Jump to content

SS2000 slut hos recon och militaryshop, var köpa?


myrslok

Recommended Posts

Någon som vet något mer ställe som har den inne till rimligt pris??, även beg funkar fast jag förutsätter att försvaret knappast skickt den som överskott än...

(luckan inne på ett regemente funkar ju lite o-bra för oss som vandrat vidare civilt)

 

Har kollat lite på tex Military Daypack och Berghaus Munro de passar inte mitt moddningsbehov av säcken, tänkte nämligen försöka som komplement när min atlas är för stor och stridssäcken för för liten fixa så man kan dra på atlas sidofickor på stridssäcken, och då behövs mer än bara vadderad rygg för att få det stabilt.

 

EDIT:

Munro har i och för sig intern ram, men går den att plocka ut?? Priset talar annars för ss2000 jämfört med munro

 

// Mats

Edited by myrslok
Link to comment
Share on other sites

Japp du kan rycka ur ramen på Munro och det går finfint att sätta sidofickorna på den, i alla fall från Vulcan, men den ser ut som en resväska med dem på! :P

 

Stridssäck 2000 gillar jag inte alls - den sitter som en "hossa" på mig, så nu efter 10 års trogen tjänst kommer min utslitna Munro att ersättas av en Lowe Vector "Sabre 35".

Tyvärr finns ingen bild på den via Lowe alpines hemsida (inga av deras utmärkta militära säckar finns där) och har inte heller hittat den i Sverige.

I Danmark kostar den 800Dkk (c:a 950 Sek).

Den har ett bärsystem som vida överträffar 2000-säcken och Munro.

Link to comment
Share on other sites

Efter lite studerande av munro-säcken funderar jag på om jag dömt ut den på förhand.

 

Är det så att sidofickorna till vulkanen har horisontella remmar under sidofickorna med motsvarande fack på sidofickorna som passar direkt då för att fästa dom på en munro? I så fall har har atlas samma konstruktion och fickorna borde passa direkt på med hjälp av banden. I så fall slipper man ju eventuell moddning av säcken för att fästa upp dom ( som i och för sig tar bort ett visst moment av "pyssel och knåp" )

 

// Mats

Link to comment
Share on other sites

Stridssäck 2000 gillar jag inte alls - den sitter som en "hossa" på mig, så nu efter 10 års trogen tjänst kommer min utslitna Munro att ersättas av en Lowe Vector "Sabre 35".

Tyvärr finns ingen bild på den via Lowe alpines hemsida (inga av deras utmärkta militära säckar finns där) och har inte heller hittat den i Sverige.

I Danmark kostar den 800Dkk (c:a 950 Sek).

Den har ett bärsystem som vida överträffar 2000-säcken och Munro.

 

Kört med Munro (sedan -92 - ännu ej utsliten... B) ) Dock kikat på Sabre 35 men KARRIMORS tillverkning militära säckar! Kan det vara samma som Lowes? På Karrimors Sabre (Övriga mil säckar Karrimor heter även de SABRE) så går det nämligen att sätta på sidfickor till PLCE fickorna - med dragkedja och spännen, vilket är en god fördel - är det samma på "din" Lowe och VAR ´kan man man köpa den i DK?

Link to comment
Share on other sites

Stridssäck 2000 gillar jag inte alls - den sitter som en "hossa" på mig, så nu efter 10 års trogen tjänst kommer min utslitna Munro att ersättas av en Lowe Vector "Sabre 35".

Tyvärr finns ingen bild på den via Lowe alpines hemsida (inga av deras utmärkta militära säckar finns där) och har inte heller hittat den i Sverige.

I Danmark kostar den 800Dkk (c:a 950 Sek).

Den har ett bärsystem som vida överträffar 2000-säcken och Munro.

 

Kört med Munro (sedan -92 - ännu ej utsliten... B) ) Dock kikat på Sabre 35 men KARRIMORS tillverkning militära säckar! Kan det vara samma som Lowes? På Karrimors Sabre (Övriga mil säckar Karrimor heter även de SABRE) så går det nämligen att sätta på sidfickor till PLCE fickorna - med dragkedja och spännen, vilket är en god fördel - är det samma på "din" Lowe och VAR ´kan man man köpa den i DK?

Tjena!

Vad jag vet så är Karrimore Sabre 35 inte samma som Lowe Vector Sabre 35. Upplever Karrimore-säcken som mer traditionell (länge sedan jag kollade den live, så jag kan minnas fel), typ Munro, medan Vector är som en avancerad klättersäck i Cordura 1000. Den har inte heller någon blixtlås för sidofickor mod. "standard", däremot finns några mindre att montera.

 

 

Fjeld & Fritid är huvudagent för Lowe alpine i Danmark och det är via dem som men får tag i säcken: http://www.fjeld-fritid.dk

Link to comment
Share on other sites

Är det så att sidofickorna till vulkanen har horisontella remmar under sidofickorna med motsvarande fack på sidofickorna som passar direkt då för att fästa dom på en munro?

Jawohl

:)

Link to comment
Share on other sites

Någon moddnings-fantast som kan i korthet beskriva ett bra sätt att "montera" PLCE-säckarna på en SS2000?

Så här har en kompis (med sådana vänner.... :) )fixat mina Berghaussidofickor för Stridssäck 2000, inte för att jag någonsin skulle stoppa en sån på ryggen(bläää).

 

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/Mod...ssidofickor.JPG

Link to comment
Share on other sites

Norrönas lilla militärsäck är inte aktuell då?

Om den inte kostade 1500kr så... :)

Åhh f-n, så dyr?, min kostade bara några svenska HV-märken, fast efter att ha burit omkring på den så har jag kommit fram till att den nog lätt varit värd 1500 spänn också, den har grym potential, går att komprimera samt göra stor, för att inte tala om alla möjligheter att fästa prylar.

 

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/Stridssekk%2035.JPG

Link to comment
Share on other sites

Någon moddnings-fantast som kan i korthet beskriva ett bra sätt att "montera" PLCE-säckarna på en SS2000?

Så här har en kompis (med sådana vänner.... :) )fixat mina Berghaussidofickor för Stridssäck 2000, inte för att jag någonsin skulle stoppa en sån på ryggen(bläää).

 

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/Mod...ssidofickor.JPG

Var något liknande jag tänkte göra, dock funderade jag ett tag på att försöka vara lite mer avancerad och fixa fram samma dragkedja (YKK 10V Vislon) som atlas (och vulcan?) har till sidofickorna, dock verkar denna vara ett helvete att få tag på löst.

 

Dock löser det ju sig utan moddning alls om man trivs med en munro och de banden som sitter med från fabrik där, synd bara att den var slutsåld på militaryshop.se för annars hade man ju kunna knalla förbi och jämfört både munro

och ss2000 "in action" med sidofickorna, sist jag var där hade de allt inne men självklart tänkte man inte på det då...

 

EDIT:

munro finns för £54 på http://www.cmmonline.co.uk/shop/items/defa...asp?id=07259052 (ca 732) kr vilket gör att den hamnar ekonomiskt intressant då

jämfört med ss2000, även www.bw-versand.de har den billigt (85 Euro = 774sek)

Edited by myrslok
Link to comment
Share on other sites

Någon moddnings-fantast som kan i korthet beskriva ett bra sätt att "montera" PLCE-säckarna på en SS2000?

Så här har en kompis (med sådana vänner.... :) )fixat mina Berghaussidofickor för Stridssäck 2000, inte för att jag någonsin skulle stoppa en sån på ryggen(bläää).

 

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/Mod...ssidofickor.JPG

Jag har tänkt på något snarlikt, men är inte risken stor att sidfickorna blir för "slängiga" då?

 

Jag är s.a.s ute efter en "mini-Berghaus".

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Vad jag vet så är Karrimore Sabre 35 inte samma som Lowe Vector Sabre 35. Upplever Karrimore-säcken som mer traditionell (länge sedan jag kollade den live, så jag kan minnas fel), typ Munro, medan Vector är som en avancerad klättersäck i Cordura 1000. Den har inte heller någon blixtlås för sidofickor mod. "standard", däremot finns några mindre att montera.

 

Tog tag i mina bleka vårsolande kropp och fann bild på säcken jag menar - vad jag vet så säljes den endast till brittisk militär, men det skall gå att ordna...Denna säck är FÖ på 45 liter (+ 20 liter pouches PLCE) men det är ju en PATRULLSÄCK...

 

Att Svenska försvaret kan kalla 35 liters SS2000 för just STRIDSSÄCK är ju en j-la gåta! LITE för stor som just STRIDSSÄCK i mitt o andras tycke...

 

kari09.jpg

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Vad jag vet så är Karrimore Sabre 35 inte samma som Lowe Vector Sabre 35. Upplever Karrimore-säcken som mer traditionell (länge sedan jag kollade den live, så jag kan minnas fel), typ Munro, medan Vector är som en avancerad klättersäck i Cordura 1000. Den har inte heller någon blixtlås för sidofickor mod. "standard", däremot finns några mindre att montera.

 

Tog tag i mina bleka vårsolande kropp och fann bild på säcken jag menar - vad jag vet så säljes den endast till brittisk militär, men det skall gå att ordna...Denna säck är FÖ på 45 liter (+ 20 liter pouches PLCE) men det är ju en PATRULLSÄCK...

 

Att Svenska försvaret kan kalla 35 liters SS2000 för just STRIDSSÄCK är ju en j-la gåta! LITE för stor som just STRIDSSÄCK i mitt o andras tycke...

 

[bILD]

Den ser betydligt bättre ut än den "Sabre" jag kollade på - men inte lika fin som Vector! :P

 

Men kan man montera PLCE-fickorna med blixtlås på den? Verkligen?!

Link to comment
Share on other sites

@ Sir Vival: Tittar du noga på sidan ser du tom stroppen till dragkedjan under de sydda skyddsflikarna! Skall försöka jaga fram en bild som visar det och ryggen.

 

@Ful: Det är just det som den känns för stor för...Men det är MIN ÅSIKT och jag tänker inte pinka revir eller tycka mer avseende det i denna tråden. TOM onödigt av mig att ta upp det... B)

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

@Sir Vival: Nu kan du vara snäll mot lilla laptopen B)

 

sabre_45_image3.jpgsabre_45_image2.jpg

 

 

EDIT:

 

@ Myrslok: Ett alternativ? Kan man fästa PLCE fickor så kan man fästa fickor till Berghaus Vulcan och förhoppningsvis är det samma dragkedjor till ATLAS fickor! Säcken kostar CA 90£.

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

@Sir Vival: Nu kan du vara snäll mot lilla laptopen B)

 

sabre_45_image3.jpgsabre_45_image2.jpg

 

 

EDIT:

 

@ Myrslok: Ett alternativ? Kan man fästa PLCE fickor så kan man fästa fickor till Berghaus Vulcan och förhoppningsvis är det samma dragkedjor till ATLAS fickor! Säcken kostar CA 90£.

Den där såg ju intressant ut måste jag säga, dock något stor i överkant men så länge vikten inte drar iväg funkar ju det med. Tillhör en av de där skumma typerna som alltid vill ha en stridssäck/uppdragssäck överst i stora ryggan och dumpa resten på lämplig plats vid eventuella strapatser så 35L är redan i överkant det egentligen.

 

En fundering angående sidofickorna dock, drar mig svagt till minnes ( kan vara helt ute och virra här då jag är trött som en överkörd bäver ) att en av "förbättringarna" vulcan->atlas var just att man bytte håll på dragkedjorna, dvs att på vulcan fäster man sidofickorna i nederkant och sedan drar upp kedjan dvs tvärt om mot atlas där man fäster i överkant och sedan drar ner. Någon rätta mig som vet hur det är....

 

// Mats

Link to comment
Share on other sites

@Myrslok:

 

Vulcanfickorna likt brittiska armens PLCE dras UPPÅT! Vulcans ihopfogning av dagtursäck anser jag är sämre än PLCE - detta då de senare har sista ändan av dragkedjan utan belastning då sidfickorna monteras ihop=glider ej isär (FÖ bättre bärsele, bättre dragkedjor i lock etc......)

 

Vulcan och Atlas har tillverkats parallellt och därmed är såvitt jag förstår ingen utveckling baserad på den andra. Amfibies variant Vulcan - TRIDENT har FÖ inverterade dragkedjor. Dock samma dåliga sele till dagturssäck...

 

Jo det är fint att ha säck överst i BATO - Kanske nedanstående kan smaka?

Överst 30 liter och underst 35 liter. Skall försöka snoka reda på en site där man kan köpa dem. Själv i köpartagen på ett par säckar...

sabre_30_image2.jpg

sabre_delta_35_side.jpg

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

@Sir Vival: Nu kan du vara snäll mot lilla laptopen B)

 

sabre_45_image3.jpgsabre_45_image2.jpg

 

 

EDIT:

 

@ Myrslok: Ett alternativ? Kan man fästa PLCE fickor så kan man fästa fickor till Berghaus Vulcan och förhoppningsvis är det samma dragkedjor till ATLAS fickor! Säcken kostar CA 90£.

 

Jag har en Karrimor Sabre 45 med PLCE sidfickor till sedan ett tag tillbaka och är helnöjd med säcken. Säcken går att komprimera rätt bra vilket gör att den funkar även om man inte har så mycket i den. Bärkomforten är långt mycket bättre än SS 2000. Sen gillar jag att man kan använda den som en dagsryggsäck (45 L) men även som en större ryggsäck med PLCE sidfickorna om man ska vara ute en längre period (65 L). Vill man ha en riktigt tunn rygga så kan man zippa ihop dragkedjorna så blir den riktigt tunn och fin.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr sitter man ju med en Atlas som huvudsäck så då blir det att trolla med knäna för att invertera dragkedjorna så sidofickorna passar på.

 

Har för övrigt uteslutit Norrönas combat pack, trodde dess bärsystem skulle vara bättre än den civila norrönaryggan jag har nu men det var samma svampiga känsla i stoppningen där. Uppskattar riktigt hård stoppning även på en stridssäck.

Karrimorsäcken, 30 litersvarianten då, ser fortfarande intressant ut så den ska jag kolla upp likaså berghaus munro. 45 litersversionen faller utanför om man ska köra den som dagsturssäck överst i stora ryggan.

 

// Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag har Norrönas Combat pack och håller med om att säcken har många fästpunkter för utrustning. Tycker också att den är mycket stabil för att vara en "liten" rygga men man ska komma ihåg att ryggar är olika så om man har möjlighet att prova med last så är det bra för att inte riskera att köpa grisen i säcken. Jag blev impad av remmarna som används för att stänga locket, de är mycket långa och rymmer en del som inte får plats inuti. Det som talar emot den var avsaknaden av toppstramare och att övre infästningen till den ena axelremmen-ryggan inte höll så länge (den sprack upp i sömmen efter att ha burit ca 12-15 kg under en dag). I mitt tycke är den invändigt som en stor ryggsäck (> 60 l) med en skiljevägg (undre delen rymmer en koma rock). Priset kan verka dyrt och ja det håller även jag med om men den är välgjord med starka sömmar (förutom det ovanstående), likaså dragkedjor och allt annat som i slutändan kostar i tid att sy säcken och dels av starka material. /Gusten :banana

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...