Jump to content

Bra PR av Amf1


xteam

Recommended Posts

En tår föll från min kind?

 

Det är sådannt som gör att man vill göra sin plikt. Att stöta samhället inte bara genom att försvara landet mot ett väpnat angrepp utan också ställa upp i fred och hjälpa civilister när de behöver hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Bra PR :)

 

Men en fråga, har reglerna ändrats sen jag tog mitt förarbevis (-97)?

Vi var strängeligen förbjudna att hjälpa till att dra upp bilar ur diket, eller att ge civilister skjuts.

Detta pga (enligt motorbefälet) en hjälpsam vpl hade dragit upp en citroen ur diket, nackdelen var att det var bara bakaxeln som kom upp, resten av bilern satt fast...

Kostade FM en rejäl slant.

 

Det vi fick/skulle göra var att ringa efter en civil bärgare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det vore intressant att fundera på följande:

De områden inom det militära som har direkt civil koppling/motsvarighet/relevans (bärgare, tung bärgare, sjukvård, transport, mm) borde efter genomförd grundläggande utbildning finnas tillgänglig för civil insats, om så skulle behövas.

 

Ex: snöyra, två bussar och ett 15-tal bilar åker av vägen, rädningstjänst och bärgare har fullt upp. Räddningschefen i Kommunen ringer VB på regementet, äskar efter tung bärgare + sjukvårdsgrupp/er för förstärkning. Dessa rycker ut, (med 60 minuters marschberedskap) och bistår i arbetet. Allt detta ingår i den service som FM erbjuder i den nya organisationen, där ett gemensamt ledningssystem införts inom Totalförsvaret. Soldaterna får öva sig skarpt, vilket ger mervärde och civil kompetens inom området, samhället har bättre resurser och alla gynnas.

 

Jag ser detta som en bra och kanske nödvändig utveckling för att öka samhällsnyttan av FM i fred, samt öka civilt meritvärde för soldaterna.

 

Tror ni att detta är genomförbart?

 

/Magnus B

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det vore intressant att fundera på följande:

De områden inom det militära som har direkt civil koppling/motsvarighet/relevans (bärgare, tung bärgare, sjukvård, transport, mm) borde efter genomförd grundläggande utbildning finnas tillgänglig för civil insats, om så skulle behövas.

 

Ex: snöyra, två bussar  och ett 15-tal bilar åker av vägen, rädningstjänst och bärgare har fullt upp. Räddningschefen i Kommunen ringer VB på regementet, äskar efter tung bärgare + sjukvårdsgrupp/er för förstärkning. Dessa rycker ut, (med 60 minuters marschberedskap) och bistår i arbetet. Allt detta ingår i den service som FM erbjuder i den nya organisationen, där ett gemensamt ledningssystem införts inom Totalförsvaret. Soldaterna får öva sig skarpt, vilket ger mervärde och civil kompetens inom området, samhället har bättre resurser och alla gynnas.

 

Jag ser detta som en bra och kanske nödvändig utveckling för att öka samhällsnyttan av FM i fred, samt öka civilt meritvärde för soldaterna.

 

Tror ni att detta är genomförbart?

 

/Magnus B

Så fungerar det till stor del redan idag.

Se på snökaoset i Gävle för några år sedan, skogsbranden i Tyresta, ett antal sjödraman, mm.

 

Enda undantaget är ledningssystemen som idag inte är kompatibla men det jobbar man på i NBF-arbetet.

/Krook

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jag tycker att det vore intressant att fundera på följande:

De områden inom det militära som har direkt civil koppling/motsvarighet/relevans (bärgare, tung bärgare, sjukvård, transport, mm) borde efter genomförd grundläggande utbildning finnas tillgänglig för civil insats, om så skulle behövas.

...

vet att det är lite gammal tråd och det är lite OT men svarar ändå :baskerPa:

 

Jag tycker också det skulle vara bra, och komma alla till nytta, problemet är att det oftast är civila företag som sköter sådanna saker, och de kommer att gorma väldigt mycket om försvarsmakten kommer och tar deras jobb.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...