Jump to content

Hired Guns.....


Recommended Posts

  • 1 month later...
Eller så växer man upp och slutar romantisera kring dessa företag och deras förehavanden, särskilt gällande EO!  ,O

Förnekar du att EO var de bästa i sin bransch, kanske? Och ärligt talat så är det var oich ens ensak vad de väljer att jobba som även om det är i bransch som legosoldater....

Och Steken; ett svenskt Sandline? Inte särskilt stor kundkrets kanske? Och av någon anledning får jag en känsla av att man inte skulle få så mycket personal heller. Enda alternaivet skulle vara att bli frilansare, och det....det är nog så pass olagligt det hela kan bli :D

Link to comment
Share on other sites

Tror också kundkretsen är ganska liten. Det var ett skämt. Olagligt? Har för mig att det är fullt tillåtet i åtmindstonde Sydafrika. Har för mig att man kan hyra ett rum i Sydafrika o kalla det för kontor o sen sitter man iaf hemma i Sverige o fixar jobb o dyligt genom "kontoret".

Link to comment
Share on other sites

Jag förnerkar ingenting men jag erkänner dock gärna att jag inte har adekvat kunskap för att bedöma ifall EO var bäst eller sämt på något och helt ärligt så skiter jag i vilket.

Och ärligt talat så är det inte upp till var och en att jobba som vad som helst, se svensk lag för utförligare detaljer.

Och nej! det är inte längre fritt fram i sydafrika, kolla in läget innan du yttrar dig, det är ju åtminstone 10 år sedan dylika företag blev förbjudna i SA.

Link to comment
Share on other sites

tycker du är lite otrevlig i tonen fu Gson, fullständigt onödigt. Jag vet inte om det är förbjudet nu lr inte i SA men jag läste en artikel om det för inte alls längesedan kan ju ha varit gammal. Men jag utgick ifrån att den inte var det.

Link to comment
Share on other sites

När jag var i Kosovo var det en amerikansk snubbe som försökte rekrytera folk. Det var någon "firma" som skötte skydd av icke statliga och lägre statliga tjänstemän. En lite kufisk snubbe i svarta solglasögon och fiskeväst. Hade en väska i bältet inehållande en autoinjector med lite olika typer av otrevliga medel att injeceras, utöver de för amerikanare så typiskt överdimensionernade knallpåkarna. Han eskorterade ofta folk till Graca och kolostret så man han språka en hel del med honom. Utbildning fick man i stateran medan arbetsområdet var globlat, bra pröjs. Tur man ville hem till de kära.

 

(Dock var han inte på långa vägar så kufig som de CIA snubbar som kom till Spy Bar och hälsade på, som hämtade ur en amerikans film. Även de med solglasögon och fiskevästar. De såg fiender i varje buske och mumlade nått om "force protection" he he. Hade med sig en senig officer som gärna talade om att han var döv på ena örat efter att ha skjutit med grantkastare i Vietnam "To may rounds")

Link to comment
Share on other sites

Och ärligt talat så är det inte upp till var och en att jobba som vad som helst, se svensk lag för utförligare detaljer.

Är det olovlig kårverksamhet du tänker på? Isåfall så reglerar den vad man får göra, organisera och rekrytera till inom landet, inte vad medborgarna tar sig för med utomlands.

 

Så länge gällande lagar efterlevs är det faktiskt upp till var och en. Sen kan man naturligtvis ha en åsikt om vad som är lämpligt, etiskt och överhuvudtaget förståndigt.

Link to comment
Share on other sites

Guest järv
Och ärligt talat så är det inte upp till var och en att jobba som vad som helst, se svensk lag för utförligare detaljer.

Kan du göra en hänvisning?

 

Jag vet inget som hindrar en enskild svensk utomlands.

Link to comment
Share on other sites

Formulering blev olyckligt vag. Det jag åsyftade var rekrytering, anstiftan till rekrytering och transitering av legosoldater inom Sveriges gränser.

Men utom Sveriges gränser är det fritt fram för vilken svensk som helst att bli legoknekt - så länge denne någon har hyggligt med hjältefett (millitära kunskaper alltså) och kan vara värdefull för sina kunder...

Och som jag ser det är det vad man gör och inte vad man valt för yrke som betyder något. :D

Link to comment
Share on other sites

Så om du väljer att bli knarksmugglare som yrke så är det helt ok? förutsatt att man bara smugglar till de som kan hantera narkotiken el. dyl då.

Om man nu blir anställd på ett PMC så är ju dina möjligheter att välja vilken konflikt/land/område som du önskar verka i starkt begränsade. Möjligheten att välja vad man vill och inte vill göra blir alltså starkt begränsad....

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew

FU Gson ! sedan finns möjligheten att INTE ta anställning inom nått frilansande företag och välja konflikt och gå med som frivillig själv ..... direkt i ett annat lands försvarsmakt.

Link to comment
Share on other sites

Så om du väljer att bli knarksmugglare som yrke så är det helt ok? förutsatt att man bara smugglar till de som kan hantera narkotiken el. dyl då.

Gson, är det mig eller Henrik du försöker lägga ord i munnen på när du drar den slutsatsen utifrån vad som var skrivet? :)

Link to comment
Share on other sites

@ Andrew, det är jag mycket väl medveten om och det är inte det som debatteras här och nu.

 

@San, eftersom det är Henrik som snackar om yrken så torde det väl vara han som mitt inlägg är menat åt? ........... och det är åt henrik som det är menat (bara för att förtydliga)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...