

Sedan ska man komma ihåg att en taskig syn på könsroller inte bara handlar om att nedvärdera kollergor av kvinnligt kön. Hur är det exempelvis med synen på HBT*-frågor inom FM? Där finns det ju helt klart en hel del kvar att göra.

 

Samtidigt så tycker jag att man nästan tappat bort sig helt när det handlat om synen på invandrare/personer med annan etnink bakgrund än inavlad skånsk rågåker.

 

Med tanke på hur vårt internationella engagemang ser ut så tycker jag att det förhållandet är mycket märkligt.

 

Hur många har inte stött på personal från US (antingen kollegor, eller från andra missioner) med en tvivelaktig syn på sånt som inte odlats i en rågåker?

 

 

 

*HBT = Homo, Bisexuella och Transpersoner.

 

Edit:

Ordförklaring

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg kadettskolan. "Tjocka Gudrun" som på något underligt sätt "klarade" alla fystester trots att hon aldrig ens lyckades ta sig runt terrängspåret på godkänd tid, än mindre orienteringen eller simningen, men pga att det från skolledningen uppfattades som bra för statistiken ville man inte att hon skulle bryta. Trist som tusan, inte minst för de tjejer som uppfyllde kraven. Är det någon annan som har liknande erfarenhet?

Jo jag har också sådana erfarenheter. Jag har dock större erfarenheter av tjocka Gunnar som på 20 år lyckats skaffa sig en sådan hälsa att den är honom skadlig.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att det är helt fel att aktivt sträva efter att förändra köns- eller etnisk fördelning enligt någon för tillfället rådande politiskt korekt trend. Det är slöseri med resurser att satsa på riktade rekryteringskampanjer i ett läge när FM redan har brist på pengar.

 

I övrigt inga kommentarer för tillfället. Forumregler och allt det.

Link to comment
Share on other sites

I övrigt inga kommentarer för tillfället. Forumregler och allt det.

Vad menar du med det?

 

Att forumreglerna hindrar dig från att säga vad du tycker eller

att någon ovanstående har brutit mot dem?

 

edit:

Jag har jobbat på ett kompani där andelen kvinnor/män var nästan 50/50. Jag såg inget som tydde på någon diskriminering från någon sida.

Jag hörde en aktivist mot rasism prata, han hade själv varit med

i ett nazistgäng men dragit sig ur, han hade varit runt i skolor och pratat och

han hade märkt att de hade större problem med rasism på skolor där det

nästan inte fanns några invandrare alls än där det fanns invandrare.

Hela grejem bygger väl okunskap.

Samma sak inom kvinnofrågan, den ev. orättvisa behandlingen av kvinnor

bygger på okunskap.

 

Ni får ursäkta om jag skriver underligt men jag e faktiskt riktigt, riktigt trött...

Edited by Ignis nitidus
Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen gedigen lösning på problemet, men jag tror på evolutionen. Utrota felaktiga exemplar.

Jag hoppas att det där var ironi eller bara ett lite halvdumt uttryck.

För mig lät det som grunden i de tidiga tyska genetikernas lära;

ras-läran. Jag hoppas verkligen att du inte menar det där med att

utrota...

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att det är helt fel att aktivt sträva efter att förändra köns- eller etnisk fördelning enligt någon för tillfället rådande politiskt korekt trend. Det är slöseri med resurser att satsa på riktade rekryteringskampanjer i ett läge när FM redan har brist på pengar.

 

I övrigt inga kommentarer för tillfället. Forumregler och allt det.

Är det en "politiskt korrekt trend" att sträva efter att Försvarsmakten ska se ut som det samhälle vi valt att försvara? Nu är du ute på jävligt hal is, ska du veta.

 

Vad har för övrigt "feminismens avarter" med en öppen människosyn att göra?

 

Din kommentar om "forumregler" tolkar jag som att du har en del unkna åsikter som du inte riktigt vågar vara öppen med. Har jag fel?

 

 

Knekt // Som blir så förbannat trött på sånt här jävla dravel. Accepterar man inte de demokratiska värden det här landet står för, ska man få kraspeglarna borslitna, en fet örfil och en spark i ändan. Sedan kan man leka inskränkt bäst fan man vill, men inte i min nations namn.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen gedigen lösning på problemet, men jag tror på evolutionen. Utrota felaktiga exemplar.

Jag hoppas att det där var ironi eller bara ett lite halvdumt uttryck.

För mig lät det som grunden i de tidiga tyska genetikernas lära;

ras-läran. Jag hoppas verkligen att du inte menar det där med att

utrota...

Lite både och tror jag.

 

Jag tänker mig snarare att inte anta människor med "felaktiga åsikter" till vidare militär utbildning. Visst, åsiktsfrihet! Nja... vi pratar ju inte om folk som tycker om Bamse i stället för Kalle Anka. Nu är givetvis detta ingen lösning på problemet, det tror jag precis som tidigare talare är okunskap. Vi får väl se till att det inte finns någon okunskap redan från dagis.

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde en aktivist mot rasism prata, han hade själv varit med

i ett nazistgäng men dragit sig ur, han hade varit runt i skolor och pratat och

han hade märkt att de hade större problem med rasism på skolor där det

nästan inte fanns några invandrare alls än där det fanns invandrare.

Hela grejem bygger väl okunskap.

Samma sak inom kvinnofrågan, den ev. orättvisa behandlingen av kvinnor

bygger på okunskap.

Mmm, men visst är det så. Inte alltid dock. Men många gånger. Där man kan se det är ju i glesbyggden. Där förekommer ju rasism oftare än i städerna. Och då menar jag vardaglig rasism. Inte organiserat för det förkommer nog överallt.

 

Kan hålla med som någon sa angående synen på invandrare och liknande.

Men något som jag reagerar på är just det att det är aldeles för vanligt med en sned syn på "icke svenska". Så fort man nämner det så blir det hysch hysch "nä vadå vi är inga rassar vi är gentlemän här i förvsarsmakten"

Jojo, tjena. Att vardaglig rasism, dvs mindre fördomar, "osmidiga ord"

osv förekommer är nog mer vanligt än ovanligt. Blir så satans trött på att folk alltid ska förneka det. Har gnabbats om det i en annan tråd, dår nån "antog" att nazi folk va vanligt inom FM. EN person som då va "dum i huvvet" typ.

Att organiserade nazister förekommer är nog ovanligt. Men fördommar och sånt är nog flitigt förekommande. Men det gäller alla. Varken mer eller mindre i FM.

Där behövs det jobbas däremot.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att det är helt fel att aktivt sträva efter att förändra köns- eller etnisk fördelning enligt någon för tillfället rådande politiskt korekt trend. Det är slöseri med resurser att satsa på riktade rekryteringskampanjer i ett läge när FM redan har brist på pengar.

 

I övrigt inga kommentarer för tillfället. Forumregler och allt det.

Är det en "politiskt korrekt trend" att sträva efter att Försvarsmakten ska se ut som det samhälle vi valt att försvara? Nu är du ute på jävligt hal is, ska du veta.

 

Vad har för övrigt "feminismens avarter" med en öppen människosyn att göra?

 

Din kommentar om "forumregler" tolkar jag som att du har en del unkna åsikter som du inte riktigt vågar vara öppen med. Har jag fel?

 

 

Knekt // Som blir så förbannat trött på sånt här jävla dravel. Accepterar man inte de demokratiska värden det här landet står för, ska man få kraspeglarna borslitna, en fet örfil och en spark i ändan. Sedan kan man leka inskränkt bäst fan man vill, men inte i min nations namn.

Hal is? Inte då. Jag står stadigt på min plats.

 

Jag försöker helt enkelt påpeka att jag inte ser något egenvärde i att genom dyra rekryteringskampanjer förändra köns- eller etnisk sammansättning. Så länge som alla som är villiga att göra jobbet och klarar kraven blir antagna, så ser jag inte problemet. Det viktiga är att FM gör jobbet, inte hur FM:s personalsammansättning ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Håller ju delvis med predikanten.

Det viktiga är att FM gör jobbet, inte hur FM:s personalsammansättning ser ut.

Är väl ungefär som jag ser på det hela. I vilket fall tror jag "kampanjen" som pågår nu gör mer illa än nytta av skäl som jag nämnt tidigare.

Ska man dra igång en sån här grej så ska man göra det rätt och det som blir bäst för personerna. Tycker inte att det serut så nu.

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Så länge som alla som är villiga att göra jobbet och klarar kraven blir antagna, så ser jag inte problemet.  Det viktiga är att FM gör jobbet, inte hur FM:s personalsammansättning ser ut.

Jag måste hålla med om att den som är bäst lämpad för platsen bör få den.

Jag anser också att man inte ska ställa in sig på att få in så många kvinnor

som möjligt i FM bara för själva sakens skull, dock anser jag att FM borde

arbeta för att få in lite kvinnor.

 

Anledningen till detta är att jag kan tänka mig (blott mina egna spekulationer)

att det finns många kvinnor som är bättre lämpade än männen som nu har

placeringen och som faktiskt vill göra lumpen, det som hindrar dem är att de

tycker att lumpen känns som en kill-grej.

 

Det är alltid så att man blir ifrågasatt om man vill göra lumpen mot om

man måste som killarna kan skylla ifrån sig med. Jag tror att en lösning

vore att införa allmän värnplikt eller att ta bort värnpliktssystemet helt samt

försöka utrota den populära bilden av en manlig soldat, men som sagt kanske

inte som dagens kampanj

Link to comment
Share on other sites

Tja, yrkesarmé och allmän mönstringsplikt räcker för mig. Det borde ge önskat resultat.

 

Jag ser som sagt inte nån poäng med att eftersträva rekrytering av kvinnor framför någon annan grupp. Ställ upp kraven för den tjänst som ska tillsättas, gå igenom ansökningarna och välj den bäste/bästa.

Link to comment
Share on other sites

Mitt budskap gick kanske inte fram riktigt.

det jag menar var att FM ar att tjäna på att få in tex. kvinnor eftersom de har

så mycket att tillföra, idag tror jag många kvinnor tar avstånd från FM för att

det känns som en kill-grej

Alla har väl mycket att tillföra.

Jag tror att det mer är en individuell sak hurvida folk tillför något eller ej, inte köns styrt eller "ras" tillhörighet. Finns väl lika många invandrare eller tjejer som är blåsta som det finns svenska killar?

 

Grejen är ju den (som sagts tidigare) att många av dessa döljs ju eftersom dom kanske inte vill göra värnplikten. Eller är intresserade. Och då tar man första bästa bara för könet.

 

Jag är helt för värnplikt även för tjejer. Gärna att man är hårdare på att få in invandrare också, då jag tror fler språkiga är en fin tillgång i t ex US. Tänk vilken lyx att ha tolkar som gjort GU i sverige och ingår som vanliga soldater eller befäl i grupperna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...